
هدفگذاری چین برای شکستن سلطه بوئینگ و ایرباس در دنیا

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از فایننشال تایمز؛ شرکت دولتی Comac (شرکت هواپیمایی تجاری چین) با افتتاح دفاتر جدید در خارج از کشور و تلاش برای دریافت گواهینامههای بینالمللی، گامهای مهمی برای توسعه و گسترش تولید جتهای C۹۱۹ برداشته است. این اقدامات بخشی از برنامهای گستردهتر برای چالش با انحصار دو غول هواپیماسازی غربی، بوئینگ و ایرباس، در بازار جهانی خواهد بود.
هواپیمای C۹۱۹ که از یارانههای قابل توجه دولتی برخوردار است، اولین پرواز تجاری خود را در سال ۲۰۲۳ انجام داد و تاکنون در مسیرهای داخلی توسط سه شرکت بزرگ هواپیمایی چینی Air China، China Eastern Airlines و China Southern Airlines به کار گرفته شد. از ژانویه ۲۰۲۴، شرکت China Eastern Airlines هواپیمای C۹۱۹ را در مسیر هنگ کنگ به شانگهای به کار خواهد گرفت که اولین استفاده تجاری منظم این هواپیما در خارج از سرزمین اصلی چین محسوب میشود.
یانگ یانگ، معاون مدیر کل بازاریابی و فروش Comac، در مصاحبهای با فایننشال تایمز اعلام کرد که این شرکت برنامه دارد تا سال ۲۰۲۶ هواپیمای C۹۱۹ را در مسیرهای جنوب شرق آسیا به پرواز درآورد و برای دریافت گواهینامه اتحادیه اروپا در اوایل همان سال اقدام کند.
وی افزود: «ما امیدواریم قبل از توسعه در بازارهای بینالمللی، تمامی مشکلات احتمالی را در مسیرهای داخلی شناسایی و حل کنیم.»
C۹۱۹ به عنوان یکی از پروژههای کلیدی در برنامه دولت چین برای ارتقا فناوری و افزایش ارزشآفرینی در زنجیره تولید، جایگاه ویژهای در استراتژی ملی این کشور دارد. هدف نهایی این پروژه، به چالش کشیدن سلطه غربی بوئینگ و ایرباس در صنعت هوانوردی خواهد بود.
مشکلات مالی و تاخیرهای تحویل بوئینگ، به همراه مشکلات زنجیره تامین جهانی که موجب کمبود موتور و قطعات شده، فرصتهای جدیدی برای بازیگران تازهوارد مانند Comac ایجاد کرده است. این شرکت امیدوار بوده با افزایش تولید، سهم قابل توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.
جهان به ۴۲،۴۳۰ هواپیمای جدید نیاز دارد
بر اساس پیشبینی ایرباس، در دو دهه آینده جهان به ۴۲،۴۳۰ هواپیمای جدید نیاز خواهد داشت که تقریبا ۸۰ درصد آنها از نوع تکراهرو خواهند بود. مشاور هوانوردی IBA پیشبینی کرده که تولید هواپیمای C۹۱۹ توسط Comac تا سال ۲۰۴۰ میتواند از ۱۶ واحد کنونی به ۱۱ واحد در ماه افزایش یابد و در مجموع به تحویل حدود ۲۰۰۰ هواپیما برسد.
این پیشرفتها نشاندهنده تلاشهای چین برای تبدیل شدن به یک قدرت برجسته در صنعت هوانوردی جهانی و کاهش وابستگی به تولیدکنندگان غربی است.
کوماک چین قصد دارد با ایرباس و بوئینگ رقابت کند
COMAC، شرکت هواپیماسازی چینی با معرفی هواپیمای باریکپیکر C۹۱۹ و توسعه هواپیمای پهنپیکر C۹۲۹، به دنبال رقابت با غولهای صنعت هوانوردی مانند ایرباس و بوئینگ است. با این حال، موانع متعددی همچنان در مسیر این شرکت برای نفوذ به بازارهای جهانی وجود دارد.
جاناتان مکدونالد، مدیر IBA برای هواپیماهای کلاسیک و باری، اظهار داشت که اگرچه COMAC در آینده میتواند به بازارهای صادراتی وارد شود اما در کوتاهمدت ایرباس و بوئینگ همچنان تامینکنندگان اصلی هواپیماهای باریکپیکر برای خطوط هوایی جهان خواهند بود.
وی همچنین بر چالشهای موجود در دریافت گواهینامههای بینالمللی و تامین خدمات تعمیر و نگهداری تاکید کرد.
ریچارد ابولافیا، مدیرعامل AeroDynamic Advisory، معتقد است که ایجاد زیرساختهای جامع برای پشتیبانی فنی در بازارهای خارجی، فرآیندی پرهزینه و زمانبر بوده که پیششرطی ضروری برای رقابت با ایرباس و بوئینگ محسوب میشود.
COMAC در اقدامی برای تقویت حضور خود در بازارهای خارجی، دفاتر جدیدی در سنگاپور و هنگکنگ افتتاح کرده است. به گفته مایور پاتل، رئیس منطقه آسیا در OAG، این دفاتر برای جذب سفارشهای جدید از مشتریان ضروری هستند. با این حال برخی از مدیران خطوط هوایی در آسیا همچنان در پذیرش C۹۱۹ مردد بوده و نگرانیهای خود را پیرامون خدمات پشتیبانی و تعمیر و نگهداری ابراز کردهاند.
تحلیلگران بر این باورند که مسیر دریافت گواهینامههای بینالمللی برای C۹۱۹، به ویژه از آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA)، دشوار است. مکدونالد خاطرنشان کرد که استانداردهای گواهینامه در اروپا بسیار سختگیرانه است و انتظار نمیرود که C۹۱۹ در آینده نزدیک گواهینامه اروپایی دریافت کند. از سوی دیگر تنشهای سیاسی میان ایالات متحده و چین ممکن است تا مانعی برای صدور گواهینامه از سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) باشد.
در کنار تلاشها برای معرفی C۹۱۹، شرکت COMAC در حال توسعه اولین هواپیمای پهنپیکر خود یعنی C۹۲۹ است. در نمایشگاه هوایی نوامبر در ژوهای، ایر چاینا به عنوان اولین شرکت هواپیمایی برای استفاده از این جت معرفی شد. این هواپیما با هدف رقابت با مدلهای بزرگتر ایرباس و بوئینگ، مانند بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر، طراحی شده است.
با این حال به گفته ساش توسا، تحلیلگر هوافضا و دفاعی مستقر در بریتانیا، COMAC احتمالا همچنان برای جتهای تجاری خود به موتورهای خارجی وابسته خواهد بود. بر اساس تخمینهای IBA، هواپیمای C۹۲۹ پیش از سال ۲۰۴۰ وارد خدمت نخواهد شد.
تلاشهای COMAC برای حضور در بازارهای بینالمللی، اگرچه نویدبخش رقابت با ایرباس و بوئینگ است اما به دلیل موانع فنی، نیاز به گواهینامههای بینالمللی و چالشهای پشتیبانی دارد و همین امر نیز نیازمند زمان و سرمایهگذاری گسترده خواهد بود.