به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، افزایش مصرف بنزین، یکی از مشکلات مشترک تمام وزرای نفت بوده است. روند رو به رشد مصرف بنزین، به خصوص پس از پایان دوران کرونا و آغاز سفرهای نوروزی در سال ۱۴۰۰، بیش از پیش نمایان شده است. میانگین مصرف بنزین از ۷۵.۷ میلیون لیتر در روز در سال ۹۹، تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۳ به حدود ۱۲۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.
هر ساله در دو مقطع زمانی شهریور و ایام عید نوروز، به دلیل افزایش مسافرتها، رکورد مصرف بنزین شکسته میشود. در حال حاضر، رکورد مصرف بنزین در عید نوروز ۱۴۰۳ با ۱۵۲ میلیون لیتر در روز ثبت شده است.
با نگاهی دقیقتر به آمار مصرف در شهریور و ایام نوروز در سالهای اخیر، مشاهده میشود که رشد مصرف بنزین از شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ از ۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده و رشد مصرف در ایام نوروز نیز از ۲۰ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافته است.
نمودار ۱-مصرف بنزین در ایام پیک
نزدیکی ایام اربعین به شهریور ماه نیز سبب شده مرداد سال ۱۴۰۳ با افزایش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه باشد. جعفر سالارینسب، مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی، با اشاره به افزایش مصرف بنزین اعلام کرد که مصرف بنزین در روز شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ به ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده است. وی در پاسخ به افزایش مصرف در ایام تعطیلات گفت: «اکنون در زمان پیک مصرف قرار داریم و به نظر نمیرسد مصرف بنزین از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز فراتر رود.»
حال باید دید دولت سیزدهم چگونه این افزایش افسارگسیخته مصرف بنزین را مدیریت خواهد کرد. با فرض میانگین تولید بنزین ۱۰۵ میلیون لیتر در روز (طبق گفته وزیر نفت در برنامه پیشنهادی به مجلس) و میانگین مصرف بنزین ۱۲۷ میلیون لیتر در روز تا مرداد ماه ۱۴۰۳، برای تامین این مقدار بنزین، نیاز به واردات روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین است. با فرض ثابت بودن میانگین مصرف بنزین، برای تامین این میزان واردات، باید حدود ۵.۶ میلیارد دلار هزینه شود.
وزیر نفت برای عبور از بحران بنزین در مجلس اعلام کرد که بدون هماهنگی با مجلس اقدامی نخواهد کرد اما برنامه دقیقی برای عبور از این بحران ارائه نداد. با توجه به افزایش روزافزون شکاف بین تولید و مصرف، باید منتظر ماند و دید که برنامه وزیر برای کنترل این مسابقه تولید و مصرف چه خواهد بود.