به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ صنعت خودروی ایران در شش ماه ابتدایی ۱۴۰۴ روزهای سختی را پشت سر گذاشت. چالشهایی همچون کمبود نقدینگی، قیمتگذاری دستوری، محدودیتهای ثبت سفارش و تخصیص ارز، قطعیهای مکرر برق و حتی تبعات جنگ ۱۲ روزه، باعث شد مجموع تولید خودرو در کشور کاهش یابد. بر اساس گزارش منتشر شده در کدال که خودروسازان به بورس ارائه کردهاند، تولید سواری در نیمه نخست امسال با افت ۸.۷ درصدی مواجه شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ هزار و ۳۷۱ دستگاه کاهش یافته است. در حالیکه در شش ماه اول ۱۴۰۳ تولید به ۴۱۵ هزار و ۹۷۰ دستگاه رسیده بود، این عدد در امسال به ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ دستگاه محدود شده است.
ایرانخودرو برخلاف جریان کلی صنعت، توانست تیراژ خود را افزایش دهد. این شرکت در نیمسال نخست ۱۴۰۴ تعداد ۲۶۳ هزار و ۴۶۸ دستگاه خودرو تولید کرد که در مقایسه با ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه سال قبل، رشد ۸.۹ درصدی را نشان میدهد. هرچند تولید پژو ۲۰۷ با افت ۹.۲ درصدی به ۸۰ هزار و ۸۸۰ دستگاه رسید، اما محصولات دیگری مانند سورن با افزایش ۳۸.۵ درصدی به ۷۰ هزار و ۸۱۰ دستگاه و هایما با جهش ۵۶.۶ درصدی به ۱۰ هزار و ۷۶۲ دستگاه، جبرانکننده این کاهش بودند. دنا نیز با رشد ۴.۵ درصدی به ۴۲ هزار و ۴۵ دستگاه رسید و تارا با افزایش ۲۲.۴ درصدی به ۴۰ هزار و ۱۳۴ دستگاه تولید شد. در مقابل، رانا با افت ۱۸.۳ درصدی به ۶ هزار و ۲۶۲ دستگاه محدود شد. علاوه بر این، در کارنامه ششماهه ایرانخودرو تولید ۱۱۹۸ دستگاه ناقص و ۱۲ هزار و ۵۷۵ دستگاه دیگر محصولات نیز به چشم میخورد.
عملکرد سایپا در این دوره چندان امیدوارکننده نبود. این شرکت تنها ۸۴ هزار و ۵۹۵ دستگاه خودرو تولید کرد، در حالیکه در سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۶۲۴ دستگاه به بازار عرضه کرده بود. به این ترتیب تولید سایپا در نیمه نخست امسال بیش از ۴۱ هزار دستگاه کمتر شد و کاهش ۳۲.۶ درصدی را تجربه کرد. بیشترین سهم تولید سایپا همچنان به خانواده X200 شامل تیبا، کوییک و ساینا اختصاص یافت؛ اما تیراژ این گروه نیز از ۱۰۰ هزار و ۳۵۸ دستگاه به ۶۸ هزار و ۷۰۳ دستگاه رسید که به معنای افت ۳۱.۵ درصدی است. تولید شاهین هم سقوط سنگینتری داشت و با کاهش ۳۷.۱ درصدی از ۱۵ هزار و ۸۹۲ دستگاه به ۱۰ هزار و ۲۶۶ دستگاه رسید.
پارسخودرو نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد. در نیمه نخست ۱۴۰۴ تولید این شرکت به ۳۱ هزار و ۵۳۶ دستگاه محدود شد، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته ۴۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه خودرو تولید کرده بود. این کاهش معادل ۳۵ درصد افت تولید است. بخش عمده تولید پارسخودرو در این مدت به خانواده Q200 اختصاص داشت که با کاهش ۲۳.۸ درصدی به ۲۴ هزار و ۸۱۰ دستگاه رسید. با این حال سهند توانست عملکرد بهتری داشته باشد و با رشد ۳۸.۷ درصدی از ۴ هزار و ۸۴۹ دستگاه به ۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه برسد.
آمارهای شش ماه نخست امسال نشان میدهد که ایرانخودرو توانسته در شرایط دشوار صنعت، رشد مثبت خود را حفظ کند؛ اما سایپا و پارسخودرو با افت قابلتوجهی مواجه شدهاند. بهرغم این تفاوت در عملکرد، تصویر کلی از صنعت خودرو در ۱۴۰۴ نشان میدهد که این بخش همچنان درگیر بحرانهای ساختاری و اقتصادی است و بدون اصلاح سیاستهای کلان، چشمانداز روشنی برای بهبود تولید در نیمه دوم سال وجود نخواهد داشت.