رویترز:

بوئینگ در ۲۰۲۴ بیش از ۱۱ میلیارد دلار زیان داد

بوئینگ با ثبت بزرگ‌ترین زیان سالانه خود از سال ۲۰۲۰، همچنان در تلاش برای بازگرداندن ثبات به خطوط تولیدش است. این شرکت در سال ۲۰۲۴ با زیان ۱۱.۸۳ میلیارد دلاری مواجه شد که ناشی از مشکلات در واحدهای تجاری و دفاعی و همچنین پیامدهای اعتصاب گسترده کارگران کارخانه‌های ساحل غربی ایالات متحده بوده است. در حالی که بوئینگ عرصه را بیش از پیش به ایرباس واگذار کرده، مدیرعامل جدید این شرکت، کِلی آرتبرگ، از پیشرفت در احیای تولید و حل مشکلات زنجیره تامین خبر داد.
بوئینگ در ۲۰۲۴ بیش از ۱۱ میلیارد دلار زیان داد
کد خبر:۱۴۲۸۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از رویترز؛ بوئینگ روز سه‌شنبه از زیان سالانه ۱۱.۸۳ میلیارد دلاری خود خبر داد که بزرگ‌ترین زیان این شرکت از سال ۲۰۲۰ تاکنون محسوب می‌شود. این زیان ناشی از مشکلاتی در بخش‌های تجاری و دفاعی و همچنین پیامد‌های اعتصاب گسترده کارگران کارخانه‌های ساحل غربی ایالات متحده بوده است. 

این زیان نشان‌دهنده چالش‌هایی است که کلی آرتبرگ، مدیرعامل بوئینگ، در مسیر احیای این شرکت با آن مواجه است. بوئینگ در رقابت بر سر تحویل هواپیما‌ها بیش از پیش عرصه را به ایرباس واگذار کرده و در پی مجموعه‌ای از اشتباهات، تحت نظارت دقیق رگولاتور‌ها و مشتریان قرار گرفته است. سهام بوئینگ در معاملات پیش از بازگشایی بازار روز سه‌شنبه، کاهش جزئی را تجربه کرد. 

با این حال، آرتبرگ که در آگوست ۲۰۲۴ سکان هدایت بوئینگ را به دست گرفت، اظهار داشت که این شرکت در حال پیشرفت در بازگرداندن ثبات به خطوط تولید خود است. این اقدامات پس از آن انجام می‌شود که یک حادثه هوایی در سال ۲۰۲۴ نگرانی‌های جدی درباره ایمنی هواپیما‌های این شرکت ایجاد کرد. 

بوئینگ در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی، ۳.۸۶ میلیارد دلار زیان گزارش کرد که به گفته آرتبرگ، ناشی از هزینه‌های ناامیدکننده در چندین برنامه دفاعی با قیمت ثابت بوده است. با این حال، وی تاکید کرد که بوئینگ اکنون در ارزیابی و مدیریت ریسک‌های این برنامه‌ها، رویکردی فعال‌تر و شفاف‌تر اتخاذ کرده است. 

درآمد بوئینگ در سه‌ماهه منتهی به دسامبر، ۳۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵.۲۴ میلیارد دلار رسید که کمتر از انتظارات تحلیلگران (۱۶.۲۱ میلیارد دلار) بود (بر اساس داده‌های LSEG). زیان تعدیل‌شده هر سهم ۵.۹۰ دلار گزارش شد، در حالی که تحلیلگران انتظار زیان ۳ دلاری را داشتند. بوئینگ در سال ۲۰۲۴ با خروج نقدینگی ۱۴.۳ میلیارد دلاری مواجه شد، در حالی که در سال ۲۰۲۳، جریان نقدی مثبت ۴.۴۳ میلیارد دلاری داشت. 

آرتبرگ بار دیگر بر برنامه چهارمرحله‌ای شرکت برای احیای کسب‌وکار خود تاکید کرد که شامل یک مسیر چندساله برای اصلاح فرهنگ سازمانی بوئینگ است؛ تغییری که وی آن را «شاید مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهیم» توصیف کرد. پس از دوره سودآوری بی‌سابقه در دهه ۲۰۱۰، بوئینگ از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار زیان متحمل شده است. سقوط مرگبار دو فروند ۷۳۷ MAX باعث نگرانی‌های جدی درباره کیفیت تولید، ایمنی هواپیما‌ها و احتمال فریب رگولاتور‌ها در فرآیند صدور گواهینامه این مدل شد. همه‌گیری کووید-۱۹ مشکلات شرکت را تشدید کرد، در حالی که حادثه انفجار پنل بدنه یک فروند ۷۳۷ MAX تقریبا نو در اوایل سال ۲۰۲۴، بحران جدیدی را برای بوئینگ رقم زد. 

آرتبرگ روز سه‌شنبه در نامه‌ای به کارکنان اعلام کرد: «ما بررسی‌های دقیقی را روی تمامی برنامه‌های توسعه‌ای چالش‌برانگیز با قیمت ثابت انجام داده‌ایم.»

واحد دفاع، فضا و امنیت بوئینگ در سال ۲۰۲۴ با زیان ۵.۴۱ میلیارد دلاری مواجه شد. 

با این حال، آرتبرگ بیان کرد که بوئینگ در زمینه بهبود زنجیره تامین پیشرفت کرده و در پایان سال ۲۰۲۴ توانسته تا نرخ تولید ۵ فروند جت ۷۸۷ در ماه را بازیابی کند؛ هرچند که همچنان در برخی بخش‌ها مانند تامین صندلی‌ها با تاخیر‌هایی روبه‌رو است. واحد هواپیما‌های تجاری بوئینگ که اکنون بر اخذ گواهینامه برای سه مدل جدید خود تمرکز دارد، موفق به رفع مشکل thrust link در مدل ۷۷۷X شده؛ مدلی که اخیرا آزمایش‌های پروازی خود را از سر گرفته است. با این حال، آرتبرگ در اظهارات خود درباره حل مشکلات سیستم‌های ضدیخ (Anti-Icing) در مدل‌های ۷۳۷-۷۰۰ و ۷۳۷-۱۰۰۰ محتاط بود. 

وی اظهار داشت: «ما همچنان در مرحله آزمایش هستیم و بر نهایی‌سازی راه‌حل طراحی سیستم ضدیخ تمرکز داریم.»

وی در پایان تاکید کرد که بوئینگ همچنان در حال سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکار‌های اصلی خود است، در حالی که بخش‌هایی برای آینده شرکت غیرضروری محسوب می‌شوند، به تدریج از سبد دارایی‌های شرکت حذف خواهند شد.

ارسال نظرات