«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

شوک فولکس‌واگن به اقتصاد آلمان!

شرکت خودروسازی فولکس‌واگن اعلام کرد که حداقل سه کارخانه تولیدی خود در آلمان را تعطیل خواهد کردو قصد دارد تا دستمزدها را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهد.
شوک فولکس‌واگن به اقتصاد آلمان!
کد خبر:۶۴۰۰

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ شرکت خودروسازی فولکس‌واگن (VW) در اقدامی بی‌سابقه اعلام کرد که حداقل سه کارخانه تولیدی خود در آلمان را تعطیل خواهد کرد.

 

همچنین بزرگترین خودروساز اروپا قصد دارد تا دستمزدها را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهد. این در حالی بوده که برخی بر این باورند که کاهش تقاضا و گذار پرهزینه به خودروهای الکتریکی، از جمله دلایل سیاست‌های اصلاحی فولکس‌واگن برای مقابله با بحران اقتصادی است.

 

فشارهای اقتصادی بر غول صنعتی آلمانی

فولکس‌واگن به عنوان یکی از غول‌های صنعتی آلمان و یکی از برترین خودروسازان جهان، تحت فشارهای مختلفی قرار دارد. این خودروساز که با رقابت از سوی تولیدکنندگان سریع‌الرشد خودروهای الکتریکی در چین و زیان‌های قابل توجه در دیگر بازارهای اصلی مواجه بوده، برای دومین بار در سه ماه گذشته، هشدار کاهش سود را صادر کرده است. تصمیمات اصلاحی فولکس‌واگن نشانه‌ای از مشکلات اقتصادی عمیق‌تر نه تنها برای این شرکت، بلکه برای اقتصاد آلمان بوده که به صادرات صنعتی وابسته است.

 

صنعت آلمان زیر فشارهای اقتصادی

آلمان مدت‌هاست که به عنوان یک قدرت صنعتی شناخته می‌شود و بخش خودروسازی آن قلب تپنده آن بوده و حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و بیش از ۸۰۰ هزار نیروی کار را به خود جذب کرده است. با این حال، رشد اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر، به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و کاهش تقاضا در بازارهای کلیدی صادراتی، به ویژه چین متوقف شد. این شرایط فشار زیادی را بر خودروسازان آلمانی، به ویژه فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و مرسدس بنز، وارد کرده تا به سرعت خود را با روندهای جدید جهانی تطبیق دهند.

 

سیاست‌های محیط‌ زیستی اتحادیه اروپا با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترویج حمل‌ونقل پایدار، خودروسازان را به سمت خودروهای الکتریکی سوق داده است. در حالی که برخی کشورها مشوق‌های دولتی برای حمایت از تولید خودروهای الکتریکی ارائه کرده‌اند اما صنعت خودروسازی آلمان، با هزینه‌های بالا و موانع فناورانه قابل توجهی برای رسیدن به این اهداف بلندپروازانه روبه‌رو است.

 

فولکس‌واگن و رقابت شدید در چین

چین به عنوان بزرگترین بازار خودرو در جهان، منبع درآمد حیاتی برای فولکس‌واگن بوده اما مصرف‌کنندگان چینی به طور فزاینده‌ای به برندهای محلی خودروهای الکتریکی مانند بی‌وای‌دی و همچنین تسلا روی آورده‌اند و این شرکت تحت فشار رقابتی شدیدی قرار گرفته است. به همین دلیل با تغییر سریع‌تر از حد انتظار بازار خودرویی، درآمد فولکس‌واگن از چین کاهش یافت.

 

در پاسخ به این چالش، فولکس‌واگن اکنون در تلاش است تا به سرعت ناوگان خودروهای الکتریکی خود را گسترش دهد و امکانات تولیدی را ارتقا دهد. اگرچه این اقدامات هزینه بر بوده اما نیاز به باقی ماندن در عرصه رقابتی، در عین حفظ حاشیه سود، فولکس‌واگن را به سمت تصمیمات دشوار کاهش نیروی کار و تعطیلی کارخانه‌ها در داخل آلمان (جایی که هزینه‌های تولید همچنان بالاست) سوق داد.

 

برای فولکس‌واگن، گذار از موتورهای سنتی به خودروهای الکتریکی، تعادلی میان مسائل مالی و عملیاتی تلقی می‌شود. توسعه فناوری جدید خودروهای الکتریکی و زیرساخت‌های مرتبط از جمله تجهیز مجدد کارخانه‌ها، آموزش مجدد کارکنان و تامین مواد خام تخصصی، هزینه‌های بالایی را به همراه دارد. این هزینه‌های بالا می‌تواند دولت آلمان را به اتخاذ تدابیر حمایتی قوی‌تر، از جمله مشوق‌های مالیاتی یا پرداخت یارانه‌ برای تولید خودروهای الکتریکی وادار کند تا ثبات اقتصادی کشور حفظ شود. این رویکرد در ایالات متحده موفق بوده و مشوق‌های دولت این کشور، به کاهش فشارهای مالی خودروسازان در دوران گذار به تولید خودروهای الکتریکی کمک کرده‌اند.

ارسال نظرات