۱۴:۴۲ ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

رشد شاخص بورس در سایه افزایش حجم و ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، علاوه بر رشد ۲۵ هزار واحدی شاخص بورس، حجم و ارزش معاملات نیز با افزایش مواجه شدند.
رشد شاخص بورس در سایه افزایش حجم و ارزش معاملات
کد خبر:۶۳۶۴

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روز گذشته، شاخص ‌کل بورس در حالی با رشد ۱.۵۴‌ درصدی جای خود را در بالای ارتفاع ۲ میلیون واحد محکم کرد و ۵۴۵‌ میلیارد ‌تومان پول حقیقی وارد بازار شد و رکورد ورود پول را از اردیبهشت‌ماه شکست که با کمرنگ شدن ابهامات پیرامون تنش‌های منطقه‌ای، بازار سرمایه و سهامداران را برای تثبیت وضعیت فعلی آماده می‌کنند.


به باور کارشناسان، بازپس‌گیری نقطه حمایتی ۲‌ میلیون ‌واحدی توسط شاخص بورس که در ابتدای هفته رقم خورد، از آن جهت دارای اهمیت است که این سطح نشان‌دهنده وجود انگیزه‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی و کاهش فشارهای نزولی در بازار تلقی شده و این سطح حمایتی می‌تواند، به‌ عنوان بستری برای رشد تدریجی و آرام بازار عمل کند. این مساله مشروط بر این بوده که عوامل حمایتی و کاهش ریسک‌های سیاسی همچنان ادامه یابند.


در این راستا نیز حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز، در جمع ناشران بزرگ بورسی با اشاره به اثر محدود ریسک‌های سیستماتیک بر بازار سرمایه توضیح داد: «در دوره‌های مختلف دیده‌ایم که حتی در بدترین شرایط هم بنگاه‌ها و صنایع تولیدی و خدماتی فعال بوده‌اند. بنابراین ضمن مراقبت و صیانت از بازار، نباید به نگرانی‌ها دامن بزنیم. از این‌رو، از هفته گذشته جلساتی را به این منظور برگزار کرده‌ایم تا با آرامش درباره نحوه حفظ ثبات بازار تصمیم بگیریم. همچنین در حال پیگیری مسائل بودجه‌ای در قالب نشست‌های مشترک با کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس شورای اسلامی هستیم و نمایندگان مجلس هم در این حوزه بسیار همراه هستند. افزون بر این قرار شده تا بحث قطعی گاز صنایع در زمستان را از همین حالا پیگیر شویم و به همین منظور، مذاکراتی را با دستگاه‌های مسؤول برگزار کرده‌ایم.»

 
شاید به دلیل واکنش روانی مثبت بازار سرمایه به این جلسات و اظهار نظرها و البته کاهش ریسک‌های سیاسی و نظامی منطقه باشد که فعلا بازار سرمایه در مسیر تعادل و رشد قرار گرفته و امروز هم برای سومین روز پیاپی، شاخص بورس مثبت بود و با رشد ۲۵ هزار واحدی مواجه شد.


شاخص کل هم‌وزن نیز در روزی که حجم و ارزش معاملات با افزایش معناداری همراه بود، ۳،۶۲۴ واحد رشد کرد و در فرابورس هم آیفکس یا همان شاخص کل فرابورس، با افزایش ۸۱ واحدی، سومین روز معاملاتی هفته را پشت سر گذاشت.


با وجود مثبت بودن شاخص‌ها در بازار سرمایه، وضعیت کلی نمادهای معاملاتی، روز متعادلی را پشت سر گذاشتند، به طوری که در پایان معاملات امروز، در مجموع ۵۸ درصد معادل ۲۰۲ نماد معاملاتی در بورس و ۴۲ درصد معادل ۱۵۵ نماد معاملاتی در فرابورس مثبت بودند. همچنین ۳۸ درصد نمادها شامل ۱۳۲ نماد معاملاتی در بورس و ۲ درصد شامل ۸۵ نماد معاملاتی در فرابورس با صف خرید به کار خود پایان دادند و در مقابل، ۱۵ درصد معادل ۵۴ نماد در بورس و ۳۲ درصد معادل ۱۱۹ نماد معاملاتی در فرابورس با صف فروش همراه بودند.


در مجموع در حالی روز دوشنبه برای سومین روز پیاپی شاخص بورس با رشد قابل توجهی همراه بود که افزایش حجم و ارزش معاملات، نقطه مثبت این معاملات بود. در مقابل اما وضعیت معاملات طی دو روز آینده می‌تواند تعیین‌کننده باشد؛ جایی که ممکن است عده‌ای مثبت‌های بورس را فرصت فروش و خروج تلقی کرده و برخی هم شاید مثبت‌های سه روز گذشته را نشانه‌هایی برای بازگشت بازار به روند متعادل و رو به رشد و فرصت ورود پیش‌بینی کنند.

ارسال نظرات