۱۱:۴۱ ۱۴۰۳/۱۲/۲۵

آماده‌سازی نوروزی آزادراه شاهچراغ؛ تجهیز مسیر به ۱۴ مجتمع خدماتی و پمپ‌بنزین

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه شیراز-اصفهان گفت: در حال حاضر ۴ مجتمع خدماتی-رفاهی ثابت، ۳ مجتمع سیار خدماتی-رفاهی، ۳ جایگاه سوخت سیار و ۴ جایگاه سوخت دیگر در آزادراه داریم‌، همچنین سیستم روشنایی آزادراه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همه تبادل‌های آزادراه روشن است.
آماده‌سازی نوروزی آزادراه شاهچراغ؛ تجهیز مسیر به ۱۴ مجتمع خدماتی و پمپ‌بنزین
کد خبر:۱۷۹۹۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ رضا محمدیان، مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه شیراز-اصفهان صبح امروز اظهار داشت: در حال حاضر قیمت عوارضی در آزادراه اصفهان-شیراز به صورت پیمایش محاسبه می‌شود که کمترین آن ۵ هزار تومان است اما اگر یک سواری کل مسیر آزادراه را طی کند، قیمت عوارضی ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود که در قالب ۶ گیت عوارضی اخذ می‌شود. 

وی تصریح کرد: عوارضی به صورت الکترونیکی است و ما فقط تاکنون ۳۵ درصد آن را دریافت کرده‌ایم. در لایحه بودجه ۱۴۰۴ پیش‌بینی شد هنگام تمدید بیمه‌نامه باید عوارض‌آزادراه پرداخت شود و اگر وصول عوارضی به صورت اتوماتیک از کارت‌های بانکی باشد پیش‌بینی می‌کنیم تا ۹۰ درصد وصول شود. 

به گفته محمدیان، بازگشت سرمایه حدود ۱۴ سال زمان می‌برد و این رقم فعلی، حداقل عوارض است. 

وی افزود: برای طرح سفرهای نوروزی برنامه جامعی انجام و دنبال شد، ۵ راهداری موقت در قطعات یک تا ۶ داریم، قطعات یک و دو زمستانی و مرتفع است و شب‌ها پدیده شبنم هم داریم. 

وی بیان کرد: در حال حاضر ۳ جایگاه مجتمع سیار خدماتی رفاهی و ۳ جایگاه سوخت سیار و ۴ جایگاه سوخت دیگر در آزادراه داریم‌. 

به گفته محمدیان تکمیل روشنایی آزادراه که قرار است در ۶۰ کیلومتر از مسیر انجام شود، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همه تبادل‌های آزادراه روشن است.۱۰ کیلومتر دیگر خارج از قرارداد نصب روشنایی در ۴ ماه آینده انجام خواهیم داد. 

مدیرعامل شرکت آزادراه شیراز-اصفهان تصریح کرد: نیوجرسی‌های اطراف آزادراه اجرا شد، دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت تعدادی نصب شده است، ۶ دوربین etc داریم و در ۷ نقطه آزادراه دوربین ثبت سرعت توسط سازمان راهداری نصب شده است. 

به گفته محمدیان از ۲۳ مهرماه عوارضی آزادراه اجرا شد و یک سال مردم از این آزادراه بدون عوارضی استفاده کردند که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان عدم‌النفع بود. 

وی اضافه کرد: ۵۰ کیلومتر روسازی بتنی داریم که نگهداری و یخ‌زدایی آن شرایط خاص می‌طلبد. مثلا مواد یخ‌زدایی آن گیاهی و هر لیتر ۴۰۰ هزار تومان است. 

مدیرعامل شرکت آزادراه شیراز-اصفهان بیان کرد: آزادراه برای تردد سبک و سنگین است اما بیشترین منفعت را خودروهای سنگین و باری دارند، چون ۲ ساعت طول مسیر کاهش می‌یابد. 

وی ادامه داد: سیستم توزین در حال حرکت در حال نصب است و در پایان شهریور ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود تا خودروهای سنگین در صورت اضافه‌بار از آزادراه خارج شوند. 

محمدیان با بیان اینکه عوارض آزادراه برای تریلی ۶۰۰ هزار تومان و کامیون ۳۵۰ هزار تومان است، گفت: پتروشیمی‌ها نظیر بوشهر باید از این آزادراه حمایت کنند، چون اغلب بارها مربوط به آنهاست و این موجب آسیب به جاده می‌شود. 

تکمیل قطعه هفت آزادراه به دلیل شرایط نامساهد جوی به تاخیر افتاد

به گفته محمدیان، قطعه ۷ دیرهنگام توسط وزارت راه به ما ابلاغ شد، قطعه ۸ هم الحاق شده است. هر دو تفاهم‌نامه مشارکت متفاوت است که ۷۰ درصد دولت و ۳۰ درصد شرکت بهره‌برداری است. ما پیشرفت را به ۵۰ درصد رساندیم، کارفرما برای تامین مالی دیر عمل کرد، یک ملک به عنوان مولدسازی به ما داده‌اند. اخیرا و امروز حدود ۶۵ درصد پیشرفت دارد. با توجه به بارش‌ها و موج سرما تا یک هفته پیش امکان اجرا و عملیات عمرانی در قطعه ۷ وجود نداشت. 

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه شیراز-اصفهان گفت: قطعه هفت چند تقاطع دارد. هنوز قطعه هشت کلنگ‌زنی نشده و مهم تامین منابع مالی و رفع معارض است که باید کارفرما انجام دهد. 

به گفته محمدیان، قطعه ۷ میزان ۱۲ کیلومتر و قطعه ۸ حدود ۱۳ کیلومتر است. در منطقه هشت در حسینی‌الهاشمی، شهرداری ورود کرده که امیدواریم تسریع کند. 

وی گفت: ادامه مسیر در صدرا و لپویی باید توسط مسوولان استان فارس برای تسهیل تردد آماده‌سازی شود. 

وی تصریح کرد: اگر ما ۴۰۰ میلیارد تومان و کارفرما ۱۲۰۰ میلیارد تومان بیاوریم، قطعه هشت تمام می‌شود. در قطعه هشت ما ۱۰ کیلومتر ابتدایی را می‌سازیم. برای اتصال به قطعه هشت ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است. 

محمدیان گفت: میانگین ۱۰ هکتار برای توسعه گردشگری هر پروژه در نظر گرفته‌ایم و از سرمایه‌گذاران گردشگری، مجتمع‌های تجاری و تفریحی استقبال می‌کنیم. 

به گفته وی ایستگاه‌های موقت برای پلیس راه و هلال‌احمر در طول آزادراه ایجاد شده است، ۴ نقطه اورژانس در آزادراه و نزدیک آزادراه داریم. همچنین ۴ پد هلی‌کوپتر برای خدمات‌رسانی نوروز فعال است. همچنین در حال حاضر به ۲۵ درصد عدم پوشش آنتن تلفن همراه رسیده‌ایم که باز کاهش می‌یابد اما این ۲۵ درصد بیشتر در مناطق یک و دو آزادراه است که کوهستانی بوده و نیاز مبرم است. ما برق‌رسانی برای ساخت دکل‌های تلفن همراه را با هزینه خودمان انجام داده‌ایم. 

محمدیان گفت: در ۵ ماه اخیر با همکاری راهداری آزادراه و پلیس ۷۰۰ خودرو با پلاک مخدوش در آزادراه متوقف و جریمه شده است. 

وی تاکید کرد: با توجه به الکترونیک بودن عوارضی، مسافران در پرداخت عوارضی اهتمام کنند تا خدمات‌رسانی به آزادراه مختل نشود. همچنین مطالبه داریم دولت در تامین آورده ۷۰ درصدی خود اهتمام کند تا قطعات ۷ و ۸ هر چه سریع‌تر تکمیل شود و این محور ترانزیتی تا بوشهر تکمیل شود؛ مسیر آزادراه ۲۱۲ کیلومتر و با احتساب قطعه ۷ حدود ۲۲۵ کیلومتر خواهد بود.

ارسال نظرات