۱۶:۳۳ ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

عرضه خودرو در بورس کالا تقاضای کاذب را از بین می‌برد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که راه‌کاری بهتر از عرضه در بورس کالا برای بازار خودرو وجود ندارد، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند تقاضای کاذب را از بین ببرد و به تدریج متقاضی خودرو را به متقاضی به واقعی تقلیل دهد.
عرضه خودرو در بورس کالا تقاضای کاذب را از بین می‌برد
کد خبر:۶۱۶۶

به گزارش اقتصاد معاصر؛ میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با دفاع از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: سیستم فعلی عرضه خودرو ناکارآمد است مثلا در عرضه اخیر نزدیک به ۳ میلیون نفر ثبت نام کردند حال این‌که به طور واقعی ۳ میلیون تقاضا در بازار خودرو در لحظه نداریم؛ این اتفاق نشان می‌دهد بخش زیادی از این تقاضا، کاذب و ناشی از فاصله قیمتی بین قیمت عرضه و نرخ بازار آزاد است که نتیجه این تقاضای کاذب، ایجاد اثرات منفی در بازار است.

 

او افزود: عرضه خودرو از طریق بورس می‌تواند تقاضای کاذب را از بین ببرد و به تدریج متقاضی خودرو را به متقاضی واقعی تقلیل دهد و رانت توزیع شده را عملا حذف کند.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: وقتی فاصله قیمتی در بازار خودرو وجود دارد، خودروسازان زیان‌ده می‌شوند لذا دولت برای جبران آن تسهیلات بانکی به خودروسازان پرداخت می‌کند؛ به این ترتیب هزینه عرضه خودرو، با قیمت پایین‌تر از بازار، مجددا از جیب مردم، از طریق ایجاد تورم برداشته می‌شود.

 

او در جمع بندی، گفت: عرضه خودرو در بورس باعث شفاف شدن قیمت‌ها، رقابتی شدن بازار و کاهش حاشیه سود دلالان می‌شود زیرا وقتی مشتری واقعی با قرعه‌کشی اسمش بیرون نمی‌آید، مجبور است خودرو را از دلال بخرد، لذا عمده مشتریان واقعی، خودرو را به قیمت بازار آزاد تهیه می‌کنند و در نهایت سود آن به جیب عده‌ای خاص رفته و از آن طرف هزینه رانت توزیع شده، از جیب عمده مردم، از طریق ایجاد تورم خارج می‌شود.

ارسال نظرات