۱۱:۳۷ ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

بازار توافقی صف‌های طولانی ارز را حذف کرد

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن برشمردن مزیت‌های بازار ارز توافقی بانک مرکزی، حذف صف‌های طولانی تخصیص ارز و معطلی فعالان اقتصادی را به عنوان یکی از ویژگی‌های این بازار معرفی کرد.
بازار توافقی صف‌های طولانی ارز را حذف کرد
کد خبر:۶۲۳۵

آرمان خالقی، قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر، پیرامون‌ مزیت‌های بازار ارز توافقی اظهار کرد: در حال حاضر روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به این صورت بوده که صادرکننده ابتدا ارز خود را به بانک مرکزی تحویل داده و سپس این نهاد بر اساس سازوکار‌های خود، ارز به دست آمده را به واردکننده تخصیص می‌دهد. در این ساختار، ارز با قیمتی از سوی صادرکننده خریداری می‌شود که بانک مرکزی آن را از قبل تعیین کرده است.

 
قائم مقام خانه صمت ایران افزود: زمانی که بازار ارز توافقی باشد، قاعدتا ارز حاصل از صادرات با قیمتی نزدیک به نرخ بازار آزاد از صادرکننده خریداری می‌شود. در این بازار، ارز بر اساس نرخی معامله می‌شود که صادرکننده و واردکننده بر سر آن به توافق رسیده‌اند. در چنین بستری فعالان اقتصادی با تمایل بیشتری ارز حاصل از صادرات خود را باز خواهند گرداند.
 
وی تصریح کرد: در بستر بازار توافقی، ارز با قیمت بهینه و مناسب‌تری میان صادرکننده و واردکننده مورد معامله قرار خواهد گرفت؛ در پی این موضوع، رضایت هر دو طرف جلب می‌شود. این بازار می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که واردکننده، ارز مورد نیاز خود را زودتر از بازار نیما تهیه کند. بازار ارز توافقی می‌تواند صف‌های طولانی تخصیص ارز و معطلی فعالان اقتصادی را از بین ببرد.
 
خالقی بیان کرد: ما در خصوص ارز باید به نقطه‌ای برسیم که نرخ آن به جای قیمت‌گذاری دستوری، بر اساس رقابت و میزان عرضه و تقاضا به دست بیاید. بازار توافقی ارز در بلندمدت به نفع فعالان اقتصادی خواهد بود، زیرا این بازار می‌تواند کندی تخصیص ارز و سایر مشکلات مربوط به این مساله را به طور کلی حل کند.

ارسال نظرات