خوب و بد کلان اقتصاد دولت در سال ۱۴۰۲

سال گذشته، به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده بود و دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی کنش‌هایی داشت. خوب است با نگاهی بر فراز اقدامات آخرین سال دولت گذشته، نمایی کلی از این اقدامات را صورت‌بندی کنیم.
کد خبر: ۲۹۳۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ دولت سیزدهم در برخی حوزه‌ها، کنش‌های تراز یک دولت مترقی را به نمایش گذاشت و در برخی حوزه‌ها، اشکالات جدی و بنیادینی به این کنش‌ها وارد می‌شود. بر همین اساس نگاهی به اقدامات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ می‌تواند نشان دهد که دستاورد‌ها و اختلالات دولت در این سال چه بوده است. 

 

دستاورد‌ها و کنش‌های قابل‌تقدیر دولت

ابتدا و پیش از بیان برخی انتقادات، نگاهی به نقاط قوت دولت سیزدهم خالی از لطف نیست. نفس اداره کشور، با این میراث سهمگین از ناترازی، تحریم، رانت و فساد اداری و اختلالات جدی اقتصادی، واقعا جای تحسین دارد. جمهوری اسلامی در تدارک سامانه‌های پدافند اقتصادی، سرجمع و نسبتا نمره قبولی مشروط کسب می‌کند. باید توجه داشت که با وجود اشکالات متعدد و علی‌رغم دشمنی‌های جدی خارجی، هرگز در کشور دچار چالش یا قحطی یا کمبود کالا‌های حیاتی نشده‌ایم. صیانت ساختاری از این کشور در حوزه اقتصاد انصافا در دنیا کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر است. بنابراین با نگاهی منصفانه، این حسن بزرگ را از نظر دور نگاه نمی‌داریم. علاوه بر این ساختار کلی، برخی کنش‌های اجرایی دولت سیزدهم هم در جهت‌گیری و عملیات موثر به سمت تحقق شعار سال ۱۴۰۲ واقعا کم‌نظیر بوده و جای تحسین دارد. برخی از این موارد به قرار زیر بوده است: 

 

تشکیل اتاق رصد وضعیت تورم

تشکیل این اتاق، بذاته امری مطلوب است. این اتاق که در ابتدای سال ۱۴۰۲ تشکیل شد، سه وظیفه رصد مداوم اقلام مهم و اثرگذار در تورم، هشدار‌های عمومی و کشوری و هشدار‌های موضعی و استانی و موارد خاص را بر عهده داشت. اصولا کنش‌های قرارگاهی و عملیاتی دولت سیزدهم (مانند ساماندهی و کنترل بلایای طبیعی و اتفاقات غیرمترقبه و...) نسبتا خوب بوده است. 

 

تهیه نقشه راه رشد تولید

دولت سیزدهم در کنار رصد تورم، یک نقشه راه سه‌ سطحی و سه‌ ساله (کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت) با موضوع رشد تولید تهیه کرد که با هوشمندی بر پروژه‌های چهار دستگاه مهم و پیشران اقتصاد (نفت، راه‌وشهرسازی، صمت و نیرو) تمرکز داشت. این اقدام نیز اقدامی شایان تقدیر است. 

 

فعال کردن دیپلماسی اقتصادی 

در کل می‌توان دیپلماسی عمومی و اقتصادی دولت سیزدهم را از نقاط قوت آن دانست. برای نمونه پیوستن به دو معاهده بریکس و شانگهای، دو اتفاق مهم و عالی بود که این دولت رقم زد.

 

تصویب برنامه مهار تورم و رشد تولید در شورای اقتصاد

در کل، برنامه‌محور بودن از نقاط قوت شخص رئیس‌جمهور و همچنین دولت سیزدهم بوده است. تصویب این برنامه، نشانگر آن بود که جهت‌گیری‌های مشخصی در این زمینه وجود دارد. 

 

ابلاغ راهبرد‌های ۲۹ گانه برای تحقق شعار سال

دولت در این سند ابلاغی، مشخص کرده بود جایگاه هر دستگاهی در تحقق شعار سال چه باید باشد. این هم یکی از رویکرد‌های مثبت دولت بوده است. 

 

رفاه عمومی و بهداشت 

در زمینه تامین اجتماعی، رفاه عمومی و همچنین سلامت و بهداشت نیز کار‌های خوبی سامان یافت اما البته تنش‌های ارزی مانع دستیابی کامل این طرح‌های حمایتی به اهداف شد. 

 

احیای واحد‌های صنعتی نیمه‌تعطیل و تعطیل 

این کنش فوق‌العاده دولت سیزدهم هم که به شخص رئیس‌جمهور فقید متکی است و در مسؤولیت‌های پیشین وی مشاهده می‌شود. 

 

نقاط ضعف دولت

درباره نقاط ضعف دولت سیزدهم سوال «با وجود این برنامه‌ریزی‌های خوب که برای تمام جوانب اجرایی و تمام دستگاه‌ها در اسناد آنها فکر‌های خوبی شده، چرا تمهیدات دولت در زندگی جاری مردم نمود نداشت؟» مطرح می‌شود. 

 

پاسخ اجمالی این است، چون اشکالات اقتصاد کشور ما در سطح «برنامه‌های عملیاتی» نبوده و به «مشکلات ساختاری» باز می‌گردد. درواقع بزرگترین اشکال برنامه‌ریزی‌ها این بوده که گرچه در زمره برنامه‌ریزی‌های راهبردی و فرابخشی می‌گنجد اما برنامه‌های اصلاح ساختاری نیست و در نتیجه نتوانسته اقتصاد را تکان بدهد. ازقضا برنامه‌های ساختاری دولت سیزدهم، اغلب، شکست خورده و بدتر اینکه دولت از شکست آنها آگاهی نداشت و اتفاقا برعکس بر انجام آنها مباهات می‌کرد! در ادامه چند مورد از این اشکالات را مرور کنیم: 

 

یک مورد این است که بررسی شود، در ابتدای سال جدید، متغیر‌های کلان اقتصادی در چه شرایطی قرار داشته‌اند. رشد نقدینگی کنترل شده و از ۶۰ درصد دولت قبل به ۲۴ درصد رسیده بود و دولت سیزدهم امید داشت از این مسیر، تورمی که طی سالیان اخیر بین ۴۰ تا ۵۰ درصد در نوسان بوده را در سال آینده کنترل کند. رشد جی‌دی‌پی به بیش از ۵ درصد بالغ شد که در میان ۳۰ کشور مطرح، تنها بعد از هند، در مقام دوم می‌ایستد. همچنین در سراسر سال پیش، یک سیاست به‌ اصطلاح تثبیت نرخ دلار اجرایی شده که تا چندی پیش، مهار نرخ دلار را کشیده بود، هر چند در مقاطعی در ابتدای سال، دلار افزایشی شد. نظام مالیاتی پس از دو دهه سامان یافته و درآمد‌های مالیاتی افزایش معناداری نشان می‌دهد. ناترازی انرژی پس از مدت‌ها چالش در دولت پیشین، کنترل شد و می‌بینیم که از قطعی‌های پیاپی و گسترده در خانه‌های مسکونی در سال گذشته خبری نبود. نکته دیگر اینکه دولت توانست با روش‌های تامین مالی غیرتورمی مانند اوراق، بودجه‌اش را تامین کند تا به کسری نینجامد یا کمتر بینجامد. آیا تمام اینها نویددهنده سالی نیکو درپیش روی این کشور نیست؟ رشد عالی، توام با کنترل فوق‌العاده رشد نقدینگی و درنتیجه کاهش تورم و کنترل‌های لازم مالیاتی و سامان‌دهی اقتصاد! 

 

سوگمندانه باید بپذیریم که این تصویر رویایی، سرابی بیش نیست! بیایید کمی دقیق‌تر بررسی کنیم: 

 

مالیات 

تغییرات در نظام مالیاتی را مردم تا پایین‌ترین طبقات حس کرده‌اند اما این کنترل‌ها، طوری طراحی شده که به‌ جای تثبیت اقتصادی و سامان دادن به بازیگران اقتصادی و کمک به فعالیت‌های مولد، علیه تولید عمل می‌کند؛ به این دلیل که افزایش فشار مالیاتی سال‌های اخیر بر بازیگران رصدپذیر اقتصادی (مانند کارمندان) بار شده و افزایش داشته است، نه اینکه برای فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازانه و فاسد، قیود مالیاتی و پایه‌های موثر درنظر گرفته شود. در حقیقت افزایش مالیات، بازیگران مولد اقتصاد ما را تنبیه می‌کند و با برون‌رانی آنان به سمت سوداگری، عمیقا به ضرر تولید و فعالیت‌های واقعی تمام خواهد شد. برای روشن شدن موضوع عنایت بفرمایید که هیچ یک از انواع مالیات‌های بر افزایش عایدی سرمایه (CGT)، مالیات بر درآمد (PIT)، مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس، مالیات بر معاملات مکرر (سوداگری) و از این قبیل اجرایی نشده یا بسیار ضعیف و ناموثر بوده است. 

 

کنترل رشد نقدینگی 

کنترل رشد نقدینگی به این ترتیبی که انجام شده، یعنی به صورت عمومی و غیرهدفمند اشکالات اساسی دارد. به چه دلیل؟ بیایید ساختار این موضوع را ببینیم. نقدینگی طبعا در اقتصاد در دو مسیر تولید و فعالیت‌های سوداگرانه (سفته‌بازی و...) به گردش درمی‌آید. رفتار درست سیاست‌گذار این است که دست تولید را در این شرایط باز بگذارد و با تزریق نقدینگی به شکوفایی تولید کمک کند و در مقابل دست سوداگران را با ابزار‌های گوناگون ببندد تا سوداگری از صرفه بیفتد. شما با کنترل عمومی نقدینگی، تولید را تحت فشار گذاشته‌اید که در کنار سیاست‌های مالیاتی پیش‌گفته، بیشتر تولید را از صرفه خواهد انداخت. کنترل عمومی و غیرهدفمند رشد نقدینگی در بلند مدت به رکود تولید می‌انجامد.

 

مدیریت ناترازی انرژی 

گذشته ما شاهد خوبی است که با حذف دو ملاحظه لازم طرف تقاضا یعنی مدیریت نرخ ارز و درنتیجه ایجاد توازن متناسب در سایر قیمت‌ها و همچنین کنترل مصارف غیرضروری و لوکس انرژی و تنها با مدیریت طرف عرضه انرژی، مساله افزایش فزاینده مصرف، حل نخواهد شد. اکنون دولت، با مدیریت مصرف در ادارات و دانشگاه‌ها و با تحمیل هزینه‌های سنگین به خطوط تولید، توانسته سهم بخش خانگی را تامین نماید. این رفتار‌ها موقت است. پایداری و تامین الزامات رشد قهری مصرف در سال‌های پیش‌ رو، نیازمند تمهیدات ساختاری جدی است. 

 

مدیریت بازار ارز 

در تیرماه و مردادماه ۱۴۰۲ که دولت توانسته بود موقتا مهار نرخ برابری ارز در برابر ریال را بکشد و ثبات نسبی بر این نرخ حاکم کند، یادداشتی از سوی صاحب این قلم منتشر شد که نشان می‌داد این سیاست‌های به‌اصطلاح تثبیت نرخ ارز، یک سیاست‌های گمراه‌کننده و خیالی و غیرواقعی است. همانجا ساختار‌های این بازار توضیح داده شد و پیش‌بینی شد که نرخ دلار در نیمه دوم شرایط خوبی را تجربه نکند. حالا البته شبه‌جنگی با اسرائیل درگرفته اما پیشتر در بهمن ماه که دلار در آستانه ۶۰ هزار تومان رکورد زد، جنگی در کار نبود!

 

درواقع اصلا تثبیتی انجام نشده بود و هرچه بود موقت و سطحی و سوری بود. التفات بفرمایید که این سومین بار است که در این دولت، نرخ ارز جهش جدی داشته است و هیچ دولتی پیش از این، در ۴ سال اول، جهش ارزی نداشته و عملکرد این دولت از این حیث مثال‌زدنی است!

 

گو اینکه از یاد نبرید، پیشتر بار‌ها بر این امر تاکید شده که مطابق آرا بسیاری از بزرگان و اساتید اقتصاد کشور، موتور پیشران تورم در ساختار اقتصاد ایران، شوک به نرخ برابری ارز است که حتی نقدینگی را به صورت درون‌زا تغییر می‌دهد.

 

اوراق مالی اسلامی 

در ادبیات کلاسیک، یکی از روش‌های تامین مالی غیرتورمی برای دولت، اوراق است. به این خاطر که بدون خلق نقدینگی، تنها از پول موجود در دست مردم برای تامین مالی استفاده می‌کند. می‌گویند اوراق مالی ما، به این دلیل که در فعالیت‌های واقعی دولت سرمایه‌گذاری می‌شود، مشمول حکم ربا نیست. اما بدون تعارف، در اقتصادی که سال‌هاست رشد ندارد، صحبت از اوراق واقعی که سود ثابت بدهد (و هرسال هم آن سود یکسان باشد!)، امری جالب و قابل تامل است. اوراق ما، مر رباست و تمام اثرات مخرب آن و بدتر از آن را دارد. 

 

رشد عالی افزون بر ۵ درصد اقتصاد 

در این‌باره پیشتر نوشته‌ایم. هم عدد رشد اعلامی کشور به لحاظ ساختاری و مطابق مبانی اقتصاد رشد، نادرست و فریبنده است و هم به فرض صحت این آمار، رشد بالای ۱۰ درصد حتی طی یک دهه هم ممکن است مخرب باشد. اصولا این آمار‌ها به تنهایی و بدون درنظر گرفتن شبکه اثرات متغیر‌های گوناگون روی هم، واقعا هیچ اثر مثبت توسعه‌ای را نشان نمی‌دهد. 

 

راه حل چیست؟

کار که به تصمیمات ساختاری می‌رسد، این دولت در سال ۱۴۰۲ واقعا خوب عمل نکرده است! راه برون‌رفت از این شرایط، در «اصلاحات جدی ساختاری» نهفته است.

 

درمورد راه حل، نیازمند یک توصیف مطول و تفصیلی هستیم که در این مقال نمی‌گنجد. به‌ عنوان مشت نمونه خروار و در بیان رووس مطالب، صاحب این قلم، اجمالا اثر کنش‌های ضروری دولت را در سال ۱۴۰۳ (در کنترل تورم و جهش تولید)، این‌طور برآورد می‌کند:

 

مورد اول: سیاست‌گذاری و اقدام شجاعانه در ثبات کل اقتصاد با تمرکز بر مالیات و کنترل جامع نرخ ارز و مالا مهار تورم و جهش تولید تلقی می‌شود. این بند حداقل ۷۰ درصد کار است. 

 

مورد دوم: انجام پروژه‌های پیشران، اقتصاد دریامحور و... است. این بند شاید حداکثر ۲۰ درصد اثربخش باشد.

 

مورد سوم: سایر اقدامات حاشیه‌ای بوده که حداکثر ۱۰ درصد کار است.

 

ضمن اینکه اهتمام به مورد اول، حیاتی و کلیدی است. اگر دولت، مورد یک را به سامان نرساند، اثری از مورد دوم و سوم هم در سفره مردم دیده نمی‌شود. 




ارسال نظرات

کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود
رکود و بی‌برقی، دو لبه قیچی برای زمین‌گیر شدن صنعت
واکاوی پاداش‌های نجومی در قانون تجارت فعلی
فرصتی جدید برای گره‌گشایی از میدان مشترک گازی آرش
قیمت گوشی‌های سامسونگ، امروز ۳ مهر ۱۴۰۳
قیمت روز خودرو در بازار سه‌شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۳
قاچاق ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها
«اصلاح فرمول مزد»|لزوم افزایش دستمزد کارگران ۲ بار در سال
چگونه همستر خود را نقد کنیم؟
وضعیت ترافیک و تردد در جاده‌های کشور امروز ۳ مهر ۱۴۰۳
هشدار هواشناسی/ رگبار پراکنده باران در ۴ استان
جایگزین نیسان آبی معرفی شد
کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت دام سبک در ماه‌های اخیر
اعلام جزییات حقوق بازنشستگان پس از متناسب‌سازی
فروشگاه های اینترنتی صلاحیت توزیع گوشت را ندارند
تشدید وزش باد در نواحی شمال و شمال غرب کشور
برای کاهش قیمت مسکن چه باید کرد؟
وزیر نفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان بزودی برگزار می شود
فروش ۴۵۴۸ قطعه سکه در حراج مرکز مبادله
آمار صادرات محصولات فولادی در ۶ ماهه سال جاری
واردات ۵.۵ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه در ۶ ماهه ۱۴۰۳
تولید سالانه ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور
سطح مبارزه علیه سن گندم به ۳ میلیون و ۱۲۷ هزارهکتار رسید
هشدار نارنجی هواشناسی در پی افزایش امواج آب‌های جنوب کشور
توزیع توکن همستر انجام شد
پیشینه دو هزار ساله دشت مغان
خودکفایی در تولید قند و شکر نزدیک است
میراث دولت دوازدهم و سیزدهم برای بازار تشنه به خودروی خارجی/ نمایشی به نام واردات خودرو!
علی‌آبادی: همکاری‌های ایران و تاجیکستان در حوزه برق توسعه می‌یابد
اولین کارنامه تورمی دولت پزشکیان/ تورم کدام استان به زیر ۲۵ درصد رسید؟
توسعه روابط ایران و عراق با تکمیل پروژه ریلی شلمچه - بصره
انتقاد رئیس مجلس از انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی
تشکیل کمیته‌ای مشترک بین وزارت صمت و نیرو برای کاهش ناترازی برق
۴۲.۸ تن شمش طلا در ۶ ماهه امسال وارد کشور شد
جوجه ریزی شهریور به ۱۴۳ میلیون قطعه رسید
کدام کشور بیشترین تعداد ثروتمندان را دارد؟
افزایش ۶۱ درصدی ترانزیت جاده‌ای در نیمه نخست امسال
هزار کیلوگرم زعفران فردا در بورس عرضه می‌شود
رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرک
رکود شدید بازار خودروی صفر در اتحادیه اروپا
رشد ۵.۳ درصدی شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی
واریز ۴۴ هزار میلیارد تومان سود به حساب ۳۲ میلیون سهامدار
خوب و بد کلان اقتصاد دولت در سال ۱۴۰۲
متعهد به ساخت یک میلیون مسکن هستم
تولیدکننده و مصرف‌کننده خودرو ناراضی هستند
چرا ارزش معاملات خرد امروز از مرز ۵ همت عبور کرد؟
انتظار بهبود وضع بازار سرمایه در نیمه دوم سال
سهامداران، بی‌اعتنا به ریسک‌ها
رفع ناترازی انرژی در تمامی بخش‌ها در دستور کار قرار گرفته است
پیش از ورود به بودجه سال ۱۴۰۴ باید تکلیف کسری منابع و مصارف مشخص شود
واحد ۴۵ متری در مناطق مختلف تهران چند؟
خرید تضمینی گندم یک میلیون و ۶۳۴ هزار تن افزایش یافت
صدرو فاکتور خودرو مختل شد
بیت‌کوین ۶۳ هزار دلار شد!
معادن زغال سنگ به سمت مکانیزه شدن حرکت کنند
وقتی نبود نظارت، جان معدنچیان را می‌گیرد!
قوانین صادراتی باید تغییر کنند
بساط پدیده تندیس‌فروشی جمع‌آوری می‌شود
کاهش قیمت مسکن با اعمال محدودیت در معاملات وکالتی
کاهش تمام شاخص‌های تورم در شهریور
محمد مخبر مشاور و دستیار رهبری شد
توزیع بیش از ۹ هزار تن کود در بین مزرعه‌داران
آخرین جزئیات تسهیلات مسکن مشخص شد/ عدد سازی مسکن بس است
ال ۹۰ ایرانی رسما معرفی شد+عکس
افشاگری وزارت اقتصاد از وضعیت بدهی دولت در دهه ۹۰
۳۲.۷ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد
چرا باید به «هوش مصنوعی» توجه کرد؟
دولتی‌ها، برندگان سوخت ارزان هواپیما/ عدم‌النفع ۹۳ همتی از یارانه سوخت هوایی
سرمنشاهای اقتصادی انفجار معدن طبس/ حقوق کارگران معدن چقدر است؟
معاون وزیر صمت: اجازه ورود کالا به کشور صرفا با شناسه کالا
فروش فوق‌العاده سایپا برای ۳ گروه متقاضیان از چهارم مهر ماه+ جزئیات و لینک ثبت نام
وضعیت کم‌بارشی تهران در پاییز ادامه دارد
ارسال درخواست انسداد ۱۶ سایت گران‌فروش بلیت هواپیما به دادستانی
افزایش ۴۹ درصدی وصولی سازمان مالیاتی در نیمه نخست امسال
سال آبی با ۲۵۲.۷ میلیمتر بارش به پایان رسید
فرودگاه امام خمینی به گمرکات ترخیص خودرو سواری اضافه شد
فروشندگان امتیاز‌های نهضت ملی مسکن به مراجع قانونی معرفی می‌شوند
آغاز اولین حراج پاییزی سکه از ساعت ۱۲ امروز+شرایط
تاکید ایران و روسیه بر گسترش همکاری‌ها در کریدور شمال- جنوب
وزیر اقتصاد: بیمه مرکزی با فساد در بیمه ها مماشات نکند
دوره اوج مصرف را پشت سر گذاشتیم
دستورالعمل معاملات اوراق گواهی اعتبار مولد اصلاح می‌شود
مجمع ۵ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شد
پیش‌بینی پاییز خشک و کم‌بارش؛ کشاورزان ریسک کاشت را برعهده بگیرند
از سنجش تورم تا ناترازی در کشور
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
معرفی ۶ معیار جدید امتیاز دهی همستر
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
منابع تولید برق ده اقتصاد بزرگ جهان
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
تقویت ارزش پول ملی؛ مسئله‌ای اساسی و بلندمدت
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
تاب‌آوری بالای بازار ارز در پیچ‌وتاب شوک‌های سیاسی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
بنزین بانک‌ها روی آتش لاتاری خودرو
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
مجتمع معدنی و صنعتی مس سونگون ورزقان
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
خشکسالی پاییزی در انتظار ایران
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
بریکس و نظم نوین اقتصاد جهانی
شاخص فضای کسب و کار در دولت سیزدهم بدتر شد/ «محدودیت اینترنت» عامل اصلی
توزیع توکن همستر انجام شد
بورس، دوباره جان می‌گیرد؟
قیمت خودرو های وارداتی امروز ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
۱۳ توصیه رهبر انقلاب به دولت چهاردهم
عقب‌نشینی باکو از کریدور زنگزور؟
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
برنامه پاک‌نژاد شبیه اوجی است؟
کوچ تسهیلات مسکن به سمت ساخت و ساز
خروج سرمایه از چین تا کجا ادامه می‌یابد؟
فرصت‌ها و چالش‌های الحاق پاکستان به کریدور شمال-جنوب
عوامل ناترازی بنزین چیست؟
۹۹ درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود
۸ پیش‌شرط‌ برای شروع «جراحی اقتصادی»
۴ مسیر غیرقیمتی مدیریت مصرف بنزین
پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟
کودتا علیه سازمان جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا
قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور
اعلام نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران خودرو امروز ۲۵ شهریور
ساخت‌و‌ساز در فاز رکودی
ایست مقام پولی به دور باطل افزایش نرخ‌های بهره
عوارض خروج از کشور گران شد
چرا طلای جهانی رکورد زد؟
رشد تولید ۴ محصول زراعی ایران در سال زراعی جدید
دولت چهاردهم و مسئله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
فنر بورس در زمان صعود رها خواهد شد
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

رکود و بی‌برقی، دو لبه قیچی برای زمین‌گیر شدن صنعت

بررسی دو گزارش شامخ اتاق بازرگانی و گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد بی‌برقی و رکود در پنج ماهه اول امسال، صنایع کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

گزارش «اقتصاد معاصر» از ابعاد جدید حادثه معدن طبس؛

وقتی نبود نظارت، جان معدنچیان را می‌گیرد!

بزرگترین حادثه معدنی ایران در آخرین شب تابستان در معدن زغال سنگ طبس رخ داد و خروج محبوسین در حال انجام است. با این حال مهم‌ترین سوال این تلقی می‌شود که علت انفجار مرگبار در این معدن چه بوده است؟

مرکز آمار گزارش داد؛

کاهش تمام شاخص‌های تورم در شهریور

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد، هر سه شاخص ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه تورم در شهریورماه نسبت به مرداد کاهش داشته‌اند.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

افشاگری وزارت اقتصاد از وضعیت بدهی دولت در دهه ۹۰

وزارت اقتصاد با انتشار گزارشی، ابعاد جدیدی از بحران بدهی سال‌های پایانی دهه ۹۰ را افشا کرد.

یادداشت و تحلیل

امیرحسین موسوی، پژوهشگر اقتصادی

بارقه‌های کم‌رمق شدن رشد اقتصادی

بانک مرکزی در گزارش اخیر خود از رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ خبر داد اما با وجود این رشد مثبت، کاهش سرعت آن علامت هشداری را برای تداوم روند آن به صدا درآورده است.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار و کارگری

ساختار نظام پرداخت حقوق و دستمزد باید اصلاح شود

راهبرد اشتباه دولت برای تعیین دستمزد، خود عامل خیلی از مشکلاتی بوده که امروز ما در بازار کار کشور شاهد آن هستیم، به طوری که کاهش بهره‌وری نیروی کار و کاهش بهره‌وری سرمایه که عوارض این نوع اقدامات بوده، باعث دوری کشور از روند توسعه شده است.

محمدباقر شیرمهنجی، کارشناس اقتصادی

هوش مصنوعی، ماشین اداره‌ آینده دنیا

کاربرد هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی بشر از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، محیط‌ زیست و... هر روز پررنگ‌تر از قبل می‌شود و کاربرد این فناوری در سطح سیاست‌گذاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

احسان قمری، کارشناس اقتصادی

بیم و امید تجارت خارجی ایران

تجارت خارجی کشور در پنج ماهه نخست سال‌ جاری با ۷۶.۷ میلیون تن به عدد ۴۸.۲ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲، حاکی از رشد ۹ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش تجارت خارجی بود.

گفت وگو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

تولیدکننده و مصرف‌کننده خودرو ناراضی هستند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وضعیت خودروسازی به گونه‌ای است که هم تولیدکننده گلایه دارد و هم مصرف‌کننده ناراضی است و باید این رویه اصلاح شود.

مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

قوانین صادراتی باید تغییر کنند

مدیر کل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای حل مشکلات و چالش‌های پیشروی صادرکنندگان قوانین صادراتی باید مورد بازبینی قرار گیرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

بازار طلا و سکه التهابی ندارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: از هفته گذشته تاکنون یک التهاب خاصی را در بازار جهانی شاهد بودیم، به طوری که انس جهانی طلا قیمتی بالای ۲،۶۰۰ دلار را تجربه کرد. با این حال اما بازار‌ داخلی خیلی التهاب نداشته و شرایط مناسبی را طی می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

تک نرخی کردن ارز یک شبه امکان پذیر نیست

یک فعال اقتصادی با انتقاد از چند نرخی بودن نظام ارزی کشور، گفت: دولت جدید نمی‌تواند قیمت ارز را با استفاده از شوک درمانی تک نرخی کند. این امر باید به صورت مرحله‌ای و نه به شکل یک شبه انجام شود.