۱۳:۳۵ ۱۴۰۳/۰۸/۰۷

سود سهام عدالت ۱۴۰۳ متوفیان کی واریز می‌شود؟

با گذشت بیشتر از ۷ ماه از سال ۱۴۰۳ هنوز سود سهام عدالت متوفیان واریز نشده است و اخبار جدیدی در خصوص واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۳ متوفیان منتشر شده است در ادامه این خبر مبلغ سود سهام عدالت، زمان واریز سود سهام عدالت متوفیان، شرط واریز سود سهام عدالت متوفیان در ۱۴۰۳، نحوه انتقال سهام عدالت فوت شدگان به وراث و ... را می آوریم.
سود سهام عدالت ۱۴۰۳ متوفیان کی واریز می‌شود؟
کد خبر:۶۳۵۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛ با توجه عدم همکاری برخی شرکت‌ها واریز سود سهام عدالت متوفیان با تاخیر مواجه شد و در ابتدا قرار بود تا پایان خرداد سود سهام عدالت متوفیان 1403 واریز شود اما این اتفاق نیافتاد همچنین در اسفند ۱۴۰۲، سود سهام عدالت متوفیان نیز به‌طور کامل واریز نشد. لذا احتمال دارد بخشی از این سود در کنار واریزهای آینده به وراث منتقل شود. در ادامه جدیدترین اخبار در خصوص واریز سود سهام عدالت 1403متوفیان را بخوانید. 

 

اعلام زمان‌بندی جدید واریز سود سهام عدالت

 

بر اساس اعلام مسئولان، سود سهام عدالت حداکثر تا پایان آذرماه امسال واریز خواهد شد.

 

برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت، پرداخت سود این سهام سه مرحله‌ای شده است و پس از واریز سود مرحله نخست و دوم در ابتدای زمستان و انتهای سال گذشته، حالا سهام‌داران منتظر دریافت سود مرحله سوم سهام عدالت هستند. 

 
اقتصاد انلاین نوشت: سود سهام عدالت سال گذشته در دو نوبت واریز شد، اما به‌دلیل واریز نکردن سود توسط ۴ شرکت، مابقی واریزی به حساب سهامداران به تعویق افتاد. طی خبرهایی از اسفندماه اعلام شد که با پرداخت سود توسط این شرکت‌ها، در نهایت سود سهامداران سهام عدالت در مرحله سوم در خردادماه واریز خواهد شد.

 


با اینحال چند ماه از مهلت اعلام شده گذشته، اما باز هم خبری از واریز سود سهام عدالت نشده است. 

 

چندی پیش ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود که کماکان چهار شرکت سود سهام عدالت را به شکل کامل واریز نکرده‌اند. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: سازمان بورس به شکل مستمر پیگیر واریز سود سهام عدالت از سوی این سه شرکت به حساب سپرده‌گذاری مرکزی است تا به همراه سایر مبالغ وصولی این سود برای سهامداران واریز شود.

 

سود سهام عدالت 1403 متوفیان

 

زمان‌بندی جدید واریز سود سهام عدالت

بر اساس اعلام مسئولان، سود سهام عدالت حداکثر تا پایان آذرماه امسال واریز خواهد شد. این خبر می‌تواند برای بسیاری از سهام‌داران که به این سود نیاز دارند، امیدوارکننده باشد. مسئولان مربوطه تأکید کرده‌اند که تمام تلاش خود را برای واریز به موقع سود انجام خواهند داد و امیدوارند که این بار تأخیری در واریز سود وجود نداشته باشد.


دلایل تأخیر در واریز سود

دلایل مختلفی برای تأخیر در واریز سود سهام عدالت مطرح شده است؛ از جمله این دلایل می‌توان به مشکلات فنی، مسائل اداری و همچنین نیاز به بررسی‌های بیشتر اشاره کرد. مسئولان مربوطه در تلاش هستند تا این مشکلات را برطرف کرده و سود سهامداران را در اسرع وقت واریز کنند. همچنین، برخی از کارشناسان معتقدند که مشکلات اقتصادی کشور نیز می‌تواند یکی از دلایل تأخیر در واریز سود باشد.

 

زمان واریز سود سهام عدالت 

نکات مهم برای سهامداران

سهام‌داران باید توجه داشته باشند که برای دریافت سود سهام عدالت، اطلاعات حساب بانکی خود را به درستی در سامانه مربوطه ثبت کرده باشند. همچنین، در صورت بروز هر گونه مشکل یا سوال، می‌توانند با مراکز پشتیبانی تماس بگیرند. همچنین، سهامداران باید به اطلاعیه‌های رسمی منتشر شده توسط مسئولان توجه و از منابع معتبر اطلاعات خود را دریافت کنند. همچنین، امید است مسئولان مربوطه تمام تلاش خود را برای واریز به موقع سود انجام دهند و از بروز تأخیرهای بیشتر جلوگیری کنند.

 

 

زمان واریز سود سهام عدالت 

سود سهام عدالت در سال‌های اخیر معمولاً در ماه‌های آذر و اسفند واریز شده اما این احتمال وجود دارد که در سال جاری در ماه آبان یک مرحله واریز سود سهام عدالت انجام شود.

 

 دارندگان سهام عدالت هر سال در نیمه دوم سال انتظار دریافت سود سهام عدالت را می‌کشند. گرچه در طی سنوات گذشته شایعه واریز سود سهام عدالت از بهار و تابستان شنیده می‌شود اما سهامداران دریافته‌اند که انتظار کشیدن برای سود در نیمه نخست سال تا حدودی بیهوده است؛ مرحله اول واریز سود معمولاً در ماه آذر انجام می‌شود و مرحله دوم در آخرین روزهای سال.

 

 اما چه اتفاقی افتاده که احتمال واریز سود سهام عدالت در ماه آبان افزایش یافته است؟ ماجرا از این قرار است که دارندگان سهام عدالت هنوز سود سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ را به طور کامل دریافت نکرده‌اند. بخشی از این سود سال گذشته طی دو مرحله در آذر و اسفند واریز شد و مابقی آن قرار شد تا خرداد ۱۴۰۳ واریز شود که برخلاف وعده‌ها، نه تنها در خرداد، بلکه همچنان این اتفاق رخ نداده است.

 

دلیل بدقولی‌ها در خصوص واریز سود سهام عدالت، عدم همکاری برخی از شرکت‌ها عنوان شده است. در ابتدا اعلام شد ۵ شرکت هنوز سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند که به مرور تعداد شرکت‌های متخلف کاهش یافت و در حال حاضر ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده و تنها شرکت مپنا سود سهام عدالت را واریز نکرده و باعث تأخیر در واریز سود شده است.

 

واقعیت این است که نمی‌توان تاریخ دقیقی برای واریز باقیمانده سود سال ۱۴۰۱ مشخص کرد اما با توجه به اینکه سود سال ۱۴۰۲ در ماه‎‌های آذر و اسفند واریز می‌شود، احتمالاً پیش از آن در خصوص سود ۱۴۰۱ با سهامداران تعیین تکلیف شود. بنابراین چنانچه دولت بخواهد در سال جاری رویه مشابه سنوات گذشته را در پیش بگیرد، شاهد سه مرحله واریز سود سهام عدالت تا پایان سال خواهیم بود؛ یک مرحله باقیمانده سود سال ۱۴۰۱ و دو مرحله نیز سود سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲.

 

احتمال دیگر این است که دولت تصمیم بگیرد سود باقیمانده سال ۱۴۰۱ را همراه با مرحله اول یا مرحله دوم واریز سود سال ۱۴۰۲ به حساب دارندگان سهام عدالت واریز کند که در این صورت پرونده سود سهام عدالت سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ طی دو مرحله بسته خواهد شد.
 

مبلغ سود سهام عدالت  1403

مبلغ سود سهام عدالت

آخرین مرحله واریز سود سهام عدالت به اسفند ۱۴۰۲ برمی‌گردد که طی آن مرحله دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند و این ارقام ۳۰ درصد کمتر از مبالغی بود که در آذر ۱۴۰۲ به حساب سهامداران واریز شد. با توجه به اینکه سود سهام عدالت هر سال به نسبت سال قبل افزایش می‌یابد، در صورتی که سورپرایز ویژه‌ای در انتظار نباشد احتمال می‌رود در سال جاری بین یک تا دو میلیون تومان سود و یا بیشتر به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شود.

 

مبلغ سود سهام عدالت ۱۴۰۳ چقدر است؟

مبلغ سود سهام عدالت هر سال نسبت به سنوات گذشته با افزایش مواجه می‌شود اما میزان این افزایش هنوز مشخص نیست. آخرین مرحله واریز سود سهام عدالت به اسفند ۱۴۰۲ برمی‌گردد که در آن مرحله دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند و این ارقام ۳۰ درصد کمتر از مبالغی بود که در آذر ۱۴۰۲ به حساب سهامداران واریز شد. 

 

با توجه به افزایش هر ساله سود سهام عدالت نسبت به سال‌های گذشته، انتظار می‌رود در سال جاری بین یک تا دو میلیون تومان سود و یا بیشتر به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شود.

 

سود سهام عدالت متوفیان 1403

در اسفند ۱۴۰۲، سود سهام عدالت متوفیان نیز به‌طور کامل واریز نشد. لذا احتمال دارد بخشی از این سود در کنار واریزهای آینده به وراث منتقل شود.

 

البته نباید فراموش کرد که در اسفند ۱۴۰۲ سود سهام عدالت متوفیان نیز به طور کامل به حساب وراث آنها واریز نشد و برخی از وراث به هر دلیلی موفق به دریافت سود نشدند. از این رو انتظار می‌رود که در سال جاری همراه با یکی از مراحل واریز سود سهام عدالت، باقیمانده سود سهام عدالت متوفیان نیز به حساب وراث آنها واریز شود که این منجر به افزایش میزان سود دریافتی برخی از دارندگان سهام عدالت خواهد شد.

 

 شرط مهم دریافت سود سهام عدالت متوفیان 

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی گفت: انتقال سهام متوفیان به وراث در آینده‌ای نزدیک، به صورت الکترونیکی از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان انجام می‌شود.


محمد باغستانی با اعلام اینکه در ادامه سیاست‌های توسعه‌ای و با هدف تسهیل‌گری خدمات برای عموم مردم و سهامداران، به زودی وراث می‌توانند سهام متوفیان خود را از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان به صورت الکترونیکی منتقل کنند، اظهار داشت: برای انجام این انتقال، یکی از وراث باید سجامی باشد.

 

وی افزود: با الکترونیکی شدن انتقال سهام متوفیان به وراث، علاوه بر کاهش در هزینه و صرفه جویی در زمان، شاهد تسریع در ارائه یک خدمت دیگر به مردم که در سالیان گذشته به دغدغه مهمی برای آنها تبدیل شده بود، خواهیم بود.

 

باغستانی با بیان اینکه فرایند الکترونیکی شدن انتقال سهام متوفیان به وراث در مراحل پایانی خود قرار دارد و به زودی عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: الکترونیکی شدن خدمات سپرده‌گذاری مرکزی برای ذینفعان بازار سرمایه و عموم مردم به عنوان یک اولویت مهم، در صدر فعالیت‌های این شرکت قرار دارد.

 

مدیرعامل سمات در خصوص فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث آنها نیز گفت: بر اساس جدیدترین آمارها، بیش از یک میلیون نفر از وراث از طریق شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب در سامانه میراث ثبت نام کرده اند.

 

باغستانی با بیان اینکه سامانه میراث برای وراث متوفیان سهام عدالتی که بعد از ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ فوت کرده‌اند، بازگشایی نشده است، افزود: سازمان امور مالیاتی هنوز بستر مناسب غیرحضوری برای پرداخت مالیات این گروه از سهامداران را فراهم نکرده است که به محض حصول نتیجه نهایی، اطلاع رسانی مقتضی در این خصوص انجام خواهد شد.

 

براساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به ۶ هزار شعبه دفاتر شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های منتخب (بانک ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت) فرایند انتقال سهام را انجام دهد.

 

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.

 

طی این سال‌ها، بسیاری از صاحبان سهام عدالت فوت کردند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. طبق اعلام رییس سازمان بورس اوراق بهادار فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان آغاز و کارگزاری پویان به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده است.

 

به منظور آشنایی وراث از مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان در این مقاله به تشریح این امر می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

استعلام سهام عدالت متوفیان با کدملی

سامانه استعلام سهام عدالت به نشانیبرای اطلاع از تخصیص سهام عدالت و میزان دارایی هر شخص پایه‌ ریزی شده است.

 

مراحل کلی انتقال سهام عدالت متوفیان

سهامداران سهام عدالت و وارثین محترم برای مشاهده دارایی خود در کارگزاری باید مراحل زیر را طی نمایند :

 

پس از اتمام مراحل تقسیم سهام عدالت وراث و تایید آن توسط سپرده گذاری مرکزی، سهام عدالت به دارایی شما اضافه خواهد شد.

 

دقت کنید در حال حاضر امکان خرید یا فروش سهام عدالت وجود ندارد ولی برای بررسی و یا معامله این سهام در زمان بازگشایی در هر صورت باید مراحل اعلامی قبل را انجام دهید.

 

 

آموزش ثبت‌نام سهام عدالت متوفیان

 

کد ویدیو

 

1.  سجام

سهامداران محترم باید در سایت سجام ثبت نام نموده و کد 10 رقمی را دریافت نمایند و اگر پیش از این برای ثبت نام در سجام اقدام نموده اید از این مرحله صرف نظر کنید. ثبت نام سجامwww.sejam.ir

برای احراز هویت سجام خود می توانید از لینک زیر اقدام نمایید:

احراز هویت:ehraz.pouyanbroker.ir

 

2. ثبت نام در کارگزاری

ابتدا در کارگزاری پویان ثبت نام نمایید، که بصورت غیرحضوری و رایگان انجام می شود.

در صورت تمایل به ثبت نام غیر حضوری می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید و حداکثر 24 ساعت کاری پس از گذراندن تمام مراحل ثبت نام، نام کاربری و رمز سامانه معاملاتی برای شما ارسال می شود.

 

3. بررسی سهام

دقت کنید سهام عدالت به دوروش می باشد : 1- مستقیم 2- غیر مستقیم

اگر روش انتخابی سهام عدالت تغییر نکرده باشد، درواقع روش، غیر مستقیم است، کافی است پس از دریافت نام کاربری و رمز عبورسامانه آنلاین کارگزاری، به آدرس زیر مراجعه کنید

 

پس از ورود به سامانه آنلاین گزینه تغییرکارگزار ناظر را انتخاب نموده سپس نام نماد سرمایه گذاری استان خود را انتخاب کنید.

 

مثلا نماد تهران با نام وستهران

اصفهان با نام وسصفا

و یا با وارد کردن نام استان خود، نماد مورد نظر را پیدا کنید.

روز کاری بعد نماد مدنظر به سبد سهام شما یا اصطلاحاً پرتفوی شما اضافه خواهد شد.

ولی اگر روش سهام عدالت را تغییر داده اید، یعنی روش مستقیم را انتخاب کرده باشید می توانید ریز دارایی خود را در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، قسمت «دارایی ها» مشاهده کنید.

 

 

سود سهام عدالت  متوفیان

نحوه ورود به سایت استعلام سهام با کدملی

جهت دریافت استعلام سهام با کد ملی تنها داشتن کد سجام کافی است. برای دسترسی به اطلاعات، کاربران بازار سرمایه باید وارد سایت سمات به آدرس https://www.csdiran.ir/ شوند. سپس به درگاه یکپارچه ذینفعان وارد شده و ثبت نام کنند.

 

پس از تکمیل اطلاعات، کاربران با کدملی و رمزعبور می‌توانند وارد پنل کاربری خود شوند. برای امنیت بیشتر رمز یک بار مصرف نیز به شماره همراه سهامدار ارسال می‌شود.

 

سهامداران پس از ورود به پنل برای اطلاع از تعداد سهام‌ های موجود در سبد سرمایه‌گذاری خود در قسمت درگاه الکترونیک سهامدار، بخش اوراق بهادار، سبددارایی خود را مشاهده می‌کنند.

 

در بخش سبد دارایی می‌تواند تعداد سهام‌ها و مبلغ سرمایه‌گذاری، گردش معاملات، گزارش سودهای پرداخت شده، مجامع، اطلاعیه‌های نماد، گردش دارایی، تاریخچه سود سهام عدالت و گزارش حق تقدم استفاده نشده قابل مشاهده است.

 

استعلام سود سهام عدالت

بسیاری سوالاتی همچون، سود سهام عدالت چقدر است؟ ارزش سهام عدالت چقدر است؟ چه میزان سود دریافت کردیم؟ دارند. یکی از راه‌های رسیدن به اطلاعات سهام عدالت مراجعه به سامانه یکپارچه ذینفعان است. برای اطلاع از ارزش سهام عدالت به قسمت درگاه الکترونیک سهامدار، سپس بخش اوراق بهادار مراجعه کنید.

 

برای دریافت اطلاعات در خصوص سهام عدالت نیز به تاریخچه سود سهام عدالت مراجعه کندی. در این قسمت وضعیت پرداخت، تاریخ، مبلغ و نوع سود آمده است.

 

با مراجعه به این سایت و ورود کد ملی هر شخص، با دسترسی به شماره همراه وی، می‌توان از اختصاص سهام عدالت وی و میزان آن، آگاهی لازم را کسب نمایید. در صورتی که شخص متوفی مشمول دریافت سهام عدالت باشد، یکی از وراث به نمایندگی از سایرین، می‌تواند برای تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفی به کدهای وارثین، اقدامات لازم را انجام دهد.

 

انتقال سهام عدالت متوفیان

در صورتی که متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده و تاریخ فوت ایشان قبل از 1399/05/01 و سهام عدالت ایشان از نوع غیر مستقیم باشد، پس از فراخوانی که به صورت مرحله بندی که جلوتر به آن اشاره شده است، وراث می‌توانند مراحل انتقال سهام را از طریق کارگزاری طی کنند. درمرحله نخست وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کرده باشند. ثبت پرونده‌ی انتقال قهری سهام عدالت متوفی به دو روش حضوری (مراجعه به شعب و دفاتر منتخب پیشخوان دولت طرف قرارداد کارگزاری) و غیر حضوری (ثبت در فرم آنلاین) امکان پذیر می‌باشد.

 

متقاضی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث می‌بایست پس از ورود به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی  https://ddn.csdiran.ir/ در ابتدا با وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی در بخش «استعلام نوبت پرونده قهری» در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان، نسبت به این موضوع که آیا زمان تشکیل پرونده متوفی فرارسیده است یا خیر اطلاع حاصل کنند.

ارسال نظرات