۱۷/تير/۱۴۰۴ | ۱۰:۵۰

بودجه ۱۴۰۴

بودجه ۱۴۰۴
بودجه سال آینده در شرایطی تدوین می‌شود که اقتصاد کشور با کسری منابع، تورم فزاینده و نیازهای گسترده در حوزه معیشت روبه‌رو است. در پرونده «بودجه ۱۴۰۴» به بررسی راهکارهای دولت برای تامین منابع، کنترل هزینه‌ها و اولویت‌بندی نیازها می‌پردازیم و چشم‌انداز احتمالی اثرات بودجه بر زندگی مردم و ثبات اقتصادی را تحلیل می‌کنیم.
وضعیت بخش کشاورزی و منابع‌ طبیعی در بودجه ۱۴۰۴

وضعیت بخش کشاورزی و منابع‌ طبیعی در بودجه ۱۴۰۴

بودجه سال ۱۴۰۴ در حالی با رشد ۳۰ درصدی اعتبارات بخش کشاورزی تدوین شده که سهم این بخش از کل اعتبارات امور اقتصادی کشور کاهش یافته است؛ موضوعی که از عدم اولویت‌دهی به بخش راهبردی کشاورزی حکایت دارد. در عین حال، توزیع نامتوازن اعتبارات میان برنامه‌ها و نهادهای تابعه، ضعف حمایت از سیاست‌های نوین و پایدار کشاورزی و اتکای بالای بودجه به شرکت‌های دولتی تامین‌کننده کالاهای اساسی، از چالش‌های مهم این بودجه برای توسعه پایدار منابع طبیعی و امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود.
|
توزیع ۸۰ درصد منابع حمایتی خانوار به شکل یارانه‌ غیرهدفمند در بودجه ۱۴۰۴

توزیع ۸۰ درصد منابع حمایتی خانوار به شکل یارانه‌ غیرهدفمند در بودجه ۱۴۰۴

با وجود رشد چشمگیر اعتبارات حمایتی در بودجه سال ۱۴۰۴ و اختصاص بیش از ۹۲۳ هزار میلیارد تومان برای حمایت از خانوارها، بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان بیش از ۸۰ درصد این منابع به شکل یارانه‌های همگانی و غیرهدفمند توزیع می‌شود؛ مساله‌ای که تردیدهایی جدی درباره اثربخشی این بودجه‌ها در کاهش فقر و بهبود وضعیت معیشتی اقشار نیازمند ایجاد کرده است.
|
کاهش سهم بخش روستایی و شهری از بودجه عمومی کشور

کاهش سهم بخش روستایی و شهری از بودجه عمومی کشور

با وجود رشد ۳۵ درصدی اعتبارات اختصاص‌یافته به حوزه مدیریت و پیشرفت روستایی و عشایری در بودجه ۱۴۰۴، بررسی دقیق جداول بودجه نشان می‌دهد که سهم این مناطق از بودجه عمومی کشور کاهش چشم‌گیری داشته و به کمتر از یک درصد رسیده است. این در حالی بوده که قانون برنامه هفتم پیشرفت، دولت را موظف به تحقق اهدافی نظیر ریشه‌کنی فقر مطلق و کاهش شکاف درآمدی در مناطق روستایی کرده است.
|
تحقق سرمایه‌گذاری برای تولید با اصلاح قوانین زائد و نفت‌زدایی از بودجه

تحقق سرمایه‌گذاری برای تولید با اصلاح قوانین زائد و نفت‌زدایی از بودجه

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه کنترل فرار‌های مالیاتی به نفت‌زدایی از بودجه کمک می‌کند و مقابله با فرار مالیاتی به رفع مشکلات مالی کشور می‌انجامد، گفت: اگر مسؤولان توجه ویژه‌ای به اصلاح قوانین زائد و تفویض اختیار به استان‌ها داشته باشند، قطعا می‌توانیم عملکرد خوبی در سرمایه‌گذاری برای تولید داشته باشیم و اهداف اقتصادی کشور را محقق کنیم. 
|
اثرات کسری‌ بودجه بر تورم؛ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی جهش‌های تورمی آفرید

اثرات کسری‌ بودجه بر تورم؛ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی جهش‌های تورمی آفرید

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با تورم‌های بالا و کسری بودجه مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کند، آمارها نشان می‌دهد که ریشه بخشی از این بحران را باید در ناترازی‌های ساختاری بودجه‌ای و بانکی جست‌وجو کرد، ناترازی‌هایی که با عبور از مسیرهای غیرمستقیم نظیر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی یا انتشار بی‌رویه اوراق بدهی، سرانجام به رشد پایه پولی، افزایش نقدینگی و جهش‌های تورمی منتهی می‌شود.
|
بحران مالی صندوق‌های بازنشستگی؛ وابستگی ۶۲۱ همتی به بودجه عمومی

بحران مالی صندوق‌های بازنشستگی؛ وابستگی ۶۲۱ همتی به بودجه عمومی

وابستگی شدید صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ بار دیگر نمایان شد؛ جایی که بیش از ۶۲۱ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کشور صرف پرداخت تعهدات این صندوق‌ها می‌شود و فقط دو صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی نیروهای مسلح، ۹۲ درصد این اعتبارات را به خود اختصاص داده‌اند.
|
چالش‌های تامین مالی دولت در بودجه ۱۴۰۴

چالش‌های تامین مالی دولت در بودجه ۱۴۰۴

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که مصارف عمومی دولت در سال آینده با رشد ۹۳ درصدی همراه خواهد بود، در حالی‌ که بودجه شرکت‌های دولتی نیز افزایش ۷۰ درصدی را تجربه می‌کند. با این حال، کاهش سهم اعتبارات عمرانی و افزایش وابستگی دولت به استقراض، چالش‌هایی جدی در مسیر اجرای پروژه‌های زیرساختی کشور ایجاد خواهد کرد.
|
بودجه‌ دو مرحله‌ای، گامی مثبت در اصلاحات ساختاری بودجه

بودجه‌ دو مرحله‌ای، گامی مثبت در اصلاحات ساختاری بودجه

اصلاحیه مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس در دی‌ماه ۱۴۰۱، تحولی بنیادین در فرآیند تدوین و تصویب بودجه کشور ایجاد کرد. این تغییر که بر اساس دو مرحله‌ای شدن بررسی بودجه صورت گرفته، گامی مهم به سوی شفافیت، کاهش اتلاف منابع و ارتقای استانداردهای مدیریت مالی بخش عمومی (PFM) محسوب می‌شود. با این حال، چالش‌هایی نظیر مغایرت در مصوبات دو مرحله و عدم ارائه دقیق سنجه‌های ارزیابی دستگاه‌ها، نیاز به بازنگری و تکمیل این فرآیند را آشکار می‌کند.
|
اقتصاد ایران زیر سایه سنگین بدهی‌های عمومی

اقتصاد ایران زیر سایه سنگین بدهی‌های عمومی

بحران‌های اقتصادی ناشی از بدهی‌های عمومی، زنگ خطری جدی برای دولت‌ها در سراسر جهان به شمار می‌آید. در ایران نیز با افزایش چشمگیر بدهی‌های عمومی طی سال‌های اخیر، ضرورت مدیریت بهینه این بدهی‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.
|
آسیب‌شناسی حقوقی بودجه‌ عمومی کشور

آسیب‌شناسی حقوقی بودجه‌ عمومی کشور

مساله کسری بودجه در ایران طی ۵ دهه گذشته، همواره جزو اثرگذارترین متغیرهای ناکارایی نظام اقتصادی کشور محسوب می‌شود. در بررسی و تحلیل این ابرچالش حکمرانی، محدود کردن عوامل آن صرفا به یک چارچوب اقتصادی، اولین خطای استراتژیک سیاست‌گذاری کشور است. بنابر اذعان صاحب‌نظران حوزه بودجه‌ریزی، کسری بودجه دارای ابعاد سیاسی، حقوقی، اداری و اقتصادی است.
|
۱
گزارش
گزارش
بررسی صورت‌های مالی سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد

سرنوشت آینده در گرو ۶۰۰ همت آورده نقدی سهامداران

باتوجه به صورت‌های مالی سال ۱۴۰۳ بانک آینده و استمرار فرایند استقراض از بانک مرکزی و ثبت ۱۳۹ همت زیان جدید که ۷۳ همت آن زیان ناترازی در بخش درآمد و هزینه‌های عملیاتی بانک است و نیز باتوجه به زیان انباشته ۴۶۵ همتی و الزامات برنامه هفتم برای رسیدن کفایت سرمایه بانک‌ها به عدد حداقل ۸ درصد، این بانک برای احیا نیازمند افزایش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه...

گزارش میدانی اقتصاد معاصر؛

رکود بازار مسکن در تابستان ۱۴۰۴؛ اجاره‌بها بالاتر از سقف مصوب دولت است

با توجه به اینکه دولت سقف افزایش اجاره‌بها شهر تهران را برای سال جاری ۲۵ درصد اعلام کرده بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که سقف تعیین شده رعایت نمی‌شود؛ از سوی دیگر بازار مسکن با یک رکود هم در فروش و هم در اجاره مواجه است، تمام کنشگران این بازار با تردید در حال رصد شرایط هستند تا تصمیم درستی بگیرند.

توطئه واشنگتن در روابط اقتصادی تهران و عشق‌آباد

با تشدید درگیری‌های اخیر، ایالات متحده به دنبال ورود به روابط ایران و ترکمنستان بوده و به عنوان مانع جدی در پروژه صادرات گاز این کشور به عراق از طریق تهران است. 

جنگ ایران و اسرائیل از دریچه نبرد کریدورها

یکی از اهداف آمریکا و اسرائیل در تجاوز به خاک ایران، ناامن نشان دادن این کشور برای کریدورهای جهانی‌ست تا اهمیت ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی ایران را تضعیف کنند.

یادداشت و تحلیل
یادداشت و تحلیل
امیرحسین خواجوند صالحی، پژوهشگر اقتصاد

توانایی تولید داده، شرط اصلی برای ورود به زیست‌بوم اعتبارسنجی

اعتبارسنجی شامل دو مولفه است؛ یکی مدل‌سازی و دیگری تولید و جمع‌آوری اطلاعات رفتاری/اعتباری. توانایی تولید داده بر مدل‌سازی مقدم است و این بدان معناست که پیش‌شرط ورود به حوزه اعتبارسنجی، ورود به حوزه ارائه خدمات مالی است.

رامین غدیری، پژوهشگر اقتصادی

بازار سرمایه پساجنگ و راهکارهای موثر

با بازگشایی بورس پس از جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل، بازار سرمایه با ریزشی سنگین و فشار فروش بی‌سابقه مواجه شد؛ به‌ طوری که ۹۹ درصد نمادها در صف فروش قفل شدند.

محمدطاهر رحیمی، پژوهشگر اقتصادی

۱۵ اکوسیستم اقتصادی اسرائیل چطور در ضربات له‌کننده ایران هدف قرار گرفت

با پایان جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل، چرخش تاریخی در راهبردهای نظامی و اقتصادی منطقه رقم خورد؛ جایی که عملیات «وعده صادق ۳» فقط یک پاسخ موشکی نبود، بلکه ضربه‌ای سیستماتیک و چندلایه به اکوسیستم اقتصادی اسرائیل بود، این عملیات، معادله جنگ را از حوزه نظامی صرف به عمق زیرساخت‌های انرژی، فناوری، حمل‌ونقل، دانش و سرمایه‌گذاری دشمن کشاند و مفهوم «له‌شدن رژیم...

رامین غدیری، پژوهشگر اقتصادی

تامین مالی صنعت برق از طریق بازار سرمایه

مساله ناترازی برق در ایران و کمبود منابع مالی برای توسعه زیرساخت‌ها، لزوم بهره‌گیری از ابزارهای نوین تامین مالی را بیش از گذشته نمایان کرده است. در این میان، بازار سرمایه می‌تواند با استفاده از ابزارهایی مانند اوراق سبز، صندوق‌های پروژه و قراردادهای خرید تضمینی برق، نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب سرمایه و رفع شکاف تولید و مصرف ایفا کند؛ تجربه کشورهای پیشرفته...

گفت وگو
گفت وگو
در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر اعلام شد

۳ الزام تدوین برنامه اقتصادی در شرایط جنگی

یک اقتصاددان شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی کشور، استفاده صحیح از آن و در نهایت ایجاد یک فضای عمومی پایدار در کشور را به عنوان ۳ الزام تدوین برنامه اقتصادی در شرایط جنگی معرفی کرد.

در گفت‌و‌گو با اقتصاد معاصر عنوان شد

ابزارهای پایدارسازی بنگاه‌ اقتصادی؛ ساختار انبارداری گمرکات اصلاح شود

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران خواستار تعویق در پرداخت مالیات و بیمه، اصلاح ساختار انبارداری گمرک و حمایت عملی از جریان تولید در شرایط ناپایدار فعلی شد و گفت: در چنین شرایطی باید همه تلاش‌ها معطوف به آن باشد که از خروج نقدینگی از بنگاه‌ها جلوگیری شود و تمرکز صرفا بر تولید و هزینه‌های عملیاتی مانند خرید مواد اولیه و پرداخت دستمزد باشد.

در گفت‌و‌گو با اقتصاد معاصر مطرح شد

تدابیر به‌ موقع بانک مرکزی از وقوع شوک‌های شدید در بازار ارز جلوگیری کرد

فرزانی عملکرد بانک مرکزی در جنگ ۱۲ روزه اخیر را موفق ارزیابی کرد و گفت: واکنش رژیم صهیونیستی و قرار دادن بانک مرکزی در فهرست سازمان‌های تروریستی، نشان می‌دهد این نهاد در مهار بحران ارزی و حفظ ثبات اقتصادی عملکردی قابل قبول داشته است.

در گفت‌و‌گو با اقتصاد معاصر اعلام شد

طرح سه‌فوریتی مجلس برای تسریعِ کمک دولت به آسیب‌دیدگان از جنگ

رئیس کمیته مسکن و معماری مجلس گفت: در بند میم ماده ۲۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به رئیس‌‌جمهور اختیار داده شده است تا برای تامین خسارات ناشی از حوادث طبیعی، مبلغی را تخصیص دهد، اما چون در این ماده به صراحت اشاره‌ای به شرایط جنگی نشده است، روز گذشته تصمیم گرفتیم تا طرح سه‌فوریتی برای گنجاندن شرایط جنگی در این قانون تدوین کنیم تا بتواند از...