به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل رویترز؛ اعتماد کسبوکارهای کوچک در ایالات متحده برای سومین ماه متوالی در فوریه کاهش یافت و بخش زیادی از رشد بهدستآمده پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر را از بین برد. این کاهش ناشی از نگرانیهای فزاینده درباره سیاستهای تجاری دولت بود.
فدراسیون ملی کسبوکارهای مستقل (NFIB) روز سهشنبه اعلام کرد که شاخص خوشبینی کسبوکارهای کوچک در ماه گذشته با ۲.۱ واحد کاهش به ۱۰۰.۷ رسید. این افت مشابه کاهش در شاخصهای اعتماد مصرفکنندگان و کسبوکارها و همچنین بازار سهام بود که همگی افزایش موسوم به «جهش ترامپ» را از بین بردهاند. شاخص عدم اطمینان NFIB نیز با ۴ واحد افزایش به ۱۰۴ رسید که دومین رقم بالای ثبتشده در تاریخ این شاخص محسوب میشود.
بیل دانکلبرگ، اقتصاددان ارشد NFIB، اظهار داشت: «عدم اطمینان در سطح کسبوکارهای کوچک (Main Street) بالا و رو به افزایش است و این مسئله دلایل متعددی دارد»، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. لازم به ذکر است که صاحبان کسبوکارهای کوچک عموماً گرایشهای جمهوریخواهانه دارند.
سیاست تجاری ناپایدار دولت ترامپ، که شامل اعمال و لغو مکرر تعرفهها علیه کانادا و مکزیک بوده است، موجب نگرانی در میان کسبوکارها شده است. اقتصاددانان بر این باورند که این عدم اطمینان، برنامهریزی شرکتها را دشوار کرده است.
تعرفههای تعلیقشده، تهدیدهای تعرفهای جدید و تعرفههای از پیش اعمالشده باعث شدهاند که مصرفکنندگان انتظار افزایش تورم در سال آینده و پس از آن را داشته باشند.
بر اساس نظرسنجی NFIB، سهم کسبوکارهایی که قیمتهای فروش خود را افزایش دادهاند، در ماه گذشته ۱۰ واحد رشد داشت و به ۳۲٪ رسید که بزرگترین افزایش از آوریل ۲۰۲۱ تاکنون محسوب میشود. افزایش قیمتها در بخشهای مالی، عمدهفروشی، کشاورزی، خردهفروشی، ساختوساز و تولید مشاهده شده است.
سهم کسبوکارهایی که قصد دارند قیمتهای خود را افزایش دهند نیز با رشد ۳ واحدی به ۲۹٪ رسید که بالاترین میزان در ۱۱ ماه گذشته بود.
همچنین، درصد صاحبان کسبوکار که انتظار بهبود وضعیت اقتصادی را دارند، با افت ۱۰ واحدی به ۳۷٪ کاهش یافت. علاوه بر این، سهم کسانی که معتقدند اکنون زمان مناسبی برای توسعه کسبوکارشان است، با ۵ واحد کاهش به ۱۲٪ رسید که بزرگترین افت از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون محسوب میشود.