۰۹/مهر/۱۴۰۴ | ۰۶:۵۵
صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد افزایش یافت فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» اینترنت افغانستان قطع شد/ دلار تلگرامی تهران خوابید! وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود عبور موفق برق کشور از اوج بار ۷۷۵۰۰ مگاواتی تابستان نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ارزش بازارهای سهام به مرز ۱۰ هزار همت نزدیک شد اعلام تعرفه برق تجدیدپذیر در آبان ماه ۱۴۰۴ برای صنایع مشمول آغاز سطح‌بندی مشتریان بانکی/ محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد اسامی بازیگران سریال الگوریتم + عکس شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت قیمت روز گوشی ۸ مهر ۱۴۰۴ چرا یارانه شما قطع شد؟ لینک و نحوه اعتراض به حذف یارانه‌ها طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ + جدول مبلغ و زمان واریز سود سهام عدالت+ مشمولان و وضعیت سود سهام عدالت متوفیان خروج از مدار نیروگاه برق‌آبی کرج قیمت خرید حمایتی تخم مرغ اعلام شد خبر جدید درباره واریز سود سهام عدالت + وضعیت جاماندگان و آخرین مهلت ثبت نام سهام عدالت جهانگیر: مطالبات بانک‌ها از عباس ایروانی وصول و تسویه شده است مذاکره اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تجارت ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۴۰ همت پروژه جدید آب و فاضلاب آخرین مهلت برای جاماندگان دریافت سود سهام عدالت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد تعیین محدودیت جدید برای افتتاح حساب واکنش ستاره الوحده به پیشنهاد پرسپولیس یارانه نان اتباع افغان قطع نشد هشدار درباره تکرار تجربه تلخ بورس ۱۴۰۰ در بازار رمزارز جزییات حراج سکه فردا ۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت دلار و رز در بازار ارز تجاری امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ بازنگری در قوانین پیش فروش؛ کلید ورود سرمایه به بازار مسکن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ حجم معاملات شمش نقره در بورس از ۳۰ تن گذشت مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین بار متوالی تحریم شد رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده قاچاق آرد، پرسودتر از هروئین شد ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد خط جدید انتقال برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری خواهد رسید سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد عارف: اجازه نمی‌دهیم با سفره مردم شوخی کنند قالیباف: ارزیابی عملکرد برنامه هفتم، خروجی محور باشد شرایط بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده بهار امسال اعلام شد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ + جدول چرا تتر خطرناک شد؟ اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۷ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ | سایت ثبت نام فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش + اختلاف قیمت با بازار «هوشمندسازی» سکوی صادرات دانش مالیاتی ایران به بریکس قیمت مرغ رسما اعلام شد بیش از هزار برگ سند از فساد چای دبش تحویل مرجع قضایی شد ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی واردات شمش طلا برای سرمایه‌گذاران خارجی آزاد شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ از چهارشنبه یا پنج شنبه درصد پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران در مجموع ۱۴ درصد معاون وزیر جهاد: کمبودی در کالاهای اساسی نداریم جهش ۴۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار صرفه‌جویی ۱۴.۵ درصدی تهرانی‌ها در مصرف آب افزایش قیمت لبنیات برمبنای ابلاغ سازمان حمایت یا اسناد مثبته است رفع تداخلات اراضی باید در موعد مقرر به اتمام برسد نوسان قیمت برنج ایرانی از ۱۹۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رقابت باطل بین تولید و مصرف برق قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دو شنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت پیش فروش جدید سکه ۱۳ مهر برگزار می‌شود گزارش هواشناسی امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی پرداخت ۳۰ درصد از مطالبات بخش خصوصی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر کاهش محدودیت‌های برقی استان تهران در تابستان ۱۴۰۵ عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط تحویل پالایشگاه فاز ۱۴ به مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ صندوق‌های طلا در تابستان امسال بالاترین بازده را کسب کردند تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۴۴۴ هزار کد فراتر رفت هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ ۱۳۰ چاه نفت وارد مدار تولید شد قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول آغاز نصب برج‌های تخلیه اضطراری گاز در تهران تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد ۲۶ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد تردد روان و بدون ترافیک در جاده‌های شمال جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۸:۰۸ ۱۴۰۳/۰۷/۳۰

توجیه اشتباه آقای وزیر با تحریف تاریخ

وزیر اقتصاد مدعی بود که طرح تثبت قیمت‌ها باعث عقب‌ماندگی و توقف در قیمت‌گذاری انرژی و بنزین شده و اگر سالانه ۱۵ درصد قیمت بنزین اصلاح می‌شد، اکنون قیمت به روز بود.
توجیه اشتباه آقای وزیر با تحریف تاریخ
کد خبر:۵۶۴۱

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روابط عمومی وزارت اقتصاد با ارسال جوابیه‌ای به یکی از روزنامه‌ها سعی داشته تا اظهار نظر اشتباه وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه «اگر در ۲۰ سال گذشته سالانه ۱۵ درصد قیمت بنزین افزایش می‌یافت، امروز قیمت بنزین به روز بود (معادل قیمت روز جهانی) را توجیه کند» اما همچنان به این ابهام پاسخ نداده است که چطور می‌شود، بهای ۸۰ تومانی بهای بنزین در سال ۱۳۸۳ با افزایش سالانه ۱۵ درصد، قیمت بنزین امروز را متناسب با قیمت‌های روز جهانی کند.

 

این در حالی بوده که با استفاده از یک ماشین حساب ساده می‌توان محاسبه کرد که بهای بنزین در صورت افزایش سالانه ۱۵ درصد، هم‌اکنون در سطح ۱،۳۰۹ تومان قرار داشت که این رقم معادل ۴۳ درصد قیمت امروز بنزین آزاد و ۸۷ درصد بنزین سهمیه‌ای است. بنابراین افزایش سالانه ۱۵ درصد بهای بنزین، سیاستی نبود که بتواند پاسخگوی چالش مابه‌التفاوت قیمت داخلی و خارجی بنزین باشد و استناد به تاریخ و شواهد تاریخی، به هیچ وجه توجیه‌کننده این اظهار نظر غیرکارشناسی عبدالناصر همتی نیست!

 

همچنین متاسفانه متن منتشرشده، دارای تناقض بوده و در چند مورد تاریخ را نیز تحریف کرده است.

 

در متن بخش اول این جوابیه آمده است: «دولت تا سال ۱۳۸۳، هنگام ارائه لایحه بودجه درصدی را برای رشد قیمت بنزین پیشنهاد می‌داد که در تعامل با مجلس و با بررسی اثرات آن، بالاخره تصمیمی درباره افزایش قیمت بنزین گرفته می‌شد. اما بعد از آن در مجلس هفتم، افزایش پلکانی قیمت بنزین برداشته شد و افزایش قیمت در چند مقطع، به صورت شوک‌درمانی برای کاهش ناترازی‌های انرژی اعمال شد که علاوه بر تبعات قیمتی، با آثار مخرب اجتماعی و اقتصادی نیز همراه بود.»

 

اگر وزارت اقتصاد قبل از انتشار مطالب خود کمی به مستندات تاریخی مراجعه می‌کرد، متوجه می‌شد که هیچ قانونی مانع از افزایش پلکانی بهای انرژی نشده و قانون موسوم به تثبیت قیمت‌ها که درواقع اصلاح ماده ۳ قانون برنامه هفتم توسعه بود که بازه زمانی اجرای آن را فقط تا سال ۱۳۸۴ مقرر کرد. در آن قانون تاکید شد که دولت برای هدفمندسازی یارانه‌ها، لایحه‌ای جداگانه ارائه کند. بنابراین قانونی که بازه زمانی آن فقط برای یکسال است، قابل تعمیم به سیاست‌های سال‌های بعد نیست.

 

ضمن اینکه در بازه زمانی سیاست‌های اعمال‌شده طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰، به هیچ وجه ارتباطی با شوک‌درمانی وجود نداشت، زیرا مجموعه‌ای از سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی در طول این دوره به کار گرفته شدند. این سیاست‌ها شامل خروج گسترده خودرو‌های فرسوده، توسعه سوخت گاز و دوگانه‌سوزی خودورها، توسعه حمل‌ونقل عمومی با افزایش ناوگان اتوبوسرانی درون شهری و افزایش اعتبارات برای توسعه خطوط مترو بود. مهم‌ترین سیاست غیرقیمتی که در آن مقطع اجرایی شد، سهمیه‌بندی بنزین بود که در سال ۱۳۸۶ انجام گرفت. 

 

افزایش ۲۵ درصدی قیمت بنزین همزمان با سهمیه‌بندی در سال ۸۶ 

جهت اطلاع وزارت اقتصاد، در همان سال ۱۳۸۶ که سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد، بهای بنزین از ۸۰ تومان به ۱۰۰ تومان افزایش یافت. بهای گازوئیل هم در قانون بودجه با تاکید نمایندگان مجلس از ۱۵ تومان به ۴۵ تومان افزایش یافت اما دولت وقت با ارسال اصلاحیه بودجه، خواستار بازگشت بهای گازوئیل به ۱۵ تومان شد که در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید. بنابراین هم سیاست‌های غیرقیمتی و هم سیاست‌های قیمتی اجرا شدند.

 

اما بحث شوک‌درمانی که به ادعای وزارت اقتصاد موجب بحران‌های اجتماعی شده، در سال ۱۳۸۹ و پس از اجرای چند سال سیاست‌های غیرقیمتی، اجرا شد. در آن مقطع با توجه به بازتوزیع وسیع درآمد حاصل از اجرای این قانون و پوشش هزینه‌های به وجود آمده ناشی از آن و اطلاع کامل مردم از برنامه دولت و آمادگی ذهنی به وجود آمده در افکار عمومی، هیچ چالش و بحرانی برای مردم به وجود نیامد. نشانه آن نیز، رشد اقتصادی ۴ درصدی در سال بعد از اجرای این قانون بود. حتی در سال ۱۳۹۳ که دولت یازدهم بهای بنزین و حامل‌های انرژی را تغییر داد، باز هم مشکل اجتماعی و اقتصادی حادث نشد.

 

بهای بنزین در سال ۹۸ فراتر از فوب خلیج فارس

چالش و بحران اجتماعی و اقتصادی، در سیاست اشتباه دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۸ به وجود آمد که بدون اطلاع قبلی و بدون هیچ برنامه‌ریزی مناسبی، بهای بنزین از ۱۰۰۰ تومان به ۳ هزار تومان افزایش یافت و چند روز کشور را با آشوب و بحران مواجه کرد.

 

ازقضا، بررسی مستندات تاریخی نشان می‌دهد که همتی، رئیس کل بانک مرکزی وقت که امروز بر صندلی وزارت اقتصاد نشسته است، یکی از پیشنهاددهندگان افزایش بهای بنزین از هزار تومان به ۵ هزار تومان بود که درواقع دولت وقت به جای پیشنهاد ۵ برابر کردن قیمت بنزین، پیشنهاد ۳ برابر کردن آن را پذیرفت و اجرایی کرد.

 

همچنین چگونه می‌شود قانونی که تصویب‌کنندگان آن اعتبار آن را یک سال تعیین کرده‌اند، باعث و بانی خروج از تعادل قیمتی در طول ۱۹ سال باشند؟ وقتی به این ادعای کذب پی می‌بریم که می‌دانیم اولا برنامه چهارم توسعه در سال ۱۳۸۹ به پایان رسیده  و در طول همان برنامه بهای بنزین از ۸۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش یافته است.  

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که وقتی در سال ۱۳۹۳ بهای بنزین سهمیه‌ای به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد به ۱۰۰۰ تومان رسید، بهای جهانی بنزین به عدد بنزین آزاد ایران بسیار نزدیک بود. کمترین بهای جهانی بنزین در سال ۱۳۹۳ معادل ۳۳ سنت بود که با احتساب نرخ ارز در بازار آزاد، معادل ریالی قیمت جهانی بنزین به هزار و ۸۱ تومان می‌رسد.

 

از خرداد ماه ۹۴ هم عرضه سهمیه بنزین متوقف شد و دارندگان کارت هوشمند سوخت می‌توانستند از ذخایر سوخت خود استفاده کنند. درواقع در سال ۹۴، بهای بنزین تک و به قیمت هزار تومان رسید که این رقم به قیمت‌های جهانی نزدیک بود. بنابراین با وجود اینکه قانون تثبیت قیمت‌ها در سال ۸۳ تصویب شد، بهای بنزین از ۸۰ تومان در سال ۸۳ به ۱۰۰۰ تومان در سال ۹۴ رسید اما از سال ۱۳۹۴ تا سال ۹۸ باوجود هیچ اصلاح قیمتی در حوزه بنزین و گازوئیل و باتوجه به افزایش نرخ ارز از دامنه ۳ هزار تومان به دامنه ۱۱ هزار تومان، معادل ریالی قیمت جهانی بنزین به حدود ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان رسید.

 

عدم تغییر قیمت بنزین از ۹۴ تا آبان ۹۸ بدون هیچ مانع قانونی

در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۸ هیچ مانع قانونی و غیرقانونی برای اصلاح قیمت بنزین پیش روی دولت نبود و دولت می‌توانست در قالب بودجه‌های سالیانه، اصلاح قیمت انرژی از جمله بنزین را پیگیری کند اما دولت حدود ۴ سال به قیمت بنزین دست نزد تا اینکه یک‌باره و بدون اطلاع قبلی و بدون هیچگونه برنامه‌ریزی، بهای بنزین را ۳ برابر کرد.

 

عجیب آنکه افزایش ۳ برابری قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ که اتفاقا مورد نظر و حمایت عبدالناصر همتی، رئیس کل وقت بانک مرکزی هم بود، موجب شد ایران را به عرضه‌کننده گران‌ترین بنزین جهان تبدیل کند، زیرا معادل ریالی بهای جهانی بنزین در آن مقطع حدود ۲۷۰۰ تومان بود.

 

دوباره می‌شود، این گزاره را تکرار کنیم که از سال ۱۳۸۳ که تثبیت قیمت حامل‌های انرژی تصویب شد، تا سال ۱۳۹۸ بهای بنزین ۳۶.۵ برابر شد. حال چگونه می‌توان مدعی شد که طرح یک‌ساله تثبیت قیمت، عامل برهم‌زننده تعادل قیمتی باشد؟ آیا اگر بهای ارز در اقتصاد ایران رشد نمی‌کرد، باز هم اینقدر فاصله بین قیمت داخلی و خارجی بنزین وجود داشت؟ قطعا پاسخ منفی است.

 

در بخشی از جوابیه وزارت اقتصاد آمده است: «قانون تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم یک اشتباه بود که حتی طراحان و تصویب‌کنندگان نیز بعد‌ها به اشتباه خود معترف بودند، چرا که در درازمدت تبعات غیرقابل جبرانی داشت.»

 

این گزاره بسیار عجیب است، زیرا قانونی که اساسا کوتاه‌مدت بوده و صرفا مانع از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۱۳۸۴ شده، چطور در درازمدت اثرات غیرقابل جبرانی داشته است؟ وقتی بهای بنزین در طول ۱۴ سال پس از تصویب این قانون، ۳۶.۵ برابر شده، چگونه می‌توان وضعیت امروز را به آن نسبت داد و گزاره خلاف واقعی مثل اعتراف طراحان و تصویب‌کنندگان به اشتباه خود را مطرح کرد. 

 

حمایت وزارت اقتصاد دولت چهاردهم از عرضه قیمت بنزین به قیمت فوب خلیج فارس 

به نظر می‌رسد که روابط عمومی وزارت اقتصاد حتی به خود زحمت خواندن قانون برنامه چهارم توسعه را هم نداده و نوشته است: «ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه که پیش از مجلس هفتم به تصویب رسیده بود، مقرر کرد که «به دولت اجازه داده می‌شود تا از ابتدای سال ۱۳۸۴، فرآورده‌های نفتی (ازجمله بنزین، گازوئیل و...) را به قیمت فوب خلیج‌فارس عرضه کند.» اما اتفاقی که مجلس هفتم در اصلاح این ماده رقم زد به شوک‌درمانی‌های بعدی و ناترازی عمیق دامن زد.»

 

در حالی که در بند الف ماده قانون برنامه چهارم توسعه آمده بود: «به منظور به حداکثر رساندن بهره‌وری از منابع تجدیدناپذیر انرژی، شکل‌دهی مازاد‌ اقتصادی، انجام اصلاحات اقتصادی، بهینه‌سازی و ارتقا فناوری در تولید، مصرف و همچنین تجهیزات و تاسیسات مصرف‌کننده انرژی و برقراری عدالت اجتماعی، دولت مکلف است تا ضمن فراهم آوردن مقدمات ازجمله گسترش حمل‌ونقل عمومی و عملیاتی کردن سیاست‌های مستقیم جبرانی، اقدام‌هایی نسبت به قیمت‌گذاری نفت کوره، نفت گاز و بنزین بر مبنای قیمت‌های‌ عمده‌فروشی خلیج فارس، اقدام کرده و از محل منابع حاصله اقدامات لازم به عمل آورد.»

 

عجیب آنکه، وزارت اقتصاد دولت چهارم از شوک‌درمانی انتقاد می‌کند اما از شوک‌درمانی تصریح‌شده در قانون برنامه چهارم توسعه که توسط دولت دوم خاتمی به مجلس ششم ارائه شده بود، دفاع می‌کند. معنای قیمت‌گذاری نفت کوره، نفت گاز و بنزین برمبنای قیمت‌های عمده فروشی خلیج فارس چیست؟ معنای آن عرضه به قیمت فوب خلیج فارس است. در آن مقطع یعنی قیمت بنزین از ۸۰ تومان به ۳۰۰ تومان می‌رسید.

 

اگر آن ماده ۳ برنامه چهارم توسعه اصلاح نمی‌شد و در برنامه‌های بعدی توسعه هم ادامه می‌یافت، با توجه به بهای ۶۵ سنتی هر لیتر بنزین و نرخ ۵۰ هزار تومانی بهای اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز، درواقع امروز باید بهای بنزین در داخل کشور معادل ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. درواقع قیمت روز بنزین که مدنظر عبدالناصر همتی هم بوده، ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. حال اگر از سال ۱۳۹۸ تاکنون دولت‌ها به دنبال اصلاح سالانه قیمت بنزین بودند، تقریبا هر سال به طور متوسط ۶۰ درصد به بهای بنزین اضافه می‌کردند.