۱۵:۴۴ ۱۴۰۳/۰۸/۰۶

صعود پرقدرت شاخص بورس به ارتفاع ۲ میلیون واحد

شاخص بورس امروز با رشد ۳۰ هزار واحدی برای دومین روز پیاپی، رشد قابل توجهی را به ثبت رساند و صعود محکمی به ارتفاع ۲ میلیون واحد داشت.
صعود پرقدرت شاخص بورس به ارتفاع ۲ میلیون واحد
کد خبر:۶۲۶۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در جریان معاملات نخستین روز معاملاتی هفته (شنبه)، شاخص کل بورس همزمان با احتمال کاهش تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه با رشد بیش از ۲۴ هزار واحدی و صعود ۱.۲۳ درصدی همراه شد و در پایان معاملات نیز در یک قدمی فتح دوباره ارتفاع ۲ میلیون واحد قرار گرفت. نماگر هم‌وزن نیز با رشد ۰.۸۳ درصدی در سطح ۶۶۱ هزار و ۱۰۵ واحدی قرار گرفت و در این بین، شاخص کل فرابورس نیز ۰.۳۹ درصد رشد کرد.


بهبود شرایط کلی بازار سرمایه، روز گذشته در حالی رقم خورد که سهامداران و سرمایه‌گذاران در تالار شیشه‌ای، دو هفته بد را پشت سر گذاشته بودند. در دقایق ابتدایی معاملات دیروز و در پیش‌گشایش بازار، به لطف حمایت‌های صورت گرفته، سفارش‌های سنگین خرید در نمادهای شاخص‌ساز و صندوق‌های اهرمی، جو روانی مثبتی را در بازار سرمایه به وجود آورد.


همچنین پس از روند منفی و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه، سهامداران دیروز در بورس و فرابورس شاهد ورود پول بودند و ورود ۱۹۳‌ میلیارد‌ تومان پول حقیقی به گردونه معاملات سهام به ثبت رسید و از دیگرسو، هزار و ۱۳۵‌ میلیارد‌ تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت (به عنوان مکان بدون ریسک برای سهامداران در روزهای پرریسک بازار) خارج شد که پالس مثبتی برای بازار سرمایه برشمرده می‌شود، چرا که مقصد بخشی از پول‌های خارج‌‌شده از درآمد ثابت‌‌ها، به سوی بازار سهام است و معمولا در شرایط متعادل و رو به رشد بازار، این اتفاق رخ می‌دهد. هر چند که حجم و ارزش خروج نقدینگی از صندق‌های درآمد ثابت در روز گذشته را نمی‌توان به عنوان آغاز روند صعودی برای بازار سهام تلقی کرد.


همچنین در معاملات دیروز، صندوق‌های اهرمی با رشد همراه شدند و تمامی ۷ صندوق اهرمی بازار سرمایه در سقف قیمتی روزانه به صف خرید رسیدند و مجموع ارزش معاملات آنها نیز عدد ۸۳۶‌ میلیارد‌ تومان را به ثبت رساند.


در آن سوی اقتصاد اما بازار طلا و سکه که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش‌های قابل توجه قیمتی برای سرمایه‌گذاران خود، به ویژه در هفته گذشته بود، دیروز با هجوم فروشندگان مواجه شد و سکه امامی با افت بیش از ۷ درصدی به کانال ۵۰‌ میلیون‌ تومان برگشت.


به باور کارشناسان، با توجه به مجموعه رخدادهای منطقه خاورمیانه، به نظر می‌رسد که آتش تنش‌ها در حال فروکش بوده و بر این اساس یکی از بزرگترین ریسک‌های بازار سرمایه نیز سایه خود را از تالار شیشه‌ای کنار می‌زند. از این‌رو برخی، این پرسش را مطرح می‌کنند که با از میان رفتن این دسته از ریسک‌ها از یک‌سو و همچنین جاماندگی بازار سرمایه از تورم، آیا این بازار به ایستگاه پایانی نزول و ریزش نزدیک شده است و زمان آمدن شادی به خیمه بورسی‌ها فرارسیده یا خیر؟


بر این اساس باید گفت، وضعیت کنونی بازار سرمایه نشان می‌دهد این بازار جامانده از تورم چند سال گذشته بوده و به جز اعتماد و باور عمومی به این بازار، از سایر مولفه‌ها برای رشد و صعود برخوردار است. بازاری که با وجود ارزنده بودن، به دلیل نوع واکنش و رفتار بازیگرانش در هر مقطع زمانی و به بهانه‌های مختلف، واکنش‌ بیشتری به خبرهای منفی از خود نشان می‌دهد تا خبرهای مثبت!


جدای از این فراز و فرودهای همیشگی در بازار سرمایه، شاخص بورس امروز با رشد ۳۰ هزار واحدی برای دومین روز پیاپی رشد قابل توجهی را به ثبت رساند و صعودی محکمی به ارتفاع ۲ میلیون واحد داشت.


با این وجود، با پیش فرض بهبود شرایط سیاسی و نظامی منطقه، بازار سرمایه و سهامدارانش خود را برای واکنش نسبت به نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا و مشخص شدن برنده نهایی رقابت ترامپ و هریس آماده می‌کنند.


از سوی دیگر در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۴، موضوع مهم انتشار ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه جهت تامین مالی در نظر گرفته شده و در کنار سایر موضوعات مرتبط با تصویب بودجهريال طی چند ماه آینده نیم‌نگاهی از سوی سهامدارن نیز به این موضوع معطوف خواهد شد.

ارسال نظرات