
قطعه هفتم آزادراه شیراز–اصفهان فردا به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح میشود

به گزارش اقتصاد معاصر به نقل از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور معاون ساخت و توسعه آزادراهها، با اشاره به اهمیت استراتژیک این طرح گفت: جمهوری اسلامی ایران بهدلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز خود در تقاطع راهگذر بینالمللی شرق–غرب و شمال–جنوب قرار دارد. ازاینرو، توسعه شبکه آزادراهی کشور نهتنها ضرورتی حملونقلی، بلکه یک اولویت ملی برای افزایش سهم ایران در تجارت و ترانزیت کالا و مسافر است.
وی افزود: آزادراه شیراز–اصفهان بهعنوان حلقهای حیاتی از کریدور شمال–جنوب، مسیر دریای خزر را به خلیج فارس متصل میکند و بهرهبرداری از آن یکی از گامهای بزرگ در تکمیل این شریان اقتصادی بهشمار میرود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با تشریح مسیر این کریدور گفت: این محور از بندر انزلی آغاز میشود و پس از عبور از رشت، قزوین، تهران و اصفهان به شیراز و در نهایت بندربوشهر میرسد. آزادراه شیراز–اصفهان میانبری مستقیم میان دو مرکز مهم استانی ایجاد میکند که ضمن تسهیل ترانزیت، موجب کاهش چشمگیر طول مسیر، زمان سفر و هزینههای حملونقل خواهد شد.
به گفته وی، بهرهبرداری از این آزادراه فاصله میان شیراز و اصفهان را ۱۳۴ کیلومتر و زمان سفر را حدود دو ساعت کاهش میدهد. این اقدام، تنها در سال نخست، موجب صرفهجویی ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت و دهها هزار میلیارد ریال در هزینههای ملی خواهد شد.
دوستی با اشاره به آثار ایمنی پروژه افزود:بهرهبرداری از آزادراه، کاهش چشمگیر تصادفات را بههمراه دارد و برآورد میشود سالانه از جان بیش از ۵۵۰ نفر محافظت شود. همچنین با جلوگیری از خسارات ناشی از سوانح رانندگی، بیش از ۳,۱۲۰ میلیارد ریال صرفهجویی اقتصادی محقق خواهد شد.
وی در ادامه تأکید کرد:صرفهجویی سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال در اقتصاد ملی، تنها یکی از دستاوردهای بهرهبرداری از این مسیر است.
دوستی، پروژه را از نظر اجرایی یکی از دشوارترین طرحهای زیرساختی کشور دانست و گفت: عبور مسیر از رشتهکوههای زاگرس، این پروژه را به یکی از پیچیدهترین طرحهای عمرانی کشور تبدیل کرده است. با وجود این، ملاحظات زیستمحیطی نیز بهصورت کامل رعایت شده و در همین راستا، کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال در حریم مسیر اجرا شده است.
وی همچنین با اشاره به موقعیت گردشگری این محور خاطرنشان کرد: اتصال دو قطب گردشگری مهم کشور یعنی اصفهان و شیراز، ظرفیتهای تازهای برای رونق گردشگری داخلی فراهم میکند و مناظر طبیعی مسیر در شمالغرب استان فارس، خود به جاذبهای جدید برای مسافران تبدیل خواهد شد.
دوستی در پایان گفت: افتتاح قطعه هفتم آزادراه شیراز–اصفهان نقطه عطفی در مسیر تکمیل کریدور شمال–جنوب و نمادی از توان مهندسی و ظرفیت بالای کشور در اجرای پروژههای بزرگ ملی است؛ پروژهای که با بهرهبرداری از آن، گامی مؤثر در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه ایران در شبکه ترانزیت منطقهای برداشته میشود.
گفتنی است: آزادراه شیراز–اصفهان در مجموع ۳۷۰ کیلومتر طول دارد و قطعه هفتم آن با طول ۱۲/۵ کیلومتر فردا افتتاح میشود. این قطعه شامل دو باند رفت و برگشت با شش خط عبوری است و برای اجرای آن ۹ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ارزش روز آن بیش از ۲۲/۵ هزار میلیارد ریال برآورد میشود.