جزئیات تکمیل کریدور شمال-جنوب/همکاری روسها در خطآهن رشت-آستارا ادامه دارد
امین ترفع، رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر، از پیشرفت قابل قبول تکمیل حلقههای مفقوده کریدور شمال-جنوب و برنامههای مرتبط با توسعه زیرساختهای این مسیر ترانزیتی خبر داد.
وی بیان داشت: موافقتنامه کریدور شمال-جنوب در سال ۲۰۰۰ میلادی میان ایران، هند و روسیه امضا شد و در سالهای اخیر کشورهای بیشتری از آسیای مرکزی، قفقاز و شرق اروپا به این موافقتنامه پیوستهاند.
ترفع با اشاره به اهمیت شاخههای مختلف این کریدور افزود: کریدور شمال-جنوب دارای مسیرهای متعددی است که شامل شاخههای حملونقلی شرق، غرب و دریای خزر میشود. در شرق خزر، زیرساختهای ریلی و جادهای ایران از طریق ترکمنستان، قزاقستان و قفقاز به روسیه متصل میشوند و این مسیر را تکمیل میکنند.
وی ظرفیتهای موجود در دریای خزر را یکی از مهمترین ظرفیتهای این کریدور دانست و گفت: کشورهای منطقه، از جمله آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، در حال تقویت زیرساختهای حملونقلی خود در دریای خزر هستند.
ترفع همچنین به همکاریهای ایران، آذربایجان و روسیه در بخش غربی کریدور شمال-جنوب اشاره کرد و افزود: یکی از پروژههای کلیدی این مسیر، راهآهن رشت-آستارا است که طی دو سال اخیر در چارچوب همکاریهای مشترک ایران و روسیه بررسی و برای تامین مالی و احداث آن برنامهریزی شده است. عملیات اجرایی این پروژه نیز آغاز شده و با همکاری شرکتهای ایرانی و روسی در حال پیگیری است.
این مقام مسؤول تاکید کرد که تکمیل پروژههای مذکور نقش مهمی در افزایش تجارت و ترانزیت منطقهای ایفا خواهد کرد.