۲۲/مهر/۱۴۰۴ | ۲۰:۵۴
خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۲ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ فهرست بخشی از مقررات منسوخ سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شد تولید و خرید تضمینی گندم ۳۵ درصد کاهش یافت مجلس به پیشنهاد تبدیل سازمان هوش مصنوعی به «ستاد» رای نداد توزیع سالانه ۵۵ میلیارد دلار سوخت در ایران خبر مهم برای یارانه‌بگیران ادارات دولتی باید ۴۰ درصد نیاز برق خود را از تجدیدپذیرها تامین کنند تجارت الکترونیک ایران به ۵۵۰۰ همت رسید قیمت گوشت قرمز امروز ۲۲ مهر ۱۴۰۴ کمیته مشترک برای تقویت صادرات خدمات فنی‌و‌مهندسی تشکیل شد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۲۲ مهر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: عملکرد شبکه بانکی در پرداخت وام ازدواج بیش از ۱۰۲ درصد است اخبار جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات+ جزییات بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم آخرین وضعیت پرونده کرسنت/ مبلغ پرداختی بابک زنجانی بیش از بدهی آن بوده است نصب موفق راکتور ۴۰۰ تنی اوره در پتروشیمی هنگام؛ نقطه عطف خودکفایی صنعتی ایران عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران ابلاغ ۱۲ آیین‌نامه اجرایی برنامه هفتم در بخش آب، کشاورزی و محیط زیست قیمت جهانی نفت امروز ۲۲ مهر ۱۴۰۴ تداوم گرانی در بازار سبزیجات صادرات خدمات فنی و مهندسی را با هدف ۱۰ میلیارد دلاری احیا می‌کنیم زمان اعلام قیمت نهایی محصولات ایران خودرو مشخص شد دلیل اقساط سنگین آورده نهضت ملی مسکن اعلام شد قیمت دلار و سایر ارز‌ها امروز ۲۲ مهر ۱۴۰۴ بازسازی غزه و بازار هزار میلیارد دلاری منطقه، فرصتی بزرگ برای شرکت‌های ایرانی است زمان واریز حقوق بازنشستگان مهر ۱۴۰۴/ تغییر مهم در پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی نیازمند تغییر پارادایم از صادرات کالا به خدمات فنی و مهندسی هستیم قیمت نهایی گندم بالاخره تعیین شد + جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۲۲ مهر ۱۴۰۴ دستورالعمل انصراف متقاضیان از نهضت ملی مسکن ابلاغ شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ هشدار ورود سرمای شدید به ۷ استان آب طالقان به تهران نزدیک شد صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد قبض گاز جدید شما چقدر می‌آید انحلال سازمان‌های تابعه جهاد کشاورزی منتفی شد رتبه دوم ذخایر گازی جهان برای ایران عارف: دولت ناگزیر به مداخله در بازار است پیامک هشدار قطع برق، جعلی است وزیر جهاد کشاورزی: تفاهمنامه جدید با اصناف مشکلات گذشته را رفع می‌کند پزشکیان: استان‌ها سهم خود از انرژی را هوشمندانه مدیریت کنند طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ + جدول خوش مصرفان آب برچسب می گیرند صدور ۳۲۶ گواهی تمکن مالی الکترونیک در شهریور ماه + راهنمای دریافت گواهی وزیر راه: راهگذر شمال - جنوب، بستر همگرایی سه کشور است فهرست جدید ابربدهکاران ۲۵ بانک منتشر شد مهلت دوباره برای واریز قسط ۱۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۱ مهر ۱۴۰۴ ساخت ۱۰ هزار خانه با وام بانک مسکن در نیمه اول ۱۴۰۴ واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ۵۰ میلیون یورو اوراق ارزی در مرکز مبادله آزادراه کنارگذر غربی قم با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی تا پایان سال افتتاح می‌شود ماجرای دریافت پول اضافی از مشتریان ایران‌خودرو چیست؟ وزیر صمت: حمایت از صنوف و واحدهای تولیدی را دنبال می‌کنیم قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۲۱ مهر ۱۴۰۴ کشف فرار مالیاتی ۵۳ میلیارد تومانی در حوزه فرآورده‌های غذایی در استان مرکزی مهلت جدید گمرک برای ارسال کوتاژهای صادراتی فاقد قبض محصول تا ۳۰ آبان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ افزایش حقوق ۱۴۰۵ به اندازه تورم، درخواست جدی کارگران قیمت جهانی نفت امروز ۲۱ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی؛ بارش شدید باران و طوفان گردوخاک در ۷ استان کشور لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت ملغی الاثر شد ماجرای عدم پرداخت ۵ درصد از مطالبات گندم کاران چیست؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ واردات ۲۵ هزار خودرو در ۶ ماه قیمت وانت نیسان جدید بنزینی اعلام شد هشدار هواشناسی برای تهرانی‌ها جزییات ثبت نام وام صندوق بیمه روستاییان و عشایر وضعیت بارندگی در کشور/کدام سدها وضعیت نامطلوبی دارند؟ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تاریخ پیش فروش بلیط قطار آبان ۱۴۰۴ دهقان دهنوی: افزایش نرخ ارز استراتژی توسعه صادرات در ایران نیست مجوز فروش ۳۱۷ فقره ملک دولتی به ارزش ۱۴ همت صادر شد پیشنهاد معافیت سربازی در ازای سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج تعرفه گاز زمستانی برای پرمصرف‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ قرعه‌کشی مرحله سوم جام حذفی انجام شد+ جزییات کشف فرار مالیاتی ۷۶ میلیارد تومانی از یک شرکت فعال درحوزه تولید بتن در کرمانشاه وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۴ استقبال از نیروگاه های خورشیدی افزایش یافته است زمان پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی +مبلغ دقیق معوقات و جزییات اعزام و پذیرش قریب به ۱۷ میلیون مسافر هوایی در نیمه نخست سال «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد ترسیم خطوط فعالیت پلتفرم های فروش برخط طلا سیاست رفع تعهد ارزی با طلا متوقف شد نرخ منطقی هرعدد تخم مرغ چقدر است؟ واریز بیش از ۶۶۵۰ میلیارد تومان سود ناشران بورسی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تداوم بلندمدت جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین، به زیان ایران است تمدید یک ماهه برای اجرای بسته حمایتی صنایع وعده افزایش خودکفایی ۴ محصول مهم کشاورزی تا پایان برنامه هفتم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر قیمت روز گوشی ۱۹ مهر ۱۴۰۴ عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب غربی تهران آغاز شد برای بررسی احکام فصـل توسـعه مسـکن برنامه هفتم وزرای نفت و کار به کمیسیون عمران می‌آیند تصویب شرایط واگذاری بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد تومانی بنگاه‌های دولتی اعضای هیئت تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی انتخاب می‌شوند قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ تعرفه مشاوران املاک بر پایه «ارزش معاملاتی» بازنگری شد اتصال سامانه‌های گمرک به بنادر و اموال تملیکی توقف بررسی قیمت‌ جدید ایران‌خودرو با دستور کمیسیون اصل نود اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ اولین عرضه فوب متانول ایران در بورس انرژی معامله ۶۶ همت کالا در بورس طی یک هفته طرح وزارت اقتصاد برای شکستن گره‌های گمرکی اجرای طرح جدید تخصیص اعتباری ارز برای تسریع در ترخیص کالاها وزیر جهاد: مطالبات گندمکاران تسویه شد کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟ عراقچی برای پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ می رود بیگدلی: حذف یارانه سه دهک بالا، راه‌حل موقت و غیرشفاف است اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد لایحه بودجه 1405 در ایستگاه نهایی/چالش نرخ ارز کالاهای اساسی و پرداخت ماهانه کالابرگ تمامی زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایری شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بیمه رایگان می‌شوند کدام بانک بیشتر وام ازدواج می‌دهد؟ اعلام زمان‌ پرداخت باقی‌مانده معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان+ جزییات سهم اشتغال خدمات در اقتصاد از کشاورزی و صنعت پیشی گرفت تعلیق تعهدات وارداتی حادثه‌دیدگان بندر شهید رجایی تا پایان سال ذرت و روغن پیشتاز واردات وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تداوم فشار حداکثری آمریکا؛ تحریم بیش از ۵۰ فرد و نهاد و کشتی به بهانه فروش نفت ایران دریافت سالانه ۱۰۰ هزار شکایت و گزارش فساد از طریق سامانه ۱۳۶ برگزاری حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران در ۲۰ مهر نرخ سود بین‌بانکی ثابت ماند رسیدگی به تقاضای تفحص از شرکت‌های پتروشیمی با حضور وزرای نفت و کار سامانه ملی املاک و اسکان، تنها مرجع قانونی اتصال کدملی به کدپستی است قیمت روز گوشی ۱۷ مهر ۱۴۰۴ صادرات محصولات کشاورزی ایران به ۸۰ کشور نرخ بیکاری تک‌رقمی در ۲۸ استان+ جدول واردات ۹ میلیارد دلار کالای اساسی در ۶ ماه هشدار بانک مرکزی درباره نظارت غیرمجاز بر صندوق‌های قرض‌الحسنه برداشتن شرط سپرده بلوکه شده، دلیل افزایش متقاضیان پیش فروش خودرو است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ دستورالعمل تأسیس، فعالیت، نحوه اداره و نظارت بر مؤسسات اعتباری توسعه‌ای تصویب شد کسری بودجه نتیجه تصمیمات دولت است تکذیب پرداخت کامل مطالبات گندمکاران/ قیمت گندم بلاتکلیف ماند دستور بازنشستگی کارکنان باسابقه در وزارت اقتصاد به منظور جوانگرایی تمهیدات بانک مرکزی برای خسارت دیدگان حادثه آتش‌سوزی بندر شهید رجایی جزئیات صدور کد معاملات بورسی برای خارجی‌ها در ایران اعلام شد واردات گندم ضرورتی موقت است قیمت روز گوشی ۱۶ مهر ۱۴۰۴ نرخ بیکاری تابستان به ۷.۴ درصد کاهش یافت مهلت تحویل خودرو از این پس بر اساس روز تقویمی محاسبه می‌شود قرعه‌کشی ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴ +لینک سایت اعلام نتایج پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۳۶ همت گذشت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت طرح ساماندهی نیروهای شرکتی از زبان حاجی بابایی افزایش کارمزد معاملات بلوکی سهام و کالا تا ۳ ماه آینده کاخ سفید دوباره هشدار اخراج صادر کرد قیمت روز گوشی ۱۵ مهر ۱۴۰۴ شیوه جدیدی برای مقابله با اسنپ بک اتخاذ کردیم/ دولت از نوسان قیمت‌ها با خبر است امروز، آغاز ثبت سفارش پیش‌فروش سکه به روش حراج سقف جدید تراکنش بانکی در سال ۱۴۰۴ زمان واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی + مبلغ و زمان واریز حقوق مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ تصویب شیوه‌نامه جدید نظارت بر بنگاه‌های واگذار شده بورس سبزپوش ماند عرضه کامیون فورس ۶ تن کابین خواب‌دار بهمن‌دیزل در بورس کالا چرا ۵۷ هزار نفر از دریافت سود سهام عدالت جا ماندند؟ تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود قیمت روز گوشی ۱۴ مهر ۱۴۰۴ پاسخ به ۶۰ پرسش درباره سهام عدالت و وضعیت واریز سود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴ زمان اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح عادی و مادران مهر ۱۴۰۴ ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد منظور: اسنپ‌بک بیش از تحریم، فشار روانی دارد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل با مصوبه حذف ۴صفر هر ریال معادل ۱۰۰ قران شد مراسم اولویت‌بندی فروش محصولات ایران‌خودرو؛ ۱۶ مهر ۳۱ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران رشد نقدینگی عامل پایدار تورم در اقتصاد ایران بانک های مرکزی جهان در یک ماه چقدر طلا خریدند؟ بیش از ۴ هزار سهامدار عدالت در دو بانک، سود دریافت نکردند تعداد سهام‌داران فعال بورس در هفته گذشته از مرز ۲۳۶ هزار کد فراتر رفت هشدار جدی سازمان برنامه درباره تبعات تورمی ارز تک نرخی فرزین: عرضه ارز در بازار دوم مرکز مبادله با نرخ توافقی افزایش می‌یابد رتبه اعتباری بدهکاران مالیاتی افت می‌کند فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد مهلت خرید از کالابرگ الکترونیکی تا پایان آبان اعلام شد بانک تجاری ایران و اروپا تحریم شد ایلان ماسک نخستین فرد ۵۰۰ میلیارد دلاری جهان شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست توانایی بالای معادن ایران در جذب سرمایه‌های کلان اقتصادی تدوین آیین نامه تولید بدون کارخانه دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل بدهکارترین کشورهای جهان معرفی شدند فراخوان جذب مدیران جوان تا دو هفته آینده اعلام می‌شود قیمت جدید سیمان اعلام شد برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی ادامه خرید نفت روسیه توسط هند، چین و اروپا علیرغم تهدیدهای ترامپ ترامپ تعرفه‌های سنگین چوب و مبلمان را اعلام کرد تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد طلای جهانی پس رفت آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
در گفت‌وگوی تفصیلی با یک پژوهشگر حوزه بودجه و مالی مطرح شد

لزوم بازنگری در ساختار و کارکرد شرکت‌های دولتی

یک پژوهشگر حوزه بودجه و مالی گفت: امروز تعریف ما از شرکت‌های دولتی نیازمند بازنگری جدی است. وقتی دولت دقیقا مشخص نمی‌کند که از هر شرکت انتظار سودآوری دارد یا ارائه خدمات عمومی، هم سنجش عملکرد دچار اختلال می‌شود و هم پاسخگویی مدیران بی‌معنا خواهد بود.
لزوم بازنگری در ساختار و کارکرد شرکت‌های دولتی
کد خبر:۳۱۶۹۱

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ امروزه شرکت‌های دولتی نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در نظام حکمرانی اقتصادی کشور پیدا کرده‌اند. در هر سیاست کلان اقتصادی و بودجه‌ای، می‌توان ردپایی از شرکت‌های دولتی کشف کرد. شرکت‌های دولتی برخی از گلوگاه‌های تجاری کشور را نیز تسخیر کرده‌اند و امکان فعالیت شفاف و کارآمد بخش‌ خصوصی را سلب کرده‌اند.

سهم بودجه شرکت‌های دولتی از بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۴ به ۵۶ درصد رسیده‌ است. همچنین بررسی شواهد موجود حاکی از آن است که شرکت‌های دولتی در بسیاری از کشور‌ها دارای نقش برجسته‌ای بوده و حتی برخی تبدیل به بازیگران مهمی در عرصه جهانی شده‌اند. بررسی پدیده شرکت‌های دولتی در گام اول، نیاز به شناخت، اطلاعات بنیادی و تحلیل مبانی دارد. در همین رابطه با حجت بین‌آبادی، پژوهشگر حوزه بودجه و مالی گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تعریف دقیق شرکت دولتی چیست و چه تفاوتی با «بنگاه دولتی» دارد؟ آیا تعاریف بین‌المللی با تعریف ایران متفاوت است؟

در نظام حقوقی‌ ایران «شرکت‌ دولتی‌» با محوریت‌ مفهوم مالکیت‌ تعریف‌ شده‌ است‌. در ماده (۴) قانون محاسبات عمومی مصوب سال ۱۳۶۶،‌ شرکت‌ دولتی‌ این‌گونه‌ تعریف‌ می‌شود که «واحد سازمانی‌ مشخصی‌ است‌ که‌ با اجازه قانون به‌ صورت شرکت‌ ایجاد می‌شود یا به‌ حکم‌ قانون یا دادگاه صالح‌ ملی‌ یا مصادره شده و به‌ عنوان شرکت‌ دولتی‌ شناخته‌ شده‌ باشد و بیش‌ از ۵۰ درصد سرمایه‌ آن متعلق‌ به‌ دولت‌ باشد. هر شرکت‌ تجاری‌ که‌ از طریق‌ سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های‌ دولتی‌ ایجاد شود، مادامی که‌ بیش‌ از ۵۰ درصد سهام آن متعلق‌ به‌ شرکت‌های‌ دولتی‌ است‌، شرکت‌ دولتی‌ تلقی‌ می‌شود.»

۲۰ سال پس‌ از قانون محاسبات عمومی‌، در ماده (۴) قانون مدیریت‌ خدمات کشوری‌ تعریف‌ دیگری‌ از شرکت‌های‌ دولتی‌ ارائه‌ شد. در این‌ قانون، شرکت‌ دولتی‌ را «بنگاه اقتصادی‌‌ که‌ به‌ موجب‌ قانون برای‌ انجام قسمتی‌ از تصدی‌های‌ دولت‌ به‌ موجب‌ سیاست‌های‌ کلی‌ اصل‌ (۴۴) قانون اساسی‌ ابلاغی‌ از سوی‌ مقام معظم‌ رهبری‌ جزء وظایف‌ دولت‌ محسوب می‌شود، ایجاد شده و بیش‌ از ۵۰ درصد سرمایه‌ و سهام آن متعلق‌ به‌ دولت‌ است. هر شرکت‌ تجاری‌ که‌ از طریق‌ سرمایه‌گذاری‌ وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی‌ و شرکت‌های‌ دولتی‌ ایجاد شده، مادامی که‌ بیش‌ از ۵۰ درصد سهام آن‌ها متعلق‌ به‌ واحدهای‌ سازمانی‌ مذکور باشد، شرکت‌ دولتی‌ است.» در نظر گرفته‌ است.

از لحاظ تفاوت شرکت‌ دولتی با بنگاه‌ دولتی باید اظهار داشت، بنگاه‌ دولتی مفهوم گسترده‌تری است و شامل واحدهای غیرشرکتی مانند موسسات انتفاعی وابسته به دولت (بدون ساختار سهامی) نیز می‌شود. در حالی که شرکت‌ دولتی دارای ساختار حقوقی شرکتی (مثلا سهامی عام یا خاص) و ترازنامه مستقل است. 

تعاریف بین‌المللی نهادهایی چون بانک جهانی با تعریف رسمی ایران از شرکت‌ دولتی، تفاوت‌های محسوسی دارد. آن‌ها بر مفهوم «کنترل دولت» تاکید دارند و مساله مالکیت در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد. از نظر این استانداردهای بین‌المللی، اگر دولت در یک شرکت کمتر از ۵۰ درصد سهام داشته‌ باشد اما از طریق انتصاب هیات مدیره یا سهام ممتاز، کنترل شرکت را در دست بگیرد، آن شرکت دولتی محسوب می‌شود.

عدم وجود قاعده‌ای به نام سهام‌داری غیرمستقیم در ایران

در ادبیات‌جهانی، سهام‌داری غیرمستقیم (مالکیت دولت از طریق شرکت‌های دیگر) نیز مورد اجماع سیاست‌گذاران است اما در ایران به‌ صورت رسمی و حقوقی چنین قاعده‌ای وجود ندارد. 

به‌ طور مثال ترکیب‌ سهامداران عمده شرکت‌های توزیع برق استانی به‌ نحوی‌ است‌ که‌ ۴۰ درصد سهام آن‌ها متعلق‌ به‌ شرکت‌ دولتی‌ توانیر و ۶۰ درصد باقی‌مانده سهام نیز متعلق‌ به‌ شرکت‌ غیردولتی‌ سرمایه‌گذاری‌ صنایع‌ برق و آب (صبا) است‌. بر این‌ اساس، از آنجایی‌ که‌ دولت‌ مستقیما مالک‌ ۴۰ درصد سهام شرکت‌های‌ مذکور است‌، این‌ شرکت‌ها دولتی‌ تلقی‌ نمی‌شوند. از سوی‌ دیگر، ۴۹.۹۹ درصد سهام شرکت‌ صبا متعلق‌ به‌ شرکت‌ دولتی‌ ساتکاب است‌. به‌ این‌ ترتیب‌ اگر میزان سهام غیرمستقیم‌ دولت‌ در شرکت‌های‌ توزیع‌ برق استانی (از طریق‌ شرکت‌ صبا) را محاسبه‌ کنیم‌ به‌ عددی‌ حدود ٣٠ درصد می‌رسیم‌ که‌ با اضافه‌ کردن آن به‌ ۴۰ درصد سهام مستقیم‌، مجموع سهام مستقیم‌ و غیرمستقیم‌ دولت‌ در این‌ شرکت‌ها به‌ عدد ٧٠ درصد بالغ‌ می‌گردد. این‌ به‌ معنای‌ آن است‌ با فرض ملاک قراردادن سهامداری‌ مستقیم‌ و غیرمستقیم‌ دولت، شرکت‌های‌ توزیع برق‌ استانی، دولتی‌ محسوب خواهند شد.

مهم‌ترین دلایل و انگیزه‌های تاسیس شرکت‌های دولتی چیست؟ آیا این دلایل در شرایط کنونی ایران نیز کاربرد دارند؟

با بررسی سیر نظامات اقتصادی و مالی‌ بخش‌ عمومی جهان در ۱۰۰ سال اخیر می‌توان دلایل و انگیزه‌های مهمی که در ادامه عرض می‌کنم، برای تاسیس و فعالیت شرکت‌های دولتی برشمرد:

۱. دلایل‌ سیاسی‌ و ایدئولوژیک‌: این‌ انگیزه‌ها بیشتر مربوط به‌ تفکرات سوسیالیستی‌ بوده که پس‌ از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ نقش‌ مهمی‌ در برنامه‌های‌ ملی‌ کردن بنگاه‌ها در کشورهای‌ غربی‌ نیز داشته‌ است‌. پشتوانه‌ نظری‌ این برنامه‌های‌ ملی‌سازی‌ بر این‌ اساس بود که‌ بزرگ کردن دارایی‌ها و فعالیت‌های‌ عمومی‌ می‌تواند راه را برای‌ بازتوزیع‌ اساسی‌ قدرت در جامعه‌ باز کند یا به عبارتی دیگر به ایجاد یک تعادل اقتصادی‌_اجتماعی جدید که‌ مبتنی‌بر قدرت کمتر سرمایه‌ خصوصی‌ و قدرت بالاتر نیروی‌ کار باشد، کمک کند.

۲. دلایل‌ اجتماعی‌: انگیزه‌هایی‌ مانند دستیابی‌ به‌ اشتغال کامل‌، ایجاد شرایط‌ کاری‌ بهتر برای‌نیروی‌ کار و بهبود روابط‌ صنعتی‌ جزو مهم‌ترین دلایل اجتماعی هستند. یک‌ مثال خوب برای‌ درک چنین‌ انگیزه‌هایی‌، وضعیت‌ شرکت‌های‌ دولتی‌ در اتریش‌ طی دهه‌های‌ ۱۹۶۰ و ١٩٧٠ میلادی‌ است‌؛ زمانی‌ که‌ شرکت‌های‌ دولتی‌ این‌ کشور با همه توان در مقابل‌ کاهش‌ نیروی‌ انسانی‌ مقاومت‌ می‌کردند. در همین‌ زمینه‌ جمله‌ مشهوری‌ از صدراعظم‌ وقت اتریش آقای کریسکی‌ در همان برهه زمانی نقل‌ شده که‌ می‌گوید: «من‌ کسری‌ بودجه‌ چند میلیارد دلاری‌ را به‌ بیکاری‌ چند هزار نفری‌ ترجیح‌ می‌دهم‌.»

۳. دلایل‌ اقتصادی‌: این‌ دلایل‌ جزء اصلی‌ترین‌ انگیزه‌های‌ ایجاد شرکت‌های‌ دولتی‌ هستند. انگیزه‌های‌ اقتصادی‌ متعددی‌ برای‌ ایجاد شرکت‌های‌ دولتی‌ وجود دارد که‌ مشهورترین‌ آن‌ها، تلاش برای‌ جبران شکست‌ بازار است‌. به‌ بیان دیگر، هنگامی‌ که‌ شکست‌ بازار به‌ دلایلی‌ همچون وجود آثار خارجی‌، وجود کالای‌ عمومی‌ و نقص‌ اطلاعات رخ می‌دهد، ورود دولت‌ به‌ فعالیت‌ اقتصادی‌ نه‌ فقط قابل‌ پذیرش، بلکه‌ ضروری‌ است‌. مثلا انحصارات طبیعی‌ مانند مخابرات، آب، برق و مانند این‌ها جزو این‌گونه فعالیت‌های اقتصادی دولت برشمرده می‌شوند. بدون شک این‌ موارد نیز مستلزم ورود دولت‌ برای‌ حصول اطمینان از عادلانه‌ بودن قیمت‌ها، کیفیت‌ مناسب‌ و عرضه‌ کافی‌ است‌ که‌ گاهی اوقات به‌ شکل‌ ورود مستقیم‌ به‌ فعالیت‌ اقتصادی‌ یا تنظیم‌گری‌ صورت می‌پذیرد.

گروه دیگری‌ از انگیزه‌های‌ اقتصادی‌، کمک‌ به‌ توسعه‌ اقتصادی‌ در مناطق‌ کمتر توسعه‌یافته‌ یا تحریک‌ رشد در بخش‌های‌ استراتژیک‌ است‌. در این‌ حالت‌، شرکت‌های‌ دولتی‌ مامور به‌ اتخاذ تصمیماتی‌ هستند که‌ لزوما با معیار سودآوری‌ قابل‌ توجیه‌ نیست‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ وجود این‌ شرکت‌ها قابل‌ پذیرش خواهد بود. دامنه‌ فعالیت‌های‌ ناشی‌ از این‌ گروه از انگیزه‌ها بسیار گسترده است‌؛ به‌ عنوان مثال می‌توان به‌ احداث زیرساخت‌هایی‌ مانند راه‌های برون‌شهری و راه‌آهن‌ و غیره از طریق‌ شرکت‌های‌ دولتی‌ اشاره کرد. همچنین‌ همانند کشورهای ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، ورود دولت‌ ممکن‌ است‌ برای‌ حصول اطمینان از تامین‌ ارزان مواد اولیه‌ لازم برای‌ رشد اقتصاد در صنایع‌ اساسی‌ مانند آهن‌ و فولاد باشد. سومین‌ گروه از انگیزه‌های‌ اقتصادی‌، کمک‌ دولت‌ برای‌ نجات بنگاه‌هایی‌ است‌ که‌ به‌ دلیل‌ بحران‌های‌ مالی‌ و اقتصادی‌ قادر به‌ ادامه‌ فعالیت‌ نیستند. چنین‌ کمک‌هایی‌ اغلب‌ به‌ واحدهای‌ بزرگ‌مقیاس که‌ دغدغه‌های‌ اجتماعی‌ ناشی‌ از بیکاری‌ نیروی‌ انسانی‌ آن‌ها جدی‌ است‌، انجام می‌شود. به‌ عنوان مثال می‌توان به‌ ملی‌سازی‌ موقت‌ شرکت‌های‌ رولزرویس‌ و جگوار در انگلیس‌ درطول دهه‌ ١٩٧٠ اشاره کرد. 

اهداف متناقض در ایران

در ایران نیز همزمان برخی شرکت‌های دولتی (مثل ایران‌ایر) با اهداف متناقضی روبه‌رو هستند. از یک‌سو انتظار سودآوری دارند و از طرف دیگر موظف به ارائه خدمات ارزان‌قیمت یا اشتغال‌زایی بی‌ضابطه هستند. این دوگانگی باعث کاهش کارایی و افزایش بار مالی بر دولت می‌شود. در نتیجه می‌توان بیان کرد، این انگیزه‌هایی که عرض کردم در خیلی از مواقع در رابطه با شرکت‌های دولتی کشورمان کاربرد و کارایی ندارد. 

الان به اذعان خودتان تعریف فعلی شرکت دولتی نیاز به اصلاح دارد، در این مسیر دولت از چه ابزاری می‌تواند استفاده کند؟  

درحال حاضر و با توجه به مبانی قانونی موجود، مهم‌ترین ابزاری که برای دولت می‌تواند مفید باشد، «طبقه‌بندی صحیح شرکت‌های دولتی» است.

انواع این طبقه‌بندی‌ها را توضیح می‌دهید؟

براساس معیارهای گوناگون می‌توان طبقه‌بندی‌های متفاوتی برای شرکت‌های دولتی عنوان کرد. اولین مورد، طبقه‌بندی‌ برحسب‌ مقیاس‌های کوچک‌، متوسط‌ و بزرگ است‌ که‌ در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های‌ مختلفی‌ در سال‌های اخیر‌ به آن‌ها اشاره شده‌ است. استفاده از این طبقه‌بندی به‌ شدت در موضوع تعیین‌ حقوق و مزایای‌ مدیران شرکت‌های‌ دولتی‌ موثر است.

ملاحظات خاصی که برای این طبقه‌بندی وجود دارد

با وجود سادگی‌ و سهولت‌ استفاده از این‌ نوع طبقه‌بندی‌، ملاحظات خاصی برای آن وجود دارد‌. نکته‌ مهم‌ در این‌ طبقه‌بندی‌، تعیین‌ معیارهایی‌ برای‌ تشخیص‌ شرکت‌‌های بزرگ از کوچک‌ است‌. به‌ عنوان مثال، حجم‌ نیروی‌ انسانی‌، حجم‌ تولید و حتی‌ شاخص‌هایی‌ مانند گردش‌ مالی، لزوما برای‌ طبقه‌بندی‌ شرکت‌ها کافی‌ نیستند‌ و باید از پارامترهایی‌ مانند پیچیدگی‌ و حساسیت‌ در ارزیابی‌ نهایی‌مان استفاده کرد. در نتیجه تعیین‌ معیارهای‌ تشخیص‌ در این‌ نوع از طبقه‌بندی‌ تا حدی‌ چالشی‌ است‌. علاوه بر این‌، در نظر گرفتن‌ همه شاخص‌ها و رسیدن به یک نتیجه و خروجی واحد مشکل‌آفرین خواهدبود، زیرا ممکن‌ است‌ یک‌ شرکت‌ از منظر یک‌ معیار بزرگ و از منظر معیاری‌ دیگر کوچک‌ باشد. در این‌ حالت، قطعا نیازمند وزن‌دهی‌ به‌ شاخص‌ها هستیم که‌ تنظیم‌ و تقسیم همین‌ وزن‌ها نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

لزوم به‌روزرسانی

مساله‌ دیگر، لزوم به‌روزرسانی‌ طبقه‌بندی‌ در فواصل‌ زمانی‌ میان‌مدت (۲الی۴ساله) است‌، زیرا ممکن‌ است‌ شرکت‌ها در طول زمان بین این‌ سه‌ طبقه‌ جابه‌جا شوند. البته‌ دور از انتظار نیست‌ که‌ در این‌ چارچوب، شرکت‌ها برای‌ قرار گرفتن‌ در طبقات مورد نظر خود به‌ چانه‌زنی‌های‌ مستمر بپردازند که سیاست‌گذاران کلان ما باید برای آن هم راهکارهایی ارائه دهند. 

البته این نکاتی که عرض می‌کنم، به‌ معنای رد کردن مطلق‌ استفاده از این نوع‌ طبقه‌بندی‌ نیست‌، بلکه‌ احتیاط در استفاده از آن و همچنین‌ سنجش‌ دقیق‌ تناسب‌ طبقه‌بندی‌ با هدف، می‌بایست‌ مورد توجه‌ جدی‌ قرار گیرد. در همین‌ زمینه‌ نیز، سنجش‌ تناسب‌ طبقه‌بندی‌ با اهداف شرکت، می‌تواند موضوع ارزیابی‌ جداگانه‌ای‌ در نظر گرفته‌ شود. 

طبقه‌بندی در دو سطح

طبقه‌بندی‌ دیگر شرکت‌های‌ دولتی‌ که‌ در بند «ب» ماده (١٣) قانون اجرای‌ سیاست‌های‌ کلی‌ اصل‌ (۴۴) قانون اساسی پیش‌بینی‌ شده، طبقه‌بندی‌ در دو سطح‌ «مادرتخصصی‌ واصلی‌» و «فرعی‌» است‌. در این‌ تقسیم‌بندی‌، شرکت‌ مادرتخصصی‌ یا اصلی،‌ شرکتی‌ است‌ که‌ سهامدار آن مستقیما دولت‌ بوده و شرکت‌ فرعی‌ شرکتی‌ است‌ که‌ سهامداران آن شرکت‌های‌ مادرتخصصی‌ یا اصلی‌ باشند. اگرچه‌ این‌ نوع طبقه‌بندی‌ کاملا ضروری‌ و مفید است‌، لیکن‌ یکی‌ از ایرادات طبقه‌بندی‌ فوق عدم تمایز میان شرکت‌های‌ مادرتخصصی‌ و شرکت‌های‌ اصلی‌ است‌. به‌ بیان دقیق‌تر، شرکت‌هایی‌ که‌ سهامدار آنها دولت‌ بوده ولی هیچ‌ شرکت‌ زیرمجموعه‌ای‌ ندارند، شرکت اصلی محسوب می‌شوند اما شرکت‌های‌ مادرتخصصی‌، برخلاف شرکت‌های اصلی‌ دارای‌ شرکت‌های‌ زیرمجموعه‌ هستند و با این اوصاف واضح است که شرکت‌های مادرتخصصی با شرکت‌های اصلی تفاوت‌های بنیادین دارند. از همین‌رو این‌ طبقه‌بندی‌ برای‌ کامل‌تر‌ شدن، نیاز به‌ سه‌ سطحی‌ شدن دارد. یکی دیگر از نقاط ضعف این نوع طبقه‌بندی، عدم شمولیت و جایگاه‌یابی مناسب برای بانک‌ها و بیمه‌های‌ دولتی‌ است. 

طبقه‌بندی بر حسب اهداف

آخرین طبقه‌بندی مرسوم و مهم‌ترین آن، طبقه‌بندی‌ شرکت‌ها بر حسب‌ اهداف است‌. در این‌ نوع از طبقه‌بندی‌، شرکت‌های‌ دولتی‌ بر حسب‌ هدفی‌ که‌ دولت‌ به‌ عنوان مالک‌ برای‌ آن‌ها تعیین‌ می‌کند، دسته‌بندی‌ می‌شوند. این‌ اهداف عبارت از کسب‌ حداکثر درآمد یا سود، دنبال نمودن یک‌ هدف سیاستی‌ خاص مانند تنظیم‌ بازار، ارائه‌ خدمات عمومی‌ با کیفیت‌ مورد انتظار (حتی‌ به‌ قیمت‌ زیان‌دهی‌) و سایر اهدافی‌ که‌ برای‌ یک‌ شرکت‌ قابل‌ تصور خواهد بود، هستند‌. 

باید توجه‌ داشت‌ که‌ تعیین‌ هدف برای‌ تملک‌ سهام یک‌ شرکت‌ توسط‌ دولت‌ به‌ عنوان یک‌ موضوع مستقل،‌ فارغ از بحث‌ طبقه‌بندی‌ نیز قابل‌ بررسی‌ است‌. در برخی‌ از کشورها، اهداف دولت‌ از شرکت‌داری‌ در اسنادی بالادستی‌ تحت‌ عنوان «سیاست‌های‌ مالکیت‌ دولتی‌» تهیه‌ و منتشر می‌شود. در این‌ اسناد اهداف کلی‌ دولت‌ از بنگاه‌داری‌، تشریح‌ می‌گردد اما حتی‌ اگر ضرورت چندانی‌ برای‌ مدون و مکتوب نمودن اهداف کلی‌ دولت‌ از شرکت‌داری‌ قائل‌ نباشیم‌، ضرورت شفاف نمودن اهداف مورد انتظار دولت‌ از تاسیس‌ و تملک‌ هر یک‌ از شرکت‌های‌ دولتی‌ را نمی‌توان انکار کرد. شفاف نبودن این‌ اهداف، اختلالات عمده‌ای‌ را هم‌ برای‌ سنجش‌ عملکرد شرکت‌ از سوی‌ عموم مردم و هم‌ برای‌ خود دولت‌ به‌ عنوان مالک‌ و هم‌ برای‌ پاسخگویی‌ مدیران شرکت‌ها ایجاد می‌کند. به‌ عنوان مثال تا وقتی‌ که‌ مشخص‌ نباشد دولت‌ از یک‌ شرکت‌ انتظار کسب‌ حداکثر سود دارد یا هدف دیگری‌ را دنبال می‌کند، سنجش‌ عملکرد شرکت‌ با هر معیاری‌ بی‌معنا خواهد بود. 

بر این اساس، شفاف بودن اهداف تعیین‌‌شده برای‌ هر یک‌ از شرکت‌های‌ دولتی‌، چه‌ در قالب‌ یک‌ طبقه‌بندی‌ و چه‌ در هر قالب‌ دیگر، یک‌ ضرورت اجتناب‌ناپذیر است‌. به‌ عنوان مثال نیز می‌توان از تعاریف بانک توسعه آمریکای لاتین استفاده نمود. این بانک توسعه‌ای شرکت‌ها را طبق اهداف کارکردی‌شان به ۴ دسته تقسیم کرده‌است:

۱. شرکت‌های‌ دولتی‌ که‌ با هدف اجرای‌ سیاست‌های‌ استراتژیک‌ ایجاد شده‌اند (به‌ عنوان مثال بانک‌های‌ توسعه ‌مسکن‌).

۲. شرکت‌های‌ دولتی‌ که‌ مسوول ایجاد زیرساخت‌ها یا خدمات عمومی‌ (مانند آب، برق، گاز و...) هستند.

۳. شرکت‌های‌ دولتی‌ که‌ منحصرا کالاها یا خدمات مورد نیاز دولت‌ (مانند تجهیزات نظامی‌) را تامین‌ می‌کنند.

۴. شرکت‌های‌ دولتی‌ که‌ مسوول تولید درآمد برای‌ دولت‌ بوده و در یک‌ فضای‌ برابر، در حال رقابت‌ با بخش‌ خصوصی‌ در بازار هستند.

در مجموع باید بیان کنم که ادراک سیاست‌گذاران نظام حکمرانی اقتصادی کشور باید نسبت به موضوع «شرکت‌های دولتی» تغییر کند و دانش‌ کافی برای استفاده بهینه از این ابزار مالی استراتژیک نیاز به توسعه و ارتقای جدی دارد تا بتوان ضمن تحقق اهداف خاص هر شرکت‌ دولتی، نظام مالی بخش‌دعمومی را بهبود دهیم و فساد و ناکارآمدی‌های موجود در این شرکت‌ها را از بین ببریم. نتیجه نهایی همه این موارد نیز منجر به از بین رفتن انحصار در فضای کسب‌وکار و توانمندتر شدن بخش خصوصی‌ واقعی خواهد شد.