۲۳:۵۱ ۱۴۰۳/۰۷/۱۰

کدام خرما قند کمتری دارد؟

کدام خرما قند کمتری دارد؟ اگر شما هم به دنبال جایگزین مناسب قند و شکر هستید ادامه این مطلب را بخوانید.
کدام خرما قند کمتری دارد؟
کد خبر:۴۰۴۵

به گزارش اقتصاد معاصر؛ « کدام خرما قند کمتری دارد » این سوالی است که برخی بیماران خاص یا افرادی که به دنبال رژیم و جایگزین مناسب برای قند و شکر هستند مطرح می کنند. شاید برخی بگویند مصرف خرما بجای قند برای بدن ما هیچ ضرری ندارد اما جالب است بدانید که کارشناسان تعذیه اصلا زیاده روی در مصرف خرما را توصیه نمی کنند و میگویند مقدار مصرف خرما بسیار مهم است و مصرف زیاد آن باعث اثرات منفی قند در بدن می شود. در کنار این موضوع شما باید دانید که میزان قند در خرماها مختلف است. به عنوان مثال خرمای رطب به دلیل بالا بودن قند در افراد دیابتی باعث تغییر بالانس قند خون می شود اما خرمای خارک که در نواحی سیستان و بلوچستان رشد می‌کند  قند کمتری دارد و دیرتر در بدن آزاد می‌شود.

 

کدام خرما قند کمتری دارد؟

 

چرا مصرف خرما بجای قند انتخاب خوبی است؟

قند و شکر فراوری شده هستند و به سرعت در بدن جذب می‌شوند و بلافاصله بعد از خوردن آنها قند خون شما بالا می‌رود. با بالا رفتن میزان قند خون بدن انسولین زیادی وارد خون می‌کند و قند وارد سلول ها شده و انرژی بدن را تامین میکند و اما به دلیل این که میزان بسیار زیادی قند در خون شما وجود دارد مقدار اضافی آن به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. این باعث چاقی شما می‌شود.


فرایندی که در بالا توضیح دادیم برای افراد سالم است، اما در افراد مبتلا به دیابت یا همان بیماری قند خون بالا رفتن ناگهانی قند بر اثر خوردن قند و شکر بسیار خطرناک تر است. در این افراد یا انسولین به میزان کافی وارد خون نمی شود( دیابت نوع 1) و یا این که سلول های بدن این افراد به انسولین مقاومت دارد ( دیابت نوع 2) (مقاومت به انسولین به خاطر مصرف زیاد قند به وجود می آید) . به هر صورت قند خون در این افراد بالا می‌ماند و این برای سلامت آنها بسیار خطر آفرین است.

 

خرما چه خاصیتی دارد که آن را جایگزین مناسبی برای قند و شکر میکند؟

بر خلاف قند و شکر خوردن خرما قند خون را به سرعت بالا نمی‌برد و این روند به آرامی صورت می‌گیرد. در نتیجه انرژی حاصل از قند خرما صرف سوخت و ساز بدن می‌شود و به صورت چربی ذخیره نمی‌شود. این خاصیت به دلیل وجود فیبر خوراکی در خرماست که سرعت جذب قند آن را کند می کند. در مصرف خرما هم به هیچ وجه زیاده روی نکنید زیرا علاوه بر سرعت جذب قند به خون میزان مصرف آن نیز موثر است.

 

آیا خرما قند خون را بالا می‌برد؟

درصد بالایی از خرما را انواع قند تشکیل می‌دهد که پس با خوردن خرما این قند وارد خون می‌شود و قند خون را بالا می‌برد اما سرعت وارد شدن قند خرما به خون بسیار آهسته است به همین دلیل به صورت انفجاری قند خون را بالا نمی‌برد و از این لحاظ برای بدن ضرر کمتری نسبت به قند و شکر دارد.

 

شاخص گلیسمی یک معیار برای سنجش سرعت بالا رفتن قند خون بعد از خوردن موارد غذایی است. کارشناسان معتقدند برای این که دچار مشکلات ناشی از بالا رفتن ناگهانی قند خون نشوید حتما مواد غذایی با شاخص گلیسمی زیر 50 را مصرف کنید. بیشتر خرماها دارای شاخص های گلیسمی زیر 50 هستند.


کدام خرما قند کمتری دارد؟

همان گونه که گفتیم بخش مهمی از خرما را قند تشکیل می دهد و این برای تمام خرماها صدق می کند. هر چه رطوبت خرما بیشتر باشد درصد قند آن کمتر است.

 

انواع خارک و رطب نسبت به خرماهای کاملا رسیده مقدار قند کمتری دارند. اما خارک و رطب معمولا در تمام طول سال در دسترس نیستند و نگهداری از آنها نیز دشوار تر است.

 

خرماهای کاملا رسیده با آن که قند بالاتری دارند اما دارای مواد معدنی و خواص بیشتری برای بدن هستند. علاوه بر این ویژگی در تمام ماه های سال در دسترس شما هستند. از لحاظ قیمت هم به صرفه تر هستند.

 

اگر میخواهید با خوردن هر دانه خرما قند کمتری را به بدن خود وارد کنید بهتر است خرماهایی با دانه‌های ریزتر تهیه کنید. به طور مثال خرمای خاصویی ریزترین خرمای ایران است و برای خوردن خرما با چای بسیار مناسب است و خوردن چند دانه از آن قند زیادی را وارد بدن شما نمی کند.

 

کالری هر دانه خرمای خاصویی تقریبا به اندازه یک حبه قند است. این در حالی است که سایر خرما معمولا به اندازه دو یا سه حبه قند انرژی دارند.

 

بنابراین در بین انواع خرمای رسیده خرمای خاصویی قند کمتری در هر دانه خرما دارد. شما در طول روز می‌توانید 5 عدد خرمای خاصویی (هر عدد حدود 5 گرم و جمعا 25 گرم) را بدون نگرانی خاصی مصرف کنید. این برای سایر خرماها حدود 1 تا 3 عدد است.

 

خرما مناسب برای دیابتی ها

خرمای رطب به دلیل بالا بودن قند در افراد دیابتی باعث تغییر بالانس قند خون آنها می‌شود از این رو ما به این افراد توصیه می‌کنیم که خرمای خارک که در نواحی سیستان و بلوچستان رشد می‌کند و دارای قند کمتری است و دیرتر در بدن آزاد می‌شود را مصرف کنند.

 

مجید حسین قمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه خرما برای چه کسانی توصیه نمی شود، اذعان داشت: دیابتی‌ها، افراد مبتلا به سندرم متابولیک، بیماران قلبی و عروقی و همچنین افرادی که مستعد تبخال هستند بهتر است از مصرف برخی خرماها امتناع کند.

 

وی در ادامه افزود: خرمای رطب به دلیل بالا بودن قند در افراد دیابتی باعث تغییر بالانس قند خون  آنها می‌شود از این رو ما به این افراد توصیه می‌کنیم که خرمای خارک که در نواحی سیستان و بلوچستان رشد می‌کند و دارای قند کمتری است و دیرتر در بدن آزاد می‌شود را مصرف کنند.

 

قمی در رابطه با افرادی که دچار سندرم متابولیک و مشکلات قلبی و عروقی نیز هستند تصریح کرد: بهتر است خرما زیاد مصرف نشود چرا که ممکن است فرد مبتلا به چاقی شود.

 

وی در پایان عنوان کرد: افرادی که به بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند مثل تبخال به دلیل اینکه ویروس‌ها معمولا یکی از منابعی که استفاده می‌کنند مواد قندی است نیز می‌تواند فردرا مستعدتر کند.

 

کد ویدیو
برچسب‌ها:
خرما
ارسال نظرات