دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت منطقهای، فرصتهای تازهای را برای رشد پایدار و گسترش بازارهای بینالمللی فراهم میکند. در دنیایی که همکاریهای اقتصادی نقش پررنگتری یافتهاند، در پرونده «دیپلماسی اقتصادی» به بررسی سیاستها، چالشها و دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی خواهیم پرداخت که نشان میدهد، چگونه تعاملات منطقهای میتوانند مسیرهای جدیدی برای پیشرفت اقتصادی و افزایش رقابتپذیری ایجاد کنند.
در یک دهه گذشته، روابط تجاری ایران و مالزی اگرچه در ظاهر روندی رو به رشد داشته اما در واقع بازتابی از رابطهای نابرابر و وارداتمحور بوده است. سهم ناچیز و ناپایدار صادرات ایران در برابر واردات سنگین از مالزی، از جمله در حوزه روغن پالم و مواد اولیه صنعتی، نشان میدهد که ساختار تجارت دو کشور نیازمند بازنگری جدی است.
به گفته یک تحلیلگر اقتصادی، در شرایط جدید جهان، روسیه و چین در اوج تحریمها هستند اما میتوانند به یکدیگر کمک کنند؛ هند هم با وجود تحریمهای آمریکا، تبادلات خود با روسیه را افزایش داد و نفت بیشتری خریداری میکند؛ این موارد نشان میدهد که لازم است یک «باشگاه تحریمیها» میتواند شکل بگیرد و روزبهروز با اضافه شدن اعضای بریکس و شانگهای، گستردهتر شود، به طوری که تحریمها دیگر اثر چندانی نداشته باشد.
سخنگوی هیئترئیسه مجلس با بیان اینکه جنگ روانی در بروز التهاب بازار ارز نقش اصلی دارد، گفت: ما وارد مناسبات راهبردی جدیدی با چین و روسیه شدهایم که میتواند مقدمهای برای پایان یکجانبهگرایی دشمن در عرصه بینالملل باشد.
در شرایطی که تحریمهای غربی فشار بر اقتصاد ایران را تشدید کرده، همکاری با چین به عنوان دومین اقتصاد جهان و شریک کلیدی در توافق ۲۵ ساله، فرصتهای بینظیری در حوزههای انرژی، فناوری، کشاورزی و بازارهای اوراسیا فراهم کرده است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: صادرات نفت کشور حتی در صورت اجرای کامل سازوکار اسنپبک فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مییابد و این مکانیسم بیشتر اثر روانی و سیاسی دارد. اختلاف اخیر هند و آمریکا فرصتی برای ازسرگیری صادرات نفت ایران به دهلینو است که میتواند کاهش فروش را جبران کند.
یک پژوهشگر توسعه اقتصادی گفت: سفر رئیسجمهور به چین و حضور در اجلاس شانگهای میتواند نقطه عطفی در روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور باشد. چین نقش حیاتی در صادرات نفت و تجارت ایران دارد و ادامه همکاریها میتواند به سود دو طرف باشد اما کاهش تعرفهها باید مدیریتشده صورت گیرد تا منطق سرمایه چین بر بازار ایران تحمیل نشود.
تحلیلگر اقتصاد بینالملل گفت: سفر رئیس جمهور به چین فرصتی برای ارتقای همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران با دومین اقتصاد بزرگ جهان است. با این حال، میزان اثرگذاری این سفر به امضای توافقهای عملیاتی و رفع موانع داخلی وابسته خواهد بود.
سفر رئیس جمهور کشورمان به اجلاس ۲۰۲۵ شانگهای، فراتر از یک حضور تشریفاتی، نمادی از راهبرد تازه ایران برای تثبیت جایگاه خود در نظم چندقطبی جهان است، جایی که همکاری با چین و روسیه نه فقط راهی برای خنثیسازی تحریمها و مقابله با «مکانیسم ماشه» غرب تلقی میشود، بلکه فرصتی برای تبدیل ایران به هاب ترانزیت، انرژی و سرمایهگذاری در اوراسیا است.
سفر پزشکیان به پکن برای شرکت در اجلاس شانگهای، فراتر از یک دیدار دیپلماتیک عادی و نشانهای از تلاش تهران برای بازتعریف جایگاه خود در نظم نوظهور جهانی است؛ نظمی که با تقابل دو کریدور بزرگ «کمربند و جاده» چین و «کریدور هند-خاورمیانه-اروپا» شکل میگیرد و ایران با تکیه بر موقعیت ژئوپلیتیک و همکاری راهبردی با چین و روسیه میکوشد به بازیگر محوری و پیونددهنده شرق و غرب بدل شود.
ایران و ارمنستان به عنوان کشور شریک، از ظرفیت بالایی برای گسترش مبادلات تجاری دوجانبه و همچنین با اوراسیا و جنوب آسیا دارند که همه آنها در گروه امنیت مرزهای مشترک و عدم ورود کشورهای خارجی است.
از سال ۱۳۹۳ تا آذر ماه ۱۴۰۴ حجم نقدینگی ۲۰.۵ برابر و رشد ارز ۴۰.۷ برابر شده است و این نکته نشان میدهد رشد نرخ ارز صرفا پدیده پولی نیست و کنترل نرخ ارز صرفا از مسیر کنترل نقدینگی سیاستی محکوم به شکست است.
بررسیها نشان میدهد یکی از روزنههای اصلی عدم ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان و بازنگشتن ارز حاصل از صادرات، کارتهای بازرگانی اجارهای است و اخیرا با اصلاح شرایط دریافت کارت بازرگانی و ابطال کارتهای بازرگانی اجارهای، این روزنه تا حدود زیادی مسدود شده است.
در حالی که تولید مرغ و تخممرغ در کشور با استفاده از ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی و نهادههای یارانهای انجام میشود، آمارهای رسمی گمرک از صادرات بیش از ۱۷۰ میلیون دلار از این دو کالای اساسی مرتبط با سفره مردم حکایت دارد؛ صادراتی که نه مجوزهای آن شفاف است، نه سازوکار بازگشت ارز حاصل از آن و این پرسش جدی را پیش میکشد که یارانه ارزی دقیقا به سود چه کسانی...
طبق آخرین آمار، شمار ثبتنامکنندگان یازدهمین مرحله فروش محصولات ایرانخودرو از مرز ۱۰ میلیون نفر عبور کرده است؛ رقمی کمسابقه که در آستانه بسته شدن سامانه فروش، بار دیگر شکاف عمیق میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو را برجسته میکند و نشان میدهد بازار خودرو همچنان اسیر ساختارهای ناکارآمد، قیمتگذاری دستوری و چرخهای تکراری از افزایش قیمت است.
اقتصاد ایران طی پنج دهه گذشته در چرخهای مزمن از تورم بالا و بیثباتی گرفتار شده؛ چرخهای که نه حاصل شوکهای مقطعی، بلکه محصول سلطه مالی دولت، رشد مزمن نقدینگی و تعویق مکرر اصلاحات ساختاری است.
اقتصاد ایران امروز با بحران «قفلشدن سرمایه» روبهروست؛ بحرانی که ریشه آن نه در کمبود منابع، بلکه در بیاعتمادی عمیق سرمایهگذار داخلی به افق اقتصاد و ثبات سیاستگذاری نهفته است. نوسان ارز، مقررات متغیر، تورم مزمن و نااطمینانی نهادی، سرمایه را از تولید به حاشیه رانده و آن را در داراییهای غیرمولد متوقف کرده است.
اقتصاد ایران در آستانه ارائه بودجه ۱۴۰۵ با مجموعهای از بحرانها و ریسکهای همافزا از جمله ناترازی انرژی و تورم بالا تا فشار معیشتی و محدودیت منابع ارزی مواجه است. بودجه سال آینده آزمونی حیاتی برای تصمیمگیری جسورانه، اصلاح ساختارها و بازگرداندن ثبات مالی است و نیازمند شفافیت، انضباط بودجهای و تمرکز بر اولویتهای حیاتی کشور است.
اصلاح نرخ بنزین در کنار اختصاص سهمیه به مردم، گام موثر دولت در مدیریت مصرف انرژیست، اما شفافسازی به عنوان گامهای بعدی دولت در این پروژه، ضرورتی اجتنابناپذیر است، برای همراهی بیشتر مردم، قطعا ضرورت دارد بدانند درآمد حاصل از این محل، به چه زیرساختهایی اختصاص مییابد، باید گزارش دورهای منتشر شود و مجلس و نهادهای نظارتی نقش فعالی در کنترل مصرف این...
نایبرئیس مجلس در واکنش به ادعای رئیسجمهور مبنی بر دستکاری مجلس در لوایح دولت، گفت: برای جلوگیری از تکرار چنین بحثهایی، مقرر شد هر آن چه وجود دارد، عینا تصویب شود و دولت به هر شکلی که صلاح میداند اجرا کند، به شرطی که مردم راضی باشند و در پایان سال ۱۴۰۵، دولت پاسخگوی مردم باشد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با اقتصاد معاصر
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مولدسازی باید به عنوان دستور کار ویژه دولت، مجلس و کشور قرار گیرد تا مشکلات بودجه رفع شود، گفت: در موضوع مولدسازی برخی مدیران رویکرد محافظهکارانه دارند که باید اصلاح شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفتوگو با اقتصاد معاصر:
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر لزوم نوسازی زیرساختها در حوزه انرژی، گفت: در این مسیر باید از تکنولوژیهای روز و هوش مصنوعی استفاده شود، همچنین دادههای موثر در فرآیند اصلاح قیمت، احصا و عوامل تشدیدکننده، همافزا و حتی پدیدههای پروانهای، شناسایی و پیشبینی شود و برای هر سناریو روشهای اجرایی طراحی و یارانهها در نقاط درست، متمرکز شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با اقتصاد معاصر
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: آئیننامه اتصال کارت بانکی به کارت سوخت با تأخیر در هیئت وزیران تصویب شده و پس از تأیید هیئت تطبیق مقررات مجلس، برای اجرا نهایی خواهد شد.