
ماجرای قطع دسترسی پیمانکار به سامانه ایرانیان اصناف

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در پی قطع ناگهانی دسترسی شرکت پیمانکار به سرورهای سامانه ایرانیان اصناف، از شامگاه دیروز (۲۲ اردیبهشت) شاهد اختلالال در خدمات این سامانه ملی با ۶.۵ میلیون کاربر هستیم.
جزئیات فنی اختلال
طبق اعلام رسمی حسین میرزایی به عنوان مدیر شرکت مجری طراحی، توسعه و پشتیبانی سامانه ایرانیان اصناف، دسترسی این شرکت به سرورها که تحت مدیریت «دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور» است، از ساعت ۲۱:۳۱ دوشنبه شب به صورت یکجانبه قطع شده است. این شرکت با ارائه مستندات، تاکید کرد که مسؤولیت نگهداری و مدیریت سرورها به طور کامل بر عهده دبیرخانه مذکور است و پیمانکار صرفا با دسترسی VPN و IP محدود، خدمات پشتیبانی را ارائه میداده است.
پیامدهای گسترده برای خدمات عمومی
این سامانه به عنوان یکی از سیستمهای کلیدی صنفی کشور، با دستگاههای مهمی مانند وزارت راه و شهرسازی، سامانه «خودنویس» سازمان ثبت اسناد و املاک، سامانه «کاتب»، سامانه توزیع انرژی و سامانه جامع تجارت (برای صدور برگههای سهمیه) در ارتباط است و اختلال فعلی میتواند تاثیرات گستردهای بر بخشهای مختلف صنفی و خدماتی بگذارد.
واکنش پیمانکار و پیگیریهای حقوقی
میرزایی گفت: «شرکت پیمانکار با ارسال نامههای رسمی به (دبیر هیات عالی نظارت) خواستار توضیح علت قطع دسترسی شده اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.»
این شرکت اعلام کرد: «ما به صورت رسمی از دبیرخانه هیات عالی نظارت درخواست کردهایم یا دلیل این اقدام را اعلام کند یا مشکل فنی را برطرف نماید تا سامانه مجددا در دسترس مردم قرار گیرد. در غیر این صورت، پیگیریهای قضایی و رسانهای خود را با شدت بیشتری ادامه خواهیم داد.»
سوال بیپاسخ؛ چرا سرورها خاموش شد؟
هنوز هیچ توضیح رسمی از سوی دبیرخانه هیات عالی نظارت درباره علت قطع دسترسی ارائه نشده است. برخی منابع از احتمال بروز اختلافات فنی یا مالی بین پیمانکار و دبیرخانه خبر میدهند اما این موضوع تایید نشده است.
میرزایی همچنین گفت: «با توجه به تداوم اختلال، کسبوکارها و سازمانهای وابسته به سامانه اصناف با مشکلاتی در ارائه خدمات مواجه شدهاند. شرکت پیمانکار تاکید کرده که به محض دریافت پاسخ از دبیرخانه یا رفع مشکل، اطلاعرسانی عمومی انجام خواهد شد.»