۱۳:۵۳ ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

سقوط از ارتفاع ۲ میلیون واحد در کمین شاخص بورس

با افت ۱۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز جاری، نماگر بازار سرمایه فقط ۷ هزار واحد دیگر تا از دست دادن ارتفاع ۲ میلیون واحد فاصله دارد؛ ارتفاعی که به لحاظ روانی، از دست دادن آن خبر خوبی برای کلیت بازار سرمایه و فعالان آن نخواهد بود.
سقوط از ارتفاع ۲ میلیون واحد در کمین شاخص بورس
کد خبر:۵۷۴۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزگذشته شاخص بورس برای پنجمین روز معاملاتی پیاپی سرخ‌پوش بود و در بورس نیز به تبع شاخص بورس، ۹۸ درصد نمادها روند منفی را در پیش گرفتند. افت تقریبا ۲۰ هزار واحدی نماگر اصلی بازار سرمایه با نزول ۰.۸۱ درصدی شاخص هم‌وزن همراه بود و ۲۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات بازار خارج شد.


جلسه‌ ستاد اقتصادی دولت دیروز با حضور رئیس‌ جمهور برگزار و حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس در آن جلسه، گزارش کاملی از چالش‌ها، انتظارات، پیشنهادها و برنامه‌های سازمان در حوزه اصلاح روندهای بازار سرمایه ارائه و بر لزوم ارائه جدول زمان‌بندی عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه تاکید کرد. همچنین برخی مشکلات موجود در بازار سرمایه، پیشنهادهای هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازارها و قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی قیمت ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد، ایجاد هماهنگی کامل بین سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به‌ ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و... مطرح شد. رئیس‌ جمهوری نیز پس از شنیدن گزارش و راهکارهای ارائه‌شده سازمان بورس، دستورات لازم را به دستگاه‌های مختلف برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صادر کرد.


با این حال بازار سرمایه امروز، نسبت به دستورات رئیس جمهور بی‎‌توجه بود و در نهایت افت بیش از ۱۴هزار واحدی شاخص بورس در پایان معاملات به ثبت رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۲،۶۶۸ واحدی و شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۳۵ واحدی مواجه شدند.


از سوی دیگر، ۸۹ درصد، معادل ۳۰۶ نماد معاملاتی در بورس و ۹۰ درصد، معادل ۳۲۵ نماد معاملاتی در فرابورس منفی بودند و در پایان معاملات روز جاری، ۵۸ درصد معادل ۲۰۰ نماد معاملاتی در بورس و ۶۵ درصد، معادل ۲۳۶ نماد معاملاتی در فرابورس با صف فروش به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که فقط ۴ درصد نمادها، معادل ۱۵ نماد معاملاتی در بورس و ۴ درصد نمادها، معادل ۱۳ نماد معاملاتی در فرابورس با صف خرید مواجه شدند.


این در حالی است که ارزش صف‌های فروش در مجموع هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ارزش صف‌های خرید، ۱۴۹ میلیارد تومان بودند. ریتم خروج نقدینگی اما از بازار سهام امروز کند بود و در مجموع فقط ۶۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج و این آمار برای صندوق‌های درآمد ثابت ۶۶۲ میلیارد تومان ثبت شد.


با افت امروز شاخص بورس، حالا نماگر بازار سرمایه فقط ۷ هزار واحد دیگر تا از دست دادن ارتفاع ۲ میلیون واحد فاصله دارد؛ ارتفاعی که به لحاظ روانی از دست دادن آن خبر خوبی برای کلیت بازار سرمایه و فعالان آن نخواهد بود. از این‌رو به نظر می‌رسد که سازمان بورس به عنوان نهاد سیاست‌گذار، ناظر و حامی بازار سرمایه، تدبیر ویژه‌ای را برای حمایت از بورس و ماندگاری شاخص در ارتفاع ۲ میلیون واحد لحاظ کند یا به عبارتی دیگر این انتظار می‌رود که تلاش‌ها برای حفظ این ارتفاع صورت گیرد.


در این میان، ثبت رکورد تاریخی طلای جهانی به محدوده‌های ۲‌ هزار و ۷۲۲ دلاری از نکات حائز اهمیتی بوده که به صندوق‌های طلای بورسی توجه ویژه‌ای را جلب کرده و استقبال از یونیت‌های صندوق‌های طلا نیز فشار مضاعفی بر بازار سهام داشته است.


مجموع این عوامل، موجب شده تا فعلا بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران و سهامداران در تالار شیشه‌ای میل و رغبتی به خرید سهام نداشته باشند؛ بازاری که معاملات فردای آن می‌تواند تعیین‌کننده‌ تداوم روند نزولی چند روز پیش آن باشد.

ارسال نظرات