حل سریع مساله «جای پارک» به کمک «هوش مصنوعی»
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ کسانی که در تهران یا شهرهای بزرگ کشور زندگی میکنند، حتما با چالش مهم «جای پارک» مواجه شدهاند. در روزهای کاری، معمولا پیش از ساعت هفت صبح، جای پارک کنار خیابانها پر میشود و مراجعان بعد از این ساعت، ضمن اینکه باید مدت زیادی، گاهی اوقات حتی تا ساعاتی، وقت صرف کنند، تا بلکه یک محل نامرغوبی برای پارک دستوپا کنند! به دلیل عدم ساماندهی جامع و عدم وجود نگاه یکپارچه و متکی به فناوری در سیاستگذار، شهرنشینان از این حیث با چالشهای متنوعی دست به گریبان هستند. سرگردانی افراد و کلافگی، افزایش آلودگی و ترافیک، پارک در نقاط ممنوعه و ایجاد مزاحمت برای ساکنان محل، پارک کردن در پیادهرو یا روی خط عابر پیاده یا دوبل یا وسط خیابان یا بصورت عمودی، و تخلفات متعددی از این قبیل، اتفاقاتی معمول به شمار میرود.
از همین مجموعه بیشتر بخوانید
+ انقلاب در «سیاستگذاری» با «هوش مصنوعی»
+ «هوش مصنوعی»، راه حل جدید و اساسی «مساله جمعیت»
راهکار چیست؟
نگاه جامع به حل مساله و بهکارگیری انواع فناوری و هوشمندسازی و ابزارهای بهروز مدیریت دانش و هوش مصنوعی میتواند به بهبود شرایط ترافیکی تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور کمک جدی داشته باشد. اساس حل مساله این است که شهرداری تمام جای پارکهای موجود در شهر را تحت یک بازار فراگیر و منسجم اداره کند. این «نگاه فراگیر و جامع و فناورانه» مبنای حل مساله است.
این منطق باید شامل اجزاء زیر باشد:
- شناسهگذاری تمامی جای پارکها در شهر؛ اعم از پارکینگ طبقاتی یا همسطحِ عمومی و خصوصی، و پارکینگهای کنار خیابان و کوچهها
- سپردن مدیریت بخشهای گوناگون به پیمانکار
- برآورد قیمت اولیه و ایجاد بازار برای هر جای پارک با تعیین قیمت شناور و بورسی در هر روز(شبیه چوب زدن)، به کمک هوش مصنوعی
توضیح: قیمتها شناور است، درعینحال قیمت اولیه باید طوری تعیین شود که تا ۹۵ درصد پارکینگها با قیمت تعیین شده پر شود، و الا بازار سیاه ایجاد خواهد شد. این تعیین قیمت با توجه به شرایط تقویمی و مکانی و حساسیتها و ... به ترتیب اولویت انجام خواهد شد. ضمن اینکه ترتیب پر شدن باید بهگونهای باشد که نظم شهری را حفظ کند، برای مثال اولویت پر شدن باید به این ترتیب باشد: پارکینگهای طبقاتی، سازمانی و ... تا نهایتا پارکینگهایی که در کنار کوچههای باریک تعبیه شده است.
- مدیریت بینظمیها و تزاحمها با پیمانکار باشد. درعینحال سامانه قوی ثبت شکایت آنلاین از پیمانکار نیز فراهم باشد.
- امکان انتخاب، رزرو و پرداخت آنلاین هر جای پارک بصورت آنلاین فراهم شود.
- توسعه بازار و افزونهها: با ایجاد زیرساخت و برگزاری نمایشگاهها و رویدادها و ... از شتابدهندهها و شرکتهای دانشبنیان حمایت شود تا تکنولوژیهای بهبوددهنده توسعه پیدا کند. استفاده از انواع سنسورها و دوربینها، اپلیکیشنها برای خدمات برخط، امکان سرمایهگذاری و ابتکار مانند ایجاد پارکینگهای خصوصی چندطبقه کنار خیابان و از این قبیل موارد میتواند به بهبود شرایط کمک کند.
در بخشهای بعدی، به ماژولهای دیگری – غیر از جای پارک – که میتواند به کمک هوش مصنوعی توسعه پیدا کند و به ارتقاء کیفیت زندگی شهری کمک کند، اشاره خواهد شد.