۱۴:۳۰ ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

دولت دنبال تشویق بخش خصوصی برای ساخت پتروپالایشگاه‌ باشد

با توجه به تصویب مصوبات حمایتی برای بخش غیردولتی در زمینه ساخت پتروپالایشگاه‌ها، اجرای این مصوبات نیازمند تلاش و جدیت بیشتری از سوی دولت جدید است.
دولت دنبال تشویق بخش خصوصی برای ساخت پتروپالایشگاه‌ باشد
کد خبر:۴۹۰۹

به گزارش خبرنگار اقتصادمعاصر؛ کلید واژه پتروپالایشگاه، از عبارت معادل Petro Refinery گرفته شده که حاصل ترکیب دو واژه نفت (Petroleum) و پالایشگاه (Refinery)، به معنای پالایشگاه نفت است.  

به گزارش مرکز مطالعات زنجیره ارزش، عبارت پتروپالایشگاه معادل Petrochemical Refinery در نظر گرفته می‌شود که تاکید بر یکپارچگی بین مجتمع‌های پالایش و پتروشیمی دارد. در واقع در مجتمع‌های پتروپالایشگاهی، هدف فقط تولید سوخت از جمله گاز مایع (LPG)، بنزین، نفت سفید، گاز و نفت کوره نیست، بلکه در کنار چنین محصولاتی، فراورده‌­های ویژه و خوراک­‌های مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و شیمیایی نیز تولید و عرضه می‌شود.

در مجتمع­‌های پتروپالایش، نفت خام به عنوان خوراک وارد واحد‌های فرایندی متعددی شده تا ترکیبی از محصولات سوختی، پلیمری و شیمیایی تولید شود. همین موضوع سبب شده است که مجتمع­‌های پتروپالایش به منظور تولید همزمان سوخت و سایر محصولات پایه پتروشیمی نیازمند به کارگیری واحد‌های فرایندی خاصی باشند.

 

در حال ویرایش//// آبا دولت چهاردهم به پترو پالایشگاه‌ها توجه خواهد کرد؟

 

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران، معتقد است: «پتروپالایشگاه‌ها علاوه بر انجام مراحل پالایشی، فرآیندهای پتروشیمیایی را نیز در بر می‌گیرند که محصولات واسطه‌ای را برای پارک‌های شیمیایی که پیچیده‌تر از سایر محصولات پالایشگاهی بوده و ارزش افزوده بالاتری نیز دارند، تبدیل می‌کنند. به عبارت دیگر پتروپالایشگاه‌ها، ترکیبی از پالایشگاه و پتروشیمی هستند که فرآیند تولیدی جامع‌تری را ارائه می‌دهند.»


رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران ادامه می‌دهد: «مزیت‌های پتروپالایشگاه‌ها نسبت به پالایشگاه‌های سنتی قابل توجه است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها کاهش قیمت تمام شده تولید است، زیرا در پتروپالایشگاه‌ها مواد اولیه به طور کامل و با حداکثر بهره‌وری به محصولات نهایی تبدیل می‌شوند.»

 

پدیدار اظهار داشت: «در راستای توسعه پتروپالایشگاه‌ها، ضروری است که دولت تلاش‌های بیشتری برای افزایش تعداد این نوع واحدها انجام دهد. طبق قوانین فعلی، هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای ورود بخش خصوصی و غیردولتی اقتصاد به حوزه پتروپالایشگاه‌ها وجود ندارد و این موضوع در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه کشور نیز تاکید شده است.»


وی ادامه می‌دهد: «شرایط ورود بخش خصوصی به ساخت پتروپالایشگاه‌ها باید تسهیل شود. این امر نه تنها به توسعه صنعت نفت و گاز کشور کمک می‌کند، بلکه باعث رقابتی‌تر شدن بازار و افزایش کارایی خواهد شد.»

 

عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مصوبات مجلس، مشوق‌هایی برای بخش خصوصی جهت ساخت پتروپالایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: «بله، این قوانین تصویب شده و باید به اجرا درآیند. از جمله این مشوق‌ها، امکان ایجاد اعتبار ارزی برای تهاتر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام جهت خرید تجهیزات پتروپالایشگاه و همچنین اعطای مجوز تنفس خوراک برای سال اول است. مصوبات در این زمینه در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دولت آمده است اما دولت باید در عمل تلاش بیشتری داشته باشد و این مصوبات را به مرحله اجرا برساند.»

ارسال نظرات