۱۶:۱۲ ۱۴۰۳/۰۸/۰۵

قطار بورس به ریل برگشت

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، با رشد ۲۳ هزار واحدی مواجه شد، اکنون کلیت بازار برای تداوم این روند موقت رو به رشد، نیازمند محرک و مولفه‌های محکم‌تری است.
قطار بورس به ریل برگشت
کد خبر:۶۱۶۳

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ هفته‌ای که گذشت یکی از بدترین هفته‌های بازار سرمایه در دولت مسعود پزشکیان بود؛ دولتی که یکی از شعارهای اصلی‌اش حمایت از بورس و صیانت از سهامداران بوده و فعلا ریسک‌های مختلف، به ویژه ریسک‌های سیاسی و نظامی منطقه مجالی برای تحقق این وعده فراهم نکرده است.

 

نگاهی به معاملات تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد شاخص‌ کل بورس در پایان معاملات هفته گذشته، با از دست دادن ارتفاع ۲ میلیون واحد، در نهایت به عدد یک‌ میلیون و ۹۷۰‌ هزار واحد رسید.

 

این در حالی بود که نماگر اصلی بازار سرمایه در هر پنج روز معاملاتی هفته‌‌‌‌‏‌ گذشته، منفی بود و در این مدت نیز در مجموع، کاهش ۴.۵۹‌ درصدی را رقم زد.

 

همچنین در هفته قبل، شاخص‌ کل فرابورس ۲.۸۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و شاخص هم‌وزن بورس نیز با افت ۳.۷۲‌ درصدی همراه شد.

 

افت شاخص‌ کل در هفته گذشته و هفته‌های پیش از آن، در حالی به ثبت رسیده است که مولفه‌هایی چون افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، کاهش اختلاف دلار نیمایی و بازار آزاد با رسیدن دلار نیمایی به مرز ۴۹ هزار تومان هم در این مدت نتوانست شرایط را در بازار سرمایه متعادل کند.

 

این در شرایطی بود که به واسطه ریسک‌های مختلف، بیش از سیزده هفته از محدود شدن دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس که با هدف کنترل هیجانات منفی اعمال شده، می‌گذرد و طولانی شدن محدودیت دامنه نوسان هم موجب شده تا روند تخلیه هیجان شاخص و نمادهای معاملاتی، فرسایشی شود و اکنون این سیاست خود به موضوعی مورد نقد برای فعالان بازار سرمایه تبدیل شده است. 

 

جدای از موضوعات فنی درون ساختاری بازار سرمایه، از جمله محدودیت دامنه نوسان و همچنین ریسک سیستماتیک ناشی از تحولات خاورمیانه، برخی کارشناسان معتقدند با رفع این ریسک‌ها هم بازگشت بازار سرمایه به تعادل پایدار، نیازمند موارد دیگری چون تعیین‌تکلیف برجام، رفع سیاست قیمت‌گذاری دستوری، بهبود شرایط اقتصادی کشور، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، حمایت همه جانبه از بازار سرمایه، مدیریت اوراق‌فروشی و تامین ملی دولت از بورس، رفع ناترازی انرژی و قطعی برق صنایع، کاهش شکاف میان دلار بازار آزاد و نیمایی، بازگشت اعتماد عمومی به بازار سرمایه، هم‌سویی میان سیاست‌های اقتصادی، پرداخت مطالبات شرکت‌های بورسی از دولت و رفع مشکل سرمایه ‌‌‌‌‌‌در گردش بنگاه‌ها، از میان رفتن تعدد تغییرات در دستورالعمل‌ها و مصوبات موثر بر صنایع، جلوگیری از اخذ تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌الساع و... بوده و اوضاع قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار جهانی هم نکته قابل تامل دیگر در این میان است.

 

این روزها بازار سرمایه از سقف سال ۹۹ خود، بیش از ۲۵۰ هزار‌ میلیارد‌ تومان خروج پول حقیقی را در شرایطی تجربه می‌کند که در پی حوادث شب گذشته و بی‌اعتنایی سهامداران به این رویداد، در کنار حمایت‌هایی که از بازار سرمایه شد، روند معاملات بازار سرمایه، امروز متعال و مثبت آغاز شد و در نهایت شاخص بورس با رشد ۲۳ هزار واحدی مواجه شد؛ رشدی که نماگر اصلی بازار را در مرز بازپس‌گیری دوباره ارتفاع ۲ میلیون واحد برای معاملات فردا صبح قرار داد و اکنون کلیت بازار سرمایه برای تداوم این روند موقت رو به رشد، نیازمند محرک و مولفه‌های محکم‌تری است.

ارسال نظرات