۱۴۰۳/۰۷/۱۳

۲۲:۰۰

وزارت راه در ۲ راهی: اصلاحات یا تکرار خطاها؟

وزیر راه باید از خود و زیرمجموعه‌شان بپرسند صرفنظر از مغایرت‌های قانونی، منتفعان اصلی ایجاد فرصت مجدد جهت ثبت‌نام در انتخابات نظام مهندسی چه کسانی هستند؟
کد خبر: ۴۲۲۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛ عباس آخوندی در حالی بر منصب وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم نشست که دو دهه قبل از آن (سال ۱۳۷۲) و در دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز صندلی وزارت مسکن و شهرسازی را تجربه کرده بود و به اصطلاح عامیانه در باشگاه وزرا مجرب توپ می‌زد!

 

 تقابل با سازمان نظام مهندسی ساختمان

وی علی‌رغم تجربه طولانی مدیریت و در حالی که مدعی تأسیس نظام مهندسی ساختمان بود و حتی سابقه حضور در هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان را نیز در کارنامه خود داشت، از همان آغازین ماه‌های حضور در وزارت راه و شهرسازی با رونمایی از آئین‌نامه‌ها و صدور بخش‌نامه‌های مغایر با قانون در موضع تقابل با سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار گرفت.

 

از یک‌سو، برخی از اطرافیانش که به تصاحب قدرت و ثروت سازمان به نفع شرکت‌های خصوصی چشم دوخته بودند، و از سوی دیگر، عده‌ای بسازوبفروش که از ساختار نظارتی ناشی از نظام مهندسی و کنترل ساختمان دل خوش نداشتند، او را در این مسیر تشویق و همراهی کردند.

 

شاید آخوندی فکرش را هم نمی‌کرد سازمان نظام مهندسی ساختمان که در گستره عظیم مجموعه معاونت‌ها و سازمان‌ها و فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی از حیث کمّی، بخش کوچکی محسوب می‌شود، در میدان عمل آن چنان مهم باشد که به یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین چالش‌های او مبدل شود.

 

در نهایت نیز کار به جایی برسد که از مجلس شورای اسلامی گرفته تا مرحوم اکبر ترکان (مشاور عالی وقت رئیس جمهور)، رحمانی فضلی (وزیر وقت کشور) و خیل عظیم مهندسان عضو این سازمان در برابر او قرار گیرند.

 

مرور کارنامه ویر حقوق شهروندی به روشنی مؤید این است که وی با افتادن در ورطه مقابله و مبارزه با سازمان نظام مهندسی ساختمان، وارد کارزاری شد که به رهاشدگی وزارت‌خانه، استیضاح‌های متوالی و سرانجام به استعفا انجامید.

 

مرور این تجربه تاریخی برای کسانی که تصدی وزارت راه و شهرسازی را برعهده می‌گیرند، از این جهت که نقش و جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان و حوزه اثر آن را بشناسند و از این حیث که چگونه رابطه خود را با این سازمان تنظیم کنند، حائز اهمیت است.

 

خانم صادق، وزیر جدید راه و شهرسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی که با حجم سنگینی از مسئولیت‌ها و تعهدات مواجه است و به عنوان اولین وزیر زن، تصدی این وزارت‌خانه مهم و کلیدی را پذیرفته، باید تعاملات خود با سازمان نظام مهندسی ساختمان را بر مبنای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان پایه‌گذاری کرده و از هرگونه مداخله غیرقانونی وزارت‌خانه تابعه در حوزه نظام مهندسی ساختمان اجتناب کند.

 

 مسائل قانونی و اختیارات وزارتخانه

با اتخاذ این راهبرد به جای این که در مقابل شبکه مهندسی کشور قرار گیرد، قادر خواهد بود از ظرفیت این شبکه به نفع کشور و وزارت‌خانه تابعه و حل مسائل پیش‌رو بهره گیرد.

 

تا اینجا شواهد و قراین مؤید این است که وزارتخانه خانم صادق در حال رفتن یا هُل‌دادن به همان مسیری است که عباس آخوندی رفته بود. در حالی که فرآیند ثبت‌نام، بررسی صلاحیت‌ها و اعلام اسامی نهایی نامزد‌های انتخابات دهمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، براساس نظام‌نامه مصوب و از پیش از شروع به کار دولت جدید آغاز و اتفاقاً بخشی از فرآیند نیز در دولت جدید به پیش رفت و به اتمام رسید و مقرر شده بود که انتخابات در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۳ مهر برگزار شود، معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه طی نامه شماره ۴۳۰/۱۰۱۷۷۸ مورخ ۴/۷/۱۴۰۳ با استناد به موافقت مقام عالی وزارت، در اقدامی مغایر با نص صریح ماده ۱۰ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اعتبارنامه اعضاء فعلی هیأت مدیره سازمان استان‌ها را به مدت چهار ماه افزایش می‌دهد (چیزی شبیه این که وزیر کشور با یک نامه و بدون طی فرآیند تغییر قانون، طول دوره فعالیت شورا‌های اسلامی شهر و روستا را تمدید کند!) و در نامه دیگری به شماره ۴۳۰/۱۰۱۷۷۷ مورخ ۱۴۰۳/۷/۴ مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت‌خانه، طی یک اقدام غیرقانونی دیگر، با استناد دوباره به اعلام موافقت خانم وزیر، فرصت مجدد ثبت‌نام برای داوطلبان تعریف می‌کند!

 

پیامد‌های تصمیمات غیرقانونی

این در حالی است که:

۱- ماده ۱۰ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (مصوب ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی) صراحت دارد که دوره فعالیت هیأت مدیره سازمان استان‌ها سه‌ساله است و وزیر، فاقد اختیار تغییر و یا تفسیر مفاد مصرّح قانونی است و از این جهت اقدام وزارت‌خانه مبنی بر تمدید مدت اعتبارنامه اعضاء هیأت مدیره سازمان استان‌ها به بیش از سه سال که مقدمه تعویق انتخابات است، مغایر با قانون و خارج از صلاحیت و اختیارات وزیر است و صرفاً مجلس شورای اسلامی مأذون به تغییر این مدت است.

 

۲- هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان است که طریقه تشکیل و وظایف آن، وفق مفاد و مواد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به صراحت معلوم و معین است.

 

از این رو نباید آن را یکی از ارکان دولت پنداشت که با تغییر دولت، تغییر در مدیریت آن در یدِ اختیارات رئیس جمهور یا وزیر باشد و اگر بدعت شود که این سازمان درگیر امواج و تلاطمات سیاسی شود، به‌زودی از این سازمان که میراث بزرگان مدیریت و دل‌سوزان توسعه و پیشرفت این سرزمین و نظام است، نه نامی باقی خواهد ماند و نه نشانی.

 

۳- همه آن کسانی که انگیزه نقش‌آفرینی در مدیریت سازمان نظام مهندسی را داشته‌اند، قاعدتاً در موعد قانونی ثبت‌نام کرده‌اند و آن افرادی نیز که به هر دلیلی ثبت‌نام نکرده‌اند، لابد معذوریت و محدودیت و دلایل شخصی داشته‌اند. بدیهی است که یک رکن اجرایی و دولتی نمی‌تواند و نباید در راستای تأمین نظر و برآوردن نیاز شخصی افراد عمل و حرکت نماید که اگر این‌طور شود، {اصطلاحاً} سنگ بر روی سنگ بند نخواهد شد.

 

۴- هزینه‌های فرآیند برگزاری انتخابات، از جیب مهندسان و مردم تأمین می‌شود. با توجه به این که فرآیند قانونی با صرف هزینه‌های گزاف طی شده، هزینه‌های اضافی تحمیلی چگونه توجیه می‌شود؟

 

ضرورت تعامل با سازمان نظام مهندسی

خانم وزیر، خود یک مهندس است و لذا با مفهوم و اثر مهندسی در آبادانی و پیشرفت کشور و سازوکار‌های تحقق و پیاده‌سازی آن کاملاً آشناست؛ مضافاً بر این که او کسی است که سال‌ها در مسند دبیری شورایعالی شهرسازی و معماری، از قانون و مبانی مهندسی و اصول مؤثر بر توسعه و پیشرفت کشور دفاع کرده و شهره به قانون‌مندی و پایبندی به اصول و موازین مهندسی است.

 

انتظار از چنین شخصی این است که به هیچ‌کس و هیچ جریانی اجازه ندهد که در وزارت‌خانه تحت مدیریت او درصدد قانون‌شکنی و (احیاناً) رسیدن به اغراض و امیال و اهداف شخصی و گروهی برآید و فرصت کم‌نظیر حضور یک متخصص بر رأس یک وزارتخانه تخصصی را مشمول حواشی و درگیری‌های هزینه‌ساز برای دولت و ملت کند.

 

هشدار‌ها و انتقادات از مسیر فعلی

از طرفی مهم است که خانم وزیر، تبعات تصمیمات‌اش را از جوانب مختلف مورد ارزیابی قرار دهند؛ مثلا در همین تصمیم اخیر باید خانم وزیر از خود و زیرمجموعه‌شان بپرسند که صرف‌نظر از مغایرت‌های قانونی، منتفعان اصلی ایجاد فرصت مجدد جهت ثبت‌نام در انتخابات چه کسانی هستند؟

 

آیا نه این است که این خواسته غیرقانونی، اکثراً خواست همان‌هایی است که سال‌ها در مناصب بسیار مهم‌تر از منصب مدیریتی سازمان نظام مهندسی ساختمان بودند و می‌توانستند برای مهندسی، مهندسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان کار‌های زیادی انجام دهند و به هر دلیلی نکردند، نتوانستند یا نخواستند؟

 

خانم وزیر باید از خود و زیرمجموعه خود بپرسند چرا آنهایی که تا همین چند سال قبل، سازمان نظام مهندسی ساختمان را سازمانی مستوجب تعطیلی می‌دانستند و قاطبه مهندسان را امضافروش قلمداد می‌کردند و در فرصت قانونی انتخابات از شعاع چند کیلومتری مراکز ثبت‌نام نیز رد نشدند، حالا و در این فرصتی که برخلاف قانون ایجاد شده، احساس تکلیف و ابراز علاقه‌مندی به مدیریت در سازمان نظام مهندسی ساختمان و خدمت به مهندسان کرده‌اند؟

 

یافتن جواب این پرسش و سئوالاتی از این دست، برای خانم وزیر سخت نیست. وزیر راه و شهرسازی بیش از هر کس دیگری می‌دانند که چه راه سختی پیش‌رو دارند و چه مسائلی مهمی هست که برای حل آنها نیاز به حمایت قوه مقنّنه و متخصصان و مهندسان و قضاوت درست افکار عمومی دارند.

 

 امید است که خانم وزیر توجه به تذکر‌های قانونی رئیس مجلس شورای اسلامی، تذکر کتبی قریب به ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواست و تذکر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تذکر قانونی سازمان بازرسی و نگاه عموم مهندسان و تحلیل‌ها و نقد‌های قانونی رسانه‌ها را فدای کسب رضایت چند نفر مشخص و معین نکنند.

 

خانم وزیر باید خود را از دایره محدود مشاوره‌ای رها سازند و حساسیت مجلس شورای اسلامی را درک کنند و این‌طور نشود که با ارجحیت‌بخشی به خواسته یک عده خاص و با انتخاب مسیر بی‌توجهی به قانون، در مسیر تقابل با مجلس شورای اسلامی قرار گیرند.

 

از باب یادآوری متذکر می‌شود منشأ تمامی تقابل‌ها و چالش‌های دوران عباس آخوندی نیز انتشار یک آئین‌نامه مغایر با قانون و اصرار او و اطرافیانش بر اجرای غیرقانونی آن آئین‌نامه بود و حالیه به نظر می‌رسد که عده‌ای در تلاشند که همان سریال با پایان تلخ را تکرار کنند./تسنیم




ارسال نظرات

گزارش جدید دیوان محاسبات از عملکرد مالی ۶ ماهه دولت
تحقق ۹۷ درصدی بودجه سال ۱۴۰۲ سازمان ملی زمین و مسکن
توضیحات مقام مسئول فرودگاه امام درباره لغو پروازهای امشب
پلاک سوم چیست؟ تغییر پلاک خودروها در آینده
ورود دادستانی به گودبرداری جدید نزدیک باغ ملی گیاه‌ شناسی
زمان برگزاری حراج بعدی شمش طلا مشخص شد
تاکید رئیس جمهور بر اصلاح فوری روند فعالیت شرکت‌های دولتی زیان‌ده
حمله احتمالی به ایران چه تبعاتی برای اسرائیل دارد؟
افزایش نسبی دمای هوا از اواسط هفته
سقف معافیت مالیاتی حقوق ۲۴ میلیون تومان می‌شود
پیش‌بینی تولید ۸ میلیون تن مرکبات برای امسال
محدودیت دامنه نوسان، با توجه به شرایط سیاسی، یک اقدام احتیاطی چند روزه است
پشت پرده تعویق انتخابات نظام مهندسی
ریسک‌های تحمیل شده بر بازار از اختیارات سازمان بورس خارج هستند
مالیات ستانی عادلانه رویکرد نظام مالیاتی است
وزیر نفت: تلاشگران صنعت نفت در جزیره خارگ مردانه پای کار ایستاده‌اند
سطح باغات چای کشور ۱۸ هزار هکتار است
حل سریع مساله «جای پارک» به کمک «هوش مصنوعی»
هشدار عضو کمیسیون کشاورزی درباره توسعه فانتزی روستاها
رفع ممنوعیت واردات آیفون باید بررسی شود
یک پنجم متقاضیان وام ودیعه مسکن موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند
علت تغییر سقف سوختگیری روزانه بنزین چیست؟
تلاش برای انجام پروازهای ایمن در آسمان کشور
ابهام در حکم فرزین برای ۲ عضو شورای فقهی بانک مرکزی
بررسی موانع اجرایی قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی
افزایش قیمت سکه و طلا به دلیل تنش‌های منطقه است
قیمت مسکن در منطقه ۱۱ تهران چند؟
مطالبات دامداران با تاخیر ۳ ماهه پرداخت می‌شود
تعداد جلسات حراج سکه مرکز مبادله افزایش می یابد
خودرو اکستریم ۴ میلیاردی با دلار ۱۰۰ هزار تومانی عرضه می‌شود؟
اصلاح فاصله نرخ ارز نیما و آزاد، درآمد دولت را افزایش می‌دهد
لزوم توجه به مطالبات منطقی در بازار سرمایه
گرای ۴ زیرساخت حیاتی اسرائیل به فتاح ایرانی
نفت چطور افسار بازار ارز را به دست بانک مرکزی داد؟
«کارایی» در اقتصاد ایران
۱۴۰ کیلو شمش طلا در حراج امروز فروخته شد+قیمت
بانک مرکزی بر محدوده معامله ارز در بازار توافقی نظارت کند
اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن بعد از اتمام پروژه‌ها شروع می‌شود
مدیرعامل شرکت توانیر در سمت خود ابقا شد
بندهای مالی اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ابلاغ شد
خالی بودن اسکله‌های بنادر هرمزگان از کشتی، صحت ندارد
تماس تلفنی تبلیغاتی ممنوع شد
کمک ۴۰ میلیارد تومانی مردم ایران به «لبنان»، «غزه» و «یمن»
۷۲ درصد از مالیات مشاغل ماده تبصره ۱۰۰ صفر شد
توصیه به صبر در بورس قرمزپوش
قیمت جدید گوشت قرمز امروز ۱۵ مهر ۱۴۰۳ اعلام شد+ جدول
ورود نخستین خودروهای برقی به ناوگان پلیس راه
سن جدید بازنشستگی اعلام شد/ اعلام جزییات
اعمال محدودیت تردد در محور منجیل- رودبار به مدت ۳ ماه
تعیین تکلیف بیش از ۲۰ همت کالای اموال تملیکی در نیمه نخست امسال
۱۵۰ میلیون تومان وام مسکن به کم‌ درآمدها پرداخت می‌شود
درخواست ۵ شرکت متانولی برای دریافت مجوز تولید بنزین
آموزش خرید سکه طلا از مرکز مبادله ایران + جدول زمانی عرضه
پرونده تخلفات کروز دوباره به جریان افتاد
کاهش قیمت گوشت در گرو تسریع صدور پروانه‌های دامداری
مرکز بهره‌برداری ماموریت‌های فضایی ایران آغاز به کار کرد
بزرگترین بسته محرک اقتصادی چین
آخرین اخبار از پیگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان
سه کشور نخست دنیا از نظر هدررفت غذا در محیط خانواده
محدودیت‌ها در مورد بازگشت ارز صادراتی اشتباه است / با نظام ارز چندنرخی مخالفم
فناوری به کمک درمان اگزما می‌آید
سهم تجدیدپذیر‌ها در حل ناترازی برق سال آینده چه میزان است؟
بازار کریپتو تحت تاثیر تنش‌های خاورمیانه
نوسانات نرخ دلار با وجود التهابات اخیر پایدار نخواهد بود
قیمت روز خودرو های ایران خودرو و سایپا در بازار یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳
نتیجه بیست و سومین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی اعلام شد
از بهبود نرخ بیکاری تا مالیات خانه‌های لوکس
مدیریت ناترازی بنزین با تکیه بر تاکتیک اعطای سهمیه به نفر
وزیر نفت: مدیریت ناترازی انرژی را پیگیری می‌کنیم
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به کجا رسید؟
ورود موج بارش‌های پاییزی پی در پی به کشور از روز یکشنبه
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
بازار کریپتو تحت تأثیر فدرال رزرو
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
جایگزین نیسان آبی معرفی شد
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
ریشه ۱۴۰ هزار اسرائیلیِ آذربایجانی‌تبار در شمال ارس
بازتاب هزینه‌های جنگ برای اقتصاد اسرائیل در گزارش موسسه S&P
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
ایرانی‌ها؛ پرمصرف‌اند یا خوش‌مصرف؟
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
۱۵ مرکز اقتصادی حساس اسرائیل
ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور در بحران ناترازی
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
نحوه ثبت نام غیر حضوری وام بازنشستگان تامین اجتماعی
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
آیا نفت به قیمت جهانی به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود؟
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
درگاه‌های پرداخت صرافی‌های ارز دیجیتال فعال است
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
دریای بازار نفت ایران تلاطم ندارد/ چین به نفت ایران وابسته است
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
توزیع توکن همستر انجام شد
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
تحقق خودکفایی با تولید ۱۵ میلیون تن گندم
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها در بندر صادراتی ماهشهر افزایش می‌یابد
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
وزیر نفت: برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان آماده‌ایم
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
پایداری تولید نفت صادراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب
پیش بینی جدید اوپک از تقاضای نفت در ۲۰۵۰
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

حمله احتمالی به ایران چه تبعاتی برای اسرائیل دارد؟

در روز‌های اخیر، برخی از مقامات اسرائیل گزینه حمله به زیرساخت‌های نفتی ایران را مطرح می‌کنند، در حالی که این امر و پاسخ احتمالی ایران در هدف قراردادن تاسیسات گازی اسرائیل و بستن تنگه هرمز، پیامد‌های جدی برای اقتصاد جهان به ویژه خود اسرائیل و ایالات متحده دارد.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پشت پرده تعویق انتخابات نظام مهندسی

انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در اقدامی ناگهانی از سوی وزیر راه و شهرسازی به تعویق افتاد. موضوعی که عده‌ای معتقدند تحت تاثیر وزیر در سایه بوده است.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

توصیه به صبر در بورس قرمزپوش

آن‌طور که رئیس سازمان بورس گفته است، زمانی که سهامداران خرد، نگاه کوتاه‌مدت به بازار سرمایه داشته باشند، نهاد ناظر باید با صبر و تامل، کم‌هزینه‌ترین مسیر‌ها را انتخاب کند.

گزارش «اقتصاد معاصر»؛

کرایه تاکسی‌های اینترنتی درصورت اصلاح بهای بنزین چقدر گران می‌شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر قیمت بنزین تا حدی اصلاح شود، بهای ارائه خدمات تاکسی‌ها اینترنتی ۱۱ درصد افزایش می‌یابد.

یادداشت و تحلیل

مهدی آقازاده، کارشناس اقتصادی

«کارایی» در اقتصاد ایران

«کارایی» یک مفهوم اساسی و پایه در اقتصاد است که به استفاده بهینه از منابع برای دستیابی به نتایج مطلوب با حداقل ضایعات اشاره دارد. این مفهوم نقش مهمی در تعیین بهره‌وری و رقابت‌پذیری یک اقتصاد دارد.

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی

شکل‌گیری سرمایه انسانی، فرآیندی بلندمدت و پرزحمت است و پیچیدگی‌های آن نسبت به سرمایه‌گذاری فیزیکی بسیار بیشتر است.

سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.

حجت بین‌آبادی، پژوهشگر حوزه بودجه و بانکی

بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم

رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعده‌گرایی و ایفای بدون‌ نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومان و توانمندسازی جامعه، به‌ عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده‌ است. 

گفت وگو

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

بانک مرکزی بر محدوده معامله ارز در بازار توافقی نظارت کند

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن تشریح مزیت‌های بازار ارز توافقی، بهبود روند بازگشت ارز حاصل از صادرات فعالان اقتصادی را به عنوان یکی از ویژگی‌های این بازار معرفی کرد.

کارشناس حوزه پولی و ارزی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

عرضه ارز به کمک صندوق توسعه و مدیریت بازارساز تقویت شد

کارشناس حوزه پول و ارز با تأکید بر اینکه نوسانات اخیر نرخ ارز موقت و ناشی از رفتارهای هیجانی است، گفت: برداشت اخیر بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی توسط دولت موجب تقویت عرضه ارز شده و همین عامل نیز به ثبات بازار کمک می‌کند. 

مدیرعامل اسبق سایپا در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

اولویت‌‌های تخصیص ارز واردات خودرو

مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری موجب شد خودروساز‌ان ۳۰ درصد پایین‌تر از توان تولیدی‌ خود، خودرو تولید کنند، گفت: اولویت تخصیص ارز اول باید به شرکت‌های خودروسازی خودمان باشد تا بتوانند واردات خودرو را انجام دهند، اولویت بعدی تخصیص ارز هم باید با خودروساز‌های مونتاژی باشد. 

یک پژوهشگر حوزه بودجه و بانک در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» بررسی کرد؛

آسیب‌شناسی تعارضات مجلس و دولت در تصویب بودجه

به گفته این پژوهشگر حوزه بودجه و بانک، موضوعی که در حوزه بودجه طی سالیان متمادی، به‌ شدت در فضای رسمی و غیررسمی نظام حکمرانی‌ کشور مشهود بود‌ه، اختلافات اساسی مجلس و دولت در جابه‌جایی، حذف و افزودن به احکام، ردیف‌ها و ارقام لایحه بودجه است.