دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت منطقهای، فرصتهای تازهای را برای رشد پایدار و گسترش بازارهای بینالمللی فراهم میکند. در دنیایی که همکاریهای اقتصادی نقش پررنگتری یافتهاند، در پرونده «دیپلماسی اقتصادی» به بررسی سیاستها، چالشها و دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی خواهیم پرداخت که نشان میدهد، چگونه تعاملات منطقهای میتوانند مسیرهای جدیدی برای پیشرفت اقتصادی و افزایش رقابتپذیری ایجاد کنند.
در یک دهه گذشته، روابط تجاری ایران و مالزی اگرچه در ظاهر روندی رو به رشد داشته اما در واقع بازتابی از رابطهای نابرابر و وارداتمحور بوده است. سهم ناچیز و ناپایدار صادرات ایران در برابر واردات سنگین از مالزی، از جمله در حوزه روغن پالم و مواد اولیه صنعتی، نشان میدهد که ساختار تجارت دو کشور نیازمند بازنگری جدی است.
به گفته یک تحلیلگر اقتصادی، در شرایط جدید جهان، روسیه و چین در اوج تحریمها هستند اما میتوانند به یکدیگر کمک کنند؛ هند هم با وجود تحریمهای آمریکا، تبادلات خود با روسیه را افزایش داد و نفت بیشتری خریداری میکند؛ این موارد نشان میدهد که لازم است یک «باشگاه تحریمیها» میتواند شکل بگیرد و روزبهروز با اضافه شدن اعضای بریکس و شانگهای، گستردهتر شود، به طوری که تحریمها دیگر اثر چندانی نداشته باشد.
سخنگوی هیئترئیسه مجلس با بیان اینکه جنگ روانی در بروز التهاب بازار ارز نقش اصلی دارد، گفت: ما وارد مناسبات راهبردی جدیدی با چین و روسیه شدهایم که میتواند مقدمهای برای پایان یکجانبهگرایی دشمن در عرصه بینالملل باشد.
در شرایطی که تحریمهای غربی فشار بر اقتصاد ایران را تشدید کرده، همکاری با چین به عنوان دومین اقتصاد جهان و شریک کلیدی در توافق ۲۵ ساله، فرصتهای بینظیری در حوزههای انرژی، فناوری، کشاورزی و بازارهای اوراسیا فراهم کرده است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: صادرات نفت کشور حتی در صورت اجرای کامل سازوکار اسنپبک فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مییابد و این مکانیسم بیشتر اثر روانی و سیاسی دارد. اختلاف اخیر هند و آمریکا فرصتی برای ازسرگیری صادرات نفت ایران به دهلینو است که میتواند کاهش فروش را جبران کند.
یک پژوهشگر توسعه اقتصادی گفت: سفر رئیسجمهور به چین و حضور در اجلاس شانگهای میتواند نقطه عطفی در روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور باشد. چین نقش حیاتی در صادرات نفت و تجارت ایران دارد و ادامه همکاریها میتواند به سود دو طرف باشد اما کاهش تعرفهها باید مدیریتشده صورت گیرد تا منطق سرمایه چین بر بازار ایران تحمیل نشود.
تحلیلگر اقتصاد بینالملل گفت: سفر رئیس جمهور به چین فرصتی برای ارتقای همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران با دومین اقتصاد بزرگ جهان است. با این حال، میزان اثرگذاری این سفر به امضای توافقهای عملیاتی و رفع موانع داخلی وابسته خواهد بود.
سفر رئیس جمهور کشورمان به اجلاس ۲۰۲۵ شانگهای، فراتر از یک حضور تشریفاتی، نمادی از راهبرد تازه ایران برای تثبیت جایگاه خود در نظم چندقطبی جهان است، جایی که همکاری با چین و روسیه نه فقط راهی برای خنثیسازی تحریمها و مقابله با «مکانیسم ماشه» غرب تلقی میشود، بلکه فرصتی برای تبدیل ایران به هاب ترانزیت، انرژی و سرمایهگذاری در اوراسیا است.
سفر پزشکیان به پکن برای شرکت در اجلاس شانگهای، فراتر از یک دیدار دیپلماتیک عادی و نشانهای از تلاش تهران برای بازتعریف جایگاه خود در نظم نوظهور جهانی است؛ نظمی که با تقابل دو کریدور بزرگ «کمربند و جاده» چین و «کریدور هند-خاورمیانه-اروپا» شکل میگیرد و ایران با تکیه بر موقعیت ژئوپلیتیک و همکاری راهبردی با چین و روسیه میکوشد به بازیگر محوری و پیونددهنده شرق و غرب بدل شود.
ایران و ارمنستان به عنوان کشور شریک، از ظرفیت بالایی برای گسترش مبادلات تجاری دوجانبه و همچنین با اوراسیا و جنوب آسیا دارند که همه آنها در گروه امنیت مرزهای مشترک و عدم ورود کشورهای خارجی است.
در ۱۵ ماه گذشته دولت نه از جانب عرضه و نه از جانب تقاضا سیاستهای مناسبی برای تعادل بخشی به بازار ارز طراحی نکرده است به طوری که همچنان بدون محدویت امکان ثبت سفارش واردات انواع کالا وجود دارد و به همین دلیل همواره تقاضای ارز برای واردات، در سطوح بسیار بالا قرار میگیرد.
یکسال پس از آغاز اجرای فصل «اصلاح ساختار بودجه» در برنامه هفتم، ارزیابیهای نظارتی نشان میدهد که مهمترین پروژه اصلاح مالی دولت هنوز در نقطه شروع متوقف مانده است؛ جایی که به جای تغییرات واقعی در نظام بودجهریزی، اغلب اقدامات در سطح تدوین آییننامهها باقی مانده و شکاف تاریخی منابع و مصارف، بدهیهای پنهان و ناترازیهای مزمن همچنان پابرجاست.
گندم، ستون فقرات امنیت غذایی ایران، در آستانه یکی از پرریسکترین سالهای خود قرار گرفته است. کاهش بارندگی در مناطق دیمخیز، افزایش افسارگسیخته هزینههای تولید و تعلل مزمن در اجرای سیاستهای جایگزین، زنجیره تولید این کالای راهبردی را به نقطه شکنندهای رسانده و شاید کشت فراسرزمینی راهحلی برای گذر از این مقطع زمانی باشد.
با توسعه کریدور زنگزور یا همان مسیر ترامپ، احتمال کاهش اهمیت اقتصادی و سیاسی گرجستان وجود دارد و از همینرو، این کشور گامهایی برای تقویت اتحاد خود با محور روسیه-ایران-هند به جای اتحاد ناتو-ترکی برداشته است.
اصلاح نرخ بنزین در کنار اختصاص سهمیه به مردم، گام موثر دولت در مدیریت مصرف انرژیست، اما شفافسازی به عنوان گامهای بعدی دولت در این پروژه، ضرورتی اجتنابناپذیر است، برای همراهی بیشتر مردم، قطعا ضرورت دارد بدانند درآمد حاصل از این محل، به چه زیرساختهایی اختصاص مییابد، باید گزارش دورهای منتشر شود و مجلس و نهادهای نظارتی نقش فعالی در کنترل مصرف این...
رابطه نابرابر عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا، نمونهای عینی از گزاره راهبردی رهبر انقلاب اسلامی است که میگویند: «هزینه چالش از هزینه سازش کمتر است.» این رابطه نشان میدهد تن دادن به خواستههای قدرت سلطهگر نه فقط مانع از هزینه نمیشود، بلکه کشور را در تلهای اقتصادی و سیاسی گرفتار میکند.
سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین، از جمله دستاوردهای سیاسی مهم تهران در برابر فشارهای بینالمللی، با وعده سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینیها مشهور شد اما واقعیت اقتصادی آن هنوز فراتر از تفاهمنامههای راهبردی و پروژههای پراکنده نرفته است.
افزایش بیوقفه قیمت مواد غذایی در کنار کاهش محسوس قدرت خرید، نشانهای روشن از گرفتار شدن اقتصاد ایران در دام رکود تورمی است؛ وضعیتی که در آن سفره خانوارها هر روز کوچکتر میشود و فشار معیشتی، بهویژه بر اقشار کمدرآمد و طبقه متوسط، به سطحی بیسابقه رسیده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حوزه ارزی بخش عمده این فشار ناشی از مصوبات و شرایطی است که خارج از کنترل بانک مرکزی اتخاذ شده است، اگر هماهنگی بین دستگاههای دولتی وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات در همان جلسات تصمیمگیری سران قوا حل میشود، دولت باید از فرصت مجوزهای سران قوا بهتر و هماهنگتر استفاده کند.
به گفته نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس معاونان وزارت جهاد باید در سطح یک وزیر توانمند عمل کنند، معاون بازرگانی وزارت جهاد، به اندازه وزارت بازرگانی سابق، وظایف، اختیارات و امکانات دارد و باید در حد یک وزیر توانمند فعالیت کند اما وقتی فردی بدون شناخت کافی از مجموعه در این پستها قرار میگیرد، طبیعیست که مشکلات بروز کند.
نماینده سامانه برقآپ با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی، اعلام کرد هوشمندسازی تجهیزات و ارتقای فرهنگ مصرف بهینه، دو محور اصلی طرحهای این سامانه برای کاهش مصرف برق و هزینههای مشترکان در شرایط محدودیت منابع انرژی است.
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتوگو با اقتصاد معاصر؛
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قطعا ارز ترجیحی، فقط برای تامین کالاهای اساسی مردم است و هدف آن کاهش بار تورم و گرانی و مشکلات اقتصادیست، اما اگر درست هدایت و نظارت نشود، خود میتواند مشکلات دیگری نظیر افزایش قیمتها، حواشی ناشی از کاهش موجودی کالا و رشد احتکار از سوی فرصتطلبان، ایجاد کند.