تجهیز ۵.۵ هکتار اراضی بندر چابهار برای تخلیه و بارگیری کشتیرانی
به گفته مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، توسعه کریدور شمال-جنوب از رویکردهای مهم اقتصادی کشور است، در این راستا ۵.۵ هکتار اراضی در بندر شهید بهشتی چابهار برای انجام خدمات تخلیه و بارگیری در حال آمادهسازی و تجهیز است.
کد خبر: ۴۱۲۸
به گزارش اقتصاد معاصر، طبق اعلام روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی، محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت، سال ۲۰۲۴ میلادی را سالی بسیار سخت برای صنعت حمل و نقل دریایی جهان توصیف و تصریح کرد: در این سال نرخ حمل بار کانتینری در دنیا با ۵۷ درصد کاهش مواجه بوده و هم اکنون نیز با کاهش مجدد قیمت حمل بار در بازارهای جهانی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: میانگین قیمت حمل کانتینری کالاهای وارداتی ۵۲ درصد کاهش داشته است و در حوزه صادرات نیز با کاهش قیمت حمل مواجه بودهایم؛ ضمن اینکه قیمتهای حمل جهانی در بخش حمل فله نیز با کاهش و نوسان مواجه است؛ با این حال میزان حمل کالاها به لحاظ وزنی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۷ دهم درصد افزایش داشته و به ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در سال گذشته رسید.
مدرس خیابانی با بیان اینکه امروز همه دریانوردان شاغل بر روی ناوگان کشتیرانی، ایرانی هستند، تعداد شناورهای گروه کشتیرانی را ۱۴۳ فروند انواع شناور کانتینربر، فلهبر، چندمنظوره و حمل کالای عمومی، تانکر و ... اعلام کرد و افزود: با خرید کانتینرهای تازه، تعداد کانتینرها در ناوگان هم اکنون به ۲۰۶ هزار دستگاه رسیده که مأموریت حمل کالا را انجام میدهند.
وی اضافه کرد: در حوزه حملونقل ترکیبی نیز در حال حاضر با سفارش ساخت و خرید از تولیدکنندگان داخلی تعداد ۱۵۵۸ دستگاه واگن در انواع مختلف در ناوگان در حال فعالیت است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: توسعه کریدور شمال-جنوب یکی از رویکردهای مهم اقتصادی کشور است که به همین منظور گروه کشتیرانی فعالیتهای خود را در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز کرده است که در این خصوص ۵.۵ هکتار زمین در این بندر برای انجام خدمات تخلیه و بارگیری در حال آماده سازی و تجهیز است، سال گذشته نیز حدود ۶۶ هزار TEU کانتینر در چابهار تخلیه و بارگیری شد، امسال این رقم به ۱۰۰ هزار TEU کانتینر خواهد رسید.
مدرس خیابانی همچنین به انعقاد قرارداد ساخت ۱۲ شناور با شرکتهای داخلی اشاره و بیان کرد: افزایش ظرفیت و جوان سازی ناوگان در شرکت کشتیرانی دریای خزر با ورود ۸ فروند شناور و افزایش ظرفیت حمل از ۹۵ به ۱۲۳ هزار تُن و همچنین سفارش ساخت چندین شناور جدید از اقدامات انجام شده در این بخش بوده است.
مدرس خیابانی تاکید کرد: به دنبال کاهش عمر ناوگان هستیم و باید در ۱۰ سال میانگین سن ناوگان را به زیر ۱۰ سال برسانیم، چون عمر ناوگان کشتیرانی در حال حاضر ۱۹ سال است.
در روزهای اخیر، برخی از مقامات اسرائیل گزینه حمله به زیرساختهای نفتی ایران را مطرح میکنند، در حالی که این امر و پاسخ احتمالی ایران در هدف قراردادن تاسیسات گازی اسرائیل و بستن تنگه هرمز، پیامدهای جدی برای اقتصاد جهان به ویژه خود اسرائیل و ایالات متحده دارد.
انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در اقدامی ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی به تعویق افتاد. موضوعی که عدهای معتقدند تحت تاثیر وزیر در سایه بوده است.
آنطور که رئیس سازمان بورس گفته است، زمانی که سهامداران خرد، نگاه کوتاهمدت به بازار سرمایه داشته باشند، نهاد ناظر باید با صبر و تامل، کمهزینهترین مسیرها را انتخاب کند.
«کارایی» یک مفهوم اساسی و پایه در اقتصاد است که به استفاده بهینه از منابع برای دستیابی به نتایج مطلوب با حداقل ضایعات اشاره دارد. این مفهوم نقش مهمی در تعیین بهرهوری و رقابتپذیری یک اقتصاد دارد.
رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعدهگرایی و ایفای بدون نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومان و توانمندسازی جامعه، به عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده است.
عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن تشریح مزیتهای بازار ارز توافقی، بهبود روند بازگشت ارز حاصل از صادرات فعالان اقتصادی را به عنوان یکی از ویژگیهای این بازار معرفی کرد.
کارشناس حوزه پولی و ارزی در گفتوگو با «اقتصاد معاصر»:
کارشناس حوزه پول و ارز با تأکید بر اینکه نوسانات اخیر نرخ ارز موقت و ناشی از رفتارهای هیجانی است، گفت: برداشت اخیر بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی توسط دولت موجب تقویت عرضه ارز شده و همین عامل نیز به ثبات بازار کمک میکند.
مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری موجب شد خودروسازان ۳۰ درصد پایینتر از توان تولیدی خود، خودرو تولید کنند، گفت: اولویت تخصیص ارز اول باید به شرکتهای خودروسازی خودمان باشد تا بتوانند واردات خودرو را انجام دهند، اولویت بعدی تخصیص ارز هم باید با خودروسازهای مونتاژی باشد.
یک پژوهشگر حوزه بودجه و بانک در گفتوگو با «اقتصاد معاصر» بررسی کرد؛
به گفته این پژوهشگر حوزه بودجه و بانک، موضوعی که در حوزه بودجه طی سالیان متمادی، به شدت در فضای رسمی و غیررسمی نظام حکمرانی کشور مشهود بوده، اختلافات اساسی مجلس و دولت در جابهجایی، حذف و افزودن به احکام، ردیفها و ارقام لایحه بودجه است.