۰۵/آبان/۱۴۰۴ | ۱۵:۱۷
تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو رسماً آغاز شد تردد کامیون‌های ایرانی در پاکستان بدون ضماتنامه بانکی رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس آغاز رسمی فرآیند تمدید اعتبار گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه از ۱۰ آبان کارت‌های بانک آینده فعلا منقضی نمی‌شود قالیباف: اصلاحات اقتصادی بدون اصلاح انرژی ممکن نیست طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴ + جدول سرنوشت نیروگاه‌های خورشیدی طرح ملی «تولید در توزیع» به کجا رسید پایان خرید تضمینی برگ سبز چای هشدار جدی بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز قیمت دلار و ارز امروز ۵ آبان ۱۴۰۴ نماینده مجلس: روزانه ۱۰ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه خلق می‌شود هر کیلوگرم زعفران در بورس کالا ۱۳۱ میلیون تومان داد و ستد شد میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۵ چقدر است؟ معرفی و بررسی بلبرینگ SKF همکاری‌های صنعت برق ایران و ترکمنستان گسترش می‌یابد ابهام در سرنوشت انصرافی‌های نهضت ملی مسکن قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد+ جدول وزیر راه: ساخت مسکن از سوی دولت باید در شان مردم باشد تهرانی‌ها برای خانه‌دار شدن باید ۷۳ سال پس‌انداز کنند جزئیات اصلاح تعرفه گاز اعلام شد تخصیص اعتباری ارز با دامنه محدود کالایی و اعتراض رئیس سازمان توسعه تجارت قیمت جهانی طلا امروز ۵ آبان ۱۴۰۴ عرضه ۳۰ دستگاه فولکس‌واگن ۱۳ آبان در بورس واریز 2 همت سود به حساب 1 میلیون سهام‌دار قیمت جهانی نفت امروز ۵ آبان ۱۴۰۴ معامله ۲.۲ تن شمش نقره و ۱۴۱ کیلوگرم طلا در بورس قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت انواع میوه و سبزیجات در بازار کشور گزارش هواشناسی/ بارش باران در ۴ استان نوار شمالی کشور گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ژاپن با تکیه بر حوزه سلامت و صنایع غذایی جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۴ آبان۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۴ آغاز نصب کنتور‌های هوشمند در تهران قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین دردسر عدم اطلاع‌رسانی تصمیم درست افزایش نرخ ارز مسافرتی برای مردم قیمت روز گوشی ۴ آبان ۱۴۰۴ شاخص بورس ۲۴ هزار واحد مثبت شد کارت سوخت چه زمانی مسدود و باطل می‌شود؟ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد موازی کاری با سامانه اسکان و املاک تخلف است توافق‌نامه خط‌آهن رشت-آستارا ماه آینده امضا ‌می‌شود سکوهای پارس جنوبی آماده تولید گاز زمستانه شدند کارت‌ها و حساب‌های بانک آینده تا پایان انقضا معتبر هستند افزایش قیمت برق تکذیب شد میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۵ + جزییات اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ + جدول ایران در مدار خودکفایی در تولید بنزین وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۴ آبان ۱۴۰۴ ارتباطات بندری و دریایی بین ایران و پاکستان بر قرار می‌شود موافقت نمایندگان مجلس با تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی قالیباف: بانک مرکزی بانک آینده را غیرقابل اصلاح دانست برق گران شد ورود ۷۵ متروباس تا پایان سال به پایتخت دلالان می‌خواهند قیمت برنج را به بالای ۴۰۰ هزار تومان برسانند نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد ۸۱۹ هکتار از زمین‌های دولتی رفع تعرض شد آغاز تعریض قطعه راهبردی کریدور شمال-جنوب شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد بخشنامه جدید گمرک برای کنترل قیمت موبایل در زمان ترخیص فرآورش ۶ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه هاشمی‌نژاد طرح جدید بانک مرکزی: تبدیل دلار گردشگران به کارت ریالی در فرودگاه‌ها قیمت دلار و ارز در بازار تجاری امروز ۴ آبان ۱۴۰۴ «دستورالعمل حسابداری قرارداد مشارکت مدنی» به شبکه بانکی ابلاغ شد رونق گرفتن قاچاق مسافری با تثبیت نرخ سنایی در کانال ۷۰ هزارتومان ورودی سدهای کشور ۴۱ درصد کاهش یافت فرزین: دارایی‌های نقدشونده بانک سابق آینده به بانک ملی منتقل شد آغاز عملیات ساخت باند سوم آزاد راه ساوه-سلفچگان نتایج قرعه کشی خودرو‌های وارداتی امروز ۴ آبان ۱۴۰۴+ اسامی برندگان و لینک مشاهده نتایج افزایش تا 60 درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور مهر تأیید مدنی زاده بر ادامه مسیر تحولی سازمان مالیاتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ برنامه وزارت اقتصاد برای رشد عدالت‌محور با ۸ اولویت راهبردی زمان واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی+ مشمولین و مبلغ+ نحوه استعلام چرا وعده‌ی اجرای طرح ساماندهی محقق نمی‌شود؟ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۳ آبان۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ برنامه مجلس برای ساماندهی بازار خودرو قیمت روز گوشی ۳ آبان ۱۴۰۴ پایان فاکتورهای کاغذی از اول دی‌ماه افزایش ۳ برابری نرخ نهاده ها، علت گرانی مجدد شیرخام شد شناسایی و ابطال بیش از ۵۳۰ هزار کارت سوخت نامعتبر نصف بدهی بانک آینده به دلیل اضافه برداشت از بانک مرکزی است طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۳ آبان ۱۴۰۴ + جدول واردات گوشت مرغ از اوراسیا مجاز شد خطیبی: پیشرفت راه‌آهن چابهار - زاهدان از ۸۴ درصد عبور کرد جزییات تازه درباره حذف یارانه نقدی+معیار جدید قطع یارانه قیمت برنج عجیب شد/ نرخ واقعی برنج چقدر است؟ کُند شدن آهنگ حذف یارانه با نزدیک شدن به دهک هشتم فرزین: سازوکار اتخاذ شده برای بانک ناتراز آینده "ادغام" نیست شورای عالی کار در رکود 8‌ ماهه؛ جلسات مزدی فقط در اسفند برگزار می‌شود خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود پاسخ به موضع‌گیری FATF در مورد مکانیزم ماشه دعوت از وزیر نفت برای حضور در نشست کمیسیون صنایع بررسی عملکرد شش‌ماهه اول بودجه ۱۴۰۴ با حضور مسئولین سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل نیروگاه‌های کمتر از ۲۵مگاوات به شبکه برق متصل می شوند دلار مسافرتی ۱۰۱ هزار تومان شد معامله بیش از ۲۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله از ابتدای سال تاکنون مصرف سالانه ۵۰ هزارتن کره در کشور در آمد دولت از هر لیتر گازوئیل مشخص شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۳ آبان۱۴۰۴ واریز سود مرحله جدید سهام عدالت افزایش دوباره قیمت نان در راه است؟ قیمت برنج پاکستانی دو برابر هندی شد افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو دیزل + جدول واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا انحلال بانک آینده پایان راه برخورد با متخلفان این بانک نیست بیت‌کوین صعود کرد بازگشت صادرات به مسیر صعودی پس از افت در ماه های ابتدایی سال عرضه گوشت منجمد گوسفندی در میادین میوه و تره‌بار تهران از فردا پیش‌فروش مکسوس استار H با قیمت ۱.۷ میلیارد آغاز شد انتقال تمامی پرونده‌های وام ازدواج و فرزندآوری بانک آینده به بانک ملی تمامی شاخص‌های نظارتی به فیصله بانک آینده حکم می‌داد عراقچی: مرزهای مشترک به مجراهای تنفسی اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند قیمت برنج امروز پنجشنبه اول آبان ۱۴۰۴ در بازار جهانی آمار، زیربنای شناخت واقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است پزشکیان: تیمی در دولت مأمور شده تا صادرات محصولات پتروشیمی را تسهیل کند فاکتورینگ، راهکار آینده‌نگر برای تأمین مالی زنجیره‌ای و بدون خلق نقدینگی قیمت تخم‌مرغ به نرخ مصوب عرضه نمی‌شود + جدول قیمت کالاهای اساسی پرتفوی محدود و متمرکز؛ راهکاری برای شرایط پرابهام و پرریسک در بورس آخرین قیمت خودروهای داخلی؛ کف قیمت ۶۲۰ میلیون تومان! یارانه مهرماه ۱۴۰۴ دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد رئیس جمهور قانون الحاق ایران به کنوانسیون CFT را ابلاغ کرد پذیرش سکه‌های ضرب امسال و پارسال در انبار بورس کالا تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت گندم ماکارونی اعلام شد قیمت خرید تضمینی گندم ابلاغ شد شرایط فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل ویژه مهر ماه ۱۴۰۴ قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد+جدول قیمت روز گوشی ۳۰ مهر ۱۴۰۴ قیمت گوشت‌ های وارداتی گرم و منجمد اعلام شد آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی +جزییات و فهرست جدید کالا‌های اساسی اخطار سازمان حمایت به خودروسازان ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۴+ لینک ثبت نام دستور پزشکیان روی بسته بخش خصوصی برای شرایط پسا ماشه ترخیص سه‌روزه کالا در گمرک با اجرای دقیق ۲ ماده قانون گمرکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته ثبت نام خودور‌های وارداتی سایپا امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سرنوشت برداشت از میادین مشترک «آزادگان» و «آرش» چه شد؟ ۱۵ میلیارد صادرات به کشورهای همسایه در ۶ ماه نخست امسال در آب معدنی‌های ایرانی صادراتی به عمان مواد مخدر تزریق شده بود اعلام آخرین آمار خط فقر / قطعنامه ۲۲۳۱ تمام شده است تصویب ۵۳ درخواست سرمایه‌گذاران خارجی به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار سیاست‌گذاری ۳ وزارتخانه و دفتر معاون اول برای جذب سرمایه‌گذار خارجی قیمت روز گوشی ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد پورمحمدی: سازمان برنامه و بودجه بر اساس مصالح مردم تصمیم گیری می کند سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ توضیح سازمان مالیاتی درباره برداشت 6 همت از شرکت نفت قیمت نهایی ۲۸ محصول ایران خودرو اعلام شد+ جدول قیمت روز گوشی ۲۸ مهر ۱۴۰۴ جزئیات طرح جدید فروش خودروهای وارداتی افت ۴۰ درصدی فروش لوازم خانگی در سال ۱۴۰۴ عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو ۸۰ درصد مبادلات ایران و روسیه با ریال و روبل انجام می‌شود شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال سرعت قابل قبول در تغییرات دهک‌بندی یارانه‌ای و تفکیک خانوارها پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا تسویه یک‌روزه در بورس؛ گامی کوچک با اثری بزرگ قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ خبر جدید درباره پرداخت معوقات بازنشستگان تامین‌اجتماعی ورود دوباره نقدینگی حقیقی؛ شاخص کل بورس از ۳.۰۹ میلیون واحد گذشت توزیع ۳۷۰۰ قلم ویلچر، واکر و عصا در مناطق محروم توسط بنیاد برکت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۵ از وارد آمدن فشار مضاعف به بخش خصوصی جلوگیری نماید مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۷ مهر ۱۴۰۴ معاون وزیر خارجه: دشمن به دنبال هراس افکنی در بازار ایران است بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴ لیست قیمت خرید مسکن در غرب تهران + جدول مدیر کل دفتر آمار گمرک منصوب شد آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قیمت روز گوشی ۲۶ مهر ۱۴۰۴ استقرار گمرک در درب ورود بندر شهید رجایی نرخ خوراک؛ متغیر پنهان سود پالایشی‌ها در بورس توقیف ۱۱۶۸ پرونده اوراق بهادار در شهریورماه قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس وزیر کار: آینده هر کشوری را مهارت‌آموزان رقم می‌زنند کارت بازرگانی باید از چرخه تجارت حذف شود یارانه نقدی مهرماه دهک‌های یک تا سه واریز شد اطراق پس از شتاب/ بورس به مرز اصلاح رسید؟ سقف وام اشتغال زایی افزایش یافت شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طرح سامانه جدید نشانی منتفی شد طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ۳۴ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در چهار بورس کشور ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت طراحی نقشه راه صادرات دیجیتال ایران توسط اتاق بازرگانی ایران خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات تجارت الکترونیک ایران به ۵۵۰۰ همت رسید کمیته مشترک برای تقویت صادرات خدمات فنی‌و‌مهندسی تشکیل شد بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد صدور ۳۲۶ گواهی تمکن مالی الکترونیک در شهریور ماه + راهنمای دریافت گواهی واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی افزایش حقوق ۱۴۰۵ به اندازه تورم، درخواست جدی کارگران زمان پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی +مبلغ دقیق معوقات و جزییات «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟ اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است کاخ سفید دوباره هشدار اخراج صادر کرد تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل بانک های مرکزی جهان در یک ماه چقدر طلا خریدند؟ فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۰۰ ۱۴۰۴/۰۳/۱۶
امیرحسین نامنی، پژوهشگر اقتصادی

تراژدی بانک‌های ورشکسته اما فعال

بانک‌ها در اقتصاد، نقش رگ‌های حیاتی را دارند اما وقتی برخی از آن‌ها به جای پمپاژ نقدینگی سالم، خود به منبع آلودگی نظام بانکی تبدیل می‌شوند، نه‌ فقط کمکی به رشد اقتصادی نمی‌کنند، بلکه کل ساختار مالی کشور را با تهدیدی مزمن و خزنده مواجه می‌سازند. این دسته از بانک‌ها که در ادبیات مالی «بدبانک» یا «زامبی‌بانک» نامیده می‌شوند، نماد اختلالی عمیق در سیاست‌گذاری، نظارت و شفافیت نظام بانکی‌اند.
تراژدی بانک‌های ورشکسته اما فعال
کد خبر:۲۵۱۱۳

اقتصاد معاصر-امیرحسین نامنی، پژوهشگر اقتصادی: بانک‌ها زمانی می‌توانند موتور رشد اقتصاد باشند که ترازنامه‌ای شفاف، دارایی‌هایی سالم و نظام انگیزشی درست داشته باشند اما در نقطه مقابل، گاهی بانک‌هایی در دل نظام مالی شکل می‌گیرند که نه‌ فقط عملکرد مولد ندارند، بلکه به مانعی برای سلامت شبکه بانکی تبدیل می‌شوند. به این دسته از بانک‌ها، در ادبیات مالی، عنوان بدبانک یا زامبی بانک داده می‌شود. 

بدبانک‌ها بانک‌هایی هستند که عملا ورشکسته‌اند اما به دلایل نهادی یا سیاسی، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. آن‌ها اغلب منابع سپرده‌گذاران را به دارایی‌های بی‌کیفیت یا غیرمولد تبدیل کرده‌اند، توان تسهیلات‌دهی سالم را از دست داده‌اند و برای بقای خود به رقابت ناسالم در نرخ سود یا اتکا به منابع بانک مرکزی متوسل می‌شوند.

این بانک‌ها معمولا اثرشان فراتر از مرزهای ترازنامه خود است. آن‌ها با ارسال سیگنال‌های غلط به بازار پول، دیگر بانک‌ها را نیز به رفتارهای پرریسک و مخرب سوق می‌دهند. بنابراین مساله بدبانک‌ها صرفا یک نارسایی داخلی نیست، بلکه می‌تواند به تهدیدی برای کل نظام بانکی و ثبات اقتصاد کلان تبدیل شود.

ویژگی‌ها و رفتارهای بدبانک‌ها

تشخیص بدبانک‌ها فقط از طریق نگاه به اعداد و ترازنامه ممکن نیست. رفتار این بانک‌ها در بازار پول، روابط درون‌سازمانی و شیوه تعامل‌شان با نهادهای نظارتی، گویاتر از هر صورت مالی رسمی است.

چند نشانه‌ کلیدی برای شناسایی بدبانک‌ها وجود دارد که عبارتند از:

دارایی‌های بی‌کیفیت یا موهوم: بخش قابل‌ توجهی از دارایی‌های این بانک‌ها، تسهیلاتی است که به افراد یا پروژه‌هایی داده شده که نه بازپرداختی دارند، نه پشتوانه‌ای. دارایی‌هایی که روی کاغذ ارزش دارند اما در واقع غیرقابل نقد شدن هستند.

وابستگی دائمی به اضافه‌برداشت: بدبانک‌ها معمولا بدون استقراض از بانک مرکزی نمی‌توانند جریان نقدینگی روزمره‌شان را حفظ کنند. این وابستگی، به‌ جای مقطعی بودن، به یک عادت تبدیل می‌شود.

رفتار ناسالم در بازار پول: برای جذب منابع، نرخ سود سپرده را بالا می‌برند و دیگر بانک‌ها را وارد مسابقه‌ای می‌کنند که به زیان همه است. در واقع، با کشاندن بازی به سطح پایین، بقیه را هم به تبعیت از منطق ناسالم خود مجبور می‌کنند.

پوشش سیاسی یا نهادی: اغلب این بانک‌ها با تکیه بر روابط پشت‌پرده یا محافظه‌کاری نهادهای نظارتی، از هر نوع برخورد جدی مصون می‌مانند. همین مصونیت باعث تداوم عملکرد مخرب آن‌ها می‌شود.

اثر سیستمی فراتر از اندازه‌شان: ممکن است یک بدبانک از نظر اندازه متوسط یا کوچک باشد اما الگوی رفتاری‌اش، مثل یک ویروس، به بقیه سرایت می‌کند و سلامت شبکه بانکی را به خطر می‌اندازد.

بدبانک‌ها از درون فرسوده‌اند اما ظاهر خود را حفظ می‌کنند و درست به همین دلیل است که تشخیص و مواجهه با آن‌ها به‌ موقع و بدون مماشات باید صورت گیرد. 

چگونه بدبانک‌ها به نظام بانکی آسیب می‌زنند؟ 

بدبانک‌ها فقط مساله‌ای درون‌سازمانی یا محدود به خودشان نیستند؛ آن‌ها مانند نقطه‌ای فاسد در یک شبکه حساس عمل می‌کنند که اگر کنترل نشوند، می‌توانند تعادل کل نظام بانکی را بر هم بزنند. آسیب‌هایی که این بانک‌ها ایجاد می‌کنند، معمولا تدریجی اما عمیق و ماندگار است: 

انتقال رفتارهای پرریسک به سایر بانک‌ها: وقتی یک یا چند بدبانک نرخ سود غیرواقعی برای سپرده‌ها تعیین می‌کنند، بانک‌های دیگر برای بقا ناچار به پیروی از همان الگو می‌شوند؛ حتی اگر ساختار مالی سالم‌تری داشته باشند. نتیجه این رفتار سرایتی، فرسایش سودآوری کل شبکه بانکی است.

تخریب ابزارهای سیاست‌گذاری پولی: بانک مرکزی زمانی می‌تواند سیاست‌های پولی موثر اجرا کند که رفتار بانک‌ها نسبتا هماهنگ و پیش‌بینی‌پذیر باشد. بدبانک‌ها این نظم را مختل می‌کنند؛ چون معمولا از قواعد تخطی می‌کنند یا دائما نیاز به استقراض و کمک‌های اضطراری دارند.

بی‌اعتمادی عمومی نسبت به کل سیستم: حتی اگر فقط چند بانک دچار رفتار ناسالم باشند، تبعات آن ممکن است دامن بانک‌های سالم را هم بگیرد. در چشم سپرده‌گذار عادی، جزئیات اهمیت ندارد؛ اگر یک بانک ورشکست شود، این بی‌اعتمادی می‌تواند به کل نظام بانکی سرایت کند.

بار مالی سنگین بر دوش بانک مرکزی و دولت: در بسیاری موارد، هزینه سرپا نگه داشتن بدبانک‌ها از جیب بانک مرکزی یا خزانه عمومی تامین می‌شود. این روند در عمل، منابع محدودی را که باید صرف رشد اقتصادی یا کنترل تورم شوند، به سمت جبران خطاهای مزمن هدایت می‌کند.

ریشه‌های شکل‌گیری بدبانک‌ها در ایران

پدیده بدبانک در ایران ناگهانی و تصادفی به‌ وجود نیامده، بلکه حاصل سال‌ها خطای سیاست‌گذاری، ضعف نظارت و اولویت‌ دادن به ملاحظات سیاسی بر الزامات حرفه‌ای بوده است. شکل‌گیری این بانک‌ها را می‌توان در چند مرحله تاریخی ردیابی کرد:

۱. دهه ۱۳۸۰، آغاز بانکداری خصوصی بدون ابزار نظارت موثر: در این دوره، مجوز تاسیس بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری به‌ سرعت صادر شد، در حالی که زیرساخت‌های نظارت بانک مرکزی همپای آن رشد نکرد. نتیجه، ورود بازیگرانی به بازار بانکی بود که استانداردهای حرفه‌ای را رعایت نمی‌کردند.

۲. رشد بی‌ضابطه دارایی‌های موهوم و بنگاه‌داری گسترده: بسیاری از این بانک‌ها به‌ جای انجام عملیات بانکی، به بنگاه‌داری، معاملات ملکی یا اعطای تسهیلات به شرکت‌های وابسته روی آوردند. این رفتارها، ترازنامه بانک‌ها را به ظاهر بزرگ اما در باطن بی‌کیفیت کرد.

۳. ضعف اقتدار نظارتی بانک مرکزی: در مواجهه با تخلفات جدی، بانک مرکزی در بسیاری موارد با تاخیر، احتیاط یا سکوت عمل کرده است. پرونده‌هایی مانند موسسه نور یا بانک‌های وابسته به نهادهای خاص، نمونه‌هایی از این تعلل هستند که هزینه سنگینی به اقتصاد تحمیل کرده‌اند.

۴. مصونیت ساختاری و حمایت‌های سیاسی از بانک‌های متخلف: برخی بانک‌ها عملا زیر چتر نهادهای پرنفوذ یا چهره‌های سیاسی قرار گرفته‌اند و همین موضوع مانع برخوردهای جدی و به‌ موقع شده است. این مصونیت باعث شده مدیران چنین بانک‌هایی انگیزه‌ای برای اصلاح نداشته باشند.

در مجموع، بدبانک‌ها نه محصول بازار آزاد و نه نتیجه صرفا ناکارآمدی مدیریتی‌اند؛ آن‌ها زاییده یک محیط سیاست‌گذاری آشفته‌اند که در آن، نظارت حرفه‌ای تضعیف شده و ملاحظات غیراقتصادی بر سلامت شبکه بانکی سایه انداخته است.

چالش‌های مواجهه با بدبانک‌ها

برخورد با بدبانک‌ها، اگرچه از نظر فنی و تحلیلی ضروری به‌ نظر می‌رسد اما در عمل با مجموعه‌ای از موانع پیچیده و چندلایه روبه‌روست. این موانع باعث شده‌اند تا بسیاری از این بانک‌ها، سال‌ها به فعالیت ادامه دهند، بدون آن‌که اصلاح یا حتی محدود شوند.

ناتوانی در تشخیص به‌ موقع

در نبود یک نظام نظارتی فعال و پیش‌نگر، بسیاری از بدبانک‌ها تا سال‌ها به‌ عنوان بانک‌های معمولی شناخته می‌شوند. ترازنامه‌های صوری، گزارش‌های حسابرسی پر اغماض و ساختارهای پیچیده‌ی مالکیتی، امکان تشخیص دقیق آن‌ها را دشوار کرده است. 

تعارض منافع نهادی

در برخی موارد، نهاد ناظر خود با ملاحظات سیاسی یا ساختاری مواجه است. مثلا اگر بخشی از سهام بانک متعلق به نهادهای دولتی یا شبه‌دولتی باشد، تصمیم به برخورد قاطع ممکن است با مقاومت‌هایی از درون همان ساختار روبه‌رو شود.

خلا قانونی و قضایی

در فرآیند بازسازی یا انحلال یک بانک ناسالم، نظام حقوقی و قضایی کشور نقش مهمی دارد اما در بسیاری از پرونده‌ها، رای یک شعبه دادگاه می‌تواند فرآیند اصلاح یا انتقال مالکیت را متوقف کند، حتی اگر تصمیم بانک مرکزی پشتوانه کارشناسی و قانونی داشته باشد.

ترس از واکنش عمومی

ورود رسمی به فرآیند تعیین تکلیف یک بانک، حتی اگر ناسالم باشد، در افکار عمومی ممکن است به شکل «ورشکستگی بانکی» درک شود. این ترس، سیاست‌گذار را به احتیاط یا انفعال سوق می‌دهد، به‌ ویژه اگر تجربه‌های قبلی همچون موسسات مالی دهه ۹۰ هنوز در حافظه جمعی زنده باشد.

برخورد با بدبانک‌ها نیازمند یک رویکرد تدریجی، فنی و در عین حال شجاعانه است. صرف افشاگری یا فشار رسانه‌ای کافی نیست؛ باید بسته‌ای از اصلاحات همزمان در سطح نظارت، قانون‌گذاری، ساختار مالکیت و انضباط مالی به اجرا درآید.

تفکیک نظام‌مند میان بانک ناتراز و بدبانک

نباید همه بانک‌های دارای مشکل را با یک چوب راند. بدبانک‌ها آن‌هایی هستند که نه فقط مشکل داخلی دارند، بلکه سلامت بقیه سیستم را هم تهدید می‌کنند. برای این دسته، اولویت باید «مداخله و بازسازی سریع» باشد، نه صرفا اعمال محدودیت عمومی.

تقویت اقتدار حقوقی بانک مرکزی

بانک مرکزی باید اختیار داشته باشد در موارد مشخص، مدیران متخلف را عزل، ساختار مالکیتی را تغییر و دارایی‌های مشکوک را بلوکه یا واگذار کند؛ بدون آن‌که فرآیند اصلاح در دادگاه‌ها متوقف شود. این نیازمند اصلاح قانون پولی و بانکی و حمایت صریح مجلس است.

اصلاح ساختار مالکیت و مدیریت

تا زمانی که بانک در اختیار یک مجموعه پرنفوذ باقی بماند، اصلاح آن عملا غیرممکن است. قطع دسترسی مالکان فعلی به زیرمجموعه‌ها و دارایی‌های قابل واگذاری، پیش‌شرط اصلاح بدبانک‌هاست.

راه‌اندازی نهاد تخصصی واگذاری دارایی‌های سمی (AMC)

دارایی‌های بی‌کیفیت این بانک‌ها باید به تدریج از ترازنامه آن‌ها خارج شود. این کار فقط از طریق نهادی مستقل، تخصصی، بدون تعارض منافع و با حمایت قانونی ممکن است؛ مشابه تجربیات موفق برخی کشورها در ایجاد شرکت‌های مدیریت دارایی (AMC).

شفاف‌سازی عمومی و مدیریت افکار عمومی

برخلاف تصور رایج، اعتماد عمومی بیشتر با «پنهان‌کاری» آسیب می‌بیند تا با «اطلاع‌رسانی شفاف». باید برنامه اصلاح، زمان‌بندی و ضمانت‌های آن با دقت و صداقت برای جامعه توضیح داده شود تا از هراس عمومی جلوگیری شود.

به طور کلی بدبانک‌ها نشانه‌ای از یک اختلال عمیق در نظام بانکی‌اند؛ نه صرفا از جنس ناترازی ترازنامه، بلکه به‌ دلیل اثرات مخربی که بر کل شبکه مالی کشور می‌گذارند. این بانک‌ها با انتقال الگوهای رفتاری نادرست، تخریب سازوکار بازار پول و وابستگی مزمن به منابع بانک مرکزی، زمینه‌ساز بی‌ثباتی مالی در مقیاس ملی می‌شوند.

تا زمانی که نظام تصمیم‌گیری اقتصادی کشور، میان «بانک مساله‌دار» و «بانک مخرب» تمایز قائل نشود و بانک مرکزی ابزار حقوقی، سیاسی و نظارتی لازم برای برخورد با بدبانک‌ها را در اختیار نداشته باشد، این پدیده نه‌ فقط ادامه خواهد یافت، بلکه ممکن است گسترده‌تر شود.

مسیر اصلاح، دشوار اما ضروری است و در این مسیر، واقع‌بینی، شفافیت، اقتدار نهاد ناظر و حمایت قانونی، چهار پایه‌ای هستند که بدون آن‌ها، هیچ مداخله‌ای پایدار و موفق نخواهد بود.