
دلایل ماندگاری کالا در بندر؛ سازمان بنادر چقدر در ماندگاری کانتینر در محوطه نقش دارد؟

محمد سعیدنژاد در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر با تاکید بر اینکه این سازمان بنادر امین و نگهبان کالاهای مردم در بنادر کشور است، بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها تمایلی به ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر کشور ندارد بلکه در این زمینه اختیار و مجوزی هم ندارد، بنابراین اگر قرار باشد دستگاهی یا مجموعه ای را مقصر ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر ایران بدانیم، سازمان بنادر و دریانوردی دارای کمترین تقصیر است.
مهم ترین علت ماندگاری کالا در بنادر کشور، عدم تخصیص ارز است
وی گفت: ماندگاری کالاها در بنادر کشور دلایل متعددی دارد و باید از جنبههای مختلف بررسی شود، مهم ترین علت ماندگاری کالا در بنادر کشور، عدم تخصیص ارز است و شاهد هستیم پس از ثبت سفارش از سوی صاحبان کالا، روند تخصیص ارز بسیار طولانی و موجب ماندگاری کالا در بنادر می شود؛ مسئله ای که باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، حل شود تا شاهد ترخیص کالا از بنادر در اسرع وقت باشیم.
سازمان بنادر تمایلی به ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر ندارد
این فعال حوزه حمل و نقل با بیان اینکه در کنار صاحبان کالا، دستگاه های مختلفی در حوزه ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر کشور دخیل هستند، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از نظم، انضباط و قوانین مشخص در زمینه تخلیه، بارگیری و نگهداری کالا برخوردار است و هیچ نقشی در ثبت سفارش کالا ندارد.
باید منتظر اعلام نتیجه کمیته حقیقت یاب ماند
مدیرعامل اسبق سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اظهار تاسف از حادثه انفجار در یکی از محوطههای بندر شهیدرجایی، اظهار داشت: باید منتظر ماند و دید کمیته حقیقت یاب حادثه به چه نتیجه ای می رسد و تا زمانی که علت دقیق حادثه مشخص نشود اینکه صرفا به دلیل اینکه حادثه مذکور در محوطه بندر رخ داده است، یک دستگاه یا مجموعه مانند سازمان بنادر و دریانوردی را خطاب قرار داد غیر اخلاقی است.
سعیدنژاد افزود: پس از مشخص شدن علت دقیق حادثه، باید رویه ها، فرایندها و دستورالعمل ها تغییر پیدا کند، در برهه زمانی کنونی به طور ویژه باید به وضعیت بازماندگان جانباختگان، مجروحان و آسیب دیدگان توجه داشت و از نظر اخلاقی و ملی، جبران خسارت مادی و معنوی این افراد را در دستورکار قرار داد.