خودروهای برقی؛ میدان جنگ چین و اروپا
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در ماههای اخیر، جنگ تجاری میان اتحادیه اروپا و چین به یکی از موضوعات داغ در عرصه بینالمللی تبدیل شده است. یکی از قربانیان این جنگ تجاری، کمپانیهای تولید کننده خودرو برقی در چین است. اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که تعرفههای ۹ درصدی بر خودروهای برقی تسلا که در چین تولید و به اروپا وارد میشوند، اعمال کند. مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که با خودروسازان مشورت خواهند کرد و رأیگیری نهایی در این زمینه تا نوامبر انجام خواهد شد. این در حالی است که پیش از این اتحادیه اروپا قصد داشت تعرفههای بالاتری را در این زمینه اعمال کند. تعرفههای پیشنهادی برای شرکتهای دیگر مانند سایک موتور، جیلی و شرکت خودروسازی بیوایدی BYD به ترتیب ۳۶.۳، ۱۹.۳ و ۱۷ درصد تعیین شده که کمتر از ارقامی است که پیش از این مطرح شده بود.
اتحادیه اروپا اعلام کرده که این تعرفهها بخشی از رویکردی تهاجمیتر برای مقابله با واردات کالاهایی یارانهای از چین است. این رویکرد به ویژه در زمینه تکنولوژیهای حیاتی برای گذار به انرژیهای سبز، از جمله خودروهای الکتریکی، پنلهای خورشیدی و توربینهای بادی، اهمیت دارد. بر اساس تحقیقات اتحادیه اروپا، تسلا از نرخهای یارانهای برای زمین، کاهش مالیات بر درآمد و دیگر حمایتهای دولت چین بهرهمند شده است. این تصمیم اتحادیه اروپا پس از آن اتخاذ شد که ایالات متحده در ماه مه تعرفه واردات خودروهای برقی از چین را از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داد.
این یارانهها به تولیدکنندگان چینی این امکان را میدهد که محصولات خود را با قیمتهای پایینتر از هزینه تولید به بازار عرضه کنند، که میتواند به ضرر تولیدکنندگان اروپایی باشد که چنین یارانههایی دریافت نمیکنند. این موضوع نه تنها بر قیمتگذاری تأثیر میگذارد، بلکه ممکن است منجر به کاهش نوآوری و سرمایهگذاری در صنعت خودروسازی اروپا شود، زیرا تولیدکنندگان ممکن است نتوانند با قیمتهای پایینتر رقابت کنند.
چین البته این تحقیقات را به عنوان رقابت ناعادلانه تلقی کرده و به شدت با آن مخالفت کرده است. وزارت بازرگانی چین اعلام کرده که اتحادیه اروپا از روشهای نمونهگیری نادرست استفاده کرده و نتایج تحقیقات را تحریف کرده است. چین همچنین شکایتی را در سازمان تجارت جهانی ثبت کرده و تحقیقات ضد دامپینگ خود را علیه واردات برخی کالاها از اتحادیه اروپا آغاز کرده است.
تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفههای جدید بر تسلا و سایر شرکتهای خودروساز فعال در چین، در زمانی اتخاذ شده است که صنعت خودروهای الکتریکی در اروپا با چالشهای متعددی مواجه است. کاهش یارانههای خرید خودروهای الکتریکی در آلمان، به عنوان بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی در اروپا، منجر به کاهش تقاضا و زیانهای سالانه برای تولیدکنندگان شده است.
با توجه به شرایط موجود، تسلا ممکن است با کاهش فروش در بازار اروپا مواجه شود. از سوی دیگر، این وضعیت میتواند فرصتی برای تولیدکنندگان اروپایی باشد تا سهم بازار خود را افزایش دهند. با این حال، این امر به توانایی آنها در رقابت با قیمت و کیفیت خودروهای چینی بستگی دارد. از سوی دیگر افزایش تعرفهها توسط اتحادیه اروپا میتواند به ضرر آنها نیز منجر شود. چین یکی از مقاصد مهم صادراتی شرکتهای خودروسازی اروپایی است. چین با انجام اقدام متقابل و اعمال تعرفه بر واردات خودروهای اروپایی میتواند این شرکتهای را با چالش رو به رو کند.
اندیشکده مؤسسه اقتصاد جهانی کیل اوایل امسال تخمین زد که کمک چین به خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲ حدود ۵.۶ میلیارد دلار بوده است. بزرگترین بهرهبردار از این کمکها شرکت BYD بود که ۳.۷ میلیارد دلار دریافت کرد. اگرچه دریافتی تسلا در مقایسه با رقیب چینیاش بسیار کمتر بود اما دومین بهرهبردار بزرگ بود و حدود ۴۲۶ میلیون دلار برای کارخانه خود در شانگهای دریافت کرد.