۰۳/دی/۱۴۰۴ | ۱۱:۴۰
قیمت روز گوشی ۳ دی ۱۴۰۴ ترمز حذف یارانه پردرآمد‌ها کشیده شد؟ نرخ سوخت هواپیما در سال ۱۴۰۵ قیمت دلار و ارز امروز ۳ دی ۱۴۰۴ ۵۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و بهینه‌سازی نیروگاه‌ها آغاز شد لغو تماس‌های تبلیغاتی با شماره‌گیری عدد ۱۱ جهش ۵۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۵ ساعت دیدار استقلال و المحرق امروز ۳ دی ۱۴۰۴ + ترکیب احتمالی استقلال سایه سنگین افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت بر معیشت کارگران ساعت کاری جدید ساتنا و چکاوک اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۳ دی ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۳ دی ۱۴۰۴ ارز چند نرخی استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را ترویج می‌دهد نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران امروز ۲ دی ۱۴۰۴+ اسامی برندگان ایران خودرو جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ اتاق بازرگانی؛ متهم ردیف اول سوء استفاده از کارت‌های اجاره‌ای ابهام در سابقه واردات تلفن همراه واردکنندگان ادعای فاسد شدن یا ریختن برنج در دریا واقعیت ندارد اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای ارائه کالابرگ به شیوه جدید در ۳ ماهه پایان سال پیشنهاد جنجالی استقلالی‌ها به رامین رضاییان قیمت روز گوشی ۲ دی ۱۴۰۴ ابلاغ نحوه شمول سفر تشویقی دوم برای شناور‌های فعال در گمرک ۳ استان جزئیات تازه از اصلاح ساختار وزارت راه غضنفری: امکان پیش‌فروش و معاملات آتی برق تجدیدپذیر فراهم شد بودجه ۱۴۰۵ با «ریال جدید» به مجلس می‌رود قیمت جدید محصولات ایران خودرو در دی ماه+ جدول بانک کشاورزی ۵۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد آخرین وضعیت تعطیلی مدارس تهران فردا چهارشنبه ۳ دی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ + جدول چه کسانی می‌توانند خودرو شخصی خود را به ایران بیاورند؟ نرخ عوارض ۳ آزادراه افزایش یافت زمان واریز سود سهام عدالت+ جزییات و مبلغ قیمت جدید دام‌زنده ۲ دی‌ماه ۱۴۰۴ اعلام شد قیمت جدید وانت آریسان اعلام شد پرداخت مستقیم حقوق نیروهای شرکتی در حال نهایی شدن است قیمت دلار و ارز امروز ۲ دی ۱۴۰۴ نماینده مردم سیستان: تقویت بانک کشاورزی، زمینه ساز افزایش تاب آوری اقتصادی است علی آبادی: افزایش بهره‌وری آب در دستور کار قرار گرفت افزایش ۳۰ درصدی نرخ توزین کالا‌های گمرکی با ابلاغ هیات عالی نظارت قیمت جهانی طلا امروز ۲ دی ۱۴۰۴ اخبار جدید از افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان + جزییات تفکیک پرداخت حقوق وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۲ دی ۱۴۰۴ ورود سامانه جدید بارشی از امشب به کشور وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱ دی ۱۴۰۴ چهارشنبه حراج سکه‌های ۱۴۰۴ برگزار می‌شود وزیر اقتصاد: جزییات برنامه حمایتی دولت از بازار سرمایه اعلام می‌شود جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ ‌حجم و ارزش معاملات روزانه شمش نقره رکورد زد ضوابط جدید تسهیلات مسکن اعلام شد تقسیم‌بندی جدید مشترکان گاز؛ عدالت مصرف در ۱۳۰۰ شهر مداخله مستمر و سنگین بانک مرکزی در بازار اسکناس ارز تردد بیش از هفت میلیون زائر و مسافر از مرز مهران رقم آخرین حقوق بازنشستگان تغییر کرد انتظار برای واردات خودرو ۹ ماهه شد لیست قیمت خرید آپارتمان در غرب تهران+ جدول طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ + جدول ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی قیمت روز گوشی ۱ دی ۱۴۰۴ پیشنهاد افزایش نرخ خوراک برای پتروشیمی های متخلف اعلام شرایط فروش ETF پالایشی و سهام سه بانک بورسی ۱۰ قلم کالا به فهرست کالاهای قابل ورود با رویه کولبری اضافه شد پرداخت ۲۰۱ همت وام ازدواج و فرزندآوری به بیش از ۹۰۰ هزار نفر گمرک آپرین برای ترخیص خودرو مجاز شد عرضه محصولات فورس و امپاور در بورس کالا اعلام زمان آغاز ثبت سفارش تکمیلی واردات گوشت آغاز فاز چهارم محاسبه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده / صورت‌حساب کاغذی رسماً حذف شد بانک مرکزی شرط جدید برای حساب‌های بانکی تعیین کرد قیمت جهانی نفت امروز ۱ دی ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۱ دی ۱۴۰۴ برنج وارداتی با ارز ۱۰۷ هزار تومانی به کشور وارد شد قیمت جهانی طلا امروز ۱ دی ۱۴۰۴ تاریخ دقیق لیله الرغائب ۱۴۰۴/ شب آرزوها + اعمال یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد گزارش هواشناسی امروز ۱ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ وزارت جهاد کشاورزی ریختن برنج به دریا را تکذیب کرد آغاز قیمت‌گذاری شرکت ایران‌مال توسط جامع‌ترین هیأت کارشناسی رفع فیلتر تلگرام تکذیب شد مرحله پایانی معوقات متناسب‌سازی1403 حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت شد بورس در نقطه حساس/ رشد واقعی است یا هیجانی؟ تشدید سامانه بارشی در ۴ استان؛ پایان بارش‌ها در اغلب نقاط کشور از فردا افزایش سهم کارت سوخت شخصی در سوختگیری تا ۷۴ درصد بیش از ۹۰ درصد خاویار تولیدی کشور صادر می‌شود هشدار سطح زرد هواشناسی برای تهران وزرای نفت و اقتصاد در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند موانع گمرکی و نظارتی مانع بهره‌گیری ایران از ترانزیت چین ـ اروپا است دولت اراده ای برای اجرای مصوبه مولدسازی دارایی ها ندارد ساعت کاری میادین میوه و تره‌بار برای شب یلدا تغییر کرد افزایش تعرفه‌ گاز در راه است؟ نقره باز هم رکورد زد وضعیت بورس امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ قیمت جدید مرغ و تخم‌مرغ در بازار میوه شب یلدا با قیمت متعادل عرضه می شود جاده چالوس بسته شد صادق: کریدورهای ترانزیتی محور تبدیل ایران به هاب لجستیک است سیب‌زمینی و پیاز به میزان کافی ذخیره‌سازی شده است بانک مرکزی: تعیین سهمیه واردات از محل صادرات نباید مانع بازگشت ارز شود اعتماد به بازار سرمایه بازگشته است نرخ جدید اجاره آپارتمان در تهران قیمت روز گوشی ۲۹ آذر ۱۴۰۴ عرضه حامل‌های انرژی در بورس انرژی بودجه ۱۴۰۵ با کسری صفر بسته شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ۵۳ قلم کالای اساسی مشمول واردات بدون انتقال ارز شد صدور کارت بازرگانی اجاره‌ای در سال ۱۴۰۳ چهار برابر ۱۰ سال اخیر انتقال دانش و تجربه مهندسان کروز به دانشجویان فاز دوم اصلاحات ساختاری ناظر بر استانی سازی واحدهای اجرایی دستگاه‌ها است مصرف ۷۵ درصد گاز تولیدی در بخش خانگی و تجاری واریز کالابرگ دهک‌های درآمدی چهارم تا هفتم + مبلغ و جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ پانزدهمین عرضه اولیه امسال، دوشنبه اول دی آخرین مهلت ثبت‌ نام ایران خودرو امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴+زمان قرعه‌ کشی ایران خودرو + لینک سایت اعلام اسامی برندگان کاهش ۳۳ درصدی بارش‌ها در کشور فاصله ۲۵ درصدی در بازار آیفون حفظ شد گزارش هواشناسی امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ حذف سهمیه بنزین خودرو‌های خارجی با موتور بالای ۱۳۰۰ سی‌سی دی‌ماه پایان راه فاکتورهای کاغذی؛ هشدار مالیاتی به اصناف و فعالان اقتصادی بررسی تبعات افزایش نرخ سنایی/ موقتا ترمز واردات گوشی لوکس از مسیر مسافری کشیده شد کاهش ۱۰ درصدی مصرف لبنیات در کشور از ابتدای امسال کاهش مدت‌ بازپرداخت وام اشتغال مددجویان با نص قانون در تعارض است نرخ مصوب برنج وارداتی برداشته شد/ تعیین قیمت به صورت رقابتی ماده ۵۰ برنامه هفتم بهترین مسیر برای خانه دار شدن مردم است وزیر جهاد کشاورزی: مشکل تأمین نهاده در کشور برای همیشه مرتفع شده است تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای قرارداد میدان نفتی آزادگان بانک مرکزی: واردات در مقابل صادرات نباید محدود شود مهارت، درآمد کارگران را افزایش می دهد بهبود ۴۰ میلیمتری متوسط بارش کشور با بارش‌های اخیر/ همچنان نسبت به میانگین بلندمدت فاصله داریم معاون ارزی بانک مرکزی: اقتصاد ایران سال‌هاست در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد وزیر جهاد کشاورزی: سند توسعه عدالت کشاورزی تدوین می‌شود سن فرسودگی خودرو چقدر است؟ بیمه‌ها چقدر خسارت دادند؟ برخی از جرایم مالیاتی طلافروشان بخشیده شد فروش ۵۱ هزار قطعه سکه در آخرین پیش‌فروش امسال قیمت روز گوشی ۲۶ آذر ۱۴۰۴ آخرین فرصت بخشودگی جریمه بیمه شخص ثالث+ جزییات توضیحات میدری درباره زمان واریز کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ ثبت نام سایپا ویژه یلدا ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام تصمیم جدید بانک مرکزی برای کاهش صف وام ازدواج و فرزندآوری ساعت کاری بانک‌ها در دی ماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جزئیات قیمت جهانی طلا امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ نقره برای نخستین‌بار در تاریخ به ۶۶ دلار رسید آغاز اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد در ۹۱ شهرستان کم‌برخوردار کشور میوه و لبنیات هم از سفره کارگران حذف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ ارز کالاهای اساسی تامین شد راه‌اندازی وب‌سرویس برخط بارنامه‌های ریلی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ایجاد نیروگاه خورشیدی از محل وام اشتغال مددجویان؛ موفق‌ترین الگو برای تحقق اهداف مدنظر حاکمیت دسترسی به موقع و منظم شهرداری‌ها به منابع مالیات بر ارزش افزوده با اخذ برخط آن نااطمینانی در فرآیند اخذ مالیات بر ارزش افزوده به کمک صورت حساب الکترونیک پایان خواهد یافت وضعیت بورس امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ تمدید مدت زمان خرید سهام بانک آینده با نماد «وآیند» نقش جدید سازمان مالیاتی در دهک‌بندی؛ مالیات و یارانه به هم پیوند خورد توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت نیرو‌های شرکتی ۹ محصول سواری گروه بهمن از طریق مزایده به فروش می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قواعد معاملات صندوق های نقره مشابه طلاست/ آپشن نقره هم از راه می رسد ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام خودرو‌های وارداتی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز پذیره‌نویسی ۳ صندوق نقره تا پایان هفته جاری واریز آنلاین مالیات ارزش افزوده رستوران‌ها به خزانه دولت توسعه ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری لجستیکی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی توافقات اولیه برای ایجاد نمایندگی کشتیرانی ایران در بصره ارزش بازار پرتفوی بورسی حکشتی در آبان ۱۷ درصد جهش کرد اجاره آپارتمان در زعفرانیه چقدر آب می‌خورد؟ میانگین زمان ترخیص کالا در گمرک به ۷ روز رسیده است مجلس از مصوبه قانونی عرضه زمین به مردم کوتاه نمی‌آید حقوق سال آینده کارگران به ۳۳ میلیون تومان نزدیک می‌شود؟ ثبت نام ایران خودرو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴+ قیمت محصولات و لینک ثبت نام فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو ضوابط رتبه‌بندی صادرات اصلاح شد ثبت‌ نام فروش فوری ایران‌خودرو آذر ۱۴۰۴ +شرایط و سایت ثبت‌ نام ایران‌خودرو بقایی: توقیف نفتکش ونزوئلا و چین مصداق دزدی دریایی دولتی آمریکاست حذف الزام شرکت‌های پخش کالا به اخذ مجوز از شهرداری دیوان محاسبات: عدم شفافیت گمرک، انباشت کالا را تشدید کرده است راه‌اندازی سامانه جامع برای تسهیل وثیقه‌گذاری و تامین مالی در کشور پرداخت اضافه‌کار و پاداش کارمندان مشروط می‌شود؟ آخرین اخبار از واریز کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ وزیر رفاه: از ابتدای سال تاکنون، یارانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قطع شده است نقش‌آفرینی زنان، عامل پیشرفت چادرملو است واریز کالابرگ الکترونیکی امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ + مبلغ و مشمولین اجرای واقعی ماده 41 قانون کار، کلید عبور از بحران معیشتی کارگران تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است رشد فروش جهانی خودروهای برقی به کف رسید بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد خودروهای داخلی میلیاردی شدند؛ کف قیمت خودرو ۷۱۰ میلیون تومان! رشد شغلی، رفاه و تنوع نیرو؛ کروز تصویر واقعی نیروی انسانی خود را منتشر کرد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
امیرحسین نامنی، پژوهشگر اقتصاد

بودجه‌ریزی و شبکه بانکی؛ موتور پنهانِ تورم و تنگنای اعتباری

بودجه ایران دیگر تنها یک سند حسابداری نیست؛ بلکه نقشه مسیر تامین مالی است که سرنوشت تورم و تنگنای اعتباری را رقم می‌زند. تجربه سال‌های اخیر نشان داده کسری‌ها و تعهدات دولت دیر یا زود به شبکه بانکی منتقل می‌شوند و فشار بر بانک‌ها، رشد پایه پولی و افزایش انتظارات تورمی، اقتصاد را در چرخه‌ای از تورم و کمبود نقدینگی گرفتار می‌کند.
بودجه‌ریزی و شبکه بانکی؛ موتور پنهانِ تورم و تنگنای اعتباری
کد خبر:۴۱۴۵۳

اقتصاد معاصر-امیرحسین نامنی، پژوهشگر اقتصاد: بودجه در اقتصاد ایران صرفا یک سند حسابداری برای جمع‌وجور کردن دخل‌وخرج دولت نیست؛ در عمل، «نقشه مسیر تامین مالی» است و تعیین می‌کند وقتی درآمدها مطابق انتظار محقق نشد یا هزینه‌ها از کنترل خارج شد، بارِ کسری بر دوش کدام بخش می‌افتد. تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که این بار، دیر یا زود به شبکه بانکی و در نهایت گاهی آشکار و مستقیم و گاهی پنهان و غیرمستقیم به بانک مرکزی منتقل می‌شود. پیامد این انتقال معمولا دوگانه است و فعالان اقتصادی آن را روزانه حس می‌کنند، تورم افزایش پیدا می‌کند و تنگنای اعتباری تشدید می‌شود.

بودجه ۱۴۰۴ و نگاه به ۱۴۰۵ نیز در همین نقطه حساس قرار دارد. از یک سو، دولت با تعهدات انباشته، هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و فشارهای اجتماعی مواجه است؛ از سوی دیگر، ظرفیت درآمدی اقتصاد محدود است و هر میزان خوش‌بینی در برآورد منابع، اگر به قاعده‌های اصلاحی و سازوکارهای جبرانی متکی نباشد، به شکل کسری، بدهی یا تاخیر در پرداخت‌ها ظاهر می‌شود. اینجا دقیقا همان جایی است که بودجه می‌تواند به «موتور پنهانِ تورم و تنگنای اعتباری» تبدیل شود. موتورِ تورم از مسیر فشار بر پایه پولی و انتظارات تورمی و موتورِ تنگنای اعتباری از مسیر قفل شدن ترازنامه بانک‌ها در بدهی‌های دولت و تکالیف مالی که ظرفیت تسهیلات‌دهی را می‌بلعد.

خطای رایج در تحلیل بودجه این است که همه چیز را به اعداد نهایی جدول‌ها تقلیل می‌دهیم؛ در حالی که بخش مهمی از ریسک‌های تورمی و اعتباری در «فرآیند تصویب» و در فضای چانه‌زنی، محدودیت زمان و تعدد مطالبات ساخته می‌شود. مسیر کلی روشن است، دولت لایحه را ارائه می‌کند، در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود، کلیات و جزئیات در صحن رای می‌آورد و در نهایت پس از طی مراحل نظارتی ابلاغ می‌شود اما در همین مسیر چند اتفاق به‌ظاهر کوچک، می‌تواند پیامدهای بزرگی برای پول و اعتبار داشته باشد.

نخست، خوش‌بینی به منابع است. گاهی در مرحله تدوین یا اصلاحات مجلس، منابعی در نظر گرفته می‌شود که تحقق آن به شرایط بیرونی یا تصمیم‌های دشوار وابسته است. اگر منابع محقق نشود، دولت ناچار است یا پرداخت‌ها را عقب بیندازد (ایجاد بدهی و تعهد معوق) یا به تامین مالی متوسل شود که هر دو مسیر، نهایتا بانک‌ها را درگیر می‌کند.

دوم، تعهدات پنهان و شبه‌بودجه‌ای است؛ تکالیفی که در قالب تبصره‌ها یا احکام به دستگاه‌ها و بعضا بانک‌ها تحمیل می‌شود و منبع پایدار و شفاف برای آن‌ها وجود ندارد. این تعهدات شاید در ظاهر «هزینه بودجه‌ای» نباشند اما در عمل به بدهی و ناترازی تبدیل می‌شوند.

سوم، بی‌ثباتی قواعد تامین مالی است. تغییرات مکرر در سقف‌ها و شیوه‌های انتشار اوراق، تهاترها یا مجوزهای مرتبط با بدهی، بازار پول و بدهی را از پیش‌بینی‌پذیری محروم می‌کند و هزینه تامین مالی را بالا می‌برد که هزینه بالاتر، در نرخ بهره یا در فشار بیشتر بر ترازنامه بانک‌ها منعکس می‌شود. پس باید پذیرفت که مرحله تصویب صرفا تشریفات حقوقی نیست؛ بخشی از معماری ریسک اقتصادی در همین مرحله شکل می‌گیرد.

پیوند بودجه با شبکه بانکی چند کانال اصلی دارد که در شرایط فعلی ایران، هر سه همزمان فعال‌اند. کانال اول، بدهی دولت به بانک‌ها و زنجیره مطالبات است. وقتی دولت به بانک‌ها بدهکار می‌شود، یا وقتی مطالبات پیمانکاران و بنگاه‌ها از دولت به شبکه بانکی منتقل می‌گردد، بانک‌ها در ظاهر صاحب دارایی می‌شوند اما دارایی‌ای که نقدشوندگی پایین و زمان وصول نامعلوم دارد. بانک با چنین دارایی‌هایی ممکن است از منظر حسابداری ثروتمندتر به نظر برسد ولی از منظر نقدینگی و توان تسهیلات‌دهی، تحت فشار قرار می‌گیرد. چون بانک در کوتاه‌مدت باید تعهداتش را به سپرده‌گذاران و ذی‌نفعان پرداخت کند. اگر جریان نقد ورودی‌اش قفل باشد، ناچار می‌شود از بازار بین‌بانکی یا در نهایت از بانک مرکزی تامین نقدینگی کند و این همان نقطه‌ای است که بدهی بودجه‌ای، به فشار پولی تبدیل می‌شود.

کانال دوم، اوراق و تامین مالی دولت از بازار بدهی است. انتشار اوراق، در ذات خود می‌تواند ابزار سالم‌تری نسبت به پولی‌سازی باشد به شرط آنکه بازار بدهی عمیق باشد و خریداران متنوعی داشته باشد اما در اقتصادی که بخش عمده‌ای از منابع مالی در بانک‌ها متمرکز است، خریدار اصلی اوراق غالبا بانک‌ها و نهادهای نزدیک به بانک‌ها می‌شوند. در این حالت، بانک‌ها بخشی از ظرفیت ترازنامه‌ را به دارایی‌های دولتی اختصاص می‌دهند و فضای تنفسی برای تسهیلات بخش خصوصی محدود می‌شود. علاوه بر آن، اگر فروش اوراق با دشواری مواجه شود، فشار برای جذاب‌تر کردن آن از طریق افزایش نرخ‌ها بالا می‌رود و افزایش نرخ‌ها، هزینه تامین مالی بنگاه‌ها را افزایش داده و رکود اعتباری را تشدید می‌کند.

کانال سوم، پولی‌سازی مستقیم و غیرمستقیم است. پولی‌سازی را نباید صرفا به استقراض مستقیم دولت از بانک مرکزی تقلیل داد. شکل رایج‌ترآن مسیرهای غیرمستقیم است، بانک‌ها برای خرید اوراق یا جبران کمبود نقدینگی ناشی از مطالبات معوق دولت، به اضافه‌برداشت یا اعتبارگیری بیشتر متکی می‌شوند؛ بانک مرکزی نیز برای جلوگیری از بحران نقدینگی و بی‌ثباتی بازار پول، ناچار به تزریق ذخایر می‌شود. این تزریق ذخایر اگر قاعده‌مند و محدود نباشد، به رشد پایه پولی می‌انجامد. پایه پولی (اسکناس و ذخایر بانک‌ها نزد بانک مرکزی) ماده اولیه خلق پول در شبکه بانکی است؛ رشد آن با فاصله زمانی، رشد نقدینگی و سپس فشار تورمی را تقویت می‌کند.

در میانه این سه کانال، بانک مرکزی با یک دوگانه دشوار مواجه است. از یک طرف باید تورم را مهار کند و ثبات قیمت‌ها را پاس بدارد؛ از طرف دیگر باید ثبات مالی را حفظ کند و نگذارد بانک‌ها به دلیل تنگنای نقدینگی دچار بحران شوند. ابزارهای بانک مرکزی (تنظیم نرخ بازار بین‌بانکی و مدیریت دالان نرخ سود تا عملیات بازار باز و نقش وام‌دهنده نهایی) همگی در چنین شرایطی تحت فشار قرار می‌گیرند. اگر بانک مرکزی سخت‌گیری کند، نرخ‌ها بالا می‌رود و هزینه تامین مالی دولت و بخش خصوصی تشدید می‌شود؛ اگر بیش از حد همراهی کند، اثر تورمی آن در انتظارات و قیمت‌ها ظاهر می‌شود. این وضعیت در ادبیات اقتصاد با مفهوم «غلبه مالی» شناخته می‌شود؛ جایی که نیازهای تامین مالی دولت، استقلال و کارایی سیاست پولی را محدود می‌کند.

پیامدهای بودجه نامنضبط یا بدهی‌محور، معمولا نه به صورت یک جهش لحظه‌ای بلکه به شکل یک زنجیره علت و معلولی بروز می‌کند. ابتدا کسری یا کسری پنهان شکل می‌گیرد، درآمدها کمتر از انتظار محقق می‌شود، هزینه‌ها بالا می‌ماند یا پرداخت‌ها به آینده منتقل می‌شود و بدهی انباشته می‌گردد. سپس دولت برای پوشش شکاف، به سمت اوراق، شبکه بانکی یا ایجاد تعهدات جدید می‌رود. اینجاست که ترازنامه بانک‌ها به تدریج سنگین‌تر می‌شود، مطالبات از دولت افزایش می‌یابد، دارایی‌های نقدشونده کاهش پیدا می‌کند و کیفیت دارایی‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد.

در گام بعد، بانک‌ها برای اداره روزمره نقدینگی، به بازار بین‌بانکی و بانک مرکزی وابسته‌تر می‌شوند. اگر این وابستگی گسترده شود، بانک مرکزی ناچار است برای جلوگیری از بی‌ثباتی، ذخایر تزریق کند و تزریق ذخایر به رشد پایه پولی و در ادامه به رشد نقدینگی منتهی می‌شود. همزمان فعالان اقتصادی نیز پیام «کسری بالا و تامین مالی نامطمئن» یعنی احتمال تورم بالاتر را دریافت می‌کنند، انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و این انتظارات از طریق رفتار قیمت‌گذاری بنگاه‌ها، تقاضای دارایی‌های جایگزین و حتی مذاکرات دستمزدی به تورم بالفعل تبدیل می‌شود.

اگر هدف سیاست‌گذار کاهش تورم و بهبود فضای اعتباری است، نقطه عزیمت باید «اصلاح رابطه مالی دولت و شبکه بانکی» باشد که این اصلاح نه با شعار، بلکه با چند اقدام اجرایی قابل تحقق است. در ادامه، هفت راهکار ارائه می‌شود که هر کدام هدف، سازوکار اجرا و پیش‌شرط یا ریسک خود را دارد.

استقرار برنامه جامع مدیریت بدهی و قاعده بدهی: هدف این اقدام، قابل پیش‌بینی کردن مسیر بدهی دولت و کاهش شوک‌های ناگهانی به بازار پول است. سازوکار اجرا می‌تواند شامل تقویت دفتر مدیریت بدهی در خزانه‌داری، انتشار منظم گزارش بدهی‌های دولت به تفکیک طلبکاران (به‌ویژه بانک‌ها) و تعیین سقف بدهی و سقف خالص انتشار اوراق در افق چندساله باشد. پیش‌شرط آن شفافیت و انضباط است؛ بدون داده‌های دقیق و پذیرش قاعده، بازار به وعده‌ها اعتماد نمی‌کند و هزینه تامین مالی کاهش نمی‌یابد.

تبدیل مطالبات قطعی بانک‌ها از دولت به اوراق استانداردِ قابل معامله و قابل وثیقه: هدف، آزادسازی نقدشوندگی بانک‌ها و کاهش وابستگی آنها به اضافه‌برداشت است. سازوکار اجرا این است که بدهی‌های قطعی و قابل حسابرسی دولت به بانک‌ها به اوراق با سررسیدهای پلکانی تبدیل شود؛ اوراق باید در بازار ثانویه قابل معامله باشد و قابلیت استفاده به‌عنوان وثیقه در عملیات بازار باز را داشته باشد تا بانک بتواند در کوتاه‌مدت نقدینگی بگیرد، بدون آنکه پایه پولی به‌صورت پرریسک افزایش یابد. ریسک این راهکار، نرخ‌گذاری غیرواقعی و نبود عمق بازار ثانویه است؛ اگر اوراق عملا غیرقابل معامله بماند، فقط شکل بدهی تغییر می‌کند.

تسویه هدفمند بخشی از بدهی‌ها از محل دارایی‌های دولت با چارچوب حکمرانی شفاف: هدف، کاهش بدهی بدون پولی‌سازی و بدون ایجاد موج جدیدی از تورم است. سازوکار اجرا می‌تواند واگذاری دارایی‌های مازاد دولت با روش‌های رقابتی، قیمت‌گذاری قابل دفاع و نظارت نهادی باشد؛ منابع حاصل به‌صورت اولویت‌دار صرف تسویه بدهی‌های انباشته به بانک‌ها و نهادهای کلیدی شود. پیش‌شرط اساسی حکمرانی شفاف است که در غیر این صورت، واگذاری دارایی به جای حل مساله، به بی‌اعتمادی و رانت دامن می‌زند.

اصلاح تکالیف اعتباری و ممنوعیت تحمیل تسهیلات بدون منبع: هدف، جلوگیری از انتقال هزینه‌های بودجه‌ای به ترازنامه بانک‌هاست. سازوکار اجرا روشن است، هر تکلیف تسهیلاتی باید یا منبع مشخص داشته باشد (یارانه سود، ضمانت معتبر، یا سازوکار جبران) یا حذف شود. تکلیف بدون منبع، در نهایت به ناترازی و اضافه‌برداشت یا به کاهش اعتبار واقعی برای تولید ختم می‌شود. ریسک این راهکار، مقاومت ذی‌نفعان و فشار برای حفظ تکالیف است و پیش‌شرط آن ارائه تصویر دقیق از هزینه واقعی تکالیف به افکار عمومی و تصمیم‌گیران است.

تعمیق بازار بدهی و کاهش وابستگی فروش اوراق به بانک‌ها: هدف، کاهش crowding-out بانکی و انتقال بخشی از تامین مالی دولت به سرمایه‌گذاران بلندمدت است. سازوکار اجرا شامل تقویت سرمایه‌گذاران نهادی (صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ها)، توسعه ابزارهای متنوع بدهی و ثبات مقرراتی برای افزایش اعتماد بازار است. پیش‌شرط این مسیر پرهیز از تصمیم‌های ناگهانی و سیاست‌های مقطعی است، بازار بدهی با بی‌ثباتی عمق پیدا نمی‌کند.

اصلاح مدیریت نقد دولت و جلوگیری از ایجاد بدهی معوق از مسیر خزانه‌داری کارآمدتر: هدف، کاهش کسری‌های پنهان و محدود کردن انتقال فشار به شبکه بانکی است. سازوکار اجرا می‌تواند بهبود مدیریت جریان نقدی دولت، کاهش تعدد حساب‌ها و کنترل ایجاد تعهدات خارج از ظرفیت نقدی باشد. وقتی دولت پرداخت‌ها را بی‌قاعده عقب می‌اندازد، عملا یک «بدهی پنهان» می‌سازد که دیر یا زود به بانک‌ها و بنگاه‌ها سرایت می‌کند. پیش‌شرط این اقدام، اصلاح رویه‌های تخصیص و اولویت‌بندی پرداخت‌ها و شفافیت در گزارش‌های عملکرد است.

نهادینه‌سازی هماهنگی سیاست مالی و پولی با چارچوب قابل سنجش: هدف، تبدیل مدیریت بحران‌محور به سیاست‌گذاری قاعده‌مند است. سازوکار اجرا، شکل‌دادن به یک سازوکار رسمی و پاسخ‌گو برای هماهنگی خزانه‌داری و بانک مرکزی است. تقویم تامین مالی دولت، حدود مداخله بانک مرکزی در بازار پول و معیارهای شفاف برای استفاده از ابزارهایی مانند عملیات بازار باز باید از قبل مشخص باشد. پیش‌شرط آن تعیین شاخص‌های قابل سنجش و گزارش‌دهی منظم است که در غیر این صورت، هماهنگی نهادی به جلسات اداری بی‌اثر تقلیل می‌یابد.

جمع‌بندی این بسته سیاستی ساده است؛ دولت باید بدهی را «قابل مشاهده، قابل معامله و قابل مدیریت» کند، بانک‌ها باید از نقش خزانه‌دار ناخواسته دولت فاصله بگیرند و بانک مرکزی باید بتواند کنترل تورم را بدون تبدیل شدن به تامین‌کننده نهایی کسری بودجه دنبال کند.