۱۸/مهر/۱۴۰۴ | ۲۳:۴۲
اجرای طرح جدید تخصیص اعتباری ارز برای تسریع در ترخیص کالاها سهم تجدیدپذیر ها از سبد نیروگاهی کشور به ۲.۵ درصد افزایش یافت وزیر جهاد: مطالبات گندمکاران تسویه شد کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟ حمل ریلی ۵‌ میلیون تن کالا در سال گذشته ادامه عقبگرد نفت در بازار جهانی پلیس امنیت ۲ رپر را بازداشت کرد وزش باد و گردوخاک در انتظار تهران پلاک خودروها لاتین نمی‌شود ترامپ برنده جایزه صلح نوبل نشد زمان واریز یارانه مهر ۱۴۰۴ + مبلغ ترافیک در محور چالوس مسیر جنوب به شمال سنگین است عراقچی برای پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ می رود بیگدلی: حذف یارانه سه دهک بالا، راه‌حل موقت و غیرشفاف است اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد لایحه بودجه 1405 در ایستگاه نهایی/چالش نرخ ارز کالاهای اساسی و پرداخت ماهانه کالابرگ ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز یکشنبه کشور روی موج مصرف بنزین / نیمی از خودروها فرسوده و پرمصرف‌اند جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز جمعه ۱۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۸ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا جمعه ۱۸ مهر ۱۴۰۴ + جدول متوسط قیمت مسکن در تهران ۹۰ میلیون تومان تمامی زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایری شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بیمه رایگان می‌شوند کدام بانک بیشتر وام ازدواج می‌دهد؟ اعلام زمان‌ پرداخت باقی‌مانده معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان+ جزییات احیا و افتتاح ۱۰۳۱ کیلومتر شبکه آبرسانی کشاورزی-روستایی با برنامه‌ریزی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) سهم اشتغال خدمات در اقتصاد از کشاورزی و صنعت پیشی گرفت تعلیق تعهدات وارداتی حادثه‌دیدگان بندر شهید رجایی تا پایان سال ذرت و روغن پیشتاز واردات وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تداوم فشار حداکثری آمریکا؛ تحریم بیش از ۵۰ فرد و نهاد و کشتی به بهانه فروش نفت ایران دریافت سالانه ۱۰۰ هزار شکایت و گزارش فساد از طریق سامانه ۱۳۶ خواص فوق العاده این میوه برای سلامت استخوان وزیر راه: روند تامین مسکن و رفع مشکلات جامعه ایثارگری سرعت می‌یابد برگزاری حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران در ۲۰ مهر جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ مشترکان خانگی برای گرفتن نیروگاه خورشیدی به کجا مراجعه کنند؟ برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۵ معرفی شد آغاز پرداخت خسارت های برق خانگی از یک ماه آینده نرخ سود بین‌بانکی ثابت ماند رسیدگی به تقاضای تفحص از شرکت‌های پتروشیمی با حضور وزرای نفت و کار سامانه ملی املاک و اسکان، تنها مرجع قانونی اتصال کدملی به کدپستی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۷ مهر ۱۴۰۴ رقابت مشتری اروپایی با گاز ایران و روسیه صادرات محصولات کشاورزی ایران به ۸۰ کشور ۸۶ درصد ظرفیت مخزن سد کرج خالی است اصلاح نرخ کرایه حمل ریلی فرآورده های نفتی کلید خورد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ + جدول نرخ بیکاری تک‌رقمی در ۲۸ استان+ جدول زمان قرعه کشی جام حذفی ایران 19 تیم جام جهانی را بشناسید، شاید دو حریف ایران! واردات ۹ میلیارد دلار کالای اساسی در ۶ ماه ۱۲۰ قرارداد آب و فاضلاب در مرحله بهره‌برداری است هشدار بانک مرکزی درباره نظارت غیرمجاز بر صندوق‌های قرض‌الحسنه تعرفه‌های جدید مشاوران املاک از دی‌ماه ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود احمدی: حداقل خاموشی‌ها را در زمستان داریم کارت سوخت این افراد از رده خارج شد برداشتن شرط سپرده بلوکه شده، دلیل افزایش متقاضیان پیش فروش خودرو است هشدار هواشناسی برای این استان‌ها امروز ۱۷ هر ۱۴۰۴ آغاز توسعه میدان جدید پازن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ دستورالعمل تأسیس، فعالیت، نحوه اداره و نظارت بر مؤسسات اعتباری توسعه‌ای تصویب شد کسری بودجه نتیجه تصمیمات دولت است تکذیب پرداخت کامل مطالبات گندمکاران/ قیمت گندم بلاتکلیف ماند صادق: آماده همکاری برای تامین مسکن نیروهای انتظامی هستیم دستور بازنشستگی کارکنان باسابقه در وزارت اقتصاد به منظور جوانگرایی درآمد نفت خام و میعانات ایران در ۲۰۲۴ به ۴۳ میلیارد دلار رسید تمهیدات بانک مرکزی برای خسارت دیدگان حادثه آتش‌سوزی بندر شهید رجایی جزئیات صدور کد معاملات بورسی برای خارجی‌ها در ایران اعلام شد مشترکان پرمصرف تهرانی با قبض های میلیونی نقره داغ می شوند واردات گندم ضرورتی موقت است قیمت روز گوشی ۱۶ مهر ۱۴۰۴ نرخ بیکاری تابستان به ۷.۴ درصد کاهش یافت مهلت تحویل خودرو از این پس بر اساس روز تقویمی محاسبه می‌شود اطلاعیه مهم شرکت ملی نفت ایران درباره رأی دادگاه انگلیسی وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۶ مهر ۱۴۰۴ ۱۴ فرمان جدید برای بازکردن گره رسوب کالا در گمرک قرعه‌کشی ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴ +لینک سایت اعلام نتایج ممنوعیت واردات گوجه‌فرنگی و پیاز به عراق لغو شد پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۳۶ همت گذشت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴ هشدار افزایش ناگهانی دما در ۴ استان آخرین وضعیت طرح ساماندهی نیروهای شرکتی از زبان حاجی بابایی قیمت مصوب تخم‌مرغ ابلاغ شد افزایش کارمزد معاملات بلوکی سهام و کالا تا ۳ ماه آینده برندهای مجاز خودرو جهت واردات ایرانیان مقیم خارج اعلام شد کاخ سفید دوباره هشدار اخراج صادر کرد قیمت روز گوشی ۱۵ مهر ۱۴۰۴ تحریم‌های یکجانبه شکلی پنهان از خشونت علیه مردم عادی‌ست شیوه جدیدی برای مقابله با اسنپ بک اتخاذ کردیم/ دولت از نوسان قیمت‌ها با خبر است آمادگی کمیته ملی اسکان بشر برای برقراری و تقویت پیوندهای علمی و پژوهشی نرخ ارز ترجیحی با یک شیب ملایمی افزایش پیدا کند تمهیدات بانک مرکزی در تالار ارز اول و دوم برای عرضه و تقاضای ارزی گره‌گشاست انحصار در واردات و توزیع برنج عامل گرانی است معایب سامانه بازارگاه اصلاح می شود امروز، آغاز ثبت سفارش پیش‌فروش سکه به روش حراج سقف جدید تراکنش بانکی در سال ۱۴۰۴ زمان واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی + مبلغ و زمان واریز حقوق مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ درخواست بخش خصوصی برای رفع معوقات ارزی و تأمین نهاده‌ها اعتراض وزیر جهاد کشاورزی به کاهش سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی تصویب شیوه‌نامه جدید نظارت بر بنگاه‌های واگذار شده بورس سبزپوش ماند عرضه کامیون فورس ۶ تن کابین خواب‌دار بهمن‌دیزل در بورس کالا خبر جدید درباره قیمت خرید تضمینی گندم چرا ۵۷ هزار نفر از دریافت سود سهام عدالت جا ماندند؟ تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود قیمت روز گوشی ۱۴ مهر ۱۴۰۴ پاسخ به ۶۰ پرسش درباره سهام عدالت و وضعیت واریز سود حجم معاملات بازار ارز تجاری به ۱۴.۹ میلیارد دلار رسید قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴ امروز پایان مهلت واریز وجه پیش‌فروش سکه زمان اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح عادی و مادران مهر ۱۴۰۴ ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد مدیرکل بانک مرکزی: اجرای حذف صفرها با دوره گذار 3 ساله و آماده‌سازی 2 ساله منظور: اسنپ‌بک بیش از تحریم، فشار روانی دارد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل با مصوبه حذف ۴صفر هر ریال معادل ۱۰۰ قران شد مراسم اولویت‌بندی فروش محصولات ایران‌خودرو؛ ۱۶ مهر ۳۱ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران جزئیات گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۳ اتاق بازرگانی | مازاد منابع بر مصارف بیش از ۳ همت شد لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی در دستورکار مجلس قیمت روز گوشی ۱۳ مهر ۱۴۰۴ رشد نقدینگی عامل پایدار تورم در اقتصاد ایران بانک های مرکزی جهان در یک ماه چقدر طلا خریدند؟ بیش از ۴ هزار سهامدار عدالت در دو بانک، سود دریافت نکردند پیش فروش جدید سکه با روش حراج برگزار می‌شود تعداد سهام‌داران فعال بورس در هفته گذشته از مرز ۲۳۶ هزار کد فراتر رفت عظیمی راد: پزشکیان در فرمانی به مسئولین اقتصادی بر کنترل نرخ ارز تاکید کند هشدار جدی سازمان برنامه درباره تبعات تورمی ارز تک نرخی فرزین: عرضه ارز در بازار دوم مرکز مبادله با نرخ توافقی افزایش می‌یابد رتبه اعتباری بدهکاران مالیاتی افت می‌کند فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴ مهلت خرید از کالابرگ الکترونیکی تا پایان آبان اعلام شد ورود همزمان بانک مرکزی به بازار رسمی و غیررسمی ارز از امروز مهلت توزیع قیر عمرانی سال ۱۴۰۳ دو ماه تمدید شد گفت‌وگوی سفیر ایران در روسیه و ریابکوف درباره اقدام ضدایرانی تروئیکای اروپا بانک تجاری ایران و اروپا تحریم شد ایلان ماسک نخستین فرد ۵۰۰ میلیارد دلاری جهان شد انتقاد از روش فعلی پرداخت کالابرگ/ دولت موظف به اجرای کالابرگ با نرخ شهریور ۱۴۰۰ است بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست ظرفیت‌های جدیدی برای گسترش تجارت خارجی وجود دارد پایان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ به حساب ۴۴ میلیون سهامدار قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ مرغ ۸۰ هزار تومانی آمد/ مرغ ارزان را از کجا بخریم؟ توانایی بالای معادن ایران در جذب سرمایه‌های کلان اقتصادی کشف ۷۵۵ مورد قاچاق انسان توسط مأموران گمرک بازرگان در سال‌جاری تزریق مرغ منجمد به بازار با نرخ مصوب ۸۶ هزار تومان امنیت غذایی را می‌توان ۱۰۰ درصد داخلی کرد تدوین آیین نامه تولید بدون کارخانه ظرفیت بازار ۳ میلیارد نفری منطقه برای ایران؛ ارز توان رشد بیشتر ندارد ضرورت تحول فوری و هوشمندسازی کامل نظام گمرکی اعلام قیمت منطقی مرغ؛ از این گران‌تر نخرید تصویب بیانیه حکمرانی اتاق ایران و تغییر چارت اتاق قیمت گوشت قرمز امروز ۱۰ مهر ۱۴۰۴ + جدول دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل بدهکارترین کشورهای جهان معرفی شدند قیمت روز گوشی ۱۰ مهر ۱۴۰۴ بورس کالا تنها راه فرار از دلالی و زیان ۱۵۰ میلیاردی روزانه فراخوان جذب مدیران جوان تا دو هفته آینده اعلام می‌شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ قیمت جدید سیمان اعلام شد تمدید مهلت ثبت‌نام ایران خودرو مهر ۱۴۰۴ + شرایط، مراحل و لینک ثبت‌نام برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی واریز سود سهم عدالت با مشارکت ۱۹ بانک آغاز شد ادامه خرید نفت روسیه توسط هند، چین و اروپا علیرغم تهدیدهای ترامپ ترامپ تعرفه‌های سنگین چوب و مبلمان را اعلام کرد صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا اولویت وزارت صمت تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است طلای دست مردم مشمول مالیات نیست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت بالاترین رکورد ارزش معاملات خرد در ۳ ماه گذشته فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت قیمت روز گوشی ۸ مهر ۱۴۰۴ وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت قیمت جدید سیمان اعلام شد بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد طلای جهانی پس رفت آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۲۱ ۱۴۰۴/۰۳/۰۲

سیاه‌گذاری‌هایی که زاینده رود را به کما برد

مطالعات نشان می‌دهد با وجود کاهش بارندگی و نمود بارز شاخص‌های خشکسالی، کشاورزی توسعه پیدا کرده و سطح زیر کشت محصولات بیشتر شده است.
سیاه‌گذاری‌هایی که زاینده رود را به کما برد
کد خبر:۲۳۸۱۶

به گزارش اقتصاد معاصر؛ آبخیزداری یکی از طرح‌هایی است که برای ذخیره سازی و مدیریت روان آب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشستی خبری با خبرنگاران، عنوان کرد که کشور سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش دارد اما ۲۵۰ میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود.

این فاجعه در شرایطی که خشکسالی دامن گیر کشور شده و با بحران آب مواجه هستیم نتیجه سیاست‌های غلط در گذشته را به وضوح نشان می‌دهد.

در ادامه گفتگوی مشروحی با عباس گلی جیرنده از کارشناسان حوزه آب و خاک می‌خوانید.

عنوان می‌شود بخشی از سازه‌های آبخیزداری خود منجر به آسیب محیط زیست شده و برای ذخیره سازی آب ناکارآمد است. در این خصوص سخنگو صنعت آب به خبرنگار حوزه انرژی مهر گفته بود «آبخیزداری در جاهایی که سازه‌های نگه داشت آب می زنیم باعث می‌شود تا نظام توزیع عرفی آب در گذشته دست بخورد. به عنوان مثال، در بالادست سد زاینده رود بیش از ۱۰۰۰ بند آبخیزداری زده شده و آب ورودی به سد زاینده رود را کم کرده و سدهای دیگر به همین منوال است». یا در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرده بود «سطح آب زیرزمینی در دشت‌ها خیلی پایین رفته و این عدد بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر بوده و آبخیزداری و آبخوان‌داری غالباً به احیای منابع آب زیرزمینی منجر نمی‌شود». پژوهش‌ها و مطالعات چند ساله شما در این خصوص این مسئله را تأیید می‌کند؟

مطالعاتی که سازمان منابع طبیعی انجام می‌دهد دارای ۲ ردیف اعتباری حوزه‌های سدی و ردیف اعتباری حوزه‌های فاقد سد است. وزارت نیرو هم بخشی از بودجه را برای حوزه‌های فاقد سد به سازمان می‌دهد که سازه‌های کوچکی احداث کند تا رسوب را بگیرد و طول عمر سد بالا برود.

در نتیجه خود وزارت نیرو زمان بحران آب مسائل مربوط به سازه‌های آبخیزداری را مطرح می‌کند و برای آن ردیف بودجه دیده است و این دور از انصاف است که سخنگو صنعت آب عنوان کند این سازه‌ها آسیب‌رسان به محیط زیست است. چرا وزارتخانه در زمان بحران دنبال مقصر می‌گردد؟

مناقشه زاینده رود از زمانی مطرح شد که وزارت نیرو ادعا کرد که سازه‌های آبخیزداری پشت سد زاینده رود باعث این شده که آب پشت سد نیامده و ناترازی آب پشت زاینده رود ثمره این سازه‌های آبخیزداری است همچنین مناقشه زاینده رود از زمانی مطرح شد که وزارت نیرو ادعا کرد که سازه‌های آبخیزداری پشت سد زاینده رود باعث این شده که آب پشت سد نیامده و ناترازی آب پشت زاینده رود ثمره این سازه‌های آبخیزداری است.

ما برای مطالعات خود از اغلب این سازه‌ها بازدید کردیم. سازه‌های آبخیزداری چند تیپ بیشتر نیستند.

نخستین سازه به خشکه‌چین اصطلاحاً معروف هستند و هیچ ملات سیمانی در آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. سنگ‌ها فقط روی یکدیگر چیده شده و ارتفاع آن به یک متر هم نمی‌رسد.

هنگامی که سیل با رسوبات می‌آید، رسوبات پشت این سنگ‌ها می‌ماند و فقط آب رد می‌شود. این سازه نیمه تراوا بوده به این معنی که آب پشت آن مثل بتن نمی‌ایستد، اینکه نتواند رد شود یا نشت نکند.

هر سیلی که اتفاق می‌افتد وقتی تسکین پیدا می‌کند رسوب آب از درز و شکاف سنگ‌ها رد می‌شود.

یک سری سازه‌ها داریم که به آنها گابیون گفته می‌شود. در این سازه‌ها هم ملات سیمان استفاده نمی‌شود و سازنده‌های آبخیز آن را با فنس فلزی مهار می‌کنند که پایدارتر شود. این سازه نیز نیمه تراوا است یعنی رسوبات آب سیلاب و گل‌آلود باقی می‌ماند و فقط آب رد می‌شود. پس بنابراین این سازه هم نمی‌توانند باعث این شوند که به قول معروف آب پشت سد نیاید.

یک سری سازه‌های دیگر که در آبخیزداری استفاده می‌شود به آن سنگ و ملات می‌گویند. از نام آن مشخص است وقتی مدیران سازمان آبخیزداری در ارتفاعات مختلف از این سازه استفاده می‌کنند لوله‌هایی می‌گذارند که آب از آن رد شود. این سازه‌ها مخزنی نیست.

در این بخش چه اتفاقی افتاده است؟

در اینجا وزارت نیرو ادعا می‌کرده که همه این نوع سازه‌ها باعث می‌شوند آب پشت سر نیاید؛ اما در ادبیات مهندسی آبخیزداری گفته می‌شود سازه‌های آبخیزداری علاوه بر اینکه رسوبات را می‌گیرد و طول عمر سدها را بیشتر می‌کند جریان رودخانه را نیز به گونه‌ای تنظیم کرده که همواره آب داشته باشد.

در واقع جلوی آب را گرفته و ذره ذره آن را پس می‌دهد و باعث می‌شود این رودخانه یا رودخانه‌های فرعی همواره آب داشته باشند. اجازه نمی‌دهد آب به هدر برود و آب دهی مستمر است.

مدیران وزارت نیرو عنوان می‌کنند سازه‌های سنگی که با سیمان و سنگ است، مردم در آن لوله گذاشته یا کانال زده‌اند و در حال بهره‌برداری از آن برای کشاورزی هستند در حالی که این موضوع ارتباطی به منابع طبیعی نداشته و نباید نافی وظیفه مهم آبخیزداری شود. اینجا وظیفه وزارت نیرو یا جهاد کشاورزی است که در قالب پلیس آب، همان گونه که چاه‌های آب غیر مجاز را بررسی می‌کنند این موضوع را هم مورد بررسی قرار دهند.

چرا وزارت نیرو عنوان می‌کند آبخیزداری نتوانسته آب مورد نیاز سد زاینده رود را تأمین کند؟

وزارت نیرو تمام سازه‌ها را فهرست کرده و عنوان می‌کند تمام این سازه‌ها باعث می‌شوند که آب پشت آنها جمع شده و دلیل کسری آب پشت مخزن سد زاینده رود به همین سازه‌ها برمی گردد. ما در مطالعات و تحقیقات خود از تمام سازه‌ها عکس گرفته و نقشه برداری کرده‌ایم. پشت بالغ بر ۸۰ درصد نوع سازه‌های سنگی و ملاتی یا گابیون رسوب گرفته است؛ ضمن اینکه مخزنی ندارد تا آب را پشت خودشان جمع کنند. علاوه بر اینکه غالباً تخریب شده‌اند چرا که طول عمر این سازه‌ها حداکثر ۷ تا ۱۰ سال است، فقط برای این استفاده می‌شوند که رسوب را جمع کنند و اجازه ورود آنها به سدها همراه با آب را ندهند. میزان ناترازی آب پشت سد زاینده رود آنقدر زیاد است که اگر سالی ۴ بار تمام این سازه‌ها آب بگیرند باز هم رقم آن به قدری ناچیز است که در حجم آبی که نیاز است گم می‌شود

ادعایی که گفته می‌شود این مخازن مانع ورود آب می‌شوند نادرست است. سازه‌هایی که کمی بزرگ‌تر هم هستند در این یک دهه بخش اعظم آن پر شده است.

نکته نهایی اینکه میزان ناترازی آب و کمبود آب پشت سد زاینده رود آنقدر زیاد است که اگر سالی ۴ بار تمام این سازه‌ها آب بگیرند باز هم رقم آن به قدری ناچیز است که در حجم آبی که نیاز است گم می‌شود.

حال با این مشکل چگونه می‌توان چالش سد زاینده رود را حل و فصل کرد؟

ما سری زمانی را بررسی کردیم زیرا معتقدیم که در طبیعت چون عدم قطعیت زیاد است باید سری زمانی کار شود. بنابراین از سال ۱۳۶۰ تا ۱۴۰۲ بارندگی، خشکسالی، تغییر کاربری، افت بهره‌برداری از آب‌خوان‌ها، ورودی و خروجی به سدها را مورد بررسی قرار دادیم.

داده‌ها در یک نمودار کنار یکدیگر گذاشته شدند تا یک سالی قبل از ۸۰ (چون پیش از ۸۰ در آنجا کار آبخیزداری نداشته است) باز هم سد، نوسان و افت داشته است. این موضوع به خشکسالی مرتبط بوده است. در ادامه دوباره به دلیل بارش‌های برف، سد زاینده رود توانسته خودش را احیا کند.

قانون «استقلال آب» در اواخر دولت دهم تصویب و در دولت یازدهم اجرا شد. پیش از قانون استقلال آب، حوزه آبخیز به عنوان یک واحد مستقل مدیریت می‌شد. وقتی قانون استقلال آب مصوب شد مجوز داد، بهره‌برداری از منابع آب به شکل استانی باشد. اتفاق از اینجا شدت گرفت که دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان منابع آب مشترک را هر کدام مستقل مدیریت می‌کردند. این مدیریت منابع آب می‌تواند بهره‌برداری، موضوع مجوز چاه‌ها و.... باشد که با یک نگاه واحد، منابع آب مورد بررسی قرار نمی‌گرفت. پیش از این، حوزه سفیدرود یک مسئول داشت که وزارت نیرو بود و با نگاه واحد مدیریت می‌کرد. وقتی قانون استقلال آب مصوب شد، دو استان مستقل از یکدیگر مدیریت کردند و یکی از عوامل اصلی چالش همین بود.

وقتی مطالعات و بررسی‌های خود را در این بخش آغاز کردیم متوجه توسعه کشاورزی در نمودارها شدیم و این پرسش پیش آمد، چطور ممکن است بارندگی کم شود و شاخص‌های خشکسالی نشان بدهد که ما در دوره خشکسالی قرار داریم اما سطح زیر کشت بیشتر شود. این نشان دهنده این است که یک جا بهره‌برداری مازاد از توان حوزه در حال انجام بوده و بهره برداری از آب بالا است؛ این برداشت آب یا از چاه‌های زیرزمینی است یا از پشت سازه‌ها یا از رودخانه‌ها وقتی ما مطالعات و بررسی‌های خود را در این بخش آغاز کردیم متوجه توسعه کشاورزی در نمودارها شدیم و این پرسش پیش آمد، چطور ممکن است بارندگی کم شود و شاخص‌های خشکسالی نشان بدهد که ما در دوره خشکسالی قرار داریم اما سطح زیر کشت بیشتر شود. این نشان دهنده این است که یک جا بهره‌برداری مازاد از توان حوزه در حال انجام بوده و بهره برداری از آب بالا است؛ این برداشت آب یا از چاه‌های زیرزمینی است یا از پشت سازه‌ها یا از رودخانه‌ها.

البته خود مردم هم نقش داشتند. قبل از سال ۱۳۸۰ ما خشکسالی داشتیم، بعد قانون آب آمد سپس توسعه کشاورزی و باغات اتفاق افتاد. این سلسله اتفاق‌ها به حجم آب پشت سد زاینده رود لطمه زد.

حتی ما افت و خیز و نیز نوسان سد را از دهه ۶۰ به دست آوردیم. این پر شدن و خالی شدن سدها رابطه مستقیمی با تمام اتفاقات پس از سال ۱۳۸۰ دارد. یکی از این عوامل بهره برداری بی رویه از سفره‌های زیرزمینی، چاه‌ها و… توأمان با خشکسالی است.

نکته اساسی اینجاست که در مدیریت سدها موضوعی به نام منحنی فرمان داریم. این منحنی به مدیر سد می‌گوید در چه تاریخی، در کدام از ماه سال، با چه میزان بارندگی و نیز محل مصارف، دریچه را در کجا کم و زیاد کند. در زمان فعلی که در شرایط بحران آبی قرار داریم یا دچار کمبود بارندگی و بارش برف شده‌ایم این منحنی فرمان باید متناسب با شرایط موجود تغییر کند اما به روند گذشته ادامه یافته است.

نکته دردناک‌ترش اینجاست که در حوزه زاینده رود دو تونل از کوهرنگ آب را وارد حوزه می‌کند. اگر آن دو کانال کوهرنگ نبود خیلی زودتر بحران زاینده رود نمود پیدا می‌کرد، اما مناقشه بعد از سد است یعنی نهاد متولی باید عوامل چالش برانگیز در این بخش را پس از موضوع سد پیگیری کند. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند آب سمت کاشان می‌رود و بعضی دیگر می‌گویند آب به سمت یزد رفته یا برخی می‌گویند این آب به سمت فولاد برده شده است.

پروژه مطالعاتی ما در این بخش متوقف شد زیرا موضوع بحث ما اثربخشی اقدامات آبخیزداری بود که داده‌ها می‌گفت اقدامات آبخیزداری که شامل سازهایی بود که توضیح آن در بالا آمد نقشی در این تنش شدید آبی در این حوزه نداشته و اگر هم داشته آنقدر جزئی است که نسبت به آن افتی که دارد قابل استدلال نیست. پشت سد زاینده رود مثلاً ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون لیتر آب کاهش را نشان می‌دهد که اگر کل سازه‌های آبخیزداری فرضا ۵ یا ۶ بار هم آب بگیرند و کل آن مخزن باشد مقدار آن ۱۷ یا ۱۸ میلیون لیتر می‌شود. این عدد نسبت به ۱۰۰ میلیون لیتر که به مثال آورده شد، بسیار ناچیز است.

منظور این است که سد زاینده رود و سازه‌های موجود همین میزان آب را می‌توانند در خود نگه دارند و تأمین کنند؟

بله با فرض اینکه همه آنها مخزن باشند، آب را نگه داشته و نیمه تراوا نباشند.

عوامل دیگر تأثیرگذار در این بحران آبی می‌توان به چه موضوع‌هایی اشاره کرد؟

بله. گاهی وقت‌ها مثل هفته دولت بعضی از مدیرکل‌ها می‌خواهند رزومه کاری خودشان را ارائه دهند. ما یه سری ربات با برنامه نویسی طراحی کردیم و کل اخبار زاینده رود را از رسانه‌ها گردآوری کردیم. مثلاً در هفته منابع طبیعی یک مدیر شهرستانی خبر از افتتاح سازه‌ای می‌دهد که مثلاً فلان قدر آبگیری دارد که با توجه به مشخصاتی که سازه دارد این عدد اغراق‌آمیز است.

نکته دیگر اینکه در بحث زاینده رود فقط منابع طبیعی فعالیت نداشته است. آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم کار کرده و حتی برخی از شهرداری‌ها هم برای تأمین آب مورد نیاز خود سازه ایجاد کرده‌اند و در سازه‌های‌شان با لایه‌های پلیمری ژئوممبران غیر قابل نفوذش کردند. ما در این مطالعه تمام سازه‌ها را مطالعه کردیم، تفاوتی نمی‌کرد کدام بخش یا نهاد سازه را ایجاد کرده بود.

تک‌به‌تک سازه‌ها را با جی‌پی‌اس پیدا کردیم و عکس گرفتیم و تمام این مطالعات به استانداری اصفهان تحویل شد و قرار بر این بود که استانداری اصفهان این داده‌ها را یکجا بارگذاری کند که شفاف‌سازی شود و همه مردم ببینند که حتی آنها هم در تخریب سرزمین نقش داشته‌اند. در این خصوص اطلاع نداریم بارگذاری این داده‌ها در کدام مرحله است.

آیا می‌توان گفت قانون استقلال آب منجر به این شد که زاینده رود احیا نشود؟

این موضوع آن را تشدید کرد. وقتی قانون اشتباه گذاشته می‌شود تا زمانی که بارندگی خوب است و شرایط مناسب خودش را نشان نمی‌دهد اما به محض اینکه به سمت خشکسالی می‌رویم تبعات این قوانین مثل کوه یخ از آب سر بر می‌آورد.

یک گریزی به سیستان داشته باشیم. افغانستان ۷۰ سال است که در حال سدسازی است و ۱۰ سال زودتر از ایران سدسازی را آغاز کرده است. من برای روشن شدن موضوع از یک کلید واژه استفاده می‌کنم به نام «هیدروهژمونی یا آب‌چیرگی». معتقدم هیدروهژمونی افغانستان سیاستی پایدار در دوران سیاسی ناپایدار است. این کشور به لحاظ سیاسی کشوری پر نوسان است اما آب‌چیرگی آن تغییر نمی‌کند افغانستان ۷۰ سال است که در حال سدسازی است و ۱۰ سال زودتر از ایران سدسازی را آغاز کرده است. من برای روشن شدن موضوع از یک کلید واژه استفاده می‌کنم به نام «هیدروهژمونی یا آب‌چیرگی». معتقدم هیدروهژمونی افغانستان سیاستی پایدار در دوران سیاسی ناپایدار است. این کشور به لحاظ سیاسی کشوری پر نوسان است اما آب‌چیرگی آن تغییر نمی‌کند؛ از ۷۰ سال پیش نیز همین گونه بوده و اگر خشکسالی سیستان اتفاق نمی‌افتاد این سیاست پنهان نمایان نمی‌شد که افغانستان بعد از رایزنی‌های سیاسی دوباره در حال زدن یک سد به نام کج صمد در نزدیکی ایران با اعتبار ۱.۹ هزار میلیارد تومان (همت) است. این نشان می‌دهد آنها از این سیاست کوتاه نمی‌آیند. در واقع خشکسالی سیستان این سیاست را برملا کرده است.

روند در منابع طبیعی این گونه است که اگر یک اقدام مثبت انجام شود اثر آن ۱۰ سال بعد مشخص می‌شود. زاینده رود برای اینکه ریکاوری (بهبودی) شود ۱۰ سال زمان نیاز دارد. این موضوع مهم است زیرا خشکسالی هواشناسی با خشکسالی هیدرولوژی متفاوت است. شاید در حال حاضر بگوییم مثلاً تهران دچار خشکسالی است با وجود اینکه رودخانه‌ها پر آب هستند اما اثر این خشکسالی ۲ یا ۳ سال بعد نمایان می‌شود؛ چرا؟ چون در چنین شرایطی مردم باز هم به رویه قدیمی مصرف می‌کنند و سال به سال تنش آن بیشتر می‌شود.

در زاینده رود همین اتفاق افتاد. وقتی تغییر کاربری به باغات داده می‌شود باغدار به گذشته برنمی‌گردد تا زمین را به دلیل خشکسالی و کم آبی تعدیل کند چون هزینه کرده و این پافشاری به سفره آب زیرزمینی و چاه‌های مجاز و غیرمجاز فشار می‌آورد داخل رودخانه پمپ می‌گذارد تا آب را برای باغ بکشد.

این تغییر کاربری اتفاق افتاده است با قوانینی که در جهاد کشاورزی بوده و بسته‌های حمایتی که مثلاً معاونت باغبانی کشاورزی برای توسعه باغداری به کشاورزان داده است. تمام این موارد بهم ربط دارند. در شرایط به وجود آمده برای زاینده رود باید تمام ابعاد را با جزئیات سنجید، نمی‌توان یک عامل یا عملکرد یک نهاد را مورد مطالعه قرار داد.

حداقل در این مطالعه ادعای ما بر این است که تمام آیتم مطالعاتی اثرگذار مثل بارندگی، خشکسالی، تغییر کاربری، جمعیت و… را با هم دیده‌ایم. اینجا بود که فهمیدیم چرا بارندگی کاهش پیدا کرده و خشکسالی داریم اما سطح زیرکشت افزایش یافته است.

در واقع پروژه زاینده رود یک پکیچ از عوامل اتفاقات مختلف است؛ از این رو سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طرح جامع حوزه‌های آبخیز را در دستور کار قرار داده و این دستورالعمل تاکید دارد که حوزه آبخیز باید جامع بررسی شود. اگر قرار است مجوز معدن داده شود یا مجوز باغبانی در این طرح باید دیده شود. متأسفانه این امر دیر شروع شد.

مزیت پروژه مطالعاتی ما در مسئله زاینده رود این بود که مطالعات داده محور بودند نه مشکل محور. چرا می‌گوئیم داده پایه مهم‌تر از مشکل محور بودن است چون وقتی مطالعات بر اساس بیان یک مشکل و مسئله می‌شود این پرسش مطرح است مشکل از دید چه کسی؟ از دید وزارت نیرو، محیط زیست، منابع طبیعی یا کشاورزی. از همین روی جهت مطالعات می‌رود به سوی یک سازمان و یا نهاد و آن بخش سعی می‌کند خود را تبرئه کند.

مزیت پروژه مطالعاتی ما در مسئله زاینده رود این بود که مطالعات داده محور بود نه مشکل محور. داده پایه مهم‌تر از مشکل محور بودن است چون وقتی مطالعات بر اساس بیان یک مشکل می‌شود این پرسش مطرح است مشکل از دید چه کسی؟ از دید وزارت نیرو، محیط زیست، منابع طبیعی یا کشاورزی. از همین روی جهت مطالعات می‌رود به سوی یک سازمان و آن بخش سعی می‌کند خود را تبرئه کند

اما زمانی که داده محور پیش می‌رویم داده‌ها فاقد شعور سیاسی یا شعور عصبیت سازمانی است؛ بنابراین یکی از رویکردهای طرح جامع حوزه آبخیز استفاده از داده‌هایی است که این داده‌ها آنقدر وسیع و گسترده است که غالباً همه دستگاه‌ها را پوشش می‌دهد.

اگر طرح جامع آبخیز بگوید برای احیای زاینده رود نباید کشت کرد نباید کشت کرد. در این زمان جهاد کشاورزی باید ورود کند و بسته‌های حمایتی بدهد تا مردم کمتر کشاورزی کنند یا سمت کشت‌های کم آب‌بر بروند.

پرسش دیگر این است که متولی طرح جامع حوزه آبخیز کیست؟ از نظر قانون سازمان منابع طبیعی کشور متولی آبخیزداری و آبخوان‌داری است. دبیرخانه آن هم در استانداری است. حال باز هم باید پرسید کدام استانداری؟ به عنوان مثال اگر طرح جامع حوزه آبخیزداری کلید بخورد دو استان با یکدیگر درگیر می‌شوند. بنابراین به یک کارگروه نیاز است که مستقل از استان‌ها باشد.

این کارگروه از همه دستگاه‌ها دعوت می‌کند و متأسفانه دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و… در چانه‌زنی‌های سیاسی قدرت برتر را دارند چون بالاخره در پشت مسئله منابع مالی زیادتری جابه‌جا می‌شود. برای همین احساس می‌شود برنامه‌ها و طرح‌هایی که منابع طبیعی می‌دهد با اقبال زیادی مواجه نمی‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی اسفند سال گذشته در نشست خبری عنوان کرد، حدود ۳۵ همت اعتبار مربوط به مدیریت قنوات و آبخیزداری در بودجه دیده شده که دو سوم آن تصویب شد. به این ترتیب اعتبارات از ۱.۵ همت به ۲۶ همت افزایش یافته است. بر اساس مطالعاتی که طی این چند سال داشتید راهکار احیا زاینده رود چیست؟

پاسخ را به هرم دانش ارجاع می‌دهم که پایه آن داده است بعد اطلاعات و دانش قرار دارد. تا زمانی که پایگاه داده درست که هر دستگاهی مکلف شود که به این پایگاه، داده وارد کند یعنی سازمان هواشناسی کشور، وزارت نیرو و… داده‌های خود را به اشتراک بگذارند؛ چون خیلی از این داده‌ها برای تصمیم‌گیری جز حریم خصوصی آن سازمان محسوب شده و غالباً این داده‌ها را به یکدیگر نمی‌دهند، کار با اطمینان بیشتر جلو می‌رود.

امروز از هر استان یا شهرستانی بپرسید که در ۱۰ سال گذشته در این قطعه زمین چه کشت‌های انجام شده هیچ داده و اطلاعاتی وجود ندارد.

در نتیجه نخست باید این پایگاه داده یکجا وجود داشته باشد که به آن زیرساخت داده‌های مکانی گفته می‌شود که تمام نهادها باید داده‌های خود را در این پایگاه به اشتراک بگذارند.

امروز از هر استان یا شهرستانی بپرسید که در ۱۰ سال گذشته در این قطعه زمین چه کشت‌های انجام شده هیچ داده و اطلاعاتی وجود ندارد. در نتیجه باید یک پایگاه داده وجود داشته باشد که به آن زیرساخت داده‌های مکانی گفته می‌شود که تمام نهادها باید داده‌های خود را در این پایگاه به اشتراک بگذارند

گام دوم این است که حداقل ۶ شاخص اصلی از کمیت و کیفیت منابع آب، اقلیم، رفاه انسانی، محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی را انتخاب کرده و جلو برویم چون قرار است به یک پایداری برسیم.

آنها را در کنار هم قرار دهیم و ببینیم در گام نخست، بر اساس این ۶ شاخص حوزه آبخیز در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟ شرایط خوبی دارد یا خیر؟ اگر شرایط بدی دارد در چه بخشی شرایط نامناسب دارد، در بخش اقتصادی، معیشتی، کمیت و کیفیت آب کجا شرایط نامناسب است.

ما نیاز داریم در گام اول سلامت حوزه آبخیز استخراج شود مانند انسانی که آزمایش می‌کند تا به لحاظ سلامتی، بدن خود را بررسی کند. وقتی سلامت هر حوزه آبخیز بیرون آمد باید دید کجا پاشنه آشیل است تا وضعیت را بهبود داد. یک زمانی اوضاع این حوزه آبخیز آنقدر بغرنج است که نمی‌توان حتی به آن دست زد.

مخاطب حوزه آبخیز چه کسی است؟ استاندار. در این شرایط نباید استاندار بدون مطالعات با تمام جزئیات، یک طرح توسعه‌ای برای یک منطقه اراده دهد چون این طرح توسعه‌ای به آن حوزه آبخیز لطمه می‌زند.

بر اساس آن ۶ شاخص اگر انسان درآمدش و… خوب نباشد همه برنامه‌ها بهم می‌ریزد.

در گام بعدی به هر یک از این شاخص‌ها در وضعیتی که دارند باید یک عدد بدهیم. سپس باید پیگیر این باشیم که چه عاملی سبب شده تا این پارامترها نرخ پایین‌تری داشته باشند؛ فرسایش آن بیشتر است، کیفیت آب آن کم شده یا کیفیت آن افت داشته است؟ سپس به دنبال احیا باشیم.

شاید لازم باشد یک جاهایی قانون بازدارندگی گذاشت. در جایی باید قانون حمایتی و در بخش دیگر تشویقی گذاشت. در ادامه در کلان قضیه آن طرح جامع روی این برنامه‌ها سوار خواهد شد./مهر