۱۲/آبان/۱۴۰۴ | ۱۳:۱۹
بسته توسعه اقتصادی استان البرز تدوین می‌شود تفهیم اتهام برخی مسئولان حوزه واردات نهاده‌های دامی جزییات دهک‌بندی جدید یارانه ها+ مبلغ و ملاک‌های جدید حذف یارانه ماجرای وام سهام عدالت بدون ضامن چیست؟ بازار ارزهای مجازی قرمز شد بیت کوین هم ریخت ۱۱۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مدار تولید می آید پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ دوره گارانتی خودرو و موتورسیکلت ۳ سال تعیین شد جابجایی ۳۴۵ میلیون تن کالا در ۷ ماه اجرای کامل کالابرگ راهکار اصلی مهار تورم کالاها است بیانیه اتاق بازرگانی در پاسخ به انتشار فهرست بدهکاران ارزی سقف تاریخی شاخص بورس در تیررس سهامداران قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ ازسرگیری پرواز‌های هواپیمایی اتریش به ایران پس از ۵ ماه رئیس‌جمهور امروز پروژه انتقال آب از سد طالقان به تهران را افتتاح می‌کند تورم ۴۸.۶ درصدی؛ هشداری جدی درباره رکود تورمی و فقر کارگری وام نقدی ازدواج حذف می‌شود؟ جزئیات ثبت‌نام کارت رفاهی ازدواج اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۲ آبان۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ هشدار جدی نسبت به تداوم خشکسالی و ضرورت مدیریت مصرف آب ثبت ۴۸۰ میلیون تردد بین‌استانی وسایل نقلیه در شبکه راه‌های کشور آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود اضافه برداشت بانک سپه از بانک مرکزی به دلیل مطالبات از دولت و پرداخت وام‌های تکلیفی و سیاستی قیمت روز گوشی ۱۱ آبان ۱۴۰۴ رشد 10 هزار واحدی شاخص کل جزئیات نحوه تخصیص ارز به واحدهای تولیدی مناطق آزاد ۳.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی فروخته شد افزایش ۱۶ درصد ذخیره‌سازی گاز در ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ + جدول ساعت پخش برنامه پاورقی تکلیف جدید بانک مرکزی برای تأمین ارز و بازپرداخت اقساط ارزی ارزش‌گذاری ویلای لواسان در پرونده چای دبش آغاز شد اتخاذ تصمیمات ویژه برای مدیریت بحران آب شرب تهران آیا کارت رفاهی جهیزیه صف وام ازداج را کاهش می‌دهد؟ قیمت دلار و ارز امروز ۱۱ آبان ۱۴۰۴ پرداخت تسهیلات کم‌بهره به چای‌کاران آغاز شد محاسبه عیدی و سنوات ۱۴۰۴ کارگران پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده جزئیات محاسبه قبض آب اعلام شد ۳۰ میلیون دلار سرمایه هندی‌ها در بندر چابهار جذب شد آب چند اداره پُرمصرف تهران قطع شد امضای تفاهم‌نامه صنعتی با روسیه برای ارتقای صادرات نحوه دریافت کدپستی از روی شناسه قبض برق نتایج قرعه کشی ایران خودرو مادران با کد ملی امروز ۱۱ آبان+ لینک اسامی مجوز مشروط سرمایه‌گذاری برای تکمیل ترمینال فرودگاه شیراز صادر شد واریز ۱۸۰۰ میلیارد تومان سود سهامداران در هفته اول آبان کشف قیمت ۸۸۹۸ ریالی هفتمین عرضه اولیه امسال شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۱ آبان۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ آبان ۱۴۰۴ فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور از امروز جدول قیمت گوشی شیائومی امروزشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ بررسی تخصیص ارز برای کالاهای اساسی با حضور معاون رئیس جمهور جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ تخصیص ارز واردات از ۳۴ میلیارد دلار عبور کرد روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز مشعل تا پایان ۱۴۰۵ جمع آوری می‌شود امکان استفاده از محدودیت های گازی برای وصول مطالبات ثبت سفارش جدید دانه‌های روغنی و کنجاله از ۱۲ آبان آغاز می‌شود قیمت روز گوشی ۱۰ آبان ۱۴۰۴ حمل نهاده‌های دامی به واحدهای تولیدی آغاز شد شاخص بورس در کانال ۳.۲ میلیون واحد باقی ماند اقدام جدید گمرک ایران برای رفع مشکل کشنده‌های متوقف در خاک ترکیه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ + جدول امکان ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه مؤدیان فراهم شد حذف ۵ محصول از فهرست محصولات کشاورزی و مواد غذایی پر آب بر نرخ مالیات بنزین سوپر تعیین شد قراردادهای جدید جمع‌آوری گازهای مشعل امضا شد ۱۲ قرارداد جمع‌آوری و فروش گاز‌های مشعل امروز امضا می‌شود ثبات ۵ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی دستور جدید بانک مرکزی: سقف وام کارکنان بانک‌ها معادل تسهیلات جهش مسکن شد استخراج رمزارز در ایران در صورت تصویب 3 سال ممنوع می شود نمونه صورتحساب الکترونیک در سامانه مالیاتی بارگذاری شد افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر عملکرد یک ساله اجرای قانون برنامه هفتم با حضور وزرای دولت بررسی می‌شود قیمت جدید میوه و سبزی اعلام شد فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۵ اعلام شد طرح گزیر نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود ویلای ۸ هزار متری متهم ردیف اول چای دبش به بانک ملت تحویل داده شد جلوگیری از واردات ۱.۵ میلیارد دلاری با بومی سازی تجهیزات سلامت مافیای اقتصادی پشت پرده واردات زغالسنگ شهر لجستیک تهران راه‌اندازی می‌شود تورم ۳۶.۶ درصدی بخش مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ هفتمین عرضه اولیه امسال، امروز انجام می شود قیمت جهانی نفت ۱۰ آبان ۱۴۰۴ زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید به شمال کشور رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سبقت بورس از طلا و دلار بازار کدام شغل ها تحت تأثیر هوش مصنوعی سکه می‌شود؟ طرح جایگزین انتقال پایتخت کلید خورد بورس کالا در مسیر تنوع دارایی؛از کالاهای صنعتی و معدنی تا رمزارز و طلا بازار مسکن گروگان بنگاه‌داری بانک‌ها؛ جریمه از جیب مردم پرداخت می‌شود دستور پزشکیان؛ وزارت اقتصاد مأمور ساماندهی مدیریت مرزها شد عارف: ایران می‌تواند جزو ده کشور جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد حاجی‌دلیگانی: قطع یک‌باره یارانه سه دهک، اشتباه است تولید روزانه گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی از ۲۲ میلیون مترمکعب گذشت یارانه‌ها باید مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی برسد واریز مستقیم حقوق نیروهای شرکتی توسط دولت تا تعیین تکلیف قانونی طرح جدید جهاد کشاورزی برای اصلاح سیاست‌ تامین ارز کالاهای اساسی اصلاح طرح کالابرگ در دستور کار دولت ۳ راه جبران کسری بودجه در سال آینده ضوابط جدید واردات نهاده‌های دامی اعلام شد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی تأکید پزشکیان بر تکمیل خطوط و اتصال ایستگاه‌های قطار حومه‌ای گام های نهایی دولت و مجلس برای ساماندهی نیروهای شرکتی معاون رئیس جمهور: سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیاری در لبه فناوری اتلاف منابع نیست سبحانیان: درآمدهای مالیاتی در تمامی شاخص‌ها افزایش داشته است مدیریت قیمت کالاهای اساسی در مدار صعود+جدول هدف‌گذاری یکصد میلیارد دلاری وزارت اقتصاد برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری هشدار عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تبعات حذف سه دهک یارانه‌بگیر معاون رئیس جمهور: توسعه منطقه ای با مشارکت واقعی مردم شکل می گیرد قیمت خودرو در هفته‌ اول آبان آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۱۴.۵ همت عبور کرد وزیر اقتصاد: اصلاح بانک های ناتراز در اولویت است نوری قزلجه: شیرخام نرخ مصوب دارد/در جریان قیمت توافقی نیستم بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش مجوز ترخیص ۶۰۰ کشنده معطل در مرز ترکیه صادر شد برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز اعلام شد ثبت‌نام جدید سایپا آبان ۱۴۰۴+جزییات و شرایط شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور/ افزایش ۹۱ درصدی واردات برنج قیمت روز گوشی ۷ آبان ۱۴۰۴ بازدهی بورس تهران در مهر ماه به ۲۱ درصد رسید تکلیف کاهش ساعت کاری کارکنان دولت روشن شد جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار عدم شمول جریمه مالیات ارزش افزوده در صورت نداشتن بدهی قیمت هرکیلو دام به ۳۲۰ هزارتومان رسید تصمیمات جدید دولت برای نوسازی گمرک شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ ثبت‌نام فروش فوری سایپا آبان ۱۴۰۴+ جزییات و شرایط+ لینک ثبت نام تورم مهر ماه اعلام شد ورود ۶۰۰ کامیون ایرانی از ترکیه به کشور آغاز شد قیمت روز گوشی ۶ آبان ۱۴۰۴ رشد 48 هزار واحدی شاخص کل بورس شستا مسئول ناترازی صندوق‌های بازنشستگی نیست/ مشکل بنزین را حل کردیم ۱۵۳ همت وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی پرداخت شد میدری: ۸۵ درصد مردم از طرح کالابرگ الکترونیک رضایت دارند وزیر جهاد کشاورزی: انباشت معوقات نهاده‌های دامی به ۶ میلیارد دلار رسید بازپرداخت وام‌های اشتغال‌زایی ۵ ساله شد زمان هفتمین عرضه اولیه امسال مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ تعیین ۶۳۵ هزار تومان حق بیمه گندم‌زار از هر کیلوگرم گندم فروش ۸ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو رسماً آغاز شد رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس آغاز رسمی فرآیند تمدید اعتبار گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه از ۱۰ آبان کارت‌های بانک آینده فعلا منقضی نمی‌شود پایان خرید تضمینی برگ سبز چای هشدار جدی بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد+ جدول تخصیص اعتباری ارز با دامنه محدود کالایی و اعتراض رئیس سازمان توسعه تجارت معامله ۲.۲ تن شمش نقره و ۱۴۱ کیلوگرم طلا در بورس قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ژاپن با تکیه بر حوزه سلامت و صنایع غذایی قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین قیمت روز گوشی ۴ آبان ۱۴۰۴ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد بخشنامه جدید گمرک برای کنترل قیمت موبایل در زمان ترخیص مهر تأیید مدنی زاده بر ادامه مسیر تحولی سازمان مالیاتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۴ آبان ۱۴۰۴ ابلاغ برنامه وزارت اقتصاد برای رشد عدالت‌محور با ۸ اولویت راهبردی چرا وعده‌ی اجرای طرح ساماندهی محقق نمی‌شود؟ قیمت روز گوشی ۳ آبان ۱۴۰۴ شورای عالی کار در رکود 8‌ ماهه؛ جلسات مزدی فقط در اسفند برگزار می‌شود خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۳ آبان۱۴۰۴ افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو دیزل + جدول واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد بازگشت صادرات به مسیر صعودی پس از افت در ماه های ابتدایی سال پیش‌فروش مکسوس استار H با قیمت ۱.۷ میلیارد آغاز شد آخرین قیمت خودروهای داخلی؛ کف قیمت ۶۲۰ میلیون تومان! تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات شرایط فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل ویژه مهر ماه ۱۴۰۴ قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد+جدول قیمت روز گوشی ۳۰ مهر ۱۴۰۴ آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی +جزییات و فهرست جدید کالا‌های اساسی اخطار سازمان حمایت به خودروسازان ترخیص سه‌روزه کالا در گمرک با اجرای دقیق ۲ ماده قانون گمرکی زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال سرعت قابل قبول در تغییرات دهک‌بندی یارانه‌ای و تفکیک خانوارها پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۴:۵۰ ۱۴۰۴/۰۴/۱۲

پول خریداران بلیط هواپیما بلوکه شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف گفته مسئولان نه‌تنها ۸۰ درصد پول بلیط‌ها بازگردانده نشده بلکه حتی نیمی از آن نیز به حساب مشتریان واریز نشده است. برخی از شرکت‌هایی هواپیمایی قرار است که مبلغ هزینه‌کرد افراد را در حساب کاربری آنها شارژ کنند و به نوعی مبلغ نقدی به دست خریداران بلیط نمی‌رسد.
پول خریداران بلیط هواپیما بلوکه شد
کد خبر:۲۷۵۲۲

به گزارش اقتصاد معاصر؛ جنگ 12 روزه میان ایران و اسرائیل نه‌تنها تحولات ژئوپلیتیکی و امنیتی گسترده‌ای در پی داشت، بلکه روند روزمره و اقتصاد کشور و مردم را به صورت جدی به خطر انداخت. یکی از نخستین حوزه‌هایی که موج شوک جنگ بلافاصله به آن رسید، صنعت حمل و نقل هوایی کشور بود. از روز جمعه یعنی 23 خردادماه و اولین روز جنگ تا به امروز تمامی پروازها لغو شد و هزاران مسافر در داخل و خارج از کشور سرگردان ماندند. حال در این شرایط شرکت‌های هواپیمایی باید هزینه بلیط‌‌ها را استرداد کتند و همین موضوع فشار مضاعف بر شرکت‌هاست.از روز 23 خردادماه تا به امروز لغو پروازها در کشور ادامه داشته؛ سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام «شرایط اضطراری» لغو سفرها را مشمول جریمه ندانست و شرکت‌های هواپیمایی، گردشگری و مراکز اقامتی را ملزم به استرداد هزینه سفرهای لغوشده کرده است؛ ولی این استرداد شامل مراکز داخلی است و اغلب مراکز اقامتی در خارج از ایران با هزینه بالا هتل‌ها و پروازها را کنسل کرده‌اند.

با وجود اینکه شرکت‌ها و مراکز ملزم به استرداد وجه شده‌‌اند، اما بررسی‌های «هم‌میهن» نشان می‌دهد که بازگشت پول‌ها به صورت کامل انجام نشده و تنها نیمی از مبالغ پرداخت شده است و مابقی شرکت‌های هواپیمایی نیز مشکلات بانکی و تعداد بالای مسافران را به عنوان عامل این موضوع مطرح کرده‌اند. 

با وجود شرایط این‌چنینی، مسئولان موضوعی دیگر را بیان می‌کنند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده بود که بیش از ۸۰ درصد پول بلیط مسافران مسترد شده است! اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی نیمی از این مبلغ نیز به حساب خریداران بلیط واریز نشده است و به نظر نمی‌رسد که در کوتاه‌مدت هزینه‌کرد مسافران واریز شود.

مقصود اسعدی‌سامانی،  دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: دلیل مسترد نشدن مابقی پول بلیط‌ها، حجم بلیط‌های استردادی، مشکلات تراکنش‌های بانکی و اختلالات اینترنت و یا عدم دسترسی به تلفن صحیح مسافر بوده است. تعداد پروازهای باطل‌شده از آغاز جنگ در ۲۳ خرداد تا روز۳۱ خرداد بیش از پنج هزار و ۶۰۰ پرواز برآورد می‌شود. در همین مدت، برخی شرکت‌های خارجی مثل ترکیش ایرلاین پروازهای خود به ایران را از سر گرفتند و شرکت‌های داخلی همچون ماهان‌ایر نیز پروازهای فوق‌العاده برقرار کردند تا جبران لغو پروازها شود.

خط هوایی مسدود شد

شروع درگیری‌های نظامی باعث شد که برای حفظ امنیت مردم و سرمایه شرکت‌های هواپیمایی، خط هوایی ایران مسدود شود. بر همین اساس از روز جمعه 23 خرداد شاهد لغو تمامی پروازهای داخلی و خارجی بودیم و در نهایت روز سه‌شنبه اعلام شد که برخی از خط‌های هوایی از جمله در مشهد پروازهای خود را آغاز کرده‌اند. البته این موضوع تنها مختص به ایران نبود و کشورهای همسایه نیز در بازه زمانی خاص مجبور به این کار شدند.

براساس مقررات بین‌المللی هوانوردی و استانداردهای ایکائو (ICAO) و نیز قوانین داخلی ایران، شرکت‌های هواپیمایی موظفند در صورت لغو پرواز بنا بر شرایط فوق‌العاده و خاص، نسبت به استرداد وجه بلیط یا ارائه پرواز جایگزین اقدام کنند. با این حال، نبود نقدینگی فوری، آسیب‌های ناشی از قطع جریان درآمد ناگهانی و هزینه‌های جبران‌ناپذیر (سوخت، خدمات فرودگاهی، الزامات ایمنی و …) برای شرکت‌ها، باعث شده که برخی از آنان مشکلات بسیاری داشته باشند و نتوانند به موقع به وظایف خود عمل کنند.

درآمد اصلی شرکت‌های هوایی از فروش بلیط و ارائه خدمات جانبی است و در شرایط عادی این چرخه، سود بسیار قابل توجهی برای شرکت‌های هوانوردی در پی دارد، اما با توقف پروازها عملاً درآمد شرکت‌ها به صفر نزدیک می‌شود و در این بین تعهد مالی برای استرداد و پرداخت هزینه‌های جاری پابرجاست.

به نظر می‌رسد در این شرایط برخی از خطوط هوایی کشور نیاز به حمایت دارند تا بتوانند پاسخگوی تعهدات خود باشند. برای نمونه در دوران کرونا نهادهای تنظیم‌گر در اروپا و آمریکا، بسته‌های حمایتی ویژه‌ای برای شرکت‌های هوایی در نظر گرفتند. حتی نظام استرداد وجه را تقسیط یا با ارائه اعتبار جایگزین کردند تا فشار کمتری متوجه شرکت‌های هواپیمایی شود.

برخی از فعالان حوزه پرواز عقیده دارند با ارائه راهکارهایی همچون صندوق جبران زیان، وام‌هایی با بهره پایین و الزام شرکت‌ها به شفافیت مالی باعث می‌شود که شرکت‌ها و مشتریان آسیب کمتری را تجربه کنند و در شرایط خاص به بحران نقدینگی دچار نشوند. در مقابل گروه دیگری از فعالان حوزه هوایی می‌گویند که شرکت‌های هواپیمایی در طول سال سود بسیار خوبی کسب می‌کنند؛ در نتیجه نیازی به پرداخت وام نیست و می‌توانند بدون زیان‌ خسارت‌های مردمی را پرداخت کنند.

از سوی دیگر، برخی از مسافران به دلیل سفرهای فوری همانند درمان، کار، تحصیل، دیدارهای خانوادگی و دلایل این‌چنینی، دچار ضررهای مالی و روانی سنگینی می‌شوند و باید مسیری دیگر برای رسیدن به مقصد خود پیدا کنند.

تمامی سفرهای خطوط هوایی کشور تفریحی نیست و بسیاری از افراد به دلایل مختلف ملزم به سفر فوری هستند. لغو شدن پروازها می‌تواند خسارت بسیاری به مردم وارد کند؛ برای نمونه در این شرایط جنگی و لغو شدن پروازها بسیاری از افراد با تاخیر بسیار به محل کار و زندگی خود رسیدند و همین موضوع هزینه‌ساز بود. 

از سوی دیگر به علت لغو شدن پروازها، بلیط قطار و اتوبوس نیز به سختی پیدا می‌شد و بسیاری از افراد مجبور بودند برای یک سفر ساده هزینه بسیار بالایی بپردازند. یک مسافر که در نخستین روزهای جنگ قصد سفر داشت به «هم‌میهن» گفت: به علت مریضی مادرم باید سفر می‌کردم. با لغو شدن پروازها و نبود بلیط قطار و اتوبوس مجبور شدم با یک تاکسی خودم را به شهر مدنظرم برسانم. کرایه اتوبوس تا شهر مدنظر من حدود ۵۰۰ هزار تومان است اما تاکسی مبلغ ۶ میلیون تومان از من کرایه گرفت.  البته به جز من مسافر هم داشت و از هر فرد مبلغ خاصی گرفته بود و عقیده داشت در شرایط جنگی جانش را به میان می‌گذارد و این هزینه جان اوست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از راننده‌های بین‌شهری که از شرایط سوءاستفاده می‌کنند، سودهای قابل توجهی کسب کردند.

استرداد قانونی هزینه‌ها

طبق ماده ۲۲۷ قانون مدنی، اگر شرایطی خارج از اراده طرفین مانع اجرای تعهد شود، تعهد قابل فسخ یا لغو است و خسارتی هم قابل مطالبه نیست. در مورد لغو پرواز به دلیل جنگ یا ناامنی، این مصداقی از شرایط فورس‌ماژور  است و شرکت‌های هواپیمایی موظف به استرداد کامل وجه بلیط به مسافر و عدم دریافت جریمه هستند.

شرایطی مانند جنگ، بلایای طبیعی، یا ناآرامی‌های شدید که اجرای تعهدات را غیرممکن می‌کنند، به عنوان فورس‌ماژور شناخته می‌شوند. در صورتی که پرواز به دلیل جنگ یا ناامنی لغو شود، ایرلاین به دلیل فورس‌ماژور نمی‌تواند خسارتی از مسافر دریافت کند و باید کل مبلغ بلیط را بازگرداند. این قانون شامل تمامی پروازهای داخلی و خارجی می‌شود. 

هزینه بلیط‌ها استرداد نشد!

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  درخصوص لغو پروازها گفت: توقف ناگهانی پروازها طبیعتاً باعث شد بسیاری از مردم برای استرداد وجه بلیط اقدام کنند. خوشبختانه طبق بخشنامه‌های صادره توسط سازمان هواپیمایی کشوری، فرآیند بازپرداخت به سرعت آغاز شد و بخش قابل توجهی از آن تاکنون انجام شده است. البته بخشی از تأخیرها به عواملی مثل اختلال در سیستم‌های بانکی، اینترنت، تعطیلی دفاتر ستادی شرکت‌ها و حجم بالای درخواست‌ها برمی‌گردد که در حال پیگیری و رفع شدن است.

وی ادامه داد: در شرایط بحرانی اخیر همه مردم ایران به نوعی متحمل ضرر و زیان شده‌اند؛ آژانس‌های هواپیمایی و هتل‌داران مثل سایر کسب‌وکارها آسیب دیدند، اما موضوع اصلی این است که برخی از این فعالان پیش‌تر در روزهای رونق اقتصادی سود بسیاری کسب می‌کردند اما امروز که بحث بازگرداندن حق مردم مطرح است، شاهد تعلل یا بی‌توجهی هستیم. گاهی سرمایه دست خودشان مانده و از این فرصت استفاده می‌کنند تا تسویه را به تعویق بیندازند. در واقع، وقتی پروازی انجام نشده یا اقامت لغو شده، وجوه مردم باید بلافاصله مسترد شود و بهانه‌هایی نظیر خواب بودن سرمایه پذیرفتنی نیست؛ همان‌طور که در شرایط عادی در صورت ۱۰ دقیقه تأخیر مسافر، بلیط به‌طور کامل سوخت می‌شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد: هر گونه امتیاز یا تسهیلات ویژه به این فعالان به‌ویژه وقتی صحبت از اتاق رایگان یا رفع تعهدهای مالی آن‌ها باشد، در شرایطی که هنوز حقوق مردم پرداخت نشده، مصداق خیانت به مردم است. هرچند ممکن است مراکز اقامتی تا ۳۰ درصد ظرفیت هم زیان ببینند اما در سال‌های عادی گاهی تا ۹۰ درصد ظرفیت‌شان فعال بوده؛ هدف نباید کسب سود در شرایط بحران باشد. اصولاً در این وضعیت اولویت باید حفاظت از حق مردم باشد، نه افزایش سودآوری بخش سوداگر.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: بخشی از وجوه مردم چون به سرعت بازگردانده نشده، یا در حساب آژانس‌ها و پلتفرم‌ها مانده، بعضاً به دلیل مشکلات سیستم بانکی یا حتی بی‌توجهی و تعلل، در دست مجموعه‌ها می‌ماند و این خود زمینه نارضایتی و کاهش اعتماد عمومی را فراهم می‌آورد. تاکید من این است که شفاف‌سازی میزان دقیق استرداد، ارائه گزارش آنلاین و پاسخ‌گویی فوری به مردم ضروری است تا از سوءاستفاده احتمالی جلوگیری شود.

رفیعی بااشاره به اینکه اعلام شده حدود 80 درصد وجوه بازپرداخت شده است توضیح داد: پیشنهاد می‌کنم رسماً صحت این ادعاها را بررسی کنند. خودم آمادگی دارم این آمار هر روز بررسی شود اما همچنان تأکید دارم که سرعت بازگشت وجه اهمیت زیادی دارد، چون مردم خسته شده‌اند و پیگیری‌های قضایی معمولاً وقت‌گیر و پرهزینه است و عملاً بسیاری از مردم، مخصوصاً بابت رقم‌هایی مانند ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان، شاید عطای پیگیری را به لقایش ببخشند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نهایت گفت: متأسفانه این موضوع وجود دارد. برخی مجموعه‌ها با نگه‌داشتن مبلغ‌های کلان تنها طی چند روز و با حجم بالای مشتری، درآمد هنگفتی به دست می‌آورند بدون اینکه خدمتی ارائه دهند، و این اقدام، به‌نوعی سوءاستفاده از سرمایه عمومی محسوب می‌شود.

پول به مسافران پرداخت نشد!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف گفته مسئولان نه‌تنها ۸۰ درصد پول بلیط‌ها بازگردانده نشده بلکه حتی نیمی از آن نیز به حساب مشتریان واریز نشده است. برخی از شرکت‌هایی هواپیمایی قرار است که مبلغ هزینه‌کرد افراد را در حساب کاربری آنها شارژ کنند و به نوعی مبلغ نقدی به دست خریداران بلیط نمی‌رسد.

زهرا که دومین روز جنگ از مقصد تهران و به صورت اینترنتی بلیط هواپیمای داخلی خریداری کرده بود، گفت: «من هنوز منتظر واریز پول به حساب بانکی‌ام هستم؛ بعد از چندین بار تماس، شرکت هواپیمایی گفته قرار است از طریق سایت‌های اینترنتی حسابم شارژ شود اما فعلاً خبری نیست و ما همچنان منتظریم.»

عدم پرداخت کنسلی‌ها توسط ایرلاین‌ها

کارشناس پشتیبانی، یکی از پلتفرم‌های خرید بلیط هواپیما و روزر اقامتگاه گفت: در اولین روز جنگ به علت ابهام در وضعیت پیش‌رو، شرکت‌های هواپیمایی صرفاً درخواست ثبت کنسلی را داشتند و وعده دادند وجه مشتریان مطابق روال گذشته به نوبت پرداخت شود. اما با گذشت زمان و تداوم تعطیلی ادارات، دسترسی ما به شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر آنها عملاً قطع شد؛ چراکه ارتباط روزمره ما عموماً از طریق چت آنلاین با سامانه‌های مخصوص شرکت‌های هواپیمایی برقرار می‌شد و به همین واسطه می‌توانستیم درخواست کنسلی را ثبت کنیم اما به واسطه تعطیلی هیچکدام جواب تلفن یا چت نمی‌دادند.

به گفته این کارشناس با گذشت هر روز، موج کنسلی‌ها شدت می‌گرفت و حجم درخواست‌های بازپرداخت، چه در پرونده‌های کوچک و چه مبالغ سنگین، به طور تصاعدی افزایش پیدا می‌کرد. بخش مهمی از مشتریان به‌ویژه برای رزروهای گران‌قیمت، پیگیر دریافت وجه خود بودند. پس از بازگشایی ادارات، شرکت‌ها اعلام کردند واریز وجوه به ترتیب تاریخ و منظم انجام خواهد شد، اما متأسفانه تاکنون هیچ واریزی‌ای نداشته‌ایم. تنها هتل‌ها بودند که در همان روزهای ابتدایی کنسلی، هزینه را بدون جریمه و در موعد مقرر بازگرداندند، اما ایرلاین‌ها تاکنون پاسخگو نبوده‌اند.

این کارشناس پشتیبانی ادامه داد: پیگیری از طریق سایت‌های CRS و ارتباط با سازمان هواپیمایی نیز بی‌نتیجه بوده است؛ اطلاع‌رسانی آن‌ها محدود به این توضیح بود که بر اساس شرایط عادی، بازپرداخت بین یک هفته تا پانزده روز طول می‌کشد، اما اکنون با توجه به وضعیت بحرانی، این زمان ممکن است به بیش‌از یک ماه افزایش یابد.

در این شرایط، مسافران از ما بیشترین مطالبه را دارند. اغلب پاسخ‌های شرکت‌ها بسیار محدود یا با تاخیر زیاد است و صف انتظار طولانی برای دریافت پاسخ وجود دارد و چت آنلاین را نیز پاسخ نمی‌دهند. حتی برخی درخواست‌های کنسلی که از روز اول جنگ ارسال شده بود، همچنان تأیید نشده‌اند و درباره پرداخت بدون جریمه نیز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم مبلغی را به مسافران بازگردانیم؛ شرکت‌های هواپیمایی نیز پاسخگو نیستند./هم میهن