
شروعی برای صادرات طیور/ رشد چشمگیر میزان جوجهریزی در ۲ سال

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ گوشت مرغ از اصلیترین کالاهای سبد غذایی مردم جهان تلقی میشود که متقاضیان مختلفی دارد. از همینرو تمام کشورها در تلاش تامین این محصول بوده و به طریق مختلفی از جمله افزایش تولید و جوجهریزی و چهبسا واردات در صدد حل این مسئله هستند.
ایران نیز یکی از کشورهایی بوده که علیرغم واردات این محصول در سالهای گذشته اما توانسته است با بهبود وضعیت جوجهریزی و افزایش میزان تولید، نه تنها در عرضه گوشت مرغ با قیمت مناسب عملکرد خوبی داشته باشد، بلکه توانسته با شناسایی بازارهای هدف، صادرات این محصول را نیز آغاز کند.
بر اساس آمارها، ظرفیت تولید مرغ در کشور سالانه بین ۳ الی ۳.۵ میلیون تن برآورد شده است. این در حالی بوده که سرانه مصرف این کالای خوراکی در کشور زیر ۲.۵ میلیون تن است که ظرفیت صادرات مرغ را فراهم خواهد کرد. از همینرو با یک حساب و کتاب کلی میتوان مطمئن شد که ایران میتواند حدود یک میلیون تن مرغ را به کشورهای هدف صادر کند.
دلیل ایجاد ظرفیت صادرات مرغ
یکی از مسائلی که توانسته ظرفیت صادرات گوشت مرغ را فراهم آورد، فزایش میزان جوجهریزی است. نگاهی به آمارنشان میدهد که در سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۴۰۶ قطعه جوجهریزی انجام شده است. با این حال اما این میزان در سال ۱۴۰۱ به یک میلیارد و ۲۷۲ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۱۴۸ قطعه تقلیل یابد.
در سال ۱۴۰۲ با تغییر سیاستها، روند جوجهریزی مجددا افزایشی شد، به طوری که در پایان سال گذشته، یک میلیارد و ۵۶۸ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۳۳ قطعه جوجهریزی در سراسر کشور به ثبت رسید و از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون نیز ۶۶۶ میلیون و ۶۹ هزار و ۸۵۷ قطعه جوجه ریخته شده است.
این تعداد جوجهریزی نشاندهنده تغییر سیاستها و اهتمام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به مسئله تامین مرغ است. به همین سبب طی چند ماه گذشته، نرخ گوشت مرغ در بازار ثابت بوده و به طور میانگین با قیمت ۷۸ هزار تومان به فروش میرسد.
صادرات مرغ دیگر رویا نیست
افزایش تولید و میزان تقاضای مردم موجب شده تا بازار صادرات این محصول غذایی داغ شود. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور، سیاستهای بخش کشاورزی مبنیبر افزایش حجم جوجهریزی و تولید داخل، موجب شده است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۶هزار تن مرغ توسط اتحادیه مرغداران گوشتی و زنجیرهها به کشورهای هدف صادر شود.
هرچند که هنوز این بخش از صادرات با مشکلاتی نظیر ضعف در بستهبندی مواجه بوده اما به زعم متولیان بخش، کیفیت مرغ صادراتی ایرانی خوب و برای مقاصد هدف قابل قبول است.
کشور عراق اصلیترین مقصد مرغ ایران محسوب میشود اما علاوهبر این کشور، ترکمنستان و قطر به تازگی به بازار هدف مرغ ایرانی اضافه شدند و مذاکراتی نیز با پاکستان و افغانستان برای آغاز صادرات این کالای غذایی انجام شده است. با این حال اما ادامه این روند نیازمند برنامه، مدیریت و همچنین ایجاد زیرساختها است. همچنین شنیدهها حاکی از آن بوده که متولیان در صدد هستند که با تبدیل گوشت سفید به فرآوردههای حاصل از آن، امکان صادرات به مقاصد دورتر را نیز فراهم کنند.
متوسط قیمت و وزن مرغهای صادراتی به عراق به ترتیب ۱.۸ تا ۲.۳ دلار و ۹۰۰ تا ۱۷۰۰ گرم است. با این حال ایران باید در صدد حفظ این مقصد باشد، چرا که عراق نه تنها میتواند این محصول را تولید کند، بلکه به غیر از ایران از کشورهای دیگری نظیر برزیل نیز واردات دارد.