۱۶/آبان/۱۴۰۴ | ۱۳:۳۸
کاهش ۱۲ درصدی عبور کالا از مرزها بازیگران فیلم سینمایی وقت اضافه + عکس مشکل اصلی اقتصاد تحریم داخلی است معطلی کامیون‌های ایران پشت مرزها/ مشکل صادرات چیست؟ ادارات دولتی در مسیر خورشیدی شدن سامانه دعاوی و رسیدگی به تخلفات حمل و نقلی راه‌اندازی می‌شود معاون بانک مرکزی: ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ حذف نشده است وزیر اقتصاد: اصلاح سیاست‌های ارزی و تسهیل تأمین مالی در دستور کار دولت قرار دارد سبحانیان: تمامی اصناف تا پایان سال مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند عبدالعلی‌زاده: توسعه آبزی‌پروری باید مبتنی بر مطالعات علمی باشد وزیر اقتصاد: تفویض حداکثری اختیارات بانکی و مالیاتی به استان‌ها در دستور کار است عراقچی: به فعالان اقتصادی کمک می‌کنیم ۵۱ نماینده مجلس: افزایش تورم و بحران معیشتی با حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی افزایش قیمت رسمی دلار امروز پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴+ جدول نرخ ارزها ترخیص ۱۰۰ درصدی چای خارجی ابلاغ شد میدری: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شده است تاکید وزیر اقتصاد بر ادغام کامل بانک آینده در بانک ملی دستور صرفه جویی ۲ برابری در مصرف آب تهران «ابردزدی» واقعیت ندارد، اقلیم متفاوت است بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد رئیس سازمان مالیاتی: صورتحساب‌های کاغذی از ‌یک‌ دی ماه ‌اعتبار ندارند آخرین اخبار تعرفه خودروهای وارداتی ۱۴۰۴ حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۵ جزییات ثبت نام جدید فروش سایپا آبان ۱۴۰۴ معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی جدول مسابقات جام ملتهای فوتسال آسیا 2026 شاخص آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۵ آبان اعلام شد گزارش بازار خودرو؛ کاهش ملایم قیمت‌ها در اغلب مدل‌های داخلی+ جدول میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ثبت سفارش چای شنبه ۱۷ آبان آغاز می‌شود سه پیشنهاد برای مواجه مطلوب با پدیده قطع گاز صنایع جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ توزیع مناسب برنج هندی در بازار بیمه‌نامه تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان عملیاتی شد طرح جدید ایران‌خودرو برای به‌روزرسانی ایمنی خودروهای 206، 207 و رانا افزایش ظرفیت برداشت گاز در فاز ۱۴ پارس جنوبی سازمان حمایت: افزایش قیمت بلیت هواپیما غیرقانونی است نیروگاه های بیوگاز تهران ۸ هزارمگاوات برق در تابستان تولید کردند ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه وزیر اقتصاد: بخش قابل توجهی از منابع بودجه سال آینده از مالیات تامین می شود پرداخت منظم یارانه‌ها تا پایان سال/ جلوگیری از کسری بودجه در دولت ثبت‌نام خودرو‌های سایپا ویژه آبان ۱۴۰۴ + شرایط و لینک سایت ثبت نام سایپا اعلام محدودیت‌های ترافیکی از ۱۴ تا ۱۷ آبان در برخی راه‌ها قیمت روز گوشی ۱۴ آبان ۱۴۰۴ تسهیلات 40 همتی صنعت خودرو در راه است طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ + جدول آغاز مجدد طرح تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز پس از دو سال وقفه زمان عرضه بنزین ویژه اعلام شد+ قیمت ذخایر سدهای کشور بحرانی شد/ روز صفر آبی فرا رسید؟ هر شانه تخم‌مرغ چند؟ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز+ جزییات صابر کاظمی درگذشت تجارت ۳۸ میلیارد دلاری ایران با همسایگان در ۷ ماهه امسال برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در آزادراه شیراز-اصفهان صمصامی: ۹۵ میلیارد دلار ارز صادرات برنگشت طبقه‌بندی ۶ گانه بانک‌ها ابلاغ شد ماجرای ابرهای خطی در آسمان تهران چیست؟ قیمت جهانی طلا امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۴ ثبت ۲۲.۳ میلیون تردد درون‌استانی در تهران طی مهرماه داغ قیمت میوه و سبزیجات بر سبد معیشت مردم کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز به مقاصد اروپایی جزئیات اسقاط ۱۲۹ هزار خودرو از ابتدای سال؛ راه طولانی نوسازی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ افت ضربان قلب صابر کاظمی؛ ارگان‌های بدن آسیب بیشتری دیدند+فیلم هشدار درباره موج جدید واردات غیررسمی پارچه مصرف گاز بخش خانگی‌ از نیروگاه‌ها پیشی گرفت رشد ۳۶ درصدی شاخص کل بورس در ۴۵ روز خالی فروشی نهاده‌ها و ۱۵ هشدار بی‌نتیجه به وزارت جهاد کشاورزی مهاجرانی: قیمت بنزین سهمیه‌ای تغییر نمی‌کند واریزی جدید برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی در پایان آبان‌ماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۴ + جدول مقصر گرانی برنج کیست؟ واردات انبه از کنیا مجاز شد آغاز پرداخت غرامت گندمکاران با واریز ۱۱۰۰ میلیارد تومان سوال ملی از وزیر اقتصاد اعلام وصول شد شمارش معکوس توقف برداشت آب از سد کرج دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت جزییات جدید درباره واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی و یارانه نقدی آبان ماه ۱۴۰۴ عملیاتی‌شدن سامانه زیرساختی مدیریت روسازی و مدیریت فرودگاهی در آینده نزدیک قیمت روز گوشی ۱۳ آبان ۱۴۰۴ شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد هشدار جدی به مشاوران املاک/ اجاره این خانه‌ها ممنوع شد! سقف انحصار ارزی بازرگانان ۳۳ درصد تعیین شد روایت بانک مرکزی از تورم مزمن؛ تقابل نقدینگی و نرخ ارز تجهیزات ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد کشور شد افشای ۲۰ میلیارد دلار معافیت مالیاتی در جیب ۱ درصدی‌ها مرحله نخست پرداخت غرامت گندم‌کاران با واریز ۱۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شد گام نهایی مالیات هوشمند؛ حذف فاکتور‌های کاغذی از دی‌ماه ۱۴۰۴ شیوع جدی تب‌برفکی در برخی دامداری‌ها و خطر احتمالی کمبود لبنیات و گوشت اعلام زمان حراج سکه + جزییات دوره تضمین کیفیت خودرو به سه سال افزایش یافت واردات ۱۵۰ میلیون مترمکعبی گاز از روسیه روی میز مذاکره حضور مدنی زاده و سبحانیان در فراکسیون توسعه متوازن کاهش جزیی تورم بازار مسکن در مهر سهم صورت‌حساب‌های کاغذی از مالیات خرید مؤدیان به کمتر از ۱۰ درصد رسید نرخ محاسباتی ارز در گمرک؛ چالش تازه بودجه ۱۴۰۵ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۳ آبان۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۳ آبان ۱۴۰۴ گزارش نهایی بررسی عملکرد یکساله برنامه هفتم ۱۹ و ۲۰ آبان در صحن مجلس قرائت می‌شود توزیع برنج پاکستانی در بازار با قیمت مصوب ۴۶ هزار تومان رکوردشکنی قرارگاه سازندگی خاتم در پروژه حیاتی انتقال آب طالقان نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و سیمانی‌ها برای سال ۱۴۰۴ اعلام شد دو حراج سکه در آبان؛ پیش‌فروش قطعی با سررسید ۳۰ بهمن قیمت روز گوشی ۱۲ آبان ۱۴۰۴ بسته توسعه اقتصادی استان البرز تدوین می‌شود تفهیم اتهام مسئولان حوزه واردات نهاده‌ دامی؛ اختصاص ۶میلیارد دلار برای واردات نهاد ۱۱۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی به مدار تولید می آید پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ دوره گارانتی خودرو و موتورسیکلت ۳ سال تعیین شد اجرای کامل کالابرگ راهکار اصلی مهار تورم کالاها است بیانیه اتاق بازرگانی در پاسخ به انتشار فهرست بدهکاران ارزی سقف تاریخی شاخص بورس در تیررس سهامداران رئیس‌جمهور امروز پروژه انتقال آب از سد طالقان به تهران را افتتاح می‌کند تورم ۴۸.۶ درصدی؛ هشداری جدی درباره رکود تورمی و فقر کارگری وام نقدی ازدواج حذف می‌شود؟ جزئیات ثبت‌نام کارت رفاهی ازدواج اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۲ آبان۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اضافه برداشت بانک سپه از بانک مرکزی به دلیل مطالبات از دولت و پرداخت وام‌های تکلیفی و سیاستی قیمت روز گوشی ۱۱ آبان ۱۴۰۴ رشد 10 هزار واحدی شاخص کل جزئیات نحوه تخصیص ارز به واحدهای تولیدی مناطق آزاد ۳.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی فروخته شد تکلیف جدید بانک مرکزی برای تأمین ارز و بازپرداخت اقساط ارزی ارزش‌گذاری ویلای لواسان در پرونده چای دبش آغاز شد پرداخت تسهیلات کم‌بهره به چای‌کاران آغاز شد پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده امضای تفاهم‌نامه صنعتی با روسیه برای ارتقای صادرات نتایج قرعه کشی ایران خودرو مادران با کد ملی امروز ۱۱ آبان+ لینک اسامی واریز ۱۸۰۰ میلیارد تومان سود سهامداران در هفته اول آبان کشف قیمت ۸۸۹۸ ریالی هفتمین عرضه اولیه امسال شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۱ آبان۱۴۰۴ بررسی تخصیص ارز برای کالاهای اساسی با حضور معاون رئیس جمهور قیمت روز گوشی ۱۰ آبان ۱۴۰۴ شاخص بورس در کانال ۳.۲ میلیون واحد باقی ماند اقدام جدید گمرک ایران برای رفع مشکل کشنده‌های متوقف در خاک ترکیه امکان ارسال فهرست معاملات از طریق سامانه مؤدیان فراهم شد نرخ مالیات بنزین سوپر تعیین شد نمونه صورتحساب الکترونیک در سامانه مالیاتی بارگذاری شد افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر عملکرد یک ساله اجرای قانون برنامه هفتم با حضور وزرای دولت بررسی می‌شود فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۵ اعلام شد طرح گزیر نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود جلوگیری از واردات ۱.۵ میلیارد دلاری با بومی سازی تجهیزات سلامت مافیای اقتصادی پشت پرده واردات زغالسنگ هفتمین عرضه اولیه امسال، امروز انجام می شود زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سبقت بورس از طلا و دلار بازار کدام شغل ها تحت تأثیر هوش مصنوعی سکه می‌شود؟ بورس کالا در مسیر تنوع دارایی؛از کالاهای صنعتی و معدنی تا رمزارز و طلا دستور پزشکیان؛ وزارت اقتصاد مأمور ساماندهی مدیریت مرزها شد عارف: ایران می‌تواند جزو ده کشور جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد حاجی‌دلیگانی: قطع یک‌باره یارانه سه دهک، اشتباه است ۳ راه جبران کسری بودجه در سال آینده سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی گام های نهایی دولت و مجلس برای ساماندهی نیروهای شرکتی قیمت خودرو در هفته‌ اول آبان آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۱۴.۵ همت عبور کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش مجوز ترخیص ۶۰۰ کشنده معطل در مرز ترکیه صادر شد ثبت‌نام جدید سایپا آبان ۱۴۰۴+جزییات و شرایط شمش طلا اولین کالای وارداتی به کشور/ افزایش ۹۱ درصدی واردات برنج قیمت روز گوشی ۷ آبان ۱۴۰۴ بازدهی بورس تهران در مهر ماه به ۲۱ درصد رسید تکلیف کاهش ساعت کاری کارکنان دولت روشن شد جزئیات مصوبات کمیته حمایت از کسب‌وکار پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ ثبت‌نام فروش فوری سایپا آبان ۱۴۰۴+ جزییات و شرایط+ لینک ثبت نام قیمت روز گوشی ۶ آبان ۱۴۰۴ رشد 48 هزار واحدی شاخص کل بورس شستا مسئول ناترازی صندوق‌های بازنشستگی نیست/ مشکل بنزین را حل کردیم زمان هفتمین عرضه اولیه امسال مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ تولید ال ۹۰ ایرانی در پارس خودرو رسماً آغاز شد رشد ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد+ جدول قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد شورای رقابت علیه ۷ نهاد اعلام جرم کرد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد

اهداف آنکارا از احیای راه‌آهن حجاز؛ تشدید رقابت منطقه‌ای با اسرائیل؟

توافق اخیر ترکیه، سوریه و اردن برای احیای راه آهن «حجاز» می‌تواند پیامدهای راهبردی جدی برای منطقه داشته باشد که مهمترین آن مقابله با نظم تعریف شده غرب با محوریت اسرائیل برای تبدیل آن هاب ترانزیتی است.
اهداف آنکارا از احیای راه‌آهن حجاز؛ تشدید رقابت منطقه‌ای با اسرائیل؟
کد خبر:۳۷۹۷۳

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ اخیرا رسانه‌های ترکی و عربی تاکید ویژه‌ای بر اهمیت احیای خط ریلی «آناتولی-حجاز» دارند که ماه پیش قرارداد اولیه آن بین ترکیه، سوریه و اردن منعقد شد.

براساس گزارش دیلی صباح ترکیه، مقامات ارشد سه کشور برای احیای خط آهن تاریخی حجاز توافق کرده‌اند و این گامی بزرگ در جهت احیای ارتباطات منطقه‌ای و حفظ میراث مشترک است. در واقع، این مسیر با طول ۱۷۵۰ کیلومتر، ترکیه، سوریه، اردن و عربستان سعودی را به هم متصل و برخی از مهم‌ترین مراکز شهری منطقه را به هم متصل می‌کند. 

عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه نیز گفت: «راه‌آهن تاریخی حجاز احیا می‌شود که این توافق در جریان نشست سه جانبه‌ای حاصل شد. سه کشور به توافق اولیه‌ای در مورد پیش‌نویس یادداشت تفاهمی دست یافتند که همکاری جامع در زیرساخت‌های حمل و نقل را ترسیم می‌کند.» 

در چارچوب این ابتکار، ترکیه به تکمیل ۳۰ کیلومتر (۱۸.۶ مایل) از روبنای مفقود شده در بخش سوری راه‌آهن کمک خواهد کرد. همچنین اردن ظرفیت فنی خود را برای پشتیبانی از نگهداری، تعمیر و بهره‌برداری از لوکوموتیوها در سوریه ارزیابی خواهد کرد. این سه کشور همچنین قصد دارند مطالعات فنی مشترکی را با هدف افزایش دسترسی ترکیه به دریای سرخ از طریق بندر عقبه اردن انجام دهند. علاوه بر این، حمل و نقل جاده‌ای بین ترکیه و اردن از طریق سوریه قرار است پس از ۱۳ سال تعلیق به دلیل جنگ داخلی از سر گرفته شود. 

خط آهن حجاز که بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۸ در زمان سلطان عبدالحمید دوم عثمانی ساخته شد، تقریبا ۱۷۵۰ کیلومتر طول داشت و استانبول را به شهرهای مقدس اسلامی مکه و مدینه و همچنین دمشق و بخش‌هایی از یمن متصل می‌کرد. این راه‌آهن که برای تسهیل زیارت مکه طراحی شده بود، اهداف راهبردی نظامی و اداری را نیز دنبال و کنترل عثمانی‌ها را بر استان‌های دوردست تقویت می‌کرد. 

این خط آهن شامل زیرساخت‌های مهندسی مانند پل‌های سنگی، ایستگاه‌های صحرایی و مسیرهای متناسب با زمین‌های ناهموار بود. اگرچه بخش عمده‌ای از این راه‌آهن در طول جنگ جهانی اول و درگیری‌های پس از آن برچیده یا آسیب دید اما بخش‌هایی از آن دست‌نخورده باقی مانده و مدت‌هاست که در سال‌های اخیر ترمیم شده است. 

چالش سوریه 

پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی و تحمیل قیمومیت بریتانیا و فرانسه بر بیشتر مناطق شام، مسائل مربوط به مالکیت، عملیات راه‌آهن را پیچیده کرد و منجر به قطع کامل این شبکه در اوایل دهه ۱۹۲۰ شد. سایر خطوط راه‌آهن در قرن بیستم، پایتخت‌های منطقه را از بیروت از طریق دمشق و بغداد به استانبول متصل می‌کردند اما تحولات ژئوپلیتیکی، از جنگ داخلی لبنان گرفته تا اشغال فلسطین، ضربات پی در پی به آن‌ها وارد کرد. 

امروزه، اداره کل راه‌آهن حجاز سوریه، به همراه اداره راه‌آهن حجاز اردن، یکی از دو نهادی است که این خط تاریخی را به ارث برده‌اند. داده‌های وزارت حمل و نقل نشان‌دهنده کاهش شدید تعداد مسافران در شبکه این دو شرکت در دهه‌های اخیر است. بازسازی زیرساخت‌های راه‌آهن نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است. براساس اعلام مقامات سوری، از ۲۵۵۳ کیلومتر خط، فقط ۱۰۵۲ کیلومتر آن امروز عملیاتی است، ۷۶ ایستگاه از ۱۰۵ ایستگاه از سرویس خارج شده‌اند و ۲۶۲ پل از ۶۰۷ پل قادر به ارائه خدمات نیستند. 

حداکثر سرعت طراحی‌شده برای این شبکه ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است اما سرعت واقعی به دلیل فرسودگی زیرساخت‌ها به حدود ۴۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است. همچنین راه‌آهن سوریه با کمبود شدید منابع انسانی و مادی مواجه است و بیش از ۷۰ درصد از کادر فنی آن بالای پنجاه سال سن دارند. 

البته ترکیه به نوعی آمادگی خود برای بازسازی مسیر در سوریه را اعلام کرده است. ابتکار ترکیه برای بازسازی راه‌آهن تاریخی حجاز، حفظ آثار تاریخی را با اهداف توسعه مدرن ترکیب می‌کند. این اقدام، راهبرد کلان آنکارا برای ایجاد ثبات و نفوذ در سوریه و ارتقای بهبود بلندمدت را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی می‌تواند فرصت‌های اقتصادی ایجاد، مسیرهای تجاری را تقویت و از رشد منطقه‌ای حمایت کند. ترکیه با تلاش‌های مصمم، امیدوار است میراث راه‌آهن را در سوریه احیا و اهمیت آن را در آینده تضمین کند. 

اهداف راهبردی آنکارا 

دولت‌های حاضر در این مسیر به ویژه ترکیه، مزایای راهبردی بسیاری برای احیای راه‌آهن آناتولی حجاز مطرح می‌کنند. احیای این خط آهن چیزی فراتر از میراث فرهنگی است؛ احیای راه‌آهن حجاز با نیازهای لجستیکی مدرن همسو است و هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد، ظرفیت گردشگری را بالفعل کرده و دسترسی به دریای سرخ از طریق عقبه را تسهیل می‌کند. ارتقا هماهنگ این مسیر تاریخی از سوی ترکیه، سوریه و اردن، آن را به یک کریدور تجاری زنده تبدیل خواهد کرد که اروپا، شام و خلیج فارس را به هم متصل می‌کند. 

در عین حال، برخی از تحلیلگران ابتکار بازسازی راه‌آهن حجاز را در چارچوب «نئوعثمانی‌گرایی» تعریف و آن را به عنوان بازتابی ظریف از قصد ناگفته آنکارا برای احیای میراث نمادین دوران عثمانی تفسیر کرده‌اند. در مقابل، گروه دیگری از تحلیلگران معتقدند که اجرای پروژه راه‌آهن حجاز، همکاری منطقه‌ای را تقویت کرده و تفاهم بیشتری را بین حوزه‌های ترک و عرب جهان اسلام ایجاد می‌کند. با توجه به مسیر تاریخی راه‌آهن حجاز که از حیفا می‌گذرد، این امکان وجود دارد که اگر پروژه عبری-غربی «توافق ابراهیم» بیشتر گسترش یابد، این پروژه می‌تواند بسیار مرتبط و مورد تقاضا در سراسر خاورمیانه و کشورهای همسایه شود. در این زمینه، این دیدگاه نیز وجود دارد که پروژه احیای راه‌آهن حجاز می‌تواند مزایای بین‌المللی داشته باشد اما تنها در صورتی که درگیری‌های جاری در خاورمیانه با موفقیت مهار شود. 

در واقع، این پروژه بخشی از تلاش بزرگ ترکیه برای گشودن کریدورهای تجاری جدید، در کنار پروژه‌های مهمی مانند جاده توسعه عراق و کریدور احتمالی زنگزور در قفقاز جنوبی است. اکنون نیز با قرارداد اخیر سه کشور احیای بخش سوریه-اردن، شریان تجاری مهم بین ترکیه و دریای سرخ را بازگشایی می‌کند. این امر به ترکیه اجازه می‌دهد تا تجارت خود را با عربستان سعودی و شاخ آفریقا گسترش دهد. این ابتکار نشان می‌دهد که چگونه پویایی‌های منطقه‌ایِ در حال تغییر، پروژه‌های زیرساختیِ راکدِ سابق را ممکن می‌سازند. 

البته این مسیر ظرفیت گسترش به فراتر از مناطق تاریخی خود را دارد. برای نمونه پس از اتصال به عربستان، می‌تواند به امارات یا عراق نیز گسترش یابد. در این صورت ترکیه با درگیر کردن کشورهای عربی هم جایگزین یا مکملی برای مسیر توسعه عراق ارائه می‌دهد که در صورت بروز مشکل امنیتی از آن استقاده کند و هم خلیج فارس و دریای سرخ را به ترکیه متصل می‌کند. باید توجه داشت که ترکیه در سال‌های اخیر به دنبال معرفی خود به عنوان هاب ترانزیتی کالا و انرژی بوده است اما حذف آن از مسیر هند-خارومیانه-اروپا (آیمک) موجب نگرانی و حتی خشم آن شد؛ به طوری که اردوغان با لحن تهدیدآمیزی اظهار داشت که امکان توسعه کریدورهای منطقه‌ای بدون حضور ترکیه ممکن نیست. 

در واقع، ترکیه با این امر ضربه بزرگی به اسرائیل نیز وارد خوادهد کرد. باید توجه داشت که بر اساس نظم جدید تعریف شده از سوی غرب برای غرب آسیا، رژیم صهیونیستی علاوه بر هژمونی نظامی باید به عنوان هاب انرژی و ترانزیت منطقه نیز باشد تا امنیت انرژی اروپا تامین شود. تشکیل اتحاد اسرائیل-یونان-قبرس در مدیترانه شرقی و همکاری برای انتقال منابع گاز منطقه به اروپا را می‌توان در این راستا توضیح داد. 

در مجموع، ترکیه با احیای راه آهن تاریخی حجاز علاوه بر یادآوری حضور تاریخی خود در منطقه در دوره عثمانی که قدرت نرم آن را بهبود می‌بخشد، گام مهمی هم در راستای نبرد کریدورهای تجاری برمی‌دارد. این شبکه ریلی به نوعی رقیبی جدی برای پروژه آیمک بوده و می‌تواند نظم نوین منطقه‌ای غرب مبتنی بر قدرت‌یابی رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد. البته نباید فراموش کرد که غرب و تل آویو نیز بیکار نخواهند نشست و بدون تردید در قالب ایجاد چالش‌های امنیتی به ویژه در سوریه، چشم‌انداز آن را با مشکل مواجه خواهند کرد.