۲۶/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۶:۳۲
قیمت تخم مرغ دوبرابر شد دستورالعمل حساب های امانی به شبکه بانکی ابلاغ شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ کاهش ۱۰ درجه‌ای دما در تهران از شنبه تمامی استانداردهای ملی ایران رایگان شد آغاز مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی هشدار اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار+اسامی آخرین وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا فروشگاه نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی به وزیر کشاورزی: اقدامات لازم جهت پیشبرد فرامین رهبری در حوزه کالای اساسی امضای تفاهنامه فائو با دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای ارتقای روش‌های سنجش اصالت زعفران نشست مرزی مدیران گمرک بازرگان ایران و گوربلاغ ترکیه برگزار شد یک دلیل عجیب برای گرانی لبنیات مطرح شد عادی‌سازی روابط با تل‌آویو یعنی عادی‌سازی جنایت طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ + جدول حقوق کارگران دوباره افزایش می‌یابد؟ جلسه تأمین مالی «پروژه سد نرماب» برگزار شد آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین سال ۱۴۰۴ +جزییات میزان ذخایر آبی تهران چقدر است؟ هشدار بانک مرکزی درباره چرخه تورمی ایران؛ از لنگر ارزی تا قفل نقدینگی صدور۱۸۹۸مجوز بی‌نام/ محافظت از مجوزها برای جلوگیری از سوء استفاده الزامی است قیمت دلار در بازار تجاری امروز ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ تصویب مولدسازی ۱۰۷ ملک دولتی به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان امکان واردات خودرو سواری توسط سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شد افزایش قیمت برنج ایرانی به دلیل تغییر ذائقه و تقاضای بالا صمصامی: با سیاست غلط ارزی سال قبل ۲۰ میلیارد دلار ارز برنگشت عدم پیش بینی‌ در واردات نهاده‌، عامل گرانی گوشت و مرغ است اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت پرداخت حقوق بازنشستگان دو مرحله‌ای شد ۳۸ هزار کد بورسی جدید در بازار سرمایه صادر شد اولتیماتوم وزارت راه به متقاضیان نهضت ملی مسکن صادرات هدفمند سیمان از مسیر بورس کالا آغاز شد ابلاغ حقوق ۲۰ تا ۱۶۵ درصدی واردات خودرو به گمرکات کشور قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۶ شهریور۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز امروز ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ بارش‌های شدید در برخی مناطق ایران جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ فصل جدید همکاری راه‌آهن‌های ایران و پاکستان پاییز خشک در راه است/ تأمین آب شرب با بدبینانه‌ترین سناریو کاهش ۱۸ درصدی ارزش صادرات ایران به عراق در ۵ ماهه نخست امسال وضعیت تردد و محدودیت‌های ترافیکی از ۲۵ تا ۲۹ شهریورماه شورای رقابت تنها مرجع صالح برای قیمت گذاری کالا است عراقچی: تهدید اصلی منطقه رژیم صهیونیستی است مجیدخان: اکو بر تقویت یکپارچگی و نوآوری تأکید دارد عراقچی: تقویت اکو برای مقابله با چالش‌های جهانی ضروری است ایران پیشگام در همکاری‌های منطقه‌ای اکو صیدی: نرخ بهره با فشار دادن یا پیچاندن تنظیم نمی‌شود آمادگی برای کاهش سهم خرید توافقی نهاده های دامی در بازارگاه اولین محموله بنزین سوپر هفته آینده وارد کشور می شود هر مرکز استان و شهر بزرگی نیاز به یک بیمارستان دارد ثبت نام وام ۳۰۰ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی + شرایط دریافت وام طرح کرامت طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ + جدول ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس‌های کالایی به ۲۳۲ همت رسید پیش‌بینی‌ها برای سال آبی آینده امیدوارکننده نیست/ نیازمند همراهی مردم هستیم دستور فوری دادستان تهران برای تعیین تکلیف ۲۸۰۰ خودروی وارداتی بلاتکلیف در پارکینگ شیوه‌نامه صدور بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام ابلاغ شد ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جابه‌جایی ۶۵ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری رئیس بانک مرکزی: اقتصاد پس از جنگ در مسیر بازیابی است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ ۱۳۱ میلیون مترمکعب به ظرفیت پساب استان تهران اضافه خواهد شد هیات تطبیق مقررات مجلس تعرفه پلکانی واردات خودرو را غیرقانونی اعلام کرد امکان تسلیم اظهارنامه پیش فرض برای تمام مودیان با فروش بیش از حد نصاب بانک ها تا پایان امسال طبقه‌بندی می شوند برنامه مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۵ امروز سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴+ نتایج قیمت جهانی طلا امروز ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ دلایل تغییرات ۲۰ درصدی فروش صنایع بورس اعلام شد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران: گسترش روابط تجاری ایران و پاکستان نیازمند همکاری مشترک بخش خصوصی سقف قیمت ارزی حبوبات مشخص شد وزیر راه و شهرسازی ایران: افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان به 10 میلیارد دلار وزیر تجارت پاکستان: ایجاد بازارهای مشترک تجاری با ایران در اولویت است/ هدف‌گذاری برای افزایش تجارت دوجانبه رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران تنها ۳ میلیارد دلار از بازار ۷۰ میلیارد دلاری پاکستان سهم دارد/ ضرورت توسعه دیپلماسی اقتصادی تامین ارز نیازهای وارداتی از ۲۵.۸ میلیارد دلار گذشت صرفه‌جویی ۵.۲ درصدی مصرف برق در پایتخت جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی زمان پرداخت مرحله دوم معوقات بازنشستگان مشخص شد+ جزییات نرخ اجاره خوابگاه‌های دانشجویی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ اعلام شد سه هزار و ۲۳۳ همت تسهیلات در ۵ ماه اول ۱۴۰۴ از سوی شبکه بانکی پرداخت شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ تراز تجاری کشاورزی مثبت شد؛ صادرات باغبانی ۴.۳ میلیارد دلار ارزآوری داشت شرایط بخشودگی ۹۵ درصدی جرائم مالیات بر ارزش افزوده ابرازی بهار ۱۴۰۴ تکمیل سامانه املاک و اسکان تنها راه اجرای ابرپروژه اتصال کد ملی به کد پستی هشدار بانک مرکزی نسبت به تبعات تورمی رشد تسهیلات تصویب قیمت واگذاری ۱۰ ملک دولتی به ارزش ۳۱.۸ همت روند تغییر دستورالعمل اعطای فوق‌العاده خاص به کارمندان آغاز شد عرضه متانول در رینگ‌های بین‌الملل و داخلی بورس انرژی افزایش ۲ برابری صادرات ایران به آفریقا تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان نیازمند تقویت روابط بانکی است قیمت روز گوشی ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و پاکستان آغاز ساخت جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس در تهران پس از تخصیص زمین ثبات بازار برنج در گرو تخصیص به موقع ارز توسط بانک مرکزی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد جزئیات تصمیمات مجمع عمومی صندوق تثبیت بازار سرمایه ابلاغ سهمیه واردات بدون سابقه تا سقف ۵۰۰هزار دلار ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی سایپا امروز ۲۴ شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا کاهش چشم‌گیر فرار مالیاتی با پایان دادن به فاکتورهای جعلی با صورت حساب الکترونیک معافیت صدا و سیما از ثبت سفارش و مجوز ورود ابلاغ شد تصویب قیمت پایه و روش مولدسازی ۲۷ فقره ملک و ۳ قطعه زمین زمان قطعی عرضه ۴.۶ درصد از سهام "پرسپولیس" اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ سامانه اطلاعات خانوار در وزارت رفاه دارای ایرادات جدی است ادغام صندوق فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری ابلاغ شد پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری مهرماه آغاز شد افزایش صادرات شیر یارانه‌دار در قالب شیر خشک صنعتی هشدار هواشناسی امروز ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ برگزاری بیست‌ودومین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در تهران ورود نقدینگی به بازار سهام بانک ها به استانداردسازی صدور تاییدیه های اعتباری ملزم شدند مصرف بیش از یک میلیارد لیتر بنزین در ۷ روز تولید شکر به یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن می‌رسد ۱۲ میلیون کنتور هوشمند برق تا سال آینده فعال می‌شود حراج شمش طلا مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود تکذیب افزایش سهم آورده متقاضیان مسکن حمایتی در پردیس اجرای واردات در ازای صادرات برای ۵ گروه بزرگ صادرکننده ساخت آزادراه ساوه-سلفچگان با هزینه ۱۲۰ هزار میلیاردی نظارت مجلس بر پرداخت کامل وام اشتغال به محرومین توسط شبکه بانکی مسکن کارگری رونمایی می‌شود قیمت روز گوشی ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ امکان صدور پروانه کسب آموزشگاه‌های رانندگی در درگاه ملی مجوز‌ها فراهم شد نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور اعلام می‌شود حذف مجوز استاندارد از ثبت‌سفارش واردات خودرو بخشنامه جدید بانک مرکزی برای حذف امضاهای طلایی شعب بانک‌ها پیش‌نویس «ضوابط اجرایی تاسیس، فعالیت، نظارت و انحلال شرکت‌های پرداخت‌یار» منتشر شد توزیع ۳۰ هزار تن میلگرد برای پروژه‌های حمایتی مسکن از ابتدای سال اختلال در تلفن همراه ریشه در ناترازی برق دارد ۱۶۶ هزار واحد مسکن روستایی در سال نخست فعالیت دولت چهاردهم تحویل متقاضیان شد اختصاص ۲۵ هزار هکتار اراضی ملی ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر پاسخ به استعلام گمرک؛ عدم مرور زمان جهت مطالبه مالیات بر ارزش افزوده مجوز واردات کالای ملوانی بندر خرمشهر صادر شد آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مهرماه از فردا مدیرعامل توانیر: ناترازی سنگین برق به زودی تمام نمی‌شود ۶۳درصد مخازن سدهای کشور خالی است وضعیت مطلوب صادرات نفتی باوجود تحریم‌های آمریکا صدور ۳۳ هزار مجوز صنفی در مردادماه ۱۴۰۴ از درگاه ملی مجوزها+جدول رشد ۳۲۰ درصدی تعرفه برق و ۲۶۳ درصدی تعرفه گاز صنایع اخبار جدید درباره مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک+ جزییات ارزش معاملات خرد سهام از مرز ۶ همت عبور کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ تعیین قیمت گندم به نشست بعدی شورای قیمت گذاری موکول شد ایراد قالیباف به مصوبه بیمه پایه خبر مهم دولت درباره پرداخت کالابرگ الکترونیک برای ۷ دهک ۱۶۱ قطعه طلای تقلبی در فروشگاه‌های اینترنتی تهران توقیف شد ارز تک نرخی ابزار کاهش فساد است اما اقدام مقدماتی می‌طلبد معامله یک تن شمش نقره و ۴۰۷ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته روند مصرف آب، برق و گاز در صنایع فعال بازار سرمایه یارانه افراد ضامن پرداخت وام شود کشف فرار مالیاتی ۵ میلیارد تومانی از یک رستوران در مازندران عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران برای مقابله با مکانیسم ماشه جزئیات تازه از جلسه امروز مجلس با وزیر خارجه درمورد توافق با آژانس حق مسکن کارگران فریز شد فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند قیمت روز گوشی ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ پرش آرام نرخ سود بین‌بانکی به ۲۳.۹۹ درصد فروش سکه به ۸۰ هزار نفر/ پیش‌فروش بعدی به‌زودی کلید می‌خورد ۲۵ بانک به سامانه املاک و اسکان وصل شدند تلاش بین‌المللی برای تعلیق اقدامات تقابلی FATF؛ از تهران تا مالزی یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن محصول روی تابلوی بورس کالا می‌رود اعتراض انجمن لوازم خانگی به آزاد شدن واردات ته‌لنجی ۹۷ قلم کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ برقراری تعادل در روابط کار با اصلاح عناوین مشاغل سخت و تقویت قراردادها سیگنال جدید سیاسی به بازار سهام میزان برق تحویلی به صنایع کشور ۱۰ درصد افزایش یافت سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد از ذخیره و توزیع کالاهای اساسی در استان‌ها حمایت می‌کنیم قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۲۱ شهریور ۱۴۰۴ ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی ۸۰درصد مخزن سد کرج خالی شد/ چقدر آب قابل برداشت است؟ یک حقوقدان: رای تعزیرات علیه ایران خودرو غیرقانونی است تعزیرات ایران خودرو را ۱۶۲۴ میلیارد تومان جریمه کرد انتشار مقادیر فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! فرمان ترامپ برای اخراج مقام بانک مرکزی آمریکا باطل شد قیمت روز گوشی ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۴ امروز اعتبار کالابرگ دهک‌های ۱ تا ۳ شارژ می‌شود بازگشت یارانه نقدی برخی خانوارهای مشمول با وجود عدم اعتراض پیشروی طلای جهانی به مرز ۴۰۰۰ دلار تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن شمش آلومینیوم تسهیل واردات خودرو با سیاست‌های جدید استاندارد قیمت جدید سیمان اعلام شد مخالفت مجدد شورای رقابت به عرضه خودرو در بورس قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ آغاز فروش نقدی مرحله‌ای محصولات بهمن‌دیزل با قیمت قطعی و بدون سود قیمت روز گوشی ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ مصوبه اصلاحی واردات خودرو ابلاغ شد وزیر رفاه: کمتر از ۵ درصد یارانه بگیران حذف شده، اعتراض کردند قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش تولید نفت از ماه آینده پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود پاسخ تند ترامپ به جریمه ۳٫۵ میلیارد دلاری گوگل در اروپا چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد فشار ترامپ به رهبران اروپایی درباره خرید نفت روسیه دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
سید مقداد ضیاتبار، پژوهشگر حوزه اقتصادی؛

آمریکا و فرانسه در مولدسازی دارایی‌های دولت چه کردند؟

افزایش بهره‌وری، کوچک‌سازی دولت، تقویت حضور بخش خصوصی در اقتصاد، کاهش هزینه‌ها، بازپرداخت بدهی، پوشش کسری بودجه و غیره، برخی از دلایل متعدد برای اهتمام دولت‌ها به منظور مولدسازی و واگذاری دارایی‌های عمومی هستند.
آمریکا و فرانسه در مولدسازی دارایی‌های دولت چه کردند؟
کد خبر:۸۷۸۷

اقتصاد معاصر-سید مقداد ضیاتبار، پژوهشگر حوزه اقتصادی: دلایل متعددی برای اهتمام دولت‌ها به منظور مولدسازی و واگذاری دارایی‌های عمومی وجود دارد. افزایش بهره‌وری، کوچک‌سازی دولت، تقویت حضور بخش خصوصی در اقتصاد، کاهش هزینه‌ها، بازپرداخت بدهی، پوشش کسری بودجه و...، برخی از این موارد هستند. کسری بودجه مداوم و بی‌انضباطی مالی دولت‌ها در ایران نیز منجر شده تا در چند سال اخیر، موضوع مولدسازی و واگذاری دارایی‌های دولت مورد توجه دولتمردان قرار گیرد. 

با این وجود، عملکرد دولت‌ها نشان می‌دهد که هرگز اهداف تعیین‌شده در بودجه‌های سنواتی نسبت به واگذاری دارایی‌ها تحقق پیدا نکرد. ایجاد هیات عالی مولدسازی دارایی‌های دولت و تنظیم آیین‌نامه اجرایی در سال ۱۴۰۱، نشان از عزم جدی دولت در این راستا داشت اما به نظر می‌رسد، آنچه که در عمل تاکنون به وقوع پیوسته، فاصله معناداری با اهداف مورد نظر دارد. 

در همین ارتباط، مطالعه تجربه سایر کشورها در حوزه مولدسازی دارایی‌های دولتی و بررسی نقاط قوت و ضعف آنها خالی از لطف نخواهد بود. در یادداشت حاضر به بررسی تجربه دو کشور ایالات متحده آمریکا و فرانسه پرداخته‌ایم.   

ایالات‌متحده امریکا؛ کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری   

ایالات‌ متحده آمریکا در دو دهه گذشته با چالش‌های قابل‌ توجهی روبه‌رو بوده است. حضور در افغانستان و عراق منجر شد تا بار مالی هنگفتی بر اقتصاد این کشور تحمیل شود. بروز بحران مالی جهانی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ که ریشه در نظام بانکی آمریکا داشت، شکنندگی اقتصاد این کشور را نمایان کرد.

ظهور چین به‌ عنوان یک ابرقدرت اقتصادی و رخ‌دادهایی نظیر افزایش بی‌سابقه سطح بدهی دولت، خروج از افغانستان، ورشکستگی غیرمنتظره دو بانک منطقه‌ای در سال ۲۰۲۳ و کاهش نقش دلار در مبادلات تجاری بین‌المللی، همگی منجر شدند تا اعتبار اقتصاد آمریکا هم در داخل و هم در عرصه بین‌الملل خدشه‌دار شود. 

ناترازی مالی دولت آمریکا وضعیت بحرانی را تجربه می‌کند و منجر به رشد فزاینده بدهی دولت شده است. داده‌های منتشرشده توسط فدرال رزرو نشان می‌دهد که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در این کشور در پایان سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۲۰ درصد رسید. 

یکی از اقداماتی که توسط دولت ایالات متحده به‌ منظور مدیریت کسری بودجه ازطریق کاهش هزینه‌ها صورت گرفت، تلاش برای مولدسازی دارایی‌های دولت و کاهش بار مالی ناشی از مدیریت املاک و اموال غیرمنقول بود. اولین تلاش در این راستا در سال ۲۰۰۴ و با صدور یک فرمان اجرایی توسط رئیس‌ جمهور وقت انجام گرفت و سپس، تصویب دو قانون در سال ۲۰۱۶، بستر قانونی و اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولتی را فراهم آوردند. 

اطلاعات توصیفی از دارایی‌های دولت آمریکا 

بررسی آمارهای منتشرشده توسط اداره خدمات عمومی  ایالات‌ متحده آمریکا نشان می‌دهد که فقط در سال ۲۰۰۴، بار مالی اموال غیرمنقول برای اموال تحت تملک دولت بالغ بر ۳۳۱ میلیارد دلار و برای اموال اجاره‌شده معادل ۶.۷ میلیارد دلار بوده است. به‌ عبارت‌ دیگر، دولت آمریکا در سال ۲۰۰۴، برای حفظ و نگهداری از این اموال، هزینه‌ای بالغ بر ۳۳۷ میلیارد دلار را متحمل شد.

در جدول زیر به جزئیات مربوط به اموال تحت تملک و اجاره‌ای دولت واشنگتن در سال ۲۰۰۴ اشاره شده است. نکته مهم این بوده که در ایالات‌ متحده، بخشی از املاک در قالب قرارداد اجاره‌ای در اختیار دولت است و دولت فدرال، مالک این املاک محسوب نمی‌شود. 

 

بازخوانی تجربه آمریکا و فرانسه در مولدسازی دارایی‌های دولت

 

روش واگذاری یا مولدسازی دارایی‌های غیرمنقول دولت در ایالات‌ متحده آمریکا

در ایالات‌ متحده آمریکا، فروش اموال غیرمنقول در قالب برگزاری حراج، روش اصلی برای مولدسازی این نوع اموال دولتی در نظر گرفته‌ شده است. فرمان اجرایی ابلاغی در سال ۲۰۰۴ و تصویب دو قانون «انتقال و فروش دارایی‌های دولت فدرال» و «اصلاح مدیریت دارایی‌های دولت فدرال» در سال ۲۰۱۶، بستر قانونی واگذاری در این کشور را شکل می‌دهند. همچنین، براساس قانون اصلاح مدیریت دارایی‌های دولت فدرال، امکان واگذاری اموال در قالب قرارداد اجاره تحت شرایط خاص وجود دارد. 

بستر قانونی واگذاری 

فرمان اجرایی ابلاغی در سال ۲۰۰۴ که با عنوان مدیریت دارایی‌های غیرمنقول دولت فدرال شناخته می‌شود، سیاست دولت آمریکا را استفاده کارآمد و اقتصادی از دارایی‌های غیرمنقول معرفی می‌کند و در این راستا، قواعدی را تعیین می‌کند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود. 

تاسیس شورای اموال غیرمنقول دولت فدرال: این شورا ذیل دفتر مدیریت و بودجه  فعالیت می‌کند و وظایفی نظیر تهیه برنامه سالیانه مدیریت اموال غیرمنقول، مقایسه عملکرد دستگاه‌های اجرایی، کمک به رفع ناکارآمدی در استفاده از این اموال، تلاش برای ایجاد مشارکت عمومی-خصوصی در مدیریت اموال و تهیه سالیانه فهرست اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی را برعهده دارد.

اعضای این شورا نیز شامل معاون مدیر دفتر مدیریت و بودجه (رئیس شورا)، بازرس دفتر مدیریت و بودجه، اداره خدمات عمومی، کارشناس ارشد اموال غیرمنقول در هر دستگاه اجرایی و هر کارمندی که حضور آن به تشخیص رئیس شورا لازم باشد، خواهد بود. 

ایجاد سمت کارشناس ارشد اموال غیرمنقول: به موجب این فرمان مقرر شد تا در تمامی دستگاه‌های اجرایی، سمت کارشناس ارشد اموال غیرمنقول ایجاد شود. وظایف این سمت در قالب وظایف شورای اموال غیرمنقول دولت مشخص است.

نقش اداره خدمات عمومی: این اداره که در شورای اموال غیرمنقول دولت فدرال نیز حضور دارد، در کنار انجام وظایف محوله به شورا، ایجاد هرگونه بستر لازم برای تحقق مدیریت بهینه اموال غیرمنقول را نیز بر عهده دارد. به‌ عنوان‌ مثال، ارائه داده‌های مربوط به اموال غیرمنقول، انعکاس معیارهای سنجش عملکرد مدیریت این اموال و طراحی سامانه برگزاری حراج برای اموال مازاد از وظایف این نهاد خواهد بود. 

تصویب قانون انتقال و فروش دارایی‌های دولت فدرال در سال ۲۰۱۶، یک نقطه عطف مهم در فراهم‌سازی بستر قانونی مولدسازی دارایی‌های دولت در ایالات‌متحده بوده است. این قانون به «قانونی برای کاهش کسری ازطریق تجمیع و فروش ساختمان‌ها و سایر اموال غیرمنقول دولت فدرال» شهرت دارد و «هدف از تصویب این قانون، تجمیع و افزایش نرخ به‌ کارگیری ساختمان‌ها و تاسیسات دولت فدرال، کاهش اتکا به فضاهای اجاره‌ای، فروش یا توسعه مجدد دارایی‌های با ارزش بالا که در‌ حال‌ حاضر به‌ خوبی به‌ کار گرفته نمی‌شوند، کاهش هزینه‌های عملیاتی و نگهداری اموال غیرمنقول دولت، افزایش انگیزه در دستگاه‌های دولتی برای دستیابی به کارایی بالاتر در استفاده از اموال غیرمنقول و تسهیل و تسریع در فروش یا رد املاک غیرضروری دولت است.»  

مهم‌ترین بخش از قانون انتقال و فروش دارایی‌های دولت فدرال، تاسیس «هیات اصلاح ساختمان‌های عمومی» است (مشابه با هیات عالی مولدسازی دارایی‌های دولت در ایران). این هیات به‌ نوعی مجری اصلی واگذاری اموال دولتی بوده که از هفت عضو تشکیل شده و اعضای آن برای یک دوره شش‌ساله منصوب می‌شوند. 

 

بازخوانی تجربه آمریکا و فرانسه در مولدسازی دارایی‌های دولت

 

مطابق با قانون انتقال و فروش دارایی‌های دولت فدرال، تمامی جلسات هیات اصلاح ساختمان‌های عمومی باید علنی باشد و حداقل ۱۴ روز قبل از برگزاری به اطلاع عموم برسد. تمامی مراحل، اطلاعات و مذاکرات این هیات در صورت لزوم باید در اختیار نهادهایی نظیر کمیته‌های تخصیص بودجه مجلس نمایندگان و سنا، کمیته محیط‌ زیست و منافع عمومی سنا، کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا، کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان و کمیته حمل‌و‌نقل و زیرساخت مجلس نمایندگان قرار داده شود. 

همزمان با تصویب قانون انتقال و فروش دارایی‌های دولت فدرال، قانون اصلاح مدیریت دارایی‌های دولت فدرال نیز به تصویب رسید که به «قانونی برای بهبود مدیریت دولتی اموال دولت فدرال» شهرت دارد. این قانون وظایف خاصی را برای اداره خدمات پستی ایالات متحده تعریف می‌کند که محور آن افزایش کارایی و اثربخشی دولت فدرال در مدیریت اموال غیرمنقول خواهد بود. عمده تمرکز این قانون بر آن دسته از اموال غیرمنقولی بوده که تحت مالکیت اداره خدمات پستی است یا توسط این اداره اجاره شده‌اند. 

بر طبق این قانون، مدیرکل اداره خدمات پستی موظف است که حداکثر تا ۳۰ سپتامبر هر سال، فهرستی از املاک این اداره که فضای در دسترس برای استفاده دستگاه‌های اجرایی دارند، به کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا و کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان ارائه دهد. این فهرست می‌تواند در اختیار شورای اموال غیرمنقول دولت فدرال هم قرار گیرد.

شورا حداکثر ظرف ۳۰ روز باید این فهرست را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهد و دستگاه‌های اجرایی نیز تا ۹۰ روز فرصت دارند تا کل مندرجات در فهرست و آن دسته از اموالی که تحت کنترل خودشان است را مورد بازنگری قرار دهند و چنانچه مقتضی باشد، توصیه‌هایی برای به اشتراک‌گذاری اموال ارائه دهند. همچنین، در صورت تایید مدیرکل پست و رئیس دستگاه اجرایی مربوطه، امکان واگذاری آن ملک به‌ صورت اجاره وجود دارد. 

فرایند و مجری واگذاری دارایی‌های دولت 

مرحله آماده‌سازی: حداکثر تا ۱۲۰ روز بعد از تصویب قانون انتقال و فروش دارایی‌های دولت و حداکثر تا ۱۲۰ روز بعد از شروع هر سال مالی، تمامی روسای دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند تا اطلاعات مربوط به تمامی اموال غیرمنقول تحت مالکیت و اجاره‌شده خود را به ثبت برسانند. این اطلاعات باید حاوی سن و وضعیت ملک، هزینه‌های عملیاتی، تاریخچه‌ای از هزینه‌های سرمایه‌ای صورت‌گرفته، معیارهای پایداری، تعداد کارمندان شاغل در محل، نوع خدمات ارائه‌شده و مساحت بنا (شامل ناخالص، اجاره‌شده و قابل‌استفاده) باشد.

این اطلاعات باید در اداره خدمات عمومی و دفتر مدیریت و بودجه به ثبت برسند. علاوه‌ بر این، اداره خدمات عمومی به‌ منظور شناسایی بهتر اموال غیرمنقول، امکانی را فراهم کرده تا شهروندان نیز بتوانند آن دسته از اموال غیرمنقول را که لازم می‌دانند، توسط این نهاد به‌ منظور واگذاری به ثبت برسانند. این امکان از طریق تکمیل یک فرم برخط صورت می‌پذیرد. همچنین، دستگاه‌های اجرایی باید توصیه‌های خود برای مواردی همچون «آن دسته از اموالی که به‌عنوان مازاد تلقی شده و امکان فروش یا رد آن‌ها وجود دارد»، «آن دسته از اموالی که قابل انتقال، مبادله، ادغام یا توسعه مجدد هستند تا موجودی اموال و هزینه‌های عملیاتی دولت را کاهش دهد و بالاترین ارزش و بازده را برای مودیان مالیاتی ایجاد کند» و «کارایی عملیاتی که دولت می‌تواند در بهره‌برداری و نگهداری از اموال غیرمنقول به دست آورد» ارائه دهند. 

مدیر دفتر مدیریت و بودجه باید استانداردها، معیارها و توصیه‌ها را همراه با تمامی اطلاعات، داده‌ها، تحلیل‌ها و مستندات پشتیبان به هیات اصلاح ساختمان‌های عمومی ارائه کند. هیات نیز براساس اسناد دریافتی، دو وظیفه اصلی «شناسایی فرصت‌های مرتبط با کاهش اموال غیرمنقول و کاهش هزینه‌های دولت» و «شناسایی دارایی‌های با ارزش بالا» دارد. 

فرایند واگذاری: اداره خدمات عمومی حداکثر تا ۱۲۰ روز بعد از تایید لیست اموال مازاد، تحت قوانین موجود باید فرایند فروش اموال را آغاز کند. این اموال باید حداکثر یک سال بعد از تایید فهرست اموال مازاد به قیمت منصفانه بازاری به فروش برسند. تحت شرایط خاصی که رئیس دفتر مدیریت و بودجه اعلام می‌کند، این بازه می‌تواند به دو سال افزایش یابد. فرایند واگذاری نیز عمدتا توسط دو نهاد خزانه‌داری و اداره خدمات عمومی و در قالب برگزاری حراج  صورت می‌گیرد. 

گزارش‌دهی: هیات اصلاح ساختمان‌های عمومی که مجری اصلی امر واگذاری‌ها است، موظف بوده تا حداکثر بعد از دو سال، گزارش نخست خود از یافته‌ها، نتایج و توصیه‌ها را در اختیار رئیس دفتر مدیریت و بودجه قرار دهد. حجم کل نقل‌و‌انتقالات مندرج در گزارش اول نباید از ۲.۵ میلیارد دلار تجاوز کند. هیات باید حداقل بعد از سه سال از ارائه گزارش نخست، گزارش دوم خود را نیز برای دفتر مدیریت و بودجه ارسال کند. کل نقل‌وانتقال مندرج در این گزارش نباید از سقف ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار تجاوز کند. پس از ارائه توصیه‌های هیات در قالب گزارش‌های عملکرد به دفتر مدیریت و بودجه، دستگاه‌های اجرایی باید حداکثر در عرض دو سال، مقدمات اجرای توصیه‌های پیشنهادی را فراهم کنند و حداکثر در عرض شش سال، تمامی توصیه‌ها را به اجرا درآورند.

علاوه‌ بر این، اداره خدمات عمومی نیز نهاد رسمی تهیه‌کننده و ارائه‌دهنده گزارش‌های ادواری است. اداره مذکور، همه‌ ساله گزارشی از جزئیات اموال غیرمنقول تحت تملک و اجاره‌ای دستگاه‌های اجرایی، هزینه‌های حفظ و نگهداری، تعداد و مساحت املاک و مانند آن ارائه می‌دهد. بخشی از این اطلاعات در جدول زیر منعکس شده‌اند. 

مصونیت قضایی: در این قانون به مصونیت قضایی مجریان نیز اشاره شده که حاکی از دو مورد «تمامی اقدامات هیات اصلاح ساختمان‌های عمومی از مصونیت قضایی برخوردار هستند» و «بررسی پیشنهادات هیات توسط دفتر مدیریت و بودجه و تایید و رد آن‌ها نیز دارای مصونیت قضایی است» خواهد بود. 

دستاوردهای ناشی از واگذاری یا مولدسازی دارایی‌های غیرمنقول در ایالات‌متحده 

بررسی داده‌های منتشرشده توسط اداره خدمات عمومی ایالات‌ متحده (۲۰۲۳) در جدول زیر نشان می‌دهد که در بازه سال‌های ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۱، تعداد کل اموال غیرمنقول دولت در دو طبقه‌بندی ساختمان و سازه کاهش یافته اما مجموع مساحت زمین‌های تحت تملک و اجاره‌ای با رشد اندک ۰.۱۲ درصدی مواجه بوده است. 

با‌ این‌ وجود، کاهش بار مالی این اموال که یکی از اهداف مهم مندرج در قوانین مرتبط با مدیریت بهینه اموال غیرمنقول بوده، محقق نشده اما باید توجه داشت که نگاه صرف به اعداد مطلق، شاید گمراه‌کننده باشد. چراکه نخست اینکه محاسبه هزینه‌های واقعی و نه اسمی می‌تواند اطلاعات متقن‌تری را در بر داشته باشد و دوم اینکه، بخشی از تحولات هزینه‌ای مرتبط با تحولات اقتصاد و خارج از کنترل دولت است. بنابراین، به نظر می‌رسد که تعداد ساختمان‌ها و سازه‌ها و همچنین کاهش آن‌ها معیار بهتری برای قضاوت در خصوص عملکرد هیات اصلاح ساختمان‌های عمومی و نهادهای اجرایی مرتبط با مدیریت بهینه اموال غیرمنقول دولت آمریکا باشد. 

 

بازخوانی تجربه آمریکا و فرانسه در مولدسازی دارایی‌های دولت

 

آموزه‌های ناشی از واگذاری اموال غیرمنقول در ایالات‌ متحده 

بستر قانونی‌ طراحی‌شده در ایالات‌ متحده به‌ منظور واگذاری دارایی‌های دولت دارای مزایایی بوده که توجه به آن‌ها در ایران می‌تواند مفید باشد. ایجاد سمت کارشناس ارشد اموال غیرمنقول در هر دستگاه اجرایی، پایش مستمر اموال غیرمنقول مازاد و دریافت فهرست سالیانه از دستگاه‌های اجرایی، الزام دستگاه‌های اجرایی به ارائه گزارش عملکرد و طرح توصیه‌های پیشنهادی به‌ منظور بهبود عملکرد در آینده، ارائه گزارش‌های آماری سالیانه همراه با جزئیات توسط اداره خدمات عمومی از اموال غیرمنقول در اختیار دستگاه‌های اجرایی و تغییرات آن در سال‌های مختلف، شفاف‌سازی عملکرد و علنی‌بودن جلسات هیات اصلاح ساختمان‌های عمومی که مجری اصلی واگذاری است و تسریع در امر واگذاری و تسهیل آن از طریق ایجاد امکان شرکت در حراج به‌ صورت برخط، نمونه‌های موردی این مساله هستند. 

فرانسه؛ از بازپرداخت بدهی تا به کارگیری توان بخش خصوصی 

دولت فرانسه در واکنش به رشد فزاینده بدهی و به‌ منظور تلاش برای کاهش این نسبت، سیاست شناسایی و واگذاری دارایی‌‌های مازاد دستگاه‌های اجرایی را در پیش گرفت. ذکر این نکته حائز اهمیت بوده که واگذاری دارایی‌های مازاد صرفا در راستای کاهش نسبت بدهی دولت نبوده و فقط بخشی از آن به این موضوع مرتبط بوده است. همچنین، دولت فرانسه یکی از کشورهای موفق در زمینه مشارکت عمومی-خصوصی در اروپا محسوب می‌شود. سازوکار طراحی‌شده توسط دولت منجر شده تا عملکرد قابل‌ توجهی در حوزه مشارکت عمومی-خصوصی (هم از نظر تعداد طرح‌ها و هم از نظر ارزش آن‌ها) به ثبت برسد.

در همین راستا، در ادامه به مرور تجربه دولت فرانسه در دو موضوع واگذاری دارایی‌ها و مشارکت عمومی-خصوصی پرداخته خواهد شد و بستر قانونی و فرایند اجرایی هر دو اقدام مورد بررسی قرار خواهند گرفت. 

اطلاعات توصیفی از دارایی‌های دولت فرانسه 

دولت فرانسه، دولتی غنی از منظر برخورداری از حجم بالا و ارزشمند از املاک و مستغلات محسوب می‌شود. بر طبق داده‌های پایگاه اینترنتی املاک و مستغلات دولت فرانسه، تا پایان سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۹۲ هزار ساختمان و ۳۰۵۰۰ قطعه زمین تحت تملک دولت فرانسه بودند که مجموع ارزش آن‌ها به رقم ۷۰ میلیارد یورو بالغ می‌شود. همچنین، مجموعا ۹۴ میلیون متر مربع فضای قابل‌ استفاده ناخالص، تحت تملک دولت قرار دارد. میزان ۲۱ درصد از کل مساحت تحت تملک دولت فرانسه در پاریس و حومه آن قرار داشته و مابقی (۷۹ درصد) در سایر شهرها و مناطق جغرافیایی تحت سیطره دولت فرانسه واقع شده‌اند. 

دولت فرانسه در سالیان اخیر، توجه ویژه‌ای به واگذاری و مولدسازی دارایی‌های خود نشان داده و برای تحقق این امر بسترهای قانونی متعددی را فراهم کرده است. فقط در سال ۲۰۲۱، رقم ۱۹۴.۴ میلیون یورو از محل مولدسازی دارایی‌ها عاید دولت شده است. 

روش واگذاری یا مولدسازی دارایی‌های غیرمنقول دولت در فرانسه 

همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، دولت فرانسه به‌ منظور مولدسازی دارایی‌ها و مدیریت بهینه اموال غیرمنقول خود، بسترهای قانونی و چهارچوب‌های نهادی متعددی را بنیان نهاده است. به‌ طور کلی، تلاش‌های دولت فرانسه برای تحقق این امر را می‌توان در دو دسته کلی واگذاری دارایی‌ها و مشارکت عمومی-خصوصی قرار داد. 

واگذاری دارایی‌های غیرمنقول دولتی در فرانسه 

بستر قانونی واگذاری دارایی‌های غیرمنقول: در فرانسه تمامی وزارتخانه‌ها موظف هستند تا نسبت به مدیریت دارایی‌های تحت تملک خود پاسخگو باشند. بستر قانونی و نهادی شکل‌گرفته در فرانسه منجر شده تا حالتی غیرمتمرکز در مدیریت اموال غیرمنقول شکل گیرد و تمامی وزارتخانه‌ها نقشی فعالانه در این راستا ایفا کنند. با‌ این‌ وجود، وزارت اقتصاد، دارایی و صنعت  فرانسه، نهاد اصلی مدیریت دارایی‌ها محسوب می‌شود.

در گذشته، نهادی با عنوان بخش مدیریت عمومی مالیات  (DGI)، مسائل اجرایی مرتبط با مدیریت دارایی‌ها را برعهده داشت اما در سال ۲۰۱۶، این امر به نهادی با عنوان اداره املاک و مستغلات دولت (DIE) سپرده شد که زیر نظر خزانه‌داری فرانسه DGFiP) ) فعالیت می‌کند و به‌ موجب فرمانی در سپتامبر سال ۲۰۱۶ تاسیس شد. اداره املاک و مستغلات دولت وظایف مختلفی را در راستای مدیریت دارایی‌های دولت بر عهده دارد که «خرید املاک و مستغلات موردنیاز نهادهای دولتی»، «اجاره فضاهای موردنیاز نهادهای دولتی از بخش خصوصی و دولتی و تلاش برای کاهش نرخ اجاره، بهینه‌سازی قراردادهای اجاره و...» و«ارزش‌گذاری ساختمان‌هایی که بلااستفاده یا نامناسب با نیازهای دولت هستند» از جمله این موارد هستند. 

اداره املاک و مستغلات دولت علاوه بر موارد مذکور، وظایفی نظیر تعریف و اجرای سیاست مدیریت دارایی‌های دولت، توسعه قوانین و مقررات دولتی مرتبط با مدیریت دارایی‌ها، مدیریت بهینه و کارآمد دارایی‌های دولت، ارائه خدمات جامع و ابزارهای فنی، فناوری اطلاعات و استراتژیک با هدف مدیریت بهینه دارایی‌ها و فروش اموال منقول دولت در قالب حراج یا فراخوان مزایده را بر عهده دارد. 

همچنین، دادگاه اداری نهاد قضائی رسیدگی‌کننده به کلیه امور حقوقی مرتبط با مدیریت و واگذاری دارایی‌ها است. 

فرایند و سازوکار واگذاری دارایی‌های غیرمنقول 

در پایگاه اینترنتی فروش املاک و مستغلات دولت ، فهرستی از اموال مازاد و آماده فروش دولت همراه با جزئیات و تصاویر وجود دارد. اداره املاک و مستغلات دولت در این پایگاه، آن دسته از ساختمان‌ها و املاک بلااستفاده دولت را با تبلیغات و ایجاد رقابت و به قیمتی متناسب با ارزش بازار، در چهارچوب برگزاری حراج یا فراخوان مزایده به فروش می‌رساند.

در صفحه مربوط به هریک از اموال، شیوه واگذاری (حراج یا مزایده) و مهلت زمانی آن درج شده است. همچنین، این امکان وجود دارد که این دسته از اموال تحت شرایط خاص به اجاره واگذار شوند. علاوه‌ بر این، دولت‌های محلی در فرانسه عموما برای خرید اموال مازاد دولت در اولویت قرار دارند. البته، فرایند قیمت‌گذاری برای آن‌ها نیز همچنان تحت شرایط قیمت بازاری خواهد بود. 

علاوه بر موارد مذکور، در موارد خاص (و تحت شرایط قانونی ویژه)، فروش یا واگذاری به‌ صورت اجاره، به دولت‌های محلی که در حال اجرای پروژه‌های توسعه‌ای هستند، با هدف گسترش ساخت مسکن یا فروش برخی ساختمان‌های نظامی، به قیمتی کمتر از ارزش بازار مجاز است. 

مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) 

فرانسه یکی از کشورهای پیش‌رو در اروپا در بحث مشارکت عمومی-خصوصی است. بستر قانونی ایجادشده برای مشارکت عمومی-خصوصی، انجام این مهم را در تمامی سطوح دولتی و نهادهای اجرایی (دولت محلی، شهرداری، دانشگاه و...) و در تمامی بخش‌ها (سلامت، آموزش، محیط‌ زیست و...) امکان‌پذیر کرده است. 

بستر قانونی مشارکت عمومی-خصوصی در فرانسه از سال ۲۰۰۴ و با صدور فرمانی در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و تاسیس کارگروه حمایت از مشارکت عمومی-خصوصی (MAPPP) در سال ۲۰۰۵ گامی مهم در این راستا تلقی می‌شود. واحد MAPPP در بدو تاسیس به‌ عنوان یک «نهاد تخصصی» مسؤول ارزیابی اولیه طرح‌های PPP بود و تحت اختیار مستقیم وزیر اقتصاد و دارایی قرار داشت. این واحد، که بعدها و در سال ۲۰۱۶ به «هیات پشتیبانی تامین مالی زیرساخت» تغییر نام داد، سه وظیفه اصلی «نهاد ارزیاب طرح‌های مشارکت عمومی-خصوصی»، «پشتیبانی از نهادهای دولتی در تهیه، انجام مذاکره و نظارت بر قراردادهای مشارکت» و «اطلاع‌رسانی و گسترش مشارکت عمومی-خصوصی» را بر عهده داشت. 

چهارچوب قانونی مشارکت عمومی-خصوصی در فرانسه کمی پیچیده به نظر می‌رسد. با‌ این‌ حال، قراردادهای PPP را می‌توان در دو دسته کلی قراردادهای اعطای حق بهره‌برداری  و قراردادهای مشارکت  قرار داد. قراردادهای اعطای حق بهره‌برداری عمدتا برای اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ مانند کانال‌ها، بزرگراه‌ها، سیستم‌های توزیع آب و پل‌ها به کار می‌روند اما قراردادهای مشارکت برای سایر طرح‌ها که مستلزم تامین مالی از سوی دولت است، کاربرد دارند. در قرارداد اعطای حق بهره‌برداری، دولت وجهی را به طرف قرارداد پرداخت نمی‌کند و صرفا امتیاز بهره‌برداری و کسب عایدی را برای مدتی معلوم اعطا می‌کند. در قرارداد مشارکت، دولت به ازای اجرای طرح مفاد قرارداد، مبلغی را به پیمانکار خصوصی پرداخت می‌کند. 

فرایند و سازوکار اجرای مشارکت عمومی-خصوصی 

قانون مشارکت عمومی-خصوصی در فرانسه به‌ دفعات، مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفت و آخرین اصلاح نیز به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. مطابق قانون، فرایند عقد قرارداد، بسته به اینکه نوع مشارکت در قالب اعطای حق بهره‌برداری یا قرارداد مشارکت باشد، متفاوت خواهد بود. 

در قراردادهای اعطای حق بهره‌برداری، باید مدت قرارداد و تعرفه‌های قابل‌ اعمال برای کاربران خدمات ذکر شود. همچنین، در این نوع از مشارکت باید مقررات مربوط به توسعه پایدار و اهداف اجتماعی نیز مد نظر قرار گیرند. علاوه‌ بر این، با هدف بهینه‌سازی نظارت بر هزینه، سازوکار حقوقی قرارداد باید به گونه‌ای باشد که پیمانکارِ خصوصی بهره‌بردار از طرح، ملزم به ارائه گزارش سالیانه به نهاد دولتی باشد. این گزارش باید اطلاعات اساسی مربوط به طرح (نوع سرمایه‌گذاری و تعرفه‌های قابل اعمال) را شامل شود. 

برخلاف قراردادهای اعطای حق بهره‌برداری، استفاده از قراردادهای مشارکت، ضوابط سخت‌گیرانه‌تری دارند. ابتدا باید یک ارزیابی اولیه در خصوص روش اجرای طرح صورت گیرد. سپس، ارزیابی دوم باید صورت پذیرد که به پایداری مالی طرح می‌پردازد. با توجه‌ به این ارزیابی‌ها، دستگاه دولتی باید نشان دهد که استفاده از قرارداد مشارکت و عقد قرارداد با پیمانکار خصوصی، مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از هر نوع قرارداد دیگری است. درنهایت، دستگاه دولتی ملزم بوده تا نتایج ارزیابی‌ها را به هیات پشتیبانی تامین مالی زیرساخت که مسؤول صدور نظر نهایی در مورد ساختار اجرای پروژه است، ارائه کند. 

دستاوردهای ناشی از واگذاری و مولدسازی دارایی‌ها در فرانسه 

واگذاری دارایی‌ها در فرانسه: اداره املاک و مستغلات دولت فرانسه موظف است تا گزارش عملکرد واگذاری دارایی‌های غیرمنقول را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کند. با‌ این‌ حال، با‌ توجه‌ به جست‌وجوهای انجام‌شده، به نظر می‌رسد، این گزارش فقط برای دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به‌ صورت عمومی منتشر شده است. نمودار زیر نشان می‌دهد که درآمد حاصل از واگذاری اموال مازاد در سال ۲۰۱۹ معادل ۶۲۵ میلیون یورو بود.

 

بازخوانی تجربه آمریکا و فرانسه در مولدسازی دارایی‌های دولت

 

همچنین درآمد ناشی از واگذاری حق بهره‌برداری نیز نشان می‌دهد که دولت فرانسه در سال ۲۰۱۹، از این محل مبلغ ۱۰۷ میلیون یورو درآمد داشته، در‌ حالی‌ که این میزان برای سال ۲۰۱۸ معادل ۸۹ میلیون یورو بوده است. 

مشارکت عمومی-خصوصی 

کشور فرانسه یکی از موفق‌ترین کشورها در حوزه مشارکت عمومی-خصوصی در اروپا محسوب می‌شود. شکل زیر تعداد و ارزش طرح‌های مشارکت عمومی-خصوصی خاتمه‌یافته در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در فرانسه را نشان می‌دهد.

 

بازخوانی تجربه آمریکا و فرانسه در مولدسازی دارایی‌های دولت

 

مقایسه داده‌های طرح‌های مشارکت عمومی-خصوصی فرانسه با کل قاره اروپا نشان می‌دهد، از نظر تعداد، ۴۶ درصد از کل طرح‌های خاتمه‌یافته در سال ۲۰۲۲ در اروپا مربوط به کشور فرانسه بوده است. این رقم از نظر ارزش، معادل ۴۲ درصد کل طرح‌ها محسوب می‌شود. همچنین در بازه سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، اجرای بیش از ۹۰ طرح در فرانسه با ارزش حدودا ۱۶ میلیارد یورو به سرانجام رسیده که این موضوع بیانگر جایگاه ویژه فرانسه در مشارکت عمومی-خصوصی در کل قاره اروپا است. 

آموزه‌های ناشی از واگذاری اموال غیرمنقول در فرانسه 

مرور تجربه واگذاری اموال مازاد دولت در فرانسه و مطالعه بستر قانونی آن نشان می‌دهد که اتخاذ این رویکرد در این کشور الزاما مبتنی بر منطق مدیریت بهینه دارایی‌های دولت و کاهش یا صرفه‌جویی در هزینه‌ها نبوده است. در برخی از سال‌ها، علت اصلی تاکید دولت بر فروش اموال مازاد، صرفا جبران بدهی‌های دولت بود.

علاوه‌ بر این، امکان فروش اموال مازاد به دولت‌های محلی و در‌اولویت‌بودن این دولت‌ها نیز نشان می‌دهد که بخش خصوصی مورد توجه جدی سیاست‌گذار در فرایند واگذاری اموال نبوده است. البته امکان فروش اموال مازاد به آن دسته از دولت‌های محلی که در حال اجرای پروژه‌های توسعه‌ای هستند، از نقاط مثبت این قانون در فرانسه محسوب می‌شود. 

همچنین، بررسی عملکرد دولت فرانسه در به‌ کارگیری ابزار مشارکت عمومی-خصوصی حاوی نکات مثبت بیشتری است. تدوین چهارچوب قانونی مناسب و اهتمام جدی بر به‌ کارگیری بخش خصوصی در پیشبرد طرح‌های زیربنایی، نقطه قوت دولت فرانسه در این زمینه بوده که آن را به یک کشور پیش‌رو در اروپا تبدیل کرده است. همچنین، نقش فعالانه دولت‌های محلی در تعریف طرح‌های مشارکت عمومی-خصوصی و تمرکززدایی در این زمینه از دیگر نکات مثبت عملکرد دولت فرانسه در خصوص مدیریت دارایی‌های غیرمنقول دولتی محسوب می‌شود.