۲۳/آذر/۱۴۰۴ | ۰۸:۵۹
گزارش هواشناسی امروز ۲۳ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ آخرین اخبار از واریز کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ ۶ عامل افزایش بهای ارز؛ از خروج سرمایه تا حفظ ارزش دارایی صدور دو هشدار جدید هواشناسی عرضه برنج وارداتی فقط با نرخ تالار دوم بانک مرکزی قوت‌بخشی به بازار ۲۰ میلیارد دلاری ارز آزاد؛ تاوان نبود تعادل در عرضه و تقاضا زمان عرضه بنزین ویژه در جایگاه‌ها اعلام شد تغییر ساعت کاری بانک‌ها قطعی شد کاهش ناترازی گاز در زمستان با اخذ قیمت صادراتی از پرمصرف‌ها وزیر رفاه: از ابتدای سال تاکنون، یارانه حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قطع شده است ۲۳ هزار میلیارد تومان بهبود در تمکین مالیاتی توسط مودیان با انجام محاسبات سیستمی مصوبه واگذاری شرکت ریلی رجا به تامین اجتماعی پس از ۱۶ سال لغو شد تعرفه برق تجدیدپذیر صنایع برای دوره دی ماه اعلام شد معامله حدود ۳.۷ تن شمش نقره و ۵۷۴ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته قیمت روز گوشی ۲۲ آذر ۱۴۰۴ نقش‌آفرینی زنان، عامل پیشرفت چادرملو است مصوبه گمرک درباره واردات کالاهای اساسی از استان‌های مرزی آخرین اخبار از واریز سود سهام عدالت یلدایی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ + جدول ورود هواپیماهای جدید با سن کمتر؛ نرخ گذاری بلیت باید متناسب با خدمات باشد املاک بانک‌ها سقف‌دار شد حداکثر قیمت برنج ایرانی اعلام شد جزئیات اجرای طرح زوج و فرد تهران امروز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ هم‌زمانی حراج و پیش‌فروش سکه در اوج التهاب بازار قیمت جهانی طلا امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ انحراف راهبردی در اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت سرمایه‌گذاری قزاقستان در بنادر ایران؛ تکمیل ۱۲۰میلیون دلار سرمایه هندی‌ها در چابهار فیلم لحظه فوت خسرو علی کردی وکیل هشدار گمرک به صادرکنندگان: اصلاح ارزش اظهارنامه بیش از ۱۰ درصد جریمه دارد قیمت جهانی نفت امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ وام 15 میلیارد تومانی برای نوسازی اتوبوس‌های فرسوده واریز کالابرگ الکترونیکی امروز ۲۲ آذر ۱۴۰۴ + مبلغ و مشمولین اجرای مصوبه جدید بنزینی با موفقیت و آرامش کامل ابلاغ شرایط خرید خودرو ون در بورس کالا هشدار درباره خرید بدون فاکتور رسمی اجرای واقعی ماده 41 قانون کار، کلید عبور از بحران معیشتی کارگران قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ یک عرضه اولیه در فرابورس کشف قیمت شد هشدار هواشناسی/ بارش برف و باران در ۱۶ استان افزایش ۳۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی/ خاموشی نگران‌کننده در زمستان نداریم تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه رشد ۲.۳ درصدی تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آبان هشدار هواشناسی تهران/ کولاک برف و وزش باد شدید در راه این مناطق ممنوعیت تردد در مسیر جنوب به شمال محور چالوس و آزادراه تهران - شمال حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است اطلاعیه دبیرخانه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران درباره طرح زوج و فرد جزئیات و تاریخ واریز سود سهام عدالت شب یلدا ۱۴۰۴ ابلاغ امکان افزایش حد مجاز فروش از طریق ارائه تضامین در سامانه مؤدیان بنزین از فردا ۳ نرخی می‌شود بارش‌ها ادامه دارد؛ ورود سامانه بارشی جدید به کشور از سه‌شنبه ابهام در فراخوان یازدهم قانون مالیات بر ارزش افزوده اتمام دو پروژه ریلی تا پایان سال/ تعداد رام‌های قطار تهران و حومه افزایش می‌یابد رشد فروش جهانی خودروهای برقی به کف رسید بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی فقط ۶ ماه قابل ذخیره است حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود هواشناسی ایران ۱۴۰۴/۹/۲۱؛ تداوم بارش‌ها در اغلب مناطق/ ورود سامانه جدید از سه‌شنبه رئیس اتاق بازرگانی: حجم تجارت ایران و قزاقستان ۳۵۰ میلیون دلار است سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد بطری آب دوباره مشکل آفرید / خسارت ۲ میلیاردی به خودروی‌ آمریکایی میدری: سرمایه‌گذاری صنعتی و آموزش کارگری مسیر توسعه اقتصادی در ایران است بارش رگباری در تهران طی ساعات آینده میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد تولید روزانه ۵۸ میلیون لیتر بنزین؛ تحویل دو کشتی ۱۱۳ هزار تنی افراماکس رکورد پرواز باروری ابرها شکسته شد معاون وزیر نیرو: ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کشور سال آینده به ۱۱ هزار مگاوات می‌رسد افزایش قیمت نفت در پی توقیف نفتکش ونزوئلایی وام ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیونی برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده خودروهای داخلی میلیاردی شدند؛ کف قیمت خودرو ۷۱۰ میلیون تومان! ورود پلیس به ساخت کشنده‌های غیرمجاز/ نقش پررنگ کشنده‌های کارگاهی در تصادفات چالش مدیریت بازار کالای اساسی و شبکه توزیع+جدول قیمت کالاهای اساسی تغییر در بازار برنج/ یارانه از واردکننده به دست مردم می رسد بازگشت این ستاره به پرسپولیس منتفی شد ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر برای دوگانه‌سوز کردن خودروها صبحانه محبوبی که فشار خون را بالا می‌برد آجیل ۸۵ درصد گران شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: تأمین ارز واردات از ۴۰ میلیارد دلار عبور کرد بورس بر مدار صعود ماند سهم انرژی های تجدید پذیر کشور به ۳ هزار و ۱۶۵ مگاوات رسید آخرین وضعیت ذخایر سدهای تهران مابه التفاوت افزایش قیمت برنج وارداتی به دهک های مختلف پرداخت می‌شود رشد شغلی، رفاه و تنوع نیرو؛ کروز تصویر واقعی نیروی انسانی خود را منتشر کرد قیمت روز گوشی ۱۹ آذر ۱۴۰۴ تسهیلات جدید گمرک ایران برای مناطق آزاد کشور ۶ پیشنهاد مهم و اجرایی رئیس اتاق ایران برای توسعه روابط تجاری با قزاقستان حسن زاده: خروج از شرایط سخت اقتصادی با توسعه تجارت ممکن می‌شود آغاز حکمرانی بانک مرکزی بر رمزارزها بازار خودرو از کنترل خارج شد اخذ مجوز محیط‌زیست برای واردات خودرو الزامی شد چهارشنبه‌ها روز حراج سکه شد ۲۵ آذر، پیش‌فروش سکه‌های ۱۳۸۶ برگزار میشود ایران و بلاروس؛ آغاز فصل تازه همکاری‌های فناوری و دارویی در اوراسیا ثبت تخلفات فروشگاه‌های کالابرگ امکان‌پذیر شد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد خروج صد‌ها قلم کالای وارداتی از لیست دلار ۷۰ هزار تومانی روزانه ۸۸۶ دستگاه وسیله نقلیه اسقاط می شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ سیزدهمین عرضه اولیه امسال یکشنبه انجام می‌شود خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس لزوم بازتعریف نقش سفارت ایران در باکو با محوریت دیپلماسی اقتصادی هشدار فوری اتحادیه طلا: حتی یک سکه بانکی هم بدون فاکتور نگیرید! شاخص کل بورس وارد کانال ۳.۵ میلیون واحد شد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است موسی بزرگ‌اصل: بدون حسابداری درست، حتی بهترین اقتصاددانان هم نمی‌توانند اقتصاد را اداره کنند فرزین: مجوز فروش ارز در تالار دوم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید/ رشد اقتصادی مثبت شد فرزین: عرضه ارز در بازار تقویت می‌شود اعلام وصول ۳ سوال از وزیر کار وزارت صمت مخالف افزایش قیمت خودرو است قیمت روز گوشی ۱۸ آذر ۱۴۰۴ تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی خبر مهم وزیر کار درباره زمان قطعی واریز مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ جزئیات عرضه اولیه شنبه آینده اعلام شد برنج از فهرست یارانه‌ای خارج شد وزیر اقتصاد: تورم «اُم‌الفساد» کشور است/ اختلافی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیست اعلام اسامی برندگان قرعه کشی خودرو ال ۹۰ ایرانی + جزییات قیمت روز گوشی ۱۷ آذر ۱۴۰۴ شرط موفقیت اصلاح قیمت؛ آغاز بهینه‌سازی پیش از هر اقدام قیمتی بانک مرکزی: استفاده از رمزارز و طلا به‌جای ریال ممنوع است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴ اتابک: صنایع با کمبود برق و گاز مواجه‌اند؛ دو سند صنعتی ابلاغ شد ثبت نام سایپا امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و سایت ثبت نام خودرو‌های سایپا ضرایب کاهشی مالیات بر ارزش افزوده منسوخ شد تکلیف حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه های سنواتی مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ هشدار سازمان مالیاتی درباره استفاده از کارتخوان آغاز توزیع نهاده‌های دامی تحت کلید دولت دلیل افزایش یافتن قیمت بنزین از زبان رئیس‌جمهور ماموریت وزیر اقتصاد به مسرور برای رسیدگی به حواشی ماراتن کیش چهار محور اصلی ساماندهی گمرکات با ۳ میلیارد تومان در کدام مناطق تهران می‌توان خانه خرید؟ قیمت روز گوشی ۱۶ آذر ۱۴۰۴ صیدی وعده داده؛ تامین مالی ارزی طرح‌های فناورانه عرضه ۱۰۰۰ تن بنزین در بورس انرژی ایران وضعیت بورس امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴ آغاز توزیع نهاده مرغداران گوشتی با قیمت مصوب+ مهلت ثبت نام عرضه کشنده تک محور امپاور BD۵۰۰ در بورس کالا پایان اعتبار فاکتورهای کاغذی صمت: ۲۲ هزار خودروی پاک وارد کردیم؛ دیوان محاسبات: بند «ت» بودجه اجرا نشد نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴+ لینک مشاهده اسامی برندگان ایران خودرو فروش ماهانه ۶۳ شرکت فلزات اساسی بورسی به ۱۳۰ همت رسید معامله ۳.۴ تن شمش نقره و حدود ۷۵۳ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته دریافت مبالغ اضافی از مشتری به‌نام کسر لحظه‌ای مالیات تخلف است پرداخت تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی برای جایگزینی موتورسیکلت فرسوده قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم برای حقوق کارمندان دولت؛ افزایش مزایا بر اساس عملکرد معامله ۳ میلیون و ۵۶۲ هزار تن محصول در بورس کالا ارز ترجیحی واردات برنج حذف شد آخرین آمار واردات کالا از گمرک فرودگاه امام (ره) قیمت روز گوشی ۱۵ آذر ۱۴۰۴ جزئیات لایحه دو فوریتی احکام ثابت بودجه‌ای شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات قیمت جدید دام‌ زنده ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جدول قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ سخنگوی دولت: تاریخ دقیق اجرای اصلاح قیمت بنزین نهایی نشده است هیچ دستگاهی نباید قبل از گمرک اقدام به اخذ عوارض در مرزها نماید بازار خودروهای برقی؛ وعده‌های ۱۴۰۲ همچنان تحقق نیافته‌اند زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شد نوری قزلجه: هیچ محدودیتی برای کشت گندم و جو وجود ندارد پزشکیان: دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم/ برخی بودجه‌ها قطع شد هشدار وزارت جهاد کشاورزی درباره گران‌فروشی سهام پتروشیمی خلیج‌فارس به تدریج عرضه می‌شود قیمت روز گوشی ۱۲ آذر ۱۴۰۴ مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس ثبت نام فروش فوری سایپا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام خودرو سایپا قیمت رسمی میوه و سبزی امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز واردات گوشت گاومیش از هند با قیمت ۴.۵ یورو +سند ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است سهمیه ۵ هزار کارورز و یارانه بیمه برای استخدام دانش‌آموختگان درخواست فوری وزیر اقتصاد از سران قوا برای تعویق فراخوان یکجای ۱۲.۵ میلیون مودی 5 محصول کشاورزی از لیست محصولات آب بر صادراتی حذف شد ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۴:۱۱ ۱۴۰۳/۰۸/۱۵
احسان قمری، کارشناس اقتصادی

واردات خودرو برای اثربخشی بر بازار باید شفاف‌ شود

ضرورت دارد در کنار آسیب‌شناسی واردات خودرو در طول بیش از دو سال گذشته، ساختار جدیدی با هدف فراهم کردن شرایط دسترسی آحاد مردم به خودرو، اعم از تولید داخل یا وارداتی، اقداماتی در خصوص فراهم کردن شرایط رقابتی با هدف بهبود عملکرد خودروسازان داخلی انجام شود.
واردات خودرو برای اثربخشی بر بازار باید شفاف‌ شود
کد خبر:۷۰۵۵

اقتصاد معاصر-احسان قمری، کارشناس اقتصادی: براساس تبصره (۱) لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور و در اجرای قانون هوای پاک مصوب ۲۵/۴/۱۳۹۶، صادرکنندگان یا زیرمجموعه آنها مجاز هستند تا سقف دو میلیارد یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود و همچنین با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی، نسبت به واردات خودرو سواری نو اقدام کنند. 

علاوه بر سقف مزبور، استفاده از سایر منابع ارزی به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت واردات خودرو، مطابق ترتیبات قانونی مجاز خواهد بود. همچنین بر اساس این تبصره، حقوق ورودی خودروهای مذکور، صد درصد تعیین می‌شود. ضمن اینکه اشخاص مذکور مجاز هستند تا نسبت به واگذاری ارز مذکور به سایر واردکنندگان و همچنین بهره‌برداری از بازار سرمایه، جهت عرضه خودرو داخل کشور با رعایت مقررات بازار سرمایه اقدام کنند. 

نکته قابل ذکر  در بخش پایانی این تبصره تاکید بر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان از طریق واردات خودرو است. با این حال برای اینکه بتوانیم دورنمایی از وضعیت واردات خودرو در آینده داشته باشیم، لازم بوده تا نگاهی به گذشته کرده و ساختار واردات خودرو از سال ۱۴۰۱را بررسی و آسیب‌شناسی کنیم. پس از طی این روند، اثرات اجرایی شدن تبصره (۱) لایحه بودجه ۱۴۰۴(در صورت تصویب شدن) را  تحلیل کنیم.

وضعیت موجود واردات خودرو 

واردات خودرو صفر در سال ۱۳۹۶، از دستور کار خارج شد. از آن سال تاکنون، موضوع واردات خودرو نو‌، یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات حوزه خودرو محسوب می‌شود. سرانجام بعد از کشمکش‌های فراوان در سال ۱۴۰۱، مجلس شورای اسلامی با واردات خودرو نو موافقت کرده و در خرداد سال ۱۴۰۱، قانون واردات خودرو (برای مدت ۵ سال) توسط رئیس مجلس، جهت اجرا به دولت ابلاغ شد. 
از زمان ابلاغ قانون واردات خودرو تاکنون بیش از ۲۲ ماه می‌گذرد و در این مدت، واردات خودرو نتوانسته تا آنگونه که شایسته  و مد نظر مسؤولان امر و سیاست‌گذاران بوده، کام مردم را شیرین کند‌. 

طراحان واردات خودرو انتظار داشتند با آزادسازی واردات خودرو، التهابات در بازار خودرو آرام شود و قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان خودرو نیز افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رفت که خودروهای با کیفیت بالاتر در دسترس عموم مردم قرار گیرد و در نهایت، ضمن آنکه قیمت خودروهای خارجی از طریق قانونمند شدن واردات، کاهش می‌یابد، فضای رقابتی مناسبی ایجاد شده تا خودروسازان داخلی از شرایط بغرنج فعلی (زیان‌های انباشته فراوان، مدیریت زیان‌ده، هزینه‌های فراوان و عدم مشتری مداری) نجات یابند. 

با این حال به دلایل متعددی، هیچ‌کدام از اهداف طراحان و سیاست‌گذاران محقق نشده و تغییر مکرر مقررات و آیین‌نامه‌ها (که بعضا منجر به ایجاد فضای رانتی و سودجویانه می‌شود)، مشکلات ناشی از تخصیص ارز و از همه مهم‌تر حکمرانی و‌ مدیریت نه چندان مناسب امور واردات خودرو (معرفی امور واردات خودرو در قالب یک پروژه) و عملکرد آزمون و خطای مدیران و سیاست‌گذاران منجر به این شده که روند واردات خودروهای نو‌، چندان مناسب نبوده و تغییر وزرای مسؤول (سه وزیر و یک سرپرست) نتوانسته تا تاثیرگذار باشد و واردات خودرو را تسهیل و تسریع کند. 

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ (آخرین سالی که واردات خودرو در دهه ۹۰ انجام شد)، مجموعا ۳۸۷ هزار خودرو وارد کشور شده که میانگین ۴۸.۳۷۵ خودرو در هر سال را نشان می‌دهد. 

این در حالی بوده که بر اساس آمار اعلامی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱، مجموعا ۴۱۱ خودرو، در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۱۱.۲۳۶ خودرو و در شش ماهه نخست سال ‌جاری نیز ۲۲.۲۴۶ خودرو ترخیص و وارد کشور شده که البته مشخص نیست، چه تعداد از این خودروها در اختیار مصرف‌کنندگان نهایی قرار گرفته است. 

به هر حال بر اساس آمار فوق‌الذکر، کل واردات خودرو انجام شده (از مهر ۱۴۰۱تا مهر ۱۴۰۳)، برابر با ۳۸.۸۹۳ دستگاه بوده که میانگین سالانه ۱۹.۴۴۷ خودرو را نشان می‌دهد و بیانگر  واردات خودرو به میزان ۵۰ درصد میانگین دهه ۹۰ (۴۸.۳۷۵) است.

نکته تاسف‌بار در فرایند ثبت‌نام خودروهای وارداتی، ساختار اولویت‌بندی واگذاری خودرو بوده که فقط به نفع واردکنندگان و نظام بانکی است و حقوق مصرف‌کنندگان در آن به شدت نادیده گرفته می‌شود. به عنوان مثال در اولین دوره فرایند ثبت‌نام که در اسفند ۱۴۰۱ انجام شد، ۱۲۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده و‌ نسبت به بلوکه کردن پانصد میلیون تومان در بانک‌های عامل (به عنوان شرط اصلی ورود به فرایند ثبت‌نام) اقدام کردند که در نهایت تنها ۳۳ هزار نفر (۲۸درصد) واجد صلاحیت جهت دریافت خودرو تشخیص داده شدند و با انصراف دو هزار نفر، در نهایت ۳۱ هزار نفر وارد فرایند شدند. 

تاسف‌آورتر آنکه تعداد خودروهای قابل عرضه در هر مرحله مشخص نبوده و ثبت‌نام و‌ دریافت وجوه بلوکه شده و اولویت‌بندی بر اساس تصمیمات مبهمی صورت می‌پذیرد که این مساله به هیچ عنوان در شان مردم نیست! 

از سوی دیگر با وجود اولویت‌بندی ۳۱ هزار نفر برای دریافت ۳۱ هزار دستگاه خودرو که مقرر بود تا پایان خرداد ۱۴۰۲ (یا اوایل تیرماه)، این فرایند پایان یابد، صرفا ۱۱۰۸ دستگاه خودرو از یک برند عرضه شد که بر اساس اطلاعات موجود، این تعداد تاکنون نیز تحویل نشده‌اند. 

۱۴ فراخوان برای انتخاب خودرو 

تاکنون ۱۴مرحله فراخوان برای انتخاب خودرو جهت ثبت‌نام ارائه شده و مشخص نیست که چه تعدادی از ۳۱ هزار نفر تاییدشده، توانسته‌اند خودروهای مد نظر خود را دریافت کنند. بی‌تردید عرضه قطره چکانی خودروهای وارداتی برخلاف دیدگاه‌های وزیر سابق صمت و مدیر سابق و فعلی پروژه واردات خودرو، دلیل اصلی عدم رضایت متقاضیان است. 

تعجب‌آور است که با وجود عدم تحویل خودروهای مرحله اول، متقاضیان نسبت به ثبت‌نام دو مرحله دیگر اقدام کردند که در آخرین مرحله، بیش از هفتاد هزار نفر نسبت به ثبت‌نام و بلوکه نمودن پانصد میلیون تومان دربانک‌های عامل اقدام کرده که مقرر است فقط ۶۰۰۰ خودرو‌ به این افراد تحویل شود. 

به هر حال چالش‌های موجود در حوزه واردات خودرو آنقدر متنوع و زیاد است که با مدیریت و سیاست‌گذاری فعلی و بنا به دلایل زیر، نمی توان چندان به آینده واردات خودرو امیدوار بود و‌ احتمالا واردات خودرو نخواهد توانست اهداف سیاست‌گذار را تامین نماید. 

نگاهی به چالش‌های موجود 

عدم وجود برنامه و نقشه راه یکی از چالش‌ها محسوب می‌شود. از اواخر سال ۱۴۰۱ که به واردات خودرو، به عنوان یک پروژه نگاه کردند، مشخص شد که قرار نیست تا اتفاق چندان مثبتی در حوزه خودرو بیفتد و نگرش سیاست‌گذار به این مقوله به صورت یک طرح و پروژه، بیانگر کوتاه‌مدت بودن و عدم تمایل مسؤولان امر به واردات خودرو به عنوان یک فعالیت اقتصادی دائمی است. 

شاهد مدعا، تغییرات چندباره آیین‌نامه واردات خودرو، تاخیر در تدوین و تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، تمرکز بر واردات غیراقتصادی خودروهای برقی (به جای خودروهای هیبریدی) و نگاه خاص به واردات خودرو جهت واگذاری امتیازات به گروه‌های خاص (که بیانگر نگاه به دهک‌ها و گروه‌های ویژه و اعمال تبعیض منجر به رانت و فساد بوده) و... است. 

همین نگاه باعث شده که پروژه واردات خودرو به فردی واگذار گردد که مسؤولیت بزرگترین سازمان سیاست‌گذاری تجاری کشور را به عهده داشت و با توجه به حجم بالای وظایف مجموعه مذکوردر حوزه سیاست‌گذاری و‌ حکمرانی صادرات و واردات و همچنین عدم اطلاع مدیر پروژه از سیاست‌گذاری‌های مربوط به واردات خودرو و همچنین تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه، چشم‌انداز مناسبی در خصوص واردات خودرو را مشاهده نمی‌کنیم. 

نکته تاسف‌بار اینکه بدون ارزیابی از اقدامات مدیر پروژه خودرو، مجددا وی به عنوان مدیر این پروژه انتخاب شد که این هم می‌تواند نشانه‌ای بر عدم‌ وجود برنامه در این خصوص باشد. 

عدم مشخص بودن وضعیت ارز تخصیصی 

از سال ۱۴۰۱ که واردات خودرو، شکل قانونی به خود گرفت و توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. مهم‌ترین چالش واردات خودرو (با توجه به شرایط خاص کشور از نظر محدودیت‌های ارزی به علت تحریم‌های ظالمانه و مشکلات مربوط به ورود ارز به کشور)، موضوع میزان ارز مورد نیاز، منبع ارز و چگونگی تخصیص ارز واردات خودرو بود که موجب کندی یا بعضا توقف واردات خودرو در برخی اوقات شد. 

همه ساله، یک میلیارد یورو از منابع ارزی جهت واردات خودروهای نو (با تشخیص بانک مرکزی) تخصیص داده می‌شود ( این مبلغ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، دو میلیارد یورو در نظر گرفته شده است)، ضمن آنکه سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار، با اولویت خودروهای با ارزش زیر ده هزار دلار در نظر گرفته شده است (میانگین قیمت هر خودرو وارداتی ۱۵۰۰۰دلار ). در نتیجه لازم بوده که طی سال‌های ۱۴۰۱تا ۱۴۰۳، سالانه ۶۶ هزار دستگاه خودرو (مجموعا حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو) وارد کشور و تحویل مصرف‌کنندگان شود که تاکنون پنجاه درصد این عدد نیز محقق نشده است. 

این نشان می‌دهد که سیاست‌گذار نتوانسته موضوع تخصیص ارز را مدیریت کرده و ارائه راهکارهایی همچون ارز حاصل از صادرات یا ارزهای موجود در خارج از کشور (منشا خارجی) نتوانسته تا محدودیت‌های مربوط به تخصیص ارز را مرتفع کند. 

بر اساس  لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، صادرکنندگان (اعم از خصوصی یا دولتی یا خصولتی) مجاز به واردات خودروهای نو شده‌اند که این موضوع از دو منظر قابل نقد است. نخست تفاوت ارزهای حاصله از صادرات با توجه به نوع کالای صادراتی، منشا ارز، هزینه های تسعیر و... بوده که در نهایت مقبولیت صادرات برای همه گروه‌های صادراتی، یکسان نخواهد بود. دوم تاکید بر واردات، توسط صادرکنندگان به معنای ایجاد و خلق نسل جدیدی از واردکنندگان بوده که تخصصی در این حوزه نداشته و طبعا مورد توجه سیاست‌گذار هم نیست. نتیجتا شاید جذابیت واردات و منافع مترتب بر آن به اندازه‌ای خواهد بود که بعضا عطای صادرات به لقایش بخشیده خواهد شد و جریان ارزآوری به کشور را با چالش روبه‌رو خواهد ساخت.

اطلاعات ناقص در خصوص فرایندها 

حضور در فرایند ثبت‌نام خودروهای وارداتی، شرایطی داشته که از همه مهم‌تر بلوکه کردن پانصد میلیون تومان به عنوان شرط ورود به فرایند قرعه‌کشی است. در این خصوص مشخص نیست که اولا دلیل بلوکه کردن وجوه و آزادسازی آن بعد از ثبت‌نام چه بوده و دوما بر فرض تایید این راهکار، انتخاب مبلغ پانصد میلیون تومان بر چه اساسی صورت پذیرفته است؟ اینکه رقابت میان بانک‌های عامل جهت جذب نقدینگی مردم (حتی برای چند روز) ایجاد شده و بانک‌ها و واسطه‌ها فقط نفع‌برندگان این فرایند غیرشرعی هستند که بر کسی پوشیده نیست. البته مجددا پاسخی برای این پرسش داده نمی‌شود که چگونه با بلوکه کردن وجوه، صلاحیت و توانمندی متقاضیان خرید خودرو تشخیص داده می‌شود؟ 

از سوی دیگر عدم وجود اطلاعات در زمان ثبت‌نام، از جمله قیمت خودرو، برند خودرو، زمان تحویل خودرو به معنای اجحاف به خریداران بوده و این نوع قراردادها را با چالش جدی از نظر صحت روبه‌رو ساخته است. 

نکته پایانی اینکه لازم است تا ضمن آسیب‌شناسی واردات خودرو در طول بیش از دو سال گذشته، ساختار جدیدی با هدف فراهم کردن شرایط دسترسی آحاد مردم به خودرو، اعم از تولید داخل یا وارداتی، اقداماتی در خصوص فراهم کردن شرایط رقابتی با هدف بهبود عملکرد خودروسازان داخلی انجام شود.