۲۴/بهمن/۱۴۰۳ | ۱۹:۳۷
ثبت نام نقدی و اقساطی مدیران خودرو امروز ۲۴ بهمن+شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های مدیران خودرو رأی شورای رقابت علیه کروز به اجرای احکام قوه قضائیه رفت اولتیماتوم به وزارت صمت برای تعیین تکلیف پلتفرم‌های معاملات آنلاین طلا برندگان ایران خودرو بخوانند اصلاحیه آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد رأی هیأت تجدیدنظر شورای رقابت علیه کروز ابلاغ شد ثبت نام ایران خودرو طرح مادران امروز ۲۳ بهمن ۱۴۰۳+ شرایط و لینک ثبت نام ایران خودرو ویژه دهه فجر مهلت افتتاح حساب وکالتی ثبت نام ایران خودرو بهمن ۱۴۰۳+ نحوه وکالتی کردن حساب و جزییات برنامه‌های وزارت صمت برای رشد تولید و صادرات اعلام شد ثبت نام جدید ایران خودرو امروز ۲۱ بهمن ۱۴۰۳ ویژه دهه فجر+ شرایط و لینک ثبت نام ایران خودرو ابهامات شماره گذاری خودرو‌ها با مدل ۱۴۰۴ هیات مدیره جدید ایران خودرو معرفی شدند واردات خودروهای برقی تسهیل شد آخرین مهلت ثبت نام فروش فوق العاده ایران خودرو امروز ۲۰ بهمن ۱۴۰۳+ نحوه ثبت نام و زمان قرعه کشی ایران خودرو تاکید دادستانی بر اجرای رای شورای رقابت درباره کروز
۱۱:۰۸ ۱۴۰۳/۱۱/۲۴
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد

رقابت افزایش قیمت در مونتاژی‌ها/مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور با چه مجوزی گران کردند؟

مدیران خودرو و کرمان موتور بار دیگر قیمت محصولات خود را افزایش دادند. خودرو تیگو ۷ پرومکس با ۳۳۰ میلیون تومان و کی‌ام سی T۹ با ۱۸۰ میلیون تومان بیشترین رشد قیمت را داشتند، در این شرایط مشخص نیست مجوز این گرانی‌های بی‌قاعده از کجا صادر می‌شود؟
رقابت افزایش قیمت در مونتاژی‌ها/مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور با چه مجوزی گران کردند؟
کد خبر:۱۵۲۴۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در جدیدترین فهرست منتشرشده، مدیران خودرو برای بهمن‌ماه ۱۴۰۳ بار دیگر قیمت محصولات خود را افزایش داده و برخی مدل‌ها رشد چند صد میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. بررسی تغییرات قیمتی نشان می‌دهد که در این دور از افزایش، بیشترین رشد مربوط به تیگو ۷ پرومکس بوده که با ۳۳۰ میلیون تومان افزایش، به ۲ میلیارد و ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی بوده که این خودرو در دی‌ماه ۲ میلیارد و ۶ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود. 

از دیگر مدل‌هایی که افزایش قابل‌ توجهی را تجربه کرده‌اند، تیگو ۸ پرومکس IE است که ۳۱۰ میلیون تومان گران‌تر شده و از ۲ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان به ۳ میلیارد و ۱۲۴ میلیون تومان رسیده است. 

بررسی جزئیات افزایش قیمت در سایر محصولات مدیران خودرو 

افزایش قیمت فقط محدود به خودروهای تیگو نبوده و سایر مدل‌ها نیز دچار رشد قیمتی شده‌اند:

X۲۲ پرو دستی با افزایش ۱۰۳ میلیون تومانی، به ۹۶۲ میلیون تومان رسیده است.

X۳۳ کراس اتوماتیک نیز ۲۷ میلیون تومان گران‌تر شده و اکنون یک میلیارد و ۸۳ میلیون تومان قیمت دارد.

X۵۵ پرو رشد ۴۴ میلیون تومانی را تجربه کرده و قیمت آن به یک میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان رسیده است.

آریزو ۶ جی تی نیز ۸۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به یک میلیارد و ۶۹۶ میلیون تومان رسیده است.

در این میان، آریزو ۶ پرو نیز ۱۳ میلیون تومان ارزان‌تر شده و اکنون یک میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین اف ایکس AWD با افزایش ۵۹ میلیون تومانی، به ۲ میلیارد و ۲۷۳ میلیون تومان رسیده است.

گرانی در کرمان موتور هم ادامه دارد

هم‌زمان با مدیران خودرو، کرمان موتور نیز قیمت محصولات خود را افزایش داده و برخی مدل‌های این شرکت با جهش قیمتی مواجه شده‌اند. در میان خودروهای این خودروساز خصوصی، کی ام سی T۹ بیشترین افزایش را داشته و ۱۸۰ میلیون تومان گران‌تر شده است. این خودرو که در دی‌ماه ۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، اکنون ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. 

کی ام سی J۷ نیز ۱۷۸ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و از ۱ میلیارد و ۳۸۲ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان رسیده است. 

در بخش خودروهای اقتصادی، جک J۴ افزایش ۳۰ میلیون تومانی را به ثبت رسانده و اکنون ۹۱۵ میلیون تومان قیمت دارد. کی ام سی T۸ نیز با رشد ۱۵۰ میلیون تومانی، به ۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان رسیده است.

سایر افزایش قیمت‌های کرمان موتور شامل موارد زیر است:

کی ام سی X۵ با رشد ۱۶۵ میلیون تومانی، از ۱ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است.

کی ام سی A۵ نیز ۱۵۰ میلیون تومان گران‌تر شده و اکنون ۱ میلیارد و ۵۶۵ میلیون تومان قیمت دارد.

بازار در رکود اما خودروسازان همچنان گران می‌کنند

افزایش دوباره قیمت‌ها در شرایطی رخ داده که بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد و خرید و فروش به کمترین میزان خود در ماه‌های اخیر رسیده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت‌ها نه‌ فقط به رشد فروش خودروسازان کمکی نمی‌کند، بلکه باعث عمیق‌تر شدن رکود در بازار خواهد شد. 

با ادامه این روند، مشخص نیست که خودروسازان خصوصی تا چه زمانی به سیاست افزایش قیمت‌های پیاپی ادامه خواهند داد اما آنچه مشخص است، کاهش روزافزون قدرت خرید مردم و افت شدید معاملات در بازار خودرو است.

در این بی‌نظمی بازار نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندکان، سازمان تعزیرات حکمتی و وزارت صمت در مدیریت بازار خودرو بسیار موثر است اما آنچه به چشم می‌آید بی‌تفاوتی و نبود اهتمام است که نوعی رهاشدگی را القا می‌کند، البته شاید این رهاشدگی بازار، مطابق میل متولیان دولتی باشد.

ارسال نظرات