07/آبان/1403 | 18:57
اعتراض انبوه‌سازان مسکن به اخذ دریافت مالیات تفاوت بهای زمین تاکید همتی بر توسعه روابط و پیگیری پروژه‌های مشترک با اعضای بریکس امسال از بازارسرمایه به نفع بودجه پول خارج نمی‌کنیم پیش بینی تورم ۲۸.۳ درصدی در بودجه سال آینده رئیس سازمان مالیاتی:مردم باید بدانند مالیات کجا هزینه می‌شود بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور در نشست کمیسیون تلفیق بودجه+ جزئیات ضریب افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۴ چگونه خواهد؟ آقای همتی، انتشار ۷۰۰همت اوراق اجازه کاهش نرخ سود را می دهد؟ مهلت ارائه اظهارنامه عملکرد صاحبان مشاغل در سال ۱۴۰۴ تمدید شد متوسط حقوق معلمان چقدر است؟ شرایط واردات خودرو توسط جانبازان در بودجه ۱۴۰۴ اعلام شد سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در ۱۴۰۴ مشخص شد میزان افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در بودجه ۱۴۰۴ سهم عمرانی از بودجه عمومی بالاخره ۲۰ درصد یا ۱۰.۴ درصد؟ نقل و انتقالات خودرو پیش از پرداخت مالیات ممنوع اعلام شد

عدم‌النفع ۴۸ هزار میلیارد تومانی کشور با افزایش سقف معافیت مالیاتی

اقدام دولت در افزایش سقف‌های معافیت مالیاتی، طبق گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس، درآمد مالیاتی دولت را ۴۸ هزار میلیارد تومان کاهش می‌دهد.
عدم‌النفع ۴۸ هزار میلیارد تومانی کشور با افزایش سقف معافیت مالیاتی
کد خبر:۶۳۴۱

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «ارزیابی بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ از منظر تکالیف مالیاتی برنامه هفتم توسعه»، آثار احکام مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده را بر تحقق اهداف مالیاتی برنامه هفتم توسعه بررسی کرد. 

 

مرکز پژوهش‌ها در این گزارش آورده است: «افزایش درآمدهای مالیاتی و در نتیجه کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه سالیانه، همواره از مهم‌ترین اولویت‌های کشور بوده و به همین دلیل در بند چهارم سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، به لزوم تبدیل مالیات به منبع اصلی تامین مالی بودجه جاری دولت اشاره شده‌ است.» 

 

طبق قانون برنامه هفتم پیشرفت، هدف‌گذاری نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، ۱۰ درصد بیان شده‌ است.

 

برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که این نسبت در سال جاری ۵.۰۶ درصد خواهد بود. بر همین اساس هر ساله باید یک واحد درصد به این نسبت افزوده شود تا در پایان برنامه، نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی به ۱۰ درصد برسد.

 

همچنین محاسبات مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد برای رشد یک واحد درصدی سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۴، درآمدهای مالیاتی در سال آینده باید ۵۶.۵ درصد افزایش یابند. این در حالی بوده که دولت رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آتی را ۳۹ درصد در نظر گرفته است. این بدان معناست که سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در سال آینده از تکلیف برنامه هفتم توسعه عقب خواهد ماند. 

 

در حال ویرایش / هزینه 48 هزار میلیارد تومانی افزایش سقف معافیت مالیاتی در بودجه 1404

 

طبق اعلام مرکز پژوهش‌ها، معافیت مشاغل در قانون بودجه ۱۴۰۳، به میزان ۱۱۱ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ رشد یافته است. همچنین درصورتی که صاحبان مشاغل از پایانه فروشگاهی استفاده کنند، معافیت سالیانه آنها به سه برابر معافیت سالیانه مصوب در قانون بودجه ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد.

 

در حال ویرایش / هزینه 48 هزار میلیارد تومانی افزایش سقف معافیت مالیاتی در بودجه 1404

 

در حال ویرایش / هزینه 48 هزار میلیارد تومانی افزایش سقف معافیت مالیاتی در بودجه 1404

 

در حال ویرایش / هزینه 48 هزار میلیارد تومانی افزایش سقف معافیت مالیاتی در بودجه 1404

 

این گزارش خاطرنشان می‌کند که با توجه به افزایش قابل توجه معافیت‌های پایه مذکور در سال‌های اخیر، انتظار می‌رود اکثریت مشاغل معاف از مالیات باشند و این سیاست موجب کاهش فشار مالیاتی بر آنها نشود. این در حالی بوده که پیش‌بینی می‌شود، صرفا افزایش معافیت پایه مشاغل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، موجب کاهش درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۵ شود.

 

در واقع سیاست‌گذار باید تصمیم بگیرد که افزایش درصد مشاغل معاف از مالیات از ۷۷ درصد به ۸۹ درصد، به‌ ازای از دست رفتن درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۱۴۰۵ در اولویت سیاست‌های اقتصادی کشور است یا خیر.

ارسال نظرات