۰۹:۲۳ ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

گوشت گوسفندی با توزیع نادرست کمیاب شد

به گفته مدیرعامل اتحادیه دام سبک، مشکل اصلی عرضه گوشت گوسفندی تنظیم بازار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بخش توزیع است، نه تولید! 
گوشت گوسفندی با توزیع نادرست کمیاب شد
کد خبر:۵۷۷۹

افشین دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد معاصر با انتقاد از واردات بی‌رویه گوشت و دام زنده در سال جاری، اظهار داشت: این اقدام به تولید داخلی لطمه زده و کاهش قیمت دام زنده در محصولی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، احساس نمی‌شود.

 

دادرس بیان کرد: اگر آمار شش‌ماه گمرک را بررسی و آن را با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه کنید، افزایش چند برابری واردات گوشت را به‌ وضوح مشاهده خواهید کرد. بنابراین، ادعای کمبود گوشت در بازار صحت ندارد و حتی واردات بیش از اندازه، مورد اعتراض بخش تولید بوده است.

 

این مقام مسؤول افزود: در سالی که تولید داخلی در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت، واردات گسترده گوشت با این حجم بالا به تولیدکنندگان داخلی ضربه زده است. متاسفانه، نمایندگان محترم مجلس که نسبت به واردات برنج در فصل تولید اعتراض می‌کنند اما در مقابل واردات بیش از اندازه گوشت و دام زنده در فصل تولید دام، سکوت کرده‌اند. 

 

وی با اشاره به کاهش عرضه گوشت گوسفندی تنظیم بازار به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیان کرد: مشکل اصلی در بخش توزیع است، نه تولید! بخش توزیع دچار ایراداتی بوده و بازار را به هر نحوی که می‌خواهد مدیریت می‌کند. شرکت پشتیبانی امور دام مسؤولیت مدیریت توزیع را بر عهده دارد اما عوامل توزیع به‌ درستی عمل نمی‌کنند.

 

این مقام مسؤول در پایان تاکید کرد: واردات گوشت نه‌ تنها کم نیست، بلکه شاید چهار برابر میزان سال گذشته واردات اتفاق افتاده است. ما در بخش تولید به ‌شدت نسبت به این مساله معترض هستیم. اکنون تولیدات دامداران، چه پرواربندی‌های سبک و چه سنگین، روی دستشان مانده است. قیمت دام زنده از ابتدای سال تاکنون روند کاهشی داشته اما بخش توزیع اجازه نداده که این کاهش قیمت حس شود. در مقابل، قیمت گوشت گرم تولید داخل در بازار از ابتدای سال تاکنون روند افزایشی داشته است.

 

بنابراین گزارش، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت گوشت داخلی در بازار گلایه داشته و به همین جهت تمایل به خرید گوشت قرمز تنظیم بازار از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند. این در حالی بود که کمبود عرضه گوشت گوسفندی تنظیم بازار در فروشگاه‌ها طی چند روز اخیر، موجب نارضایتی بسیاری از مردم، به ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه شده است.

 

از همین‌رو، دیروز (۲۹ مهرماه) و پس از انتشار خبرهایی مبنی بر این مساله، طی بررسی‌های میدانی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای گزارشی با عنوان «توقف مشکوک تامین گوشت قرمز یارانه‌ای» در اقتصاد معاصر منتشر و برای پیگیری بیشتر موضوع به گفت‌وگو با مسؤولان امر پرداخته شد.  

 

برای مشخص شدن دقیق این مساله، علاوه بر اتحادیه دام سبک، از اتحادیه صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی نیز پیگیر موضوع شدیم اما پاسخ قاطعی دریافت نشد. همچنین در ادامه از شرکت پیشتیبانی امور دام نیز پیگیر موضوع شدیم اما پاسخ قابل توجهی از سوی مسؤولان این شرکت نیز ارائه نگردید و در نهایت به احمد خانی‌نوذری، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده شد.

ارسال نظرات