۰۸:۴۸ ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۲۸ مهر ۱۴۰۳)؛

از بورس تا گره ترافیکی آزادراه تهران-کرج-قزوین

دکه اقتصاد همچون روز‌های گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از بورس تا گره ترافیکی آزادراه تهران-کرج-قزوین
کد خبر:۵۵۱۱

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش اقتصادی امروز خود به موضوعات مختلفی اعم از دلیل خروج پول از بازار سرمایه و عدم بازگشت آن، تاثیر حوادث سیاسی و بین‌المللی بر بازار سرمایه، عدم موفقیت سیاست‌های پولی انقباضی در کنترل پایدار تورم، تاثیر ناترازی برق بر صنایع، نظر کارشناسان درباره یکسان‌سازی نرخ ارز، کاهش فشار مالیاتی حقوق‌بگیران و کسب‌وکار‌های خرد، اصلاحات جهش تولید با بخش خصوصی، حذف بند ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه تولید داخل و باز شدن گره ترافیکی آزادراه تهران-کرج-قزوین پرداخته‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «راز روی‌گردانی از بورس» درباره خروج پول از بازار سرمایه و عدم بازگشت پول‌های خارج‌شده صحبت کرده و نوشته است: «شاخص کل بورس طی هفته گذشته، ۱.۶۲ درصد کاهش یافته و به حدود ۲ میلیون واحد نزدیک شده است. در سه هفته اخیر، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده و حدود ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به صندوق‌های درآمد ثابت و ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به صندوق‌های طلا جذب شده است. شاخص هموزن ۲.۲۶ درصد و شاخص فرابورس ۱.۷۶ درصد افت داشته‌اند. ارزش معاملات در بازار پایین و نسبت P/E به محدوده آبان ۱۴۰۱ نزدیک شده است. بازار سهام به طور عمده تحت تاثیر جذابیت بالای صندوق‌های طلا و سکه قرار گرفته که در هفته‌های اخیر به بهترین بازار تبدیل شده‌اند. فشار به عرضه اوراق دولتی و جذابیت نسبی صندوق‌های درآمد ثابت از دیگر عواملی بوده که موجب تخلیه سرمایه از بورس شده است.»

روزنامه سازندگی نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «ترس و لرز شاخص‌ها» به بررسی تاثیرات حوادث سیاسی و بین‌المللی بر بازار سرمایه پرداخته و بیان دارد: «مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، با چالش‌های بی‌سابقه‌ای در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری خود مواجه شده است. ترور اسماعیل هنیه در روز تحلیف و مخالفت‌های داخلی غیرطبیعی نسبت به دولت وی از جمله این چالش‌ها است. به نظر می‌رسد که رای‌دهندگان به وی هنوز تغییری در وضعیت کشور احساس نکرده‌اند. بازار‌های مالی تحت تاثیر تنش‌های سیاسی هفته‌های اخیر، نوسانات شدیدی را شاهد بودند. قیمت سکه و دلار به نقاط اوج جدیدی رسید و بورس نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد.»

«اشتباه استراتژیک در تعیین نرخ سود» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه اعتماد بود. این روزنامه مدعی عدم موفقیت سیاست‌های پولی انقباضی در کنترل پایدار تورم شده و نوشته است: «عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران اعلام کرده که نرخ سود بانکی در بلندمدت آثار منفی دارد و باید کاهش یابد. وی تاکید کرده است که باید با بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس درباره مدیریت نقدینگی و فروش اوراق هماهنگی لازم صورت گیرد اما تاثیر شرایط سیاسی و ریسک‌های منطقه‌ای هم قابل کتمان نیست. اقتصاد ایران با تورم حدود ۴۰ درصدی و رکود شدید مواجه است. برخی اقتصاددانان بر این باورند که نرخ بهره باید کاهش یابد تا سرمایه‌گذاری بیشتر و رونق اقتصادی حاصل شود.»

عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه شرق «خسارت بزرگ» بود. این گزارش به بررسی تاثیر ناترازی برق بر صنایع پرداخته و بیان می‌کند: «ناترازی انرژی به عنوان مشکل موقتی که ناشی از عدم تعادل در تولید و مصرف انرژی است، تعریف می‌شود. اگر این ناترازی به بحران انرژی تبدیل شود، تاثیرات جدی‌تری بر اقتصاد و جامعه خواهد گذاشت. بحران انرژی زمانی رخ می‌دهد که ناترازی به سطحی برسد که اهمیت جدی به خود بگیرد و خسارات قابل توجهی به صنایع و رشد اقتصادی وارد کند. ابر‌بحران انرژی به شرایطی اطلاق می‌شود که بحران انرژی در سطح وسیع‌تری اتفاق بیفتد و می‌تواند عواقب عمیق‌تری بر توسعه پایدار و امنیت انرژی کشور داشته باشد.»

«علیه سیاست شوک‌درمانی» عنوان گزارش اقتصادی امروز روزنامه هم‌میهن بود. در این گزارش آمده است: «سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، به‌ویژه بنزین، به طور مکرر مطرح شده و به شدت ناپایدار هستند. تاریخ نشان می‌دهد که قیمت بنزین در ۴۶ سال گذشته ۱۵ بار افزایش یافته که تنها سه بار به صورت ناگهانی و با روش شوک‌درمانی بوده است. فرشاد مومنی، اقتصاددان به اثرات ناگوار شوک‌های ارزی در سال‌های گذشته اشاره کرد و بر این نکته تاکید کرد که این سیاست‌ها نه تنها نتایج مطلوبی به همراه نداشت بلکه منجر به افزایش بدهی‌های دولت و تورم شدید شدند.»

روزنامه وطن امروز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «مالیات صفر برای حداقل‌بگیران»، از کاهش فشار مالیاتی حقوق‌بگیران و کسب‌وکار‌های خرد در لایحه بودجه ۱۴۰۴ گزارش داده و نوشته است: «در هفته سوم مهرماه، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد از پیشنهاد دو برابر شدن سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران به ۲۴ میلیون تومان و افزایش معافیت مالیاتی کسبه خرد تا ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد. این اقدامات به منظور حمایت از حقوق‌بگیران و ایجاد عدالت مالیاتی انجام می‌شود. بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳، سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران ۱۲ میلیون تومان بود و مالیات به صورت پلکانی اعمال می‌شد. در این راستا، معافیت برای کم‌درآمدترین افراد به ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد و دولت با بررسی تراکنش‌های بانکی به دنبال وصول حداکثر درآمد مالیاتی است.»

روزنامه فرهیختگان نیز در گزارش اقتصادی امروز خود با عنوان «اصلاحات ۸ گانه برای جهش تولید با بخش صنعتی» نوشت: «در یک جلسه همفکری که رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت چهاردهم با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران برگزار کرد، به چالش‌های نقدینگی تولیدکنندگان اشاره شد و از عزم دولت برای همکاری با بخش خصوصی برای رفع این چالش‌ها گفته شد. سیدحمید پورمحمدی تصریح کرد که سازمان برنامه و بودجه در تلاش است تا زمینه ایفای نقش موثر بخش خصوصی را فراهم کند و از اختصاص یک معاونت به موضوعات مربوط به توسعه بخش خصوصی خبر داد. با این حال، اظهارات مشابه این در گذشته از سوی مسؤولان مختلف مطرح شده اما به دلیل عدم اجرای موثر، غالبا در حد شعار باقی مانده‌اند. مشکلات ساختاری و چالش‌های موجود در همکاری دولت و بخش خصوصی نیز مورد انتقاد قرار گرفته و نیاز به دیدگاه‌های واقع‌بینانه و راهکار‌های عملی برای بهبود وضعیت تاکید شده است.»

«صعوبت تولید با سهولت واردات!» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه جام‌جم بود. این گزارش به حذف بند ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه تولید داخل اشاره کرده و از نگرانی تولیدکنندگان خبر داده است. این گزارش بیان می‌کند: «در هفته‌های اخیر، موضوع ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی مشابه تولیدات داخلی در ایران به چالش‌های جدیدی منجر شده است. این ممنوعیت که در اردیبهشت ۹۷ تصویب شده بود، با پایان برنامه ششم توسعه دیگر از اعتبار ساقط شده و به همین دلیل، واردات کالا‌های مشابه داخلی مجددا مجاز اعلام شده است. به گفته مسؤولان، این تغییر می‌تواند با ابزار‌های دیگری مانند سود بازرگانی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی جبران شود. مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند که با حذف ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی، امکان ثبت سفارش برای واردات کالا‌های مشابه فراهم شده است. این اقدام با انتقاداتی از سوی تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه شده که معتقدند این تغییر باعث افزایش رقابت ناعادلانه با شرکت‌های خارجی و کاهش کیفیت و ایمنی محصولات داخلی خواهد شد.»

روزنامه جوان در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «گره ترافیکی آزادراه تهران-کرج-قزوین بهار ۱۴۰۴ باز می‌شود» نوشت: «وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه کنارگذر شمالی کرج و پل B ۱، با بیان امیدواری برای بهره‌برداری این پل در بهار سال آینده، تاکید کرد که این پل به عنوان بلندترین و بزرگ‌ترین پل اکسترادوز غرب آسیا، فناوری منحصر به‌فردی دارد. پروژه آزادراه شهید سلیمانی که از سال ۱۳۹۵ در حال ساخت است، پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته و قرار است در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد. همکاری دولت و شهرداری کرج در نیل به اهداف پروژه مورد تاکید وزیر قرار گرفت و یادآور شد که این طرح‌ها می‌توانند الگوی سایر پروژه‌ها باشند.»

ارسال نظرات