۱۹:۲۴ ۱۴۰۳/۰۹/۰۱

جزییات فرایند جذب معلمان نهضتی

جزییات فرایند جذب معلمان نهضتی اعلام شد که در این خبر به آن می پردازیم.
جزییات فرایند جذب معلمان نهضتی
کد خبر:۸۶۴۲

به گزارش اقتصاد معاصر؛ جزییات فرایند جذب معلمان نهضتی اعلام شد و خنفری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد که تعیین تکلیف جذب معلمان نهضتی نهایی شد. جذب معلمان نهضتی یکی از مهمترین مشکلعلمان بود که در این خبر آخرین خبر جذب معلمان نهضتی را می خوانید.

فرآیند جذب معلمان نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی تعیین تکلیف شد 

هاشم خنفری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهارکرد: بر اساس پیگیری ها و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، معلمان نهضتی دارای یک تا پنج سال سابقه کار پس از سال تحصیلی ۹۸_۹۷ تا پایان امسال جذب خواهند شد.

برگزاری آزمون جذب مربیان پیش دبستانی

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی همچنین از فرآیند برگزاری آزمون جدب مربیان پیش دبستانی خبر داد و گفت: برای مربیان دارای سابقه کاری در پیش دبستانی های دولتی و غیردولتی امتیازهایی در این آزمون پیش بینی شده است.

به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، وزارت آموزش و پرورش این آزمون را پیش از پایان سال برگزار خواهد کرد.

خنفری تصریح کرد: به ازای هر یک سال سابقه تمام وقت تدریس مربیان، ۱۰ درصد امتیاز در آزمون پیش بینی شده است.

نماینده مردم شادگان خاطرنشان کرد: حداکثر امتیاز برای مربیان با سوابق بیشتر، محاسبه پنج سال سابقه تدریس برابر با ۵۰ درصد امتیاز نمره مکتسبه در آزمون است.

جذب معلمان نهضتی

وی خاطرنشان کرد: بنابراین، متقاضی با سوابق بیش از ۵ سال، به صرف شرکت در آزمون ۵۰ درصد نمره را کسب خواهد کرد و به نمره مکتسبه آزمون اضافه می شود و به صورت حق التدریس جذب آموزش و پرورش خواهد شد.

پیش از این ، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد؛ در سال های گذشته با وجود اهمیت آموزش های پیش دبستانی، برای جذب مربیان این مقطع برنامه های مناسبی انجام نشده است و این روزها هم با فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به این افراد و تخصص های آنها بیش از گذشته نیاز است.

درخواست آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی برای تبدیل وضعیت‌شان

عبدالرضا فولادوند در آیین اختتامیه دورۀ آموزشی معاونین سوادآموزی، با بیان درنظرگرفتن واقعیت‌ها در تدوین دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها و حجم ابلاغی استان‌ها خاطرنشان کرد: به‌منظور عملیاتی نمودن دستورالعمل‌ها، تدوین آن ها با اعمال‌نظر و مشورت و هم‌اندیشی معاونین سوادآموزی به‌ویژه استان‌های هم‌جوار، انجام خواهد شد و ذائقه مخاطبین موردتوجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به کاهش انگیزه کارکنان در ارزیابی‌های غیراستاندارد بیان کرد: ارزیابی عملکرد باید با استفاده از آخرین الگوهای علمی ارزیابی، تحقق یابد و ضروری است؛ شاخص‌های ارزیابی، قبل از شروع کلاس گذاری در اختیار استان‌ها قرار گیرد تا طبق معیارهای ارائه شده و با علم به اولویت‌ها و سیاست‌ها، گزارش فعالیت‌هایشان را ارائه دهند و ارزیابی شوند. همچنین  لازم است؛ به‌منظور کاهش نقصان عملکردها، ارزیابی نهایی با مدیرکل و وزارت متبوع به اشتراک گذاشته شود.

وی اضافه کرد: در راستای شناسایی نقاط ضعف و قوت در حوزه‌های مختلف این مجموعه، ارزیابی عملکرد از بطن خود سازمان آغاز شود و استان‌ها عملکرد آن را ارزیابی کنند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با یادآوری مصوبه شورای‌عالی پشتیبانی در سال ۱۳۸۱ مبنی بر ارائه اختیارات به شورای آموزش‌وپرورش، از برگزاری اولین شورای پشتیبانی سوادآموزی با حضور عارف معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد و عنوان کرد: ضرورت دارد؛ این شورا در راستای سیاست‌گذاری سوادآموزی هم در سطح کشور و در استان و شهرستان‌ها طبق زمان‌بندی‌های خاص تشکیل شود.

فولادوند با اشاره به اهمیت گرامیداشت هفتم دی‌ماه، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸ توسط رهبر کبیر انقلاب گفت: تقویم روزشمار این ایام به استان‌ها ارسال می‌شود و اجرای کیفی این مراسم از طرف استان‌ها به نحو شایسته مورد تأکید است.

وی بیان کرد: از چشم‌اندازهای آینده این سازمان، تبدیل آن به «آموزش همگانی و بزرگسالان» است که با برنامه‌ریزی و پیگیری‌ها و هم‌اندیشی با افراد مجرب قطعاً قابل‌تحقق خواهد بود.

فرایند جذب معلمان نهضتی

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در ارتباط با خواسته آموزش‌دهندگان نسبت فراهم‌آوردن شرایط استخدامی و انجام تبدیل وضعیت آنها تصریح کرد: وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان نهضت سوادآموزی قانون‌گذار نیستند و به‌عنوان مجریان قانون از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهند کرد.

فولادوند خاطرنشان کرد: محتوای اساسنامه به‌منظور استفاده از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت و بعد از تصویب نهایی، تبیین و تشریح آن در ادارات کل استان‌ها مورد تأکید است در حقیقت تغییر این اساسنامه باید به گفتمان تبدیل شود. 

همچنین فولادوند به‌ضرورت بازنگری در دستورالعمل کلاس گذاری اشاره کرد و گفت: در سال آینده با استفاده از پیشنهادها و نظرات معاونین سوادآموزی و صاحب‌نظران عرصه دانایی از ستاد تا صف، تقویم و فرایند اجرایی این دستورالعمل تغییر خواهد کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پایان با اشاره به اهمیت نیروی انسانی گفت: مبنای سیاست در دولت فعلی وفاق و همدلی است و ما موظفیم به‌دوراز تمام حواشی، محیط شغلی مناسبی را برای رسیدن به اهداف سازمانی ایجاد کنیم.

 معلمان نهضت سواد آموزی در اولویت استخدام؛ اما با چه شرایطی؟

طرح مهرآفرین به‌عنوان یکی از برنامه‌های جدید وزارت آموزش و پرورش برای جذب نیرو، به دنبال استخدام هزاران معلم به‌منظور ارتقای کیفیت آموزشی کشور است. با این حال، روند استخدام معلمان نهضت سواد آموزی در این طرح، با چالش‌هایی همراه است که در گفتگو با سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، شرایط و مشکلات پیش‌رو بررسی می‌شود.

مسئله استخدام معلمان نهضت سواد آموزی در کشور همواره موضوعی چالش‌برانگیز بوده است. این معلمان که در طول سال‌ها با کار سخت و طاقت‌فرسا، بخش عمده‌ای از سوادآموزی را در مناطق محروم کشور انجام داده‌اند، حالا در پی فرصت‌های جدید برای تبدیل وضعیت شغلی خود به استخدام دائم در وزارت آموزش و پرورش هستند. در این زمینه، طرح مهرآفرین به‌عنوان راهکاری جدید برای جذب نیرو‌های موردنیاز وزارت آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها در نظر گرفته شده است. این طرح به‌ویژه برای معلمان نهضت سواد آموزی که سابقه طولانی در آموزش دارند، فرصتی برای ارتقا و تثبیت وضعیت شغلی به شمار می‌رود. اما این مسیر همچنان با موانع و چالش‌هایی مواجه است که در این گزارش، به بررسی شرایط استخدام و مشکلات موجود پرداخته خواهد شد.

چالش‌های قانونی در جذب معلمان نهضت سواد آموزی

یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه استخدام معلمان نهضت سواد آموزی، چالش‌های قانونی است که در مسیر تبدیل وضعیت شغلی این معلمان وجود دارد. طبق قوانین موجود، معلمان برای استخدام رسمی در وزارت آموزش و پرورش باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کرده و حد نصاب قبولی را کسب کنند. این مسئله، باوجود سابقه طولانی این معلمان در آموزش، از دید بسیاری از آنها به‌عنوان یک مانع بزرگ تلقی می‌شود.

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در این‌باره توضیح می‌دهد: استخدام در وزارت آموزش و پرورش طبق قانون و برنامه هفتم توسعه کشور تنها از طریق آزمون‌های استخدامی انجام می‌شود. معلمان نهضت سواد آموزی به دلیل سابقه آموزشی و تجربی خود در اولویت قرار دارند، اما این اولویت به‌معنای استفاده از آنها بدون آزمون نیست. طبق قانون، باید تمامی افراد در آزمون‌های استخدامی، نظیر آزمون ماده ۲۸ یا آزمون‌های دیگر شرکت کرده و قبولی کسب کنند.

ارزیابی معلمان مهرآفرین و چالش‌ها

در کنار چالش‌های قانونی، یکی دیگر از مسائل پیش‌روی معلمان مهرآفرین، فرآیند ارزیابی است. سازمان اداری و استخدامی کشور برای معلمان طرح مهرآفرین شرایطی را تعیین کرده بود که وزارت آموزش و پرورش با آن مخالف بود. یکی از این شرایط، ارزیابی این معلمان از طریق آزمون‌هایی بود که وزارت آموزش و پرورش آن را غیرمنصفانه می‌دانست.

جزییات فرایند جذب معلمان نهضتی

فرهادی در این‌باره می‌گوید: در مدیریت قبلی، سازمان اداری و استخدامی شرایطی گذاشت که وزارت آموزش و پرورش با آن موافق نبود. یکی از این شرایط ارزیابی معلمان مهرآفرین از طریق آزمون‌های پیچیده و دشوار بود. اما در دوره فعلی، مذاکرات خوبی در جریان است و وزارت آموزش و پرورش امیدوار است که این مشکل حل شود. ما می‌خواهیم که این معلمان طبق قرارداد‌های پیمانی که بسته‌اند، استخدام شوند و فقط نیاز به کد استخدامی داشته باشند.

تفاوت بین معلمان نهضت سواد آموزی و معلمان مهرآفرین

نکته‌ای که در اینجا باید توجه شود، تفاوت بین معلمان نهضت سواد آموزی و معلمان مهرآفرین است. معلمان نهضت سواد آموزی به‌عنوان افرادی با سابقه آموزشی طولانی در مناطق محروم، از تجربه و مهارت‌های کافی برای تدریس برخوردارند، اما معلمان مهرآفرین معمولاً افرادی هستند که تحت شرایط خاصی جذب این طرح می‌شوند و تجربه کمتری نسبت به معلمان نهضت سواد آموزی دارند.

این تفاوت‌ها باعث می‌شود که معلمان نهضت سواد آموزی در اولویت استخدام قرار گیرند، زیرا آنها با شرایط سخت‌تری در آموزش درگیر بوده‌اند. اما به‌طور کلی، تمامی معلمان باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند تا از طریق قانون استخدام شوند.

همکاری وزارت آموزش و پرورش با سازمان اداری و استخدامی

یکی از مسائلی که در حال حاضر در حال بررسی است، نحوه همکاری وزارت آموزش و پرورش با سازمان اداری و استخدامی برای حل این چالش‌هاست. طبق گفته فرهادی، در دوره فعلی، مدیریت سازمان اداری و استخدامی با وزارت آموزش و پرورش همکاری بهتری دارند و این مسئله امیدواری‌هایی را برای حل مشکلات به‌وجود آورده است.

وی ادامه می‌دهد: در این دوره، تعاملات بسیار بهتری با سازمان اداری و استخدامی داریم و به امید خدا، این مشکلات با پیگیری‌های لازم برطرف خواهد شد. هدف ما این است که معلمان مهرآفرین به‌طور کامل در سیستم آموزش و پرورش استخدام شوند و از این طریق، کیفیت آموزش به‌طور چشمگیری ارتقا یابد.

نتیجه‌گیری

چالش‌های قانونی و فرآیند‌های ارزیابی همچنان به‌عنوان موانع اصلی پیش‌روی معلمان نهضت سواد آموزی برای تبدیل وضعیت شغلی‌شان باقی مانده است. با این حال، تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش برای تسهیل این مسیر و همکاری با سازمان اداری و استخدامی، نویدبخش حل این مشکلات و ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر برای این معلمان است.

ارسال نظرات