۲۰/شهريور/۱۴۰۴ | ۰۰:۳۸
ممنوعیت واریز وجه به حساب شخص ثالث لغو شد روش‌های فروش نفت ایران متنوع می‌شود کاهش عجیب بارش‌ها در ایران قیمت‌ واکسن‌ وارداتی ۹۱۷۰۰۰ تومان است چند نکته درباره توافق اخیر ایران و آژانس درباره بازرسی‌ها برنامه قطعی برق قم جمعه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ برنامه قطعی برق شیراز جمعه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ برنامه قطعی برق البرز جمعه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ برنامه قطعی برق تهران جمعه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو: برای ایجاد توسعه پایدار باید از ناترازی‌ها بگذریم ترافیک فوق‌ سنگین در آزادراه قزوین - رشت به طول ۲۹ کیلومتر آمادگی توانیر برای عبور از فصل سرد پیش‌ رو مناطق آزاد ایران در مسیر کمربند-راه چین افشای راز تمدیدهای غیرقانونی گذرنامه اتباع خارجی قیمت برنج ایرانی به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان رسید گوشت قرمز گران می‌شود فرمان ترامپ برای اخراج مقام بانک مرکزی آمریکا باطل شد عراقچی: چارچوب‌های جدیدی برای معاونت دیپلماسی اقتصادی طراحی شده است مسکن بنیادساز و معضل وام‌های قطره‌چکانی! پیشنهاد تعلیق رفع تعهد ارزی در پی حادثه بندر شهید رجایی خبر فوری خرید سربازی ۱۴۰۴ + جزئیات و قیمت خرید سربازی ۱۴۰۴ هواشناسی ایران امروز ۱۹ شهریور جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ امروز اعتبار کالابرگ دهک‌های ۱ تا ۳ شارژ می‌شود آزادراه تهران شمال مسدود شد بازگشت یارانه نقدی برخی خانوارهای مشمول با وجود عدم اعتراض راه‌اندازی قطار تهران - آنکارا؛ شاید وقتی دیگر ارزش معاملات بورس‌ها در مردادماه چه قدر بود؟ پیشروی طلای جهانی به مرز ۴۰۰۰ دلار سقوط نرخ ارز و طلا به کف‌های حساس جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ ۱۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به بهره برداری رسید تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن شمش آلومینیوم تدوین و نصب منشور حقوق مشتریان در تمامی شعب بانک‌ها الزامی شد عرضه خودرو در بورس می‌تواند آرامش را به بازار بازگرداند تسهیل واردات خودرو با سیاست‌های جدید استاندارد آرامکو قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی کاهش داد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ + جدول شیوه نامه تعیین سقف اعتبار مجاز صدور چک به شبکه بانکی ابلاغ شد زمان واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی در شهریور ۱۴۰۴ +مبلغ قیمت جدید سیمان اعلام شد مجلس تا ۵ مهرماه تعطیل شد بازگشت ساعات کار به حالت معمول از اول مهر/کالابرگ چهارشنبه واریز می‌شود در نامه به رئیس جمهور مطرح شد؛ صنعت CNG در آستانه فروپاشی بررسی وضعیت حذف یارانه نقدی کارگران + نحوه اعتراض به حذف یارانه تثبیت نرخ ارز در شرایط تحریم ممکن نیست؛ تک‌نرخی شدن باید تدریجی باشد زمان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ | چه کسانی مشمول دریافت سود نیستند؟ مخالفت مجدد شورای رقابت به عرضه خودرو در بورس وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ آخرین مهلت پیش‌فروش سکه تا ساعت ۱۴ امروز افزایش نرخ ارز تاثیری در تراز تجاری کشور ندارد بانک مرکزی موظف به کاهش نوسانات ارز و حفظ ارزش پول ملی است جزئیات عرضه خودرو در بازار سرمایه ۵۰ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شد ۷۲ درصد واحد‌های نهضت ملی مسکن تهران قرارداد تسهیلاتی دارند قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ آزادراه تهران-شمال کمتر از ۵ سال دیگر تکمیل می‌شود هشدار شدید برای استان‌های شمالی و جنوبی آغاز فروش نقدی مرحله‌ای محصولات بهمن‌دیزل با قیمت قطعی و بدون سود کارت های بازرگانی اجاره‌ای؛ کانون قاچاق کالا، فرار مالیاتی و خروج ارز تفاهمنامه گمرکات ایران و عراق برای تسهیل تردد کالا و مسافر پزشکیان: موانع پروژه‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان حذف شود پرداخت مطالبات گندم‌کاران از ۱۵۰ همت گذشت تمدید زمان پیش فروش سکه تا فردا عصر اختلاف بیش از ۳۰ درصدی در رشد وصول و استرداد مالیات تقسیط مالیات و تعیین محل مصرف مالیات پرداختی مشاغل مزیت‌های اصلی تبصره ماده ۱۰۰ فراخوان ثبت‌نام نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسی بین‌شهری در کشور ۴۷ هزار تن تخم مرغ خرید حمایتی شد پیامک‌های واریز سود سهام عدالت جعلی است؛ مراقب کلاهبرداران باشید باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال افتتاح شد قیمت جدید میوه و سبزی اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ بانک مرکزی ترمز چک‌های بی‌اعتبار را کشید افزایش یک‌میلیون تنی ظرفیت تولید پلیمر ایران تا پایان ۱۴۰۴ مصوبه اصلاحی واردات خودرو ابلاغ شد ایران خودرو: سه‌شنبه قیمت‌ جدید خودروها به سازمان حمایت اعلام می‌شود نهایی شدن واردات گاز از روسیه محور نشست هفته آینده تهران تصمیمی مبنی بر خروج از NPT گرفته نشده است رفع ابهام از دستورالعمل سقف مجاز فروش مؤدیان در سامانه مالیاتی وزیر رفاه: کمتر از ۵ درصد یارانه بگیران حذف شده، اعتراض کردند تکمیل ۲۰ کیلومتر دیگر از پروژه دوخطه‌سازی محور قدیم تهران-قم آغاز رسمی واردات کامیون مستعمل با سال ساخت ۲۰۱۹ به بعد فهرست محصولات کشاورزی آب بر اعلام شد ویژگی‌های امنیتی ایران‌چک‌های جدید ۵۰ هزار تومانی اعلام شد از سال آینده بیمه شخص ثالث «بر اساس رانندگی» محاسبه خواهد شد ری‌را، سورن و رانا بورسی می‌شوند شروع پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی، ۱۰ میلیون زیر قیمت بازار از امروز سقف و شرایط صدور دسته‌چک‌ در بانک‌ها تغییر کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش تولید نفت از ماه آینده پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها حذف می‌شود؟ تهران می‌داند چطور نفت بفروشد ذخایر ارز و طلای کشور ابزاری قوی در دفع مکانیسم ماشه ۵ ایراد مصوبه جدید شورای رقابت تورم گروه نان و غلات در صدر/برخی اقلام لبنی ۹۰% گران شد آغاز فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۴ ابلاغ شیوه نامه نحوه اجرای مواد ۲۷۴ الی ۲۷۷ قانون مالیات های مستقیم ۶۲درصد مخازن سدهای کشور خالی است امکان بازخرید و پیش‌فروش مجدد سکه‌ طلا در مرکز مبادله ایران فراهم شد مصوبه لغو محدودیت جغرافیایی دفتر وکالت ابطال شد معاون توانیر: تثبیت قیمت حامل‌های انرژی عامل اصلی ناترازی است کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب در پایتخت آخرین وضعیت افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان + جزییات پارک علم و فناوری صنعت آب و فاضلاب راه‌اندازی می‌شود واردات روغن خام با ارز ترجیحی به زودی آغاز می‌شود ۲.۹ میلیون تن انواع محصول در بورس کالا روی میز فروش می‌رود نوسان قیمت مواد اولیه فرسودگی زیرساخت حمل‌ونقل از چالش‌های فعالان اقتصادی ۸۸۱ پروژه ملی منتظر انتخاب مودیان است تدوین بسته راهکارهای جلوگیری از رسوب کالا صادرات سیمان تنها با ارائه گواهی معامله بورس مجاز شد خرید تضمینی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم تا نیمه شهریور زمان‌بندی مراجعه دریافت اقلام مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک اعلام شد قالیباف: بالا رفتن قیمت مرغ نشان دهنده ناکارآمدی سیاست‌های فعلی است تعارض مجلس و دولت بر سر کالابرگ؛ ثبات قیمت یا توزیع اعتبار ریالی؟ ورود دیوان محاسبات به انحرافات مالی پژوهشگاه نیرو پرونده خاموشی‌های ۴ ساعته بسته شد؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ واریز ۷۴۴ میلیارد تومان سود به حساب بیش از یک میلیون سهام‌دار پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود اعلام قیمت خودرو در سامانه ۱۲۴ الزامی شد پزشکیان: وزارت جهاد کشاورزی مصرف ارز دولتی را مدیریت کند خسارت ۸۰ درصدی گندم دیم؛ تمام مزارع بیمه بودند معامله یک تن شمش نقره و ۲۴۸ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا پاسخ تند ترامپ به جریمه ۳٫۵ میلیارد دلاری گوگل در اروپا قیمت روز گوشی ۱۵ شهریور۱۴۰۴ کاهش قیمت پایه شرکت‌های دولتی که به فروش نمی‌رسند، منتفی شد صادرات ۴.۱ میلیاردی دلار بخش معدن و صنایع معدنی ۴۵۰ میلیون کیلوات صرفه جویی برق در تهران اخبار جدید درباره حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد+ جزییات و مشمولین اولین شرایط فروش کشنده BD۵۶۰ و کامیون کمپرسی BD۴۶۰ اعلام شد زمان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک+ جزییات و مشمولین جدول قیمت آپارتمان نقلی در جنوب تهران نحوه واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور فروش شرکت‌های تولیدی بورسی افزایش یافت آغاز معاملات دو نماد جدید گواهی سپرده حامل‌های انرژی در بورس از امروز درآمدهای وصولی گمرک ۴۴ درصد رشد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد کشاورزان ایرانی ۶ سال پیرتر شدند منابع ۲۷ هزار میلیاردی کالابرگ از کدام محل جور شد؟ وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد ورود به پرونده گرانفروشان برنج وارداتی نماینده ایران در وین از گفت‌وگوهای مهم با آژانس خبر داد اختلال در اولویت بندی ارزی برخی کالاهای سلامت محور ۸ نکته درباره فرآیند واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور معیار جدید دهک‌بندی خانوار چیست؟ خودروهای دست دوم طرفدار پیدا کردند قیمت کله پاچه نجومی شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۴ شهریور ۱۴۰۴ آغاز ترخیص خودروهای خارجی بلاتکلیف در گمرک خرمشهر جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد فشار ترامپ به رهبران اروپایی درباره خرید نفت روسیه دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد پزشکیان: مشکل کمبود منابع نداریم، مشکل از مصرف بی‌رویه است کالابرگ مرحله چهارم به زودی واریز می‌شود وزیر اقتصاد: توافقات ارزشمندی در اجلاس شانگهای امضا شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ دلار زیرسایه رفتارهای هیجانی؛ ارز کالای لوکس و سفره مردم نباید یکسان باشد فروش ۷۶۳ میلیارد تومان اموال منقولِ سازمان اموال تملیکی در استان تهران طرح کارت اعتباری برای وام ازدواج در راه است سازمان اموال تملیکی سوپرمارکت یا واردکننده کالا نیست بورس کالا امروز میزبان عرضه ۴۵۰ هزار تن انواع محصول معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق آزاد اعطا می شود تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۴ اعتراض کمیسیون کشاورزی به تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند بقایی: اروپا و آمریکا فاقد حسن‌نیت در مذاکرات برجام‌اند استفاده دستگاه‌های دولتی از خودروهای فرسوده ممنوع شد رشد ۲۳ درصدی مجموع درآمد خودروسازان بورس در ۵ ماه نخست امسال کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ قیمت روز گوشی ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است قالیباف: مشکل ناترازی در انرژی را باید دولت و مجلس با کمک هم حل کنند کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ رئیس کمیسیون عمران مجلس: ذخایر آبی کشور به مرز بحران رسیده است ۱۳۷۴ همت از معاملات بورس کالا به‌صورت اعتباری تسویه شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان زمان دقیق پرداخت معوقه فروردین بازنشستگان اعلام شد منابع بانکی به سمت تولید سرازیر نمی‌شود پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد معامله ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا یک میلیون سهام‌دار جدید به سامانه سجام پیوستند تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد تجارت جهانی گوشت گاو دستخوش تغییر خواهد شد؟ هزینه کشاورزان اروپایی بالا می رود؟ ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه به نفع ایران هندی‌ها تحریم روسیه را دور زدند پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir نرخ آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد/ نرخ جدید اعلام شد وزیر ارتباطات:اینترنت به شرایط قبل بازگشت پایان مهلت استفاده از بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی ثابت از امروز مکالمات تلفن ثابت تا پایان تیر رایگان شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۰۰ ۱۴۰۴/۰۳/۱۶
امیرحسین نامنی، پژوهشگر اقتصادی

تراژدی بانک‌های ورشکسته اما فعال

بانک‌ها در اقتصاد، نقش رگ‌های حیاتی را دارند اما وقتی برخی از آن‌ها به جای پمپاژ نقدینگی سالم، خود به منبع آلودگی نظام بانکی تبدیل می‌شوند، نه‌ فقط کمکی به رشد اقتصادی نمی‌کنند، بلکه کل ساختار مالی کشور را با تهدیدی مزمن و خزنده مواجه می‌سازند. این دسته از بانک‌ها که در ادبیات مالی «بدبانک» یا «زامبی‌بانک» نامیده می‌شوند، نماد اختلالی عمیق در سیاست‌گذاری، نظارت و شفافیت نظام بانکی‌اند.
تراژدی بانک‌های ورشکسته اما فعال
کد خبر:۲۵۱۱۳

اقتصاد معاصر-امیرحسین نامنی، پژوهشگر اقتصادی: بانک‌ها زمانی می‌توانند موتور رشد اقتصاد باشند که ترازنامه‌ای شفاف، دارایی‌هایی سالم و نظام انگیزشی درست داشته باشند اما در نقطه مقابل، گاهی بانک‌هایی در دل نظام مالی شکل می‌گیرند که نه‌ فقط عملکرد مولد ندارند، بلکه به مانعی برای سلامت شبکه بانکی تبدیل می‌شوند. به این دسته از بانک‌ها، در ادبیات مالی، عنوان بدبانک یا زامبی بانک داده می‌شود. 

بدبانک‌ها بانک‌هایی هستند که عملا ورشکسته‌اند اما به دلایل نهادی یا سیاسی، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. آن‌ها اغلب منابع سپرده‌گذاران را به دارایی‌های بی‌کیفیت یا غیرمولد تبدیل کرده‌اند، توان تسهیلات‌دهی سالم را از دست داده‌اند و برای بقای خود به رقابت ناسالم در نرخ سود یا اتکا به منابع بانک مرکزی متوسل می‌شوند.

این بانک‌ها معمولا اثرشان فراتر از مرزهای ترازنامه خود است. آن‌ها با ارسال سیگنال‌های غلط به بازار پول، دیگر بانک‌ها را نیز به رفتارهای پرریسک و مخرب سوق می‌دهند. بنابراین مساله بدبانک‌ها صرفا یک نارسایی داخلی نیست، بلکه می‌تواند به تهدیدی برای کل نظام بانکی و ثبات اقتصاد کلان تبدیل شود.

ویژگی‌ها و رفتارهای بدبانک‌ها

تشخیص بدبانک‌ها فقط از طریق نگاه به اعداد و ترازنامه ممکن نیست. رفتار این بانک‌ها در بازار پول، روابط درون‌سازمانی و شیوه تعامل‌شان با نهادهای نظارتی، گویاتر از هر صورت مالی رسمی است.

چند نشانه‌ کلیدی برای شناسایی بدبانک‌ها وجود دارد که عبارتند از:

دارایی‌های بی‌کیفیت یا موهوم: بخش قابل‌ توجهی از دارایی‌های این بانک‌ها، تسهیلاتی است که به افراد یا پروژه‌هایی داده شده که نه بازپرداختی دارند، نه پشتوانه‌ای. دارایی‌هایی که روی کاغذ ارزش دارند اما در واقع غیرقابل نقد شدن هستند.

وابستگی دائمی به اضافه‌برداشت: بدبانک‌ها معمولا بدون استقراض از بانک مرکزی نمی‌توانند جریان نقدینگی روزمره‌شان را حفظ کنند. این وابستگی، به‌ جای مقطعی بودن، به یک عادت تبدیل می‌شود.

رفتار ناسالم در بازار پول: برای جذب منابع، نرخ سود سپرده را بالا می‌برند و دیگر بانک‌ها را وارد مسابقه‌ای می‌کنند که به زیان همه است. در واقع، با کشاندن بازی به سطح پایین، بقیه را هم به تبعیت از منطق ناسالم خود مجبور می‌کنند.

پوشش سیاسی یا نهادی: اغلب این بانک‌ها با تکیه بر روابط پشت‌پرده یا محافظه‌کاری نهادهای نظارتی، از هر نوع برخورد جدی مصون می‌مانند. همین مصونیت باعث تداوم عملکرد مخرب آن‌ها می‌شود.

اثر سیستمی فراتر از اندازه‌شان: ممکن است یک بدبانک از نظر اندازه متوسط یا کوچک باشد اما الگوی رفتاری‌اش، مثل یک ویروس، به بقیه سرایت می‌کند و سلامت شبکه بانکی را به خطر می‌اندازد.

بدبانک‌ها از درون فرسوده‌اند اما ظاهر خود را حفظ می‌کنند و درست به همین دلیل است که تشخیص و مواجهه با آن‌ها به‌ موقع و بدون مماشات باید صورت گیرد. 

چگونه بدبانک‌ها به نظام بانکی آسیب می‌زنند؟ 

بدبانک‌ها فقط مساله‌ای درون‌سازمانی یا محدود به خودشان نیستند؛ آن‌ها مانند نقطه‌ای فاسد در یک شبکه حساس عمل می‌کنند که اگر کنترل نشوند، می‌توانند تعادل کل نظام بانکی را بر هم بزنند. آسیب‌هایی که این بانک‌ها ایجاد می‌کنند، معمولا تدریجی اما عمیق و ماندگار است: 

انتقال رفتارهای پرریسک به سایر بانک‌ها: وقتی یک یا چند بدبانک نرخ سود غیرواقعی برای سپرده‌ها تعیین می‌کنند، بانک‌های دیگر برای بقا ناچار به پیروی از همان الگو می‌شوند؛ حتی اگر ساختار مالی سالم‌تری داشته باشند. نتیجه این رفتار سرایتی، فرسایش سودآوری کل شبکه بانکی است.

تخریب ابزارهای سیاست‌گذاری پولی: بانک مرکزی زمانی می‌تواند سیاست‌های پولی موثر اجرا کند که رفتار بانک‌ها نسبتا هماهنگ و پیش‌بینی‌پذیر باشد. بدبانک‌ها این نظم را مختل می‌کنند؛ چون معمولا از قواعد تخطی می‌کنند یا دائما نیاز به استقراض و کمک‌های اضطراری دارند.

بی‌اعتمادی عمومی نسبت به کل سیستم: حتی اگر فقط چند بانک دچار رفتار ناسالم باشند، تبعات آن ممکن است دامن بانک‌های سالم را هم بگیرد. در چشم سپرده‌گذار عادی، جزئیات اهمیت ندارد؛ اگر یک بانک ورشکست شود، این بی‌اعتمادی می‌تواند به کل نظام بانکی سرایت کند.

بار مالی سنگین بر دوش بانک مرکزی و دولت: در بسیاری موارد، هزینه سرپا نگه داشتن بدبانک‌ها از جیب بانک مرکزی یا خزانه عمومی تامین می‌شود. این روند در عمل، منابع محدودی را که باید صرف رشد اقتصادی یا کنترل تورم شوند، به سمت جبران خطاهای مزمن هدایت می‌کند.

ریشه‌های شکل‌گیری بدبانک‌ها در ایران

پدیده بدبانک در ایران ناگهانی و تصادفی به‌ وجود نیامده، بلکه حاصل سال‌ها خطای سیاست‌گذاری، ضعف نظارت و اولویت‌ دادن به ملاحظات سیاسی بر الزامات حرفه‌ای بوده است. شکل‌گیری این بانک‌ها را می‌توان در چند مرحله تاریخی ردیابی کرد:

۱. دهه ۱۳۸۰، آغاز بانکداری خصوصی بدون ابزار نظارت موثر: در این دوره، مجوز تاسیس بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری به‌ سرعت صادر شد، در حالی که زیرساخت‌های نظارت بانک مرکزی همپای آن رشد نکرد. نتیجه، ورود بازیگرانی به بازار بانکی بود که استانداردهای حرفه‌ای را رعایت نمی‌کردند.

۲. رشد بی‌ضابطه دارایی‌های موهوم و بنگاه‌داری گسترده: بسیاری از این بانک‌ها به‌ جای انجام عملیات بانکی، به بنگاه‌داری، معاملات ملکی یا اعطای تسهیلات به شرکت‌های وابسته روی آوردند. این رفتارها، ترازنامه بانک‌ها را به ظاهر بزرگ اما در باطن بی‌کیفیت کرد.

۳. ضعف اقتدار نظارتی بانک مرکزی: در مواجهه با تخلفات جدی، بانک مرکزی در بسیاری موارد با تاخیر، احتیاط یا سکوت عمل کرده است. پرونده‌هایی مانند موسسه نور یا بانک‌های وابسته به نهادهای خاص، نمونه‌هایی از این تعلل هستند که هزینه سنگینی به اقتصاد تحمیل کرده‌اند.

۴. مصونیت ساختاری و حمایت‌های سیاسی از بانک‌های متخلف: برخی بانک‌ها عملا زیر چتر نهادهای پرنفوذ یا چهره‌های سیاسی قرار گرفته‌اند و همین موضوع مانع برخوردهای جدی و به‌ موقع شده است. این مصونیت باعث شده مدیران چنین بانک‌هایی انگیزه‌ای برای اصلاح نداشته باشند.

در مجموع، بدبانک‌ها نه محصول بازار آزاد و نه نتیجه صرفا ناکارآمدی مدیریتی‌اند؛ آن‌ها زاییده یک محیط سیاست‌گذاری آشفته‌اند که در آن، نظارت حرفه‌ای تضعیف شده و ملاحظات غیراقتصادی بر سلامت شبکه بانکی سایه انداخته است.

چالش‌های مواجهه با بدبانک‌ها

برخورد با بدبانک‌ها، اگرچه از نظر فنی و تحلیلی ضروری به‌ نظر می‌رسد اما در عمل با مجموعه‌ای از موانع پیچیده و چندلایه روبه‌روست. این موانع باعث شده‌اند تا بسیاری از این بانک‌ها، سال‌ها به فعالیت ادامه دهند، بدون آن‌که اصلاح یا حتی محدود شوند.

ناتوانی در تشخیص به‌ موقع

در نبود یک نظام نظارتی فعال و پیش‌نگر، بسیاری از بدبانک‌ها تا سال‌ها به‌ عنوان بانک‌های معمولی شناخته می‌شوند. ترازنامه‌های صوری، گزارش‌های حسابرسی پر اغماض و ساختارهای پیچیده‌ی مالکیتی، امکان تشخیص دقیق آن‌ها را دشوار کرده است. 

تعارض منافع نهادی

در برخی موارد، نهاد ناظر خود با ملاحظات سیاسی یا ساختاری مواجه است. مثلا اگر بخشی از سهام بانک متعلق به نهادهای دولتی یا شبه‌دولتی باشد، تصمیم به برخورد قاطع ممکن است با مقاومت‌هایی از درون همان ساختار روبه‌رو شود.

خلا قانونی و قضایی

در فرآیند بازسازی یا انحلال یک بانک ناسالم، نظام حقوقی و قضایی کشور نقش مهمی دارد اما در بسیاری از پرونده‌ها، رای یک شعبه دادگاه می‌تواند فرآیند اصلاح یا انتقال مالکیت را متوقف کند، حتی اگر تصمیم بانک مرکزی پشتوانه کارشناسی و قانونی داشته باشد.

ترس از واکنش عمومی

ورود رسمی به فرآیند تعیین تکلیف یک بانک، حتی اگر ناسالم باشد، در افکار عمومی ممکن است به شکل «ورشکستگی بانکی» درک شود. این ترس، سیاست‌گذار را به احتیاط یا انفعال سوق می‌دهد، به‌ ویژه اگر تجربه‌های قبلی همچون موسسات مالی دهه ۹۰ هنوز در حافظه جمعی زنده باشد.

برخورد با بدبانک‌ها نیازمند یک رویکرد تدریجی، فنی و در عین حال شجاعانه است. صرف افشاگری یا فشار رسانه‌ای کافی نیست؛ باید بسته‌ای از اصلاحات همزمان در سطح نظارت، قانون‌گذاری، ساختار مالکیت و انضباط مالی به اجرا درآید.

تفکیک نظام‌مند میان بانک ناتراز و بدبانک

نباید همه بانک‌های دارای مشکل را با یک چوب راند. بدبانک‌ها آن‌هایی هستند که نه فقط مشکل داخلی دارند، بلکه سلامت بقیه سیستم را هم تهدید می‌کنند. برای این دسته، اولویت باید «مداخله و بازسازی سریع» باشد، نه صرفا اعمال محدودیت عمومی.

تقویت اقتدار حقوقی بانک مرکزی

بانک مرکزی باید اختیار داشته باشد در موارد مشخص، مدیران متخلف را عزل، ساختار مالکیتی را تغییر و دارایی‌های مشکوک را بلوکه یا واگذار کند؛ بدون آن‌که فرآیند اصلاح در دادگاه‌ها متوقف شود. این نیازمند اصلاح قانون پولی و بانکی و حمایت صریح مجلس است.

اصلاح ساختار مالکیت و مدیریت

تا زمانی که بانک در اختیار یک مجموعه پرنفوذ باقی بماند، اصلاح آن عملا غیرممکن است. قطع دسترسی مالکان فعلی به زیرمجموعه‌ها و دارایی‌های قابل واگذاری، پیش‌شرط اصلاح بدبانک‌هاست.

راه‌اندازی نهاد تخصصی واگذاری دارایی‌های سمی (AMC)

دارایی‌های بی‌کیفیت این بانک‌ها باید به تدریج از ترازنامه آن‌ها خارج شود. این کار فقط از طریق نهادی مستقل، تخصصی، بدون تعارض منافع و با حمایت قانونی ممکن است؛ مشابه تجربیات موفق برخی کشورها در ایجاد شرکت‌های مدیریت دارایی (AMC).

شفاف‌سازی عمومی و مدیریت افکار عمومی

برخلاف تصور رایج، اعتماد عمومی بیشتر با «پنهان‌کاری» آسیب می‌بیند تا با «اطلاع‌رسانی شفاف». باید برنامه اصلاح، زمان‌بندی و ضمانت‌های آن با دقت و صداقت برای جامعه توضیح داده شود تا از هراس عمومی جلوگیری شود.

به طور کلی بدبانک‌ها نشانه‌ای از یک اختلال عمیق در نظام بانکی‌اند؛ نه صرفا از جنس ناترازی ترازنامه، بلکه به‌ دلیل اثرات مخربی که بر کل شبکه مالی کشور می‌گذارند. این بانک‌ها با انتقال الگوهای رفتاری نادرست، تخریب سازوکار بازار پول و وابستگی مزمن به منابع بانک مرکزی، زمینه‌ساز بی‌ثباتی مالی در مقیاس ملی می‌شوند.

تا زمانی که نظام تصمیم‌گیری اقتصادی کشور، میان «بانک مساله‌دار» و «بانک مخرب» تمایز قائل نشود و بانک مرکزی ابزار حقوقی، سیاسی و نظارتی لازم برای برخورد با بدبانک‌ها را در اختیار نداشته باشد، این پدیده نه‌ فقط ادامه خواهد یافت، بلکه ممکن است گسترده‌تر شود.

مسیر اصلاح، دشوار اما ضروری است و در این مسیر، واقع‌بینی، شفافیت، اقتدار نهاد ناظر و حمایت قانونی، چهار پایه‌ای هستند که بدون آن‌ها، هیچ مداخله‌ای پایدار و موفق نخواهد بود.