۱۲/آذر/۱۴۰۴ | ۰۳:۳۷
هشدار درباره خطرهای مواد آرایشی چشم و سرمه‌های غیراستاندارد افزایش قیمت برنج در آبان ۱۴۰۴ ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق تجدیدپذیر ایران در تابستان ۱۴۰۶ بانک مرکزی: به آمار معاملات مسکن دسترسی نداریم صادرات نفت کنسرسیوم خط لوله خزر از سر گرفته شد قطع ۷ هزار انشعاب غیرمجاز در آبفای منطقه ۲ تهران داور دربی مشخص شد بانک‌ها چقدر وام ازدواج دادند؟ ناترازی گاز در زمستان از مرز ۳۰۰ میلیون مترمکعب عبور می‌کند چرا سکه از دلار جلو زد؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ۷ توصیه بنزینی به دولت و سیاستمداران نابودی ۲ ایرلاین دولتی در سایه مجوزفروشی؛ فروپاشی اقتصادی هما و آسمان نزدیک است طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ + جدول توسعه صادرات ایران به کوبا در کوتاه مدت هم دست‌یافتنی است ۴ غایب قطعی و ۲ غایب احتمالی استقلال برای بازی با پرسپولیس شوک به استقلال در آستانه دربی قیمت روز گوشی ۱۱ آذر ۱۴۰۴ فراهم شدن امکان توقیف فوری اموال مرتبط با پولشویی وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی ویژه آذر ۱۴۰۴ +مشمولان و نحوه استعلام ثبت‌نام سهام عدالت آغاز شد + نحوه ثبت‌نام جاماندگان و نوزادان قیمت دلار و ارز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز آزاد شد میزان مصرف مازوت در ۱۳ نیروگاه مازوت سوز متغیر است هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی رشد ۱۰۰ درصدی استرداد مالیات بر ارزش افزوده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ ورود کشتی‌های بزرگ گندم به کشور نحوه پرداخت طلب پالایشگاه های بورسی و دولتی تصویب شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه افزایش چشمگیر سهم مالیات ابرازی مؤدیان حقیقی به ۸۰ درصد عرضه اولیه پتروشیمی تابان طی فردا به بازنشستگان قیمت جهانی نفت امروز ۱۱ آدر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴/بارش باران در ۱۹ استان مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز تمام می شود جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دو شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دو شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ شوک به استقلال قبل از دربی شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات قیمت خرید تضمینی جو و ذرت ۲۳ هزار تومان تعیین شد قیمت روز گوشی ۱۰ آذر ۱۴۰۴ نخستین قطار ایرانی عازم ازبکستان شد اعلام ارقام تازه برنج متناسب با تغییرات اقلیمی شارژ ۴۰ همتی حساب قطعه‌سازان کشور سبحانیان: با راه‌اندازی کارپوشه اقتصادی ایرانیان، بانک اطلاعاتی کشور تشکیل می‌شود وزیر نیرو: ایران تبدیل به کارگاه بزرگ توسعه تجدیدپذیرها شده است خبر مهم برای واردکنندگان خودرو درخواست ثبت‌سفارش برای واردات ۷۵ هزار خودرو ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند تردد خودرو‌های هیبریدی در طرح زوج و فرد ممنوع نیست تنها ۳۲ درصد مخازن سدهای کشور پر است پرداخت ۱۴۱ همت وام به سازندگان نهضت ملی مسکن جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد ورود رسمی LPG به سبد سوخت کلید خورد ۲۶ هزار تاکسی برقی و دوگانه سوز در مسیر جایگزینی با خودروهای فرسوده وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان قیمت جهانی نفت امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت‌ نام فروش فوری ایران خودرو امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ | شرایط + لینک ثبت نام ایران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا امروز ۹ آذر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط درآمد افزایش نرخ بنزین به کالابرگ اختصاص پیدا می‌کند انسداد ۱۰ روزه محور چالوس کارت سوخت خودروهای وارداتی و یا به نام مالک قبلی نیاز به تعویض ندارد کاهش نسبی قیمت تلفن همراه پس از ترخیص کالاهای دپو شده قیمت گوشت قرمز در میادین و مراکز عمده فروشی تغییر محسوسی نداشته است واریز ۶۷۳ میلیارد تومان سود به حساب ۲۶۶ هزار سهام‌دار فشارافزایی پارس جنوبی در محاق ثبت نام ایران خودرو ویژه آذر ۱۴۰۴+ شرایط ثبت نام خودرو و لینک ثبت نام فروش فوری ایران خودرو قیمت روز گوشی ۹ آذر ۱۴۰۴ افتتاح ۴۴۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی و آغاز عملیات اجرایی ۱۷۷ مگاوات جدید میدری: دولت باید مسیر فعالیت تعاونی‌ها را ساده و شفاف کند حراج شمش طلا مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! قیمت‌های جدید لبنیات به ستاد تنظیم بازار ارسال می شود تکذیب ادعایی با عنوان «کارت سفید سوخت» صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد توافق گمرک ایران با اوراسیا برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی شروط اجرای کامل مصوبه تبدیل پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی اعلام شد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۹ آذر ۱۴۰۴ تجارت خارجی ایران از ۷۶.۵ میلیارد دلار عبور کرد ۱۰۰ درصد جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شد صادرات تخته نرد آزاد شد اعلام نحوه فعالیت بانک‌ها در استان تهران قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۹ آذر ۱۴۰۴ جاده چالوس برای ۱۰ روز بسته شد/ مسافران بخوانند جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شد معافیت مالیاتی کالاهای اساسی و خدمات منتخب همچنان برقرار است رکورد تاریخی؛ درآمدهای مالیاتی ۵.۵ برابر نفت شد تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی روند تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو متوقف نمی‌شود شعب کشیک بانک‌ها فردا و پس‌فردا فعال هستند صندوق‌های کریپتویی در راه بورس تهران وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود بانک مرکزی آمار ارز ترجیحی را منتشر کرد کاهش ۰.۲ درصدی تورم مسکن در آبان ۴۰۴ شروع ثبت سفارش شکر از امروز+ جزییات نحوه ارزش‌گذاری گوشی‌های تلفن همراه در گمرک اعلام شد استمرار معافیت عرضه کالاها و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده فروش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی افزایش ۲۰ درصدی صید ماهی در دریای خزر ۱۰ همت در برابر ۱۱ میلیون موتور فرسوده؛ بودجه‌ای که از پس بحران برنمی‌آید وضعیت بورس امروز ۸ آذر ۱۴۰۴ وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند ثبات کم‌سابقه نرخ سود بین‌بانکی در کانال ۲۴ درصد معامله ۱.۶ تن شمش نقره و ۵۳۹ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته قیمت روز گوشی ۸ آذر ۱۴۰۴ هشدار اتاق اصناف درباره پیامدهای بیمه اجباری دیجیتال نرخ‌های جدید توزین کالاهای گمرکی و پلمب هوشمند اعلام شد شرایط جدید معافیت مجوز بهینه‌سازی مصارف ارزی اعلام شد معرفی ۲ رقم جدید برنج در کشور با عملکرد بالا و مصرف آب کمتر تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس هشداری برای ترمیم فوری مزد کارگران ممنوعیت صادرات با کارت‌های بازرگانی فاقد رتبه‌بندی از فردا جداسازی یارانه‌ها ملزم به ثبت در سامانه سیمین شد پل آزادراه شمالی کرج شاهکار مهندسی ایرانی است قیمت جدید سیمان امروز ۸ آذرماه ۱۴۰۴ سامان دهی صنف تلفن همراه بعد از یک دهه دوگانگی قیمت هر شانه تخم مرغ چند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ آذر ۱۴۰۴ شناسایی ۱۹۰۰ پزشک فرار مالیاتی طی یک سال گذشته خدمات مربوط به جداسازی یارانه‌ها، غیرحضوری شد تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی ۳۰ درصد نیروی کار رسمی متولد دهه ۷۰ به بعد هستند چرا گوجه‌فرنگی گران شد؟ مشکل رجیستری ۱۲ هزار آیفون حل شد قیمت روز گوشی ۶ آذر ۱۴۰۴ شرط ویزای کار ایران برای افغان‌ها؛ ویزاها بر چه اساسی صادر خواهد شد؟ میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است نایب رییس اتاق بازرگانی: زمینه هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد بانک‌های مرکزی و احتیاط در برابر هوش مصنوعی شکلات ایران کام کدام کشورها را شیرین می‌کند؟ وعده وزیر اقتصاد روی میز؛ دستورالعمل واحد ترخیص کالا هنوز ابلاغ نشده است روند مبادلات ایران و روسیه روبه افزایش است پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۴۰.۴ درصد شد شوک بزرگ به جیب بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: حد مجاز نسبت خالص دارایی‌های ثابت بانکی، حداکثر ۳۰ درصد است بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد قیمت روز گوشی ۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت‌نام تصمیم جدید دامپزشکی:دام‌های سبک نیز در مقابل تب برفکی واکسینه می‌شوند تشریح سازوکار وصول مالیات ۸ درصدی علی الحساب از اول دی ماه بیمه مرکزی: برای اجرای دقیق قانون «بیمه شخص ثالث» آمادگی کامل داریم ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ جزئیات ۶ بخشنامه مالیاتی با عمر کمتر از ۱۱ روز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۴ آذر ۱۴۰۴ امیدواری به خاموشی کامل آتش‌سوزی الیت معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا گزارش فروش ۹ دارایی دولتی به ارزش ۳۱ همت توسط سازمان خصوصی سازی آتش هیرکانی به طول کامل مهار شد + جزئیات پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است زنجیره توزیع در صنعت خودرو شفاف نیست؛ سهم بالای مونتاژکاران در ارزبری موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود نحوه فعالیت بانک ها در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود سازمان مالیاتی اخذ مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها را رد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ احیای بورس از مسیر تعامل جهانی صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲ آذر ۱۴۰۴ جزییات لایحه افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت روزی که بازار سرمایه صاحب قانون شد پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش به کمیسیون بودجه می‌رود پایان زیست نفتی و فرصت بازآفرینی نقش ایران در نظم جدید جهانی/ نظام تصمیم گیری باید از بی‌تصمیمی خارج شود طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۷:۵۸ ۱۴۰۳/۰۸/۱۰

دولت سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه به سوخت هواپیما تخصیص می‌دهد

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: آمار‌های ما از تعداد افرادی که از سفر‌های هوایی استفاده می‌کنند حداکثر ۵ درصد است.
دولت سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه به سوخت هواپیما تخصیص می‌دهد
کد خبر:۶۶۸۴

به گزارش اقتصاد معاصر؛ دولت سالانه بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان یارانه به منظور سوخت هواپیما پرداخت می‌کند و هدف از این کار، ارزان رسیدن بلیط به دست مردم است.

 

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که بخش عمده این یارانه به دست مردم نمی‌رسد و برخی هم معتقد هستند که تأثیر نرخ سوخت بر قیمت بلیط هواپیما حدود ۲۰ درصد است. در نتیجه، این یارانه چندان تأثیرگذار نیست.

 

 ضمن این که به عقیده برخی از کارشناسان تنها ۳ درصد مردم از هواپیما استفاده می‌کنند و یارانه پرداختی برای سوخت هواپیما به قشر مرفه می‌رسد.

 

در لایحه بودجه سال آتی، کاهش یارانه سوخت ناوگان هواپیمایی پیش‌بینی شده است. در میز اقتصاد امروز، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که آیا یارانه سوخت هواپیما صرفاً به دهک‌های مرفه می‌رسد؟ و تأثیر تغییر یارانه سوخت هواپیما بر قیمت بلیط هواپیما چه میزان است؟ و چگونه می‌توان عدالت را در توزیع یارانه سوخت برقرار کرد؟

 

محمدصادق کریمی، رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه در مورد توزیع عادلانه یارانه سوخت هواپیما بیان کرد: عدد مصرف سوخت هوایی در کشور به طور متوسط، حدود ۴ تا ۴ و نیم میلیون لیتر در روز است و این عدد به شرکت‌های هواپیمایی با نرخ ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود و این قیمت در سال ۹۴ تعیین شد و از آن سال تاکنون با همین نرخ در حال فروش است و قیمت تمام شده باید بر اساس هزینه حمل، پالایش و... باشد. در واقع، دولت، فرآورده‌های نفتی را از پالایشگاه‌ها به قیمت صادراتی خریداری می‌کند؛ قیمتی که هر سال توسط وزارت نفت تعیین شده و به پالایشگاه ابلاغ می‌شود و این عدد حدود ۲۵ - ۳۰ هزار تومان است که قیمت نفت خام هم در آن لحاظ شده است؛ بنابراین عدم النفعی که ناشی از عدد ۶۰۰ تومان سوخت هوایی است حدود ۲۴-۲۵ هزار تومان به ازای هر لیتر است. بر همین اساس، اگر ۴ یا ۴و نیم میلیون لیتر در روز در نظر بگیریم به صورت سالانه، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش عدم النفع فروش سوخت هوایی به شرکت‌های هواپیمایی است.

 

کریمی در پاسخ به این پرسش که یارانه روی بلیط هواپیما محاسبه می‌شود یا به طور مستقیم به مسافران می‌رسد و در این میان سهم شرکت‌های هواپیمایی تا چه اندازه است؟ گفت: دولت برای قیمت‌های انرژی یک منطقی دارد که هدفش این است که بتواند یک کسب و کاری را شکل دهد و شرکت‌های هواپیمایی هم برای این که بتوانند قیمت بلیط را به صورت ارزان و قابل تحمل برای مصرف کننده‌ها عرضه کنند در سال‌های گذشته این قیمت پایین تعیین شد تا قیمت نهایی بلیط برای مصرف کننده‌ها پایین تمام شود. منتها در یک سال گذشته، بعد از این که یک رفت و برگشت‌هایی شده است قیمت بلیط هواپیما از حالت دستوری و تعیین قیمت توسط دولت خارج شده است و شرکت‌های هواپیمایی بر اساس قواعدی، مجموعه سازمان هواپیمایی و قوانین دیگری که بر قیمت گذاری بلیط حاکم است قیمت بلیط خود را تعیین می‌کنند؛ بنابراین حداقل، چند ماهی است که یک قیمت تعیین شده دولتی برای بلیط هواپیمایی وجود ندارد. در نتیجه، در این فاصله عملاً قیمت بلیط بر اساس تقاضای آن در بازار در فصل‌های اوج و غیراوج تعیین می‌شود و قیمت‌های بلیط بعد از اجازه آزاد فروختن، بر اساس قواعد فعلی افزایش داشته اند؛ بنابراین عملاً تصمیمی داشتیم که سوخت را ارزان دهیم تا سفر هوایی ارزان شود و در این میان، با این ساز و کاری که در فروش بلیط است عملاً محقق نمی‌شود. 

 

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد: باید حساب کنیم هر ساعت صندلی پرواز چقدر است و سهم سوخت در آن چه میزان است. عدد‌هایی که در محاسبات ما وجود دارند حدود یکی دو درصد سهم سوخت در هزینه‌ی تمام شده شرکت‌های هواپیمایی است. اگر از ۶۰۰ تومان به ۳۰ درصد خرید از پالایشگاه‌ها که گذاشته شده است، تعیین شود حدود قیمت بلیط به میزانی که افزایش پیدا کرده است حدود ۲۰ درصد خواهد بود. الان قیمت بلیط بر اساس تقاضای بازار تعیین می‌شود.

 

 یعنی ممکن است قیمت سوخت افزایش پیدا کند ولی در فصلی که تقاضای بلیط وجود ندارد قیمت بلیط بالا نرود.

 

او گفت: آمار‌های ما از تعداد افرادی که از سفر‌های هوایی استفاده می‌کنند حداکثر ۵ درصد است و مسئله ترکیب جمعیتی است که از آن استفاده می‌کنند و اکثر این ۵ درصد جزء سه دهک بالا هستند.

 

 دولت در مقیاس کلان، برای حمایت از اقشار محروم و هدایت یارانه طرح‌ها و برنامه‌هایی دارد که کلیت آن در بودجه آمده است و بقیه آن در حوزه و اختیارات دولت است و سیاست دولت این است که منابع و مصارف را یکپارچه کند و دولت اختیار تصمیم گیری و مدیریت این هزینه‌ها را داشته باشد و در جایی که تشخیص می‌دهد حمایت باید در آن جا اتفاق بیفتد و از منابعی که ایجاد می‌شود استفاده کند؛ بنابراین کانال کشی مستقیمی وجود ندارد که این منابع را در کجا مصرف کنیم. مجموع فروش فرآورده‌های داخلی و گاز داخلی در منابع عمومی بودجه قرار می‌گیرند و دولت مصرف یارانه نقدی و خرید گندم از گندمکاران و بهزیستی و دارو و ... را دارد که همه این‌ها حوزه‌های حمایتی دولت هستند؛ بنابراین دولت با این منابع و بر اساس اولویت بندی که خواهد کرد از این اقشار حمایت می‌کند.

 

او درمورد میزان یارانه‌ای که دولت به سوخت هواپیما خواهد داد تاکید کرد: تقریباً با عدد ۳۰ درصد، حدود ۹-۱۰ همت است. 

 

در ادامه، آرمان بیات، کارشناس صنعت هوانوردی گفت: ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم مبنی بر شناورسازی و بعد، آزادسازی نرخ بلیط هواپیما در سال ۹۴ اجرایی شد که در خردادماه همان سال، نرخ سوخت به ۶۰۰ تومان تنظیم شد و آن زمان، این عدد با نرخ تسعیر وقت حدود ۲۰ درصد نرخ دلار بود و امروز که صحبت می‌کنیم این ماده به صورت دقیق و درست اجرا نشده است و فقط در مقطعی اجرا شد و سپس متوقف شد و سقف تعیین شد و به صورت مجدد با جنگ و بحث‌هایی که در سنوات گذشته بود امسال، چند ماهی است مجدد به نرخ بازار فروخته می‌شود. مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما فعلاً کاری به نرخ نداریم و اگر بخواهیم ماهیت موضوع را بررسی کنیم این است که یارانه چیست و چه تأثیری بر این مملکت دارد؟

 

بیات تصریح کرد: یارانه می‌دهیم تا صرفاً قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و طبق نگرش ما که دولت چهاردهم نیز همین نگرش را دارد موضوع نرخ سوخت و یارانه سوخت را هدف نداریم. اگرچه لازم است افزایش نرخ با یک درایتی در برنامه ۱۰ ساله به صد در صد نرخ خلیج‌فارس برسد و اگر بخواهیم یک شبه این کار را انجام دهیم بار تورمی سنگینی دارد ولی با توجه به این که عرضه ما نسبت به تقاضا متعادل و برابر نیست باید ابتدا این ناترازی را حل کنیم و سپس به آن سمت برویم.

 

کارشناس صنعت هوانوردی تصریح کرد: الان که در حال جراحی صنعت هوانوردی در دولت چهاردهم هستیم باید ببینیم از یارانه چگونه باید استفاده کنیم؟ از نظر ما، یارانه یک ابزار تنظیمی است و این سیاست کلی است که یارانه را باید به عنوان یک ابزار تنظیمی در حوزه کسب و کار و سن ناوگان هوایی و مسیر‌های پروازی و پرواز‌های داخلی و خارجی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تنظیم کنیم. بر این اساس، آن چه که در شرایط فعلی اهمیت دارد نحوه تخصیص یارانه است. چون ما نمی‌توانیم بگوییم ۳۰ درصد و برای هواپیمای نو و کهنه رقم ۶۰۰ تومان را در نظر بگیریم. ابتدا باید یک سیاست‌گذاری جدیدی روی این موضوع انجام می‌دادیم که در سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفته است و در آن سیاست، سوخت را به عنوان یک سیاست راهبردی برای توسعه و تقویت کسب و کار‌ها و جوان سازی ناوگان هوایی مورد استفاده قرار دهیم و علاوه بر این، باید ابزار و امکانات مالی هم در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار بگیرد.

 

بیات ادامه داد: آن چه که در تبصره ۳ لایحه بودجه خواندم همان گزارش کارشناسی است که در دولت سیزدهم در سازمان برنامه نوشته شده است و در لایحه بودجه نیز عیناً همان ۳۰ درصد ذکر شده است و در گزارشی که خواندم یک جا‌هایی در داده‌ها و اعداد بزرگنمایی شده بود و با روش ارائه شده عادلانه نخواهد بود و صرفاً یک باری را ایجاد می‌کند و در عین حال، شرکت‌های هواپیمایی بهانه دارند تا قیمت خود را افزایش دهند. البته باری که به لحاظ هزینه‌ها ایجاد می‌کند میانگین برای یک هواپیمای باریک پیکر است که سهم پرواز‌های داخلی را بر عهده دارد و ۱۵ و ۶ دهم درصد است و به ازای هر صندلی به روشی که در انجمن شرکت هواپیمایی محاسبه می‌کنند با رقم ۳۰ درصد برای هر صندلی می‌تواند حدود ۲۱۰-۲۱۵ هزار تومان افزایش هزینه دهد و نباید یک طرفه به این موضوع توجه شود.

 

این کارشناس صنعت هوانوردی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده دولت در بخش هوانوردی و فرودگاهی نقش مهم راهبردی برای توسعه صنعت هوانوردی دارد. در توسعه صنعت هوانوردی به صورت خاص باید یارانه به نحوی تنظیم کنیم که عدالت در بحث کیفیت و کمیت برقرار شود و قرار نیست ۳۰ درصد اضافه شود و نرخ افزایش پیدا کند و ناوگان هوایی کشور همان وضع را داشته باشد و پرواز‌ها به شهر‌های اصلی بروند و باید از یارانه به عنوان یک ابزار تنظیم استفاده کنیم.

 

کرامت ویس کرمی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در مورد قاچاق سوخت هواپیما گفت: مراجعه به سوخت هوایی و گزارش قاچاقی نداشته‌ایم و اصولاً اتفاق نیفتاده است و دلیلش شرایط خاصی است که وجود دارد و نظارت خاصی که صورت می‌گیرد و پرونده‌ای در رابطه با عرضه خارج از شبکه سوخت هواپیما نداشته ایم. 

 

ویس کرمی تصریح کرد: آمار میزان سوخت هوایی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ توزیع کرده و تحویل شرکت‌های هواپیمایی داده‌ایم و اگر به صورت روزانه در نظر بگیریم با یک اختلاف جزئی ۴ میلیون لیتر بوده و در سال ۱۴۰۱، یک میلیارد و ۴۶۷ میلیون لیتر به ۱۹۸ هزار فروند هواپیما تحویل شده است و در سال ۱۴۰۲، یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون لیتر بوده است که تقریباً ۲۰۱ هزار فروند هواپیما این سوخت را دریافت کرده اند و در سال گذشته، تا حدی بیش از این عدد بوده است؛ چراکه در شهریورماه میانگین روزی ۴ و ۹ دهم میلیون لیتر سوخت به شرکت‌های هواپیمایی توزیع کرده‌ایم و روند افزایشی داشته است.

 

او مطرح کرد: بر مبنای مصوبه سال ۱۳۹۴ هیئت محترم وزیران، سوخت پرواز‌های ایرانی چه در داخل و چه به سمت کشور‌های خارجی پرواز داشته باشند یارانه ۶۰۰ تومان دارند و برای کلیه شرکت‌های هواپیمایی که بار جا به جا می‌کنند؛ چه ایرانی و چه پرواز‌های خارجی نرخ آزاد است. 

 

در سال ۱۴۰۱، یک میلیارد و ۳۶۱میلیون لیتر سوخت هوایی را به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داده‌ایم که نرخ ۶۰۰ تومانی و یارانه‌ای بوده است و ۱۰۷ میلیون لیتر به هواپیما‌های باری و شرکت‌های هواپیمایی خارجی تحویل داده‌ایم؛ یعنی ۸۶ درصد که ۱۴ درصد آن باری و شرکت‌های هواپیمایی خارجی بوده است. در سال ۱۴۰۲ این عدد یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون لیتر برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و برای بخش باری هم ایرانی و هم خارجی و همچنین، شرکت‌های هواپیمایی خارجی به دلیل این که نرخ آنها آزاد است ۱۳۲ میلیون لیتر بوده است که در این حالت، ۹۱ درصد قیمت یارانه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بوده و ۹ درصد به شرکت‌های هواپیمایی باری داخلی و خارجی و همچنین، هواپیما‌های خارجی بوده است.

 

او افزود: ما نیازی به واردات سوخت به کشور نداریم. چون پالایشگاه‌های ما نیاز داخل را برطرف می‌کنند و عمدتاً تولید ما در پالایشگاه‌های تهران اتفاق می‌افتند و بعد از آن، پالایشگاه‌های اصفهان، شازند و تبریز و بندرعباس و آبادان سوخت مورد نیاز هواپیما را تولید می‌کنند و تولید ما بیش از مصرف است و در نتیجه، نیازی به واردات سوخت هوایی نداریم و در مواقعی، صادرات سوخت هوایی انجام داده‌ایم./باشگاه خبرنگاران