۱۸:۴۹ ۱۴۰۳/۰۸/۰۳

ظرفیت‌های بریکس برای عبور از تحریم ها

فعال تجاری گفت: بریکس باعث توسعه روابط تجاری ایران با بسیاری از کشور‌هایی می‌شود که زیر سایه محدودیت‌های یکجانبه آمریکا هستند.
ظرفیت‌های بریکس برای عبور از تحریم ها
کد خبر:۶۰۴۴

به گزارش اقتصاد معاصر؛ جلیل جلالی‌فر، تحلیلگر و فعال تجارت خارجی با تاکید بر تاثیر مثبت همکاری با پیمان‌های بین‌المللی نظیر بریکس بر مبادلات مالی و تجاری اظهار کرد: پیوستن به سازمان‌ها و اتحادیه‌های اقتصادی بین‌المللی، چون بریکس، اوراسیا، شانگهای و اکو سالهاست در اولویت دولت‌های مختلف ایران قرار دارد و بی تردید نمی‌توان تاثیر آنها بر رشد و شکوفایی اقتصاد را نادیده گرفت.

 

وی ادامه داد: کشور‌های عضو بریکس در مجموع ۴۱ درصد جمعیت جهان و ۲۶ درصد مساحت زمین در پهنای جهان را به خود اختصاص داده و در مجموع بیش از ۲۵ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند، در نتیجه می‌توان از چنین ظرفیت بزرگ و ارزشمندی به بهترین شکل استفاده کرد.

 

این کارشناس تجارت خارجی با اشاره به اینکه بریکس می‌تواند آینده درخشانی را برای اقتصاد ایران رقم بزند، گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های تجار بین‌المللی برای بسیاری از کشور‌های جهان، سلطه دلار بر مبادلات مالی و یک جانبه‌گرایی آمریکا در این حوزه است.

 

البته در این خصوص می‌توان به استفاده از پول دیجیتال بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های خارجی اشاره کرد که می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین کشور‌های عضو بریکس می‌توانند با راه‌اندازی و استفاده یک پول دیجیتال مشترک، گام بزرگی در راستای تسهیل پرداخت‌ها و کاهش نیاز به ارز‌های خارجی مثل دلار و یورو بردارند.

 

این فعال اقتصادی افزود: ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بریکس، روابط خود با بسیاری از کشور‌ها را توسعه دهد که همین تحکیم و برقراری تعاملات، نتایج بسیار مثبتی را بر اقتصاد ما خواهد داشت. در نتیجه دولت چهاردهم هم باید تلاش کند از فرصت‌های پیش آمده بهترین بهره‌برداری را صورت دهد، چراکه در چنین شرایطی می‌توان اقتصاد ایران را پویا و رو به رشد خواند.

 

تحلیلگر و فعال تجارت خارجی به لزوم راه‌اندازی سیستم‌های ارتباط مالی مختص بریکس با هدف تسهیل پرداخت‌های فرامرزی تاکید کرد و گفت: آمریکا با برقرار کردن تحریم، کشور‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد که این موضوع مشکلات جدی را برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

 

 طبیعتا پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی مثل بریکس می‌توان بخشی از آسیب‌ها را برطرف ساخت. همچنین با توجه به ظرفیت‌های ۷ کشور عضو بریکس و بسیاری از کشور‌های متقاضی عضویت، می‌توان یک سازکار جایگزین سوئیفت را هم راه‌اندازی کرد که این اقدام می‌تواند کمک زیادی به تسهیل مبادلات خارجی با کشور‌های مختلف محسوب شود./ایبنا

برچسب‌ها:
بریکس تجارت
ارسال نظرات