جزییات طرح ترافیک جدید تهران ۱۴۰۴
به گزارش اقتصاد معاصر؛ جزییات طرح ترافیک جدید تهران ۱۴۰۴ توسط مسئولان اعلام شد و خبر حیرت انگیز مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد طرح ترافیک جدید تهران این است که طرح ترافیک جدید در پایتخت با هوش مصنوعی اجرا میشود. جزییات طرح ترافیک جدید تهران ۱۴۰۴ اعلام شد که در این خبر به این موضوع میپردازیم.
جزئیات اجرای طرح ترافیک جدید در تهران
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت مطالعات تغییر طرح ترافیک در تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: طرح ترافیک جدید در پایتخت با هوش مصنوعی اجرا میشود.
پوریا علیمردانی در مورد آخرین وضعیت مطالعات صورت گرفته برای ایجاد تغییر در نحوه اجرای طرح ترافیک در تهران با بیان اینکه مطالعات طرح ترافیک برای سال آینده تغییرات گستردهای را در دست کار دارد، اظهار کرد: یکی از این تغییرات جدی این است که به میزان بهره برداری، ورود و خروج در محدوده طرح حساس میشود و با کمک هوش مصنوعی این مهم اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه تحولات اساسی در طرح ترافیک جدید پیش بینی میشود و امید است از ابتدای سال آینده این مدل جدید اجرایی شود، افزود: بر اساس پیش بینیهای انجام شده در آبان ماه سال جاری؛ این طرح در شورای ترافیک تهران بررسی و تصویب شود و بعد از آن این طرح جدید در قالب لایحه به شورای شهر ارسال میشود که علاوه بر تعیین نرخ گذاری، تصویب نهایی نیز انجام شود.
علیمردانی در پاسخ به این سوال که آیا در مطالعات جدید کاهش یا افزایش محدوده طرح ترافیک پیش بینی شده است یا خیر؟ اظهار کرد: طبق نتایج مطالعات تغییر محدوده مشخص شده؛ اما هنوز نهایی نشده است؛ اما به طور کلی باید عنوان کنم که تغییر گستردهای در محدودههای گذشته رخ نمیدهد؛ بلکه برخی از معابر پرتردد و ترافیکی به مجموعه طرح اضافه می شود. به این معنا که یعنی محدوده فعلی تغییر نمیکند، اما ممکن است برخی محورهای پرتردد و همچنین معابر محوری به محدوده طرح ترافیک اضافه میشود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد تمهیدات صورت گرفته برای سکنه محدوده طرح ترافیک نیز با تأکید بر اینکه هرچند در گذشته به ساکنان محدودههای طرح ترافیک، امتیازاتی برای خرید طرح داده شده، گفت: بررسیها نشان میدهد که این امتیازات کافی نیست و قطعا در بازنگری طرح ترافیک جدید این موضوع مدنظر است تا ساکنان این محدوده کمتر تحت تأثیر اجرای طرح ترافیک قرار گیرند.
اجرای طرح ترافیک جدید تهران از سال ۱۴۰۴
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: مشاور طرح ترافیک جدید تهران تا پایان آذرماه طرح نهایی را به مسئولین ارائه خواهد داد. این طرح ابتدا در شورای ترافیک تهران مطرح میشود و پس از آن، در سطح ملی بررسی خواهد شد. پس از تصویب، اجرای طرح از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.
وی افزود: یکی از ویژگیهای این طرح، ادغام دو طرح ترافیکی موجود است. به گفته مسئولین، این ادغام در برخی معابر منجر به کاهش ترافیک و در برخی دیگر به افزایش دسترسی و حرکت خواهد شد. جزئیات دقیقتر این تغییرات پس از رونمایی از سوی مشاور ارائه خواهد شد.
هرمزی با اشاره به این موضوع که واردات اتوبوسهای برقی نیز در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: تاکنون ده دستگاه از این اتوبوسها وارد کشور شده و تعداد آنها تا صد دستگاه افزایش خواهد یافت. این اتوبوسها که ساخت کشور چین هستند، در راستای بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا به کار گرفته خواهند شد.
نحوه نرخگذاری طرح ترافیک ۱۴۰۴ تهران+زمان اجرا
مجتبی شفیعی با اشاره تغییرات طرح ترافیک در تهران و زمان اجرایی شدن آن اظهار کرد: قرار است تغییراتی در شیوه مدیریت محدوده طرح ترافیک تهران داده شود. این شیوه مدیریت در اختیار خود شهرداری تهران است و مطابق قانون مبارزه با آلودگی هوا میتوانند تغییراتی داشته باشند. نحوه نرخ گذاری باید دچار تغییراتی شود و این تغییرات به شکلی خواهد بود که سردرگمی برای مردم ایجاد نکند و علاوه بر اینکه فرمول پیچیدهای نداشته باشد، با توانمندی موجود هم قابل پیاده سازی باشد.
قطعیت طرح ترافیک جدید تهران در سال ۱۴۰۴ تا یک ماه آینده
وی با بیان اینکه در شهرداری تهران به نتایج اولیه هم رسیدهاند و باید تا یک ماه آینده قطعیت پیدا کند و به تصویب شورای شهر برسد تا برای سال آینده بتوانند آن را پیاده سازی کنند، ادامه داد: مدنظر ما این است که نظام نرخ گذاری عوارض به صورت پویا، عدالت محور و اقتصادی باشد و تاثیر مثبتی روی کاهش آلودگی هوا و ترافیک داشته باشد.
دبیر شورای عالی ترافیک کشور اضافه کرد: برای نرخ گذاری عوارض به صورت لحظه به لحظه باید پارامترهایی از جمله وضعیت آلودگی هوا در مسیر تردد طرح ترافیک، سنگینی ترافیک آن معبر، طول مسیر و مدت زمان مسیر و همچنین مدیریت بحران مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه عدد دریافت عوارض افرادی که بخواهند وارد طرح ترافیک شوند، بر اساس این پارامترها مشخص میشود، گفت: ممکن است که شخص نخواهد از این سامانه استفاده کند و بخواهد به صورت سنتی وارد طرح شود که توسط دوربینها ترددش ثبت میشود.
شفیعی در ادامه همچنین درباره تاکسیهای برقی و اجرای ماده ۱۲ قانون «رفع موانع تولید رقابتپذیر» و رایزنیهای وزارت کشور برای تحقق این ماده قانونی، بیان کرد: مصوباتی که تا کنون درباره تاکسیهای برقی یا دوگانه سوز، اتوبوسهای برقی یا دوگانه سوز و حتی اتوبوسهای گازوییلی، دوچرخهها و اسکوترها تحقق پیدا نکرده است و ساز و کاری دارد و سرمایهگذار ابتدا باید کار را انجام دهد و پیمایش اتفاق بیفتد و بعد از طی ضوابط مورد تأیید وزارت نفت، مابهالتفاوت سوخت صرفهجویی شده، به سرمایهگذار برگردانده شود.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پایان اضافه کرد: برنامه استفاده از تاکسی برقی به تازگی در حال انجام است؛ اما فرآیند نوسازی تاکسی در کشور یک فرآیند جاری است و در حال حاضر هم در همه شهرها در حال انجام است. تهران هم در این موضوع کار کرده است و اداره دارد و همیشه هم این روند ادامه خواهد داشت؛ چرا که تاکسیها به سن فرسودگی میرسند.
طرح بازنگری محدودههای ترافیکی تهران تصویب نشد
هشتاد و سومین نشست شورای حملونقل و ترافیک شهر تهران عصر امروز چهارشنبه ۲۳ آبانماه ۱۴۰۳ با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ، مجتبی شفیعی دبیر شورای عالی ترافیک کشور، پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، سرهنگ موسوی پور رئیس پلیس راهور پایتخت و سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
در این نشست به مواردی همچون نتایج مطالعات بازنگری محدودههای ترافیکی شهر تهران، طرح فرماندهی قرارگاه ساماندهی موتورسیکلت در شهر تهران، مطالعات عارضه سنجی ترافیکی یک ساختمان در منطقه ۸ و یک هتل در منطقه یک پرداخته شد.
طرح بازنگری محدودههای ترافیکی تهران امروز کامل بررسی شد ولی به تصویب نرسید. همچنین قرار شد اصلاحات روی این طرح انجام شود تا در جلسات بعدی مجدد بررسی شود.