۰۶/آذر/۱۴۰۴ | ۱۴:۵۴
میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است مصرف حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز در بخش خانگی در یک هفته نایب رییس اتاق بازرگانی: زمینه هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد زمان ثبت‌نام حج ۱۴۰۵ + جزییات طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ + جدول بانک‌های مرکزی و احتیاط در برابر هوش مصنوعی شکلات ایران کام کدام کشورها را شیرین می‌کند؟ وعده وزیر اقتصاد روی میز؛ دستورالعمل واحد ترخیص کالا هنوز ابلاغ نشده است تغییر مهم در شیوه پرداخت کالابرگ الکترونیک به یارانه‌بگیران+ جزییات روند مبادلات ایران و روسیه روبه افزایش است خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس انفجار وریا غفوری بعد از گل استقلال+ عکس قیمت جهانی طلا امروز ۶ آذر ۱۴۰۴ پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۴۰.۴ درصد شد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۶ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۶ آذر ۱۴۰۴ شوک بزرگ به جیب بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ مرگ بوفون دروازه بان ایتالیا صحت دارد؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری درباره خبر احداث فرودگاه در شهرستان دزپارت قیمت و شرایط فروش کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ هرمس خودرو + مشخصات ترکیب احتمالی و ساعت بازی استقلال مقابل الوصل امارات بانک مرکزی: حد مجاز نسبت خالص دارایی‌های ثابت بانکی، حداکثر ۳۰ درصد است بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد قیمت روز گوشی ۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت‌نام پنج راهکار برای خروج از بن‌بست اقتصادی ایران و پاکستان اعلام محدودیت‌های ترافیکی از ۵ تا ۸ آذرماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ + جدول تصمیم جدید دامپزشکی:دام‌های سبک نیز در مقابل تب برفکی واکسینه می‌شوند هشدار افزایش آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تهرانی به ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دلار و ارز امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۵ + نحوه محاسبه حقوق کارمندان و مبلغ افزایش ۴.۷ درصدی ناوگان هوایی فعال طی ۷ ماه امسال زمان واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی+جزئیات و مشمولان و مبلغ حمایت تشریح سازوکار وصول مالیات ۸ درصدی علی الحساب از اول دی ماه وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ بیمه مرکزی: برای اجرای دقیق قانون «بیمه شخص ثالث» آمادگی کامل داریم ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ جزئیات ۶ بخشنامه مالیاتی با عمر کمتر از ۱۱ روز قیمت جهانی نفت امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ سکوت وزارت صنعت و سردرگمی خریداران خودروهای وارداتی قیمت روز گوشی ۴ آذر ۱۴۰۴ امیدواری به خاموشی کامل آتش‌سوزی الیت معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا گزارش فروش ۹ دارایی دولتی به ارزش ۳۱ همت توسط سازمان خصوصی سازی آغاز پرداخت خسارت خودرو‌های آسیب‌دیده در جنگ ۱۲ روزه آتش هیرکانی به طول کامل مهار شد + جزئیات پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است زنجیره توزیع در صنعت خودرو شفاف نیست؛ سهم بالای مونتاژکاران در ارزبری هزینه‌های تاخیر ۱۷ ساله در خصوصی سازی ایران خودرو موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود نحوه فعالیت بانک ها در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی امروز ۴ آذر ۱۴۰۴+شرایط، قیمت‌ها و سایت ثبت نام ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود سازمان مالیاتی اخذ مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها را رد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ آغاز اجرای کسرِ آنی مالیات از کارت‌خوان از اول دی‌ماه+ جزییات قیمت جهانی نفت امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید پرداخت آنی مالیات ارزش افزوده از طریق کارتخوان‌ها ایران کم‌بارش‌ترین پاییز ۵۸ سال اخیر را سپری می‌کند زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود بی‌نظم‌ترین شرکت هواپیمایی کدام است؟ سهمیه بنزین به کارت ملی منتقل شود یا کارت بانکی؟ آغاز واردات شکر از هفته آینده متقاضیان مسکن ملی بخوانند جزییات حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام شد توانیر: ۷۰۰ هزار ماینر غیرمجاز در شبکه برق کشور فعال‌ است سخنگوی صنف جایگاه‌داران: تبخیر بنزین دو برابر استاندارد است رشد ۲.۸ درصدی تجارت خارجی غیرنفتی نسبت به سال گذشته لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ جنگ قیمتی برای خودروهای برقی در راه است احیای بورس از مسیر تعامل جهانی قیمت جهانی نفت امروز 1404/9/3 بحران بازار مسکن زیر سایه بانک‌ها قیمت برنج رسما اعلام شد صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد موجودی سدها به یک‌سوم ظرفیت رسید قیمت جدید محصولات زامیاد منتشر شد+جدول آغاز واردات شکر از هفته آینده وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها شیوع بیماری تب برفکی عامل اصلی التهاب بازار لبنیات بنزین سوپر تحویل جایگاه‌داران می‌شود سقف انتشار اوراق بهادار ارزی، ۱۰ میلیارد دلار تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ آذر ۱۴۰۴ ممنوعیت صادرات میلگرد به عراق تعرفه حق تمبر اوراق دولتی برای سال ۱۴۰۴ مشخص شد+ جدول آیین نامه مرتبط با پرداخت یارانه ها ابلاغ شد قیمت جدید سیمان اعلام شد+ جدول لیست قیمت جدید آپارتمان در شهر تهران ۲ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم وزیر نفت برای دارندگان کارت سوخت جزییات لایحه افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت روزی که بازار سرمایه صاحب قانون شد کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سد‌ها در دوماهه نخست پاییز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ مجوز واردات بدون انتقال ارز کالا‌های اساسی صادر شد چهار هدف اصلی دولت از لایحه افزایش حقوق بازنشستگان یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس کشف قیمت شد پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد کاهش کسری بودجه اولویت نخست دولت است پزشکیان‌: فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران در حال شکل گیری است سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴+شرایط و لینک ثبت نام استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد نرخ سود بین‌بانکی درجا زد! «سرپرست معاونت رفاه و امور اقتصادی» منصوب شد مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی؛ پرداخت حقوق با وام مرابحه ممنوع شد قیمت روز گوشی ۱ آذر ۱۴۰۴ افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۵ مشخص شد | آیا حقوق کارمندان نزدیک به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؟ جزئیات تازه از اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در سال ۱۴۰۵ هشدار مرکز اطلاعات مالی به مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز افزایش حقوق سال ۱۴۰۵ کارمندان و بازنشستگان چقدر است؟ بنزین سوپر وارداتی از یک هفته تا یک ماه آینده در جایگاه‌ها عرضه می شود دریافت مالیات ارزش افزوده با نرخ 8 درصد از رستوران های زنجیره ای همایش سالانه بازار سرمایه با حضور رئیس جمهور آغاز شد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش به کمیسیون بودجه می‌رود پایان زیست نفتی و فرصت بازآفرینی نقش ایران در نظم جدید جهانی/ نظام تصمیم گیری باید از بی‌تصمیمی خارج شود آغاز افتتاحیه دوازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی/ زمان بازآفرینی قدرت ایران فرا رسیده است وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع مجلس می‌رود وزیر نیرو به کمیسیون کشاورزی مجلس می‌رود تحریم با مذاکره رفع شدنی نیست/ «بازآفرینی قدرت» تنها راه پیش‌روی ایران در نظم نوین جهانی سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت در سال ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱ آذر ۱۴۰۴ رشد ۵۰ درصدی صادرات با راه‌اندازی تالار دوم ارزی قالیباف: احکام برنامه هفتم کاملا قابلیت اجرا دارد تشکیل کمیته ویژه برای ساماندهی نیرو‌های شرکتی/ ۴ هدف لایحه افزایش حقوق قیمت جدید پراید وانت در بازار صادرات ۳۲ میلیارد دلاری در ۷ ماه؛ تراز تجاری همچنان منفی بانک‌های دولتی ۵۴۵ هزار میلیارد ریال دارایی مازاد فروختند تأمین سوخت زمستانی فولاد و صنایع معدنی در دستور کار مدنی‌زاده: ستادهای توسعه منطقه‌ای وارد فاز عملیاتی شد افزایش میل کارمندان به بازنشستگی با لایحه جدید دولت حذف ۴۳۸ هزار نفر از فهرست یارانه نقدی در آبان افزایش قیمت حامل‌های انرژی راه‌ حل ناترازی نیست خودرو‌های برقی ۵۰ تا ۷۰ درصد آلایندگی کمتری دارند محور صعودی قیمت لبنیات و سقوط بازار تقاضا + جدول قیمت کالاهای اساسی قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ + جدول وزیر کار: مسکن کارگری دغدغه رفاهی کارگران را کاهش می‌دهد صندوق‌های رمزارز در آستانه ورود به بورس تهران تدابیر گمرک برای کاهش توقف کالا در مبادی ورودی شرایط جدید بازنشستگی اعلام شد+ جزییات ثبت نام بهمن موتور با تحویل فوری امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۴+ قیمت قطعی+ شرایط و لینک ثبت نام قیمت روز گوشی ۲۸ آبان ۱۴۰۴ متقاضیان وام ازدواج بخوانند/ رقم پرداختی تسهیلات تغییر کرد معرفی شماره تماس ۳ مرجع پاسخگویی حوزه یارانه‌ها گمرک: صمت مسئول محاسبه سقف مجاز صادرات است ردیف تعرفه خودروهای وارداتی از مجوز بهینه سازی مصارف ارزی استثنا شود واریز فوق‌العاده خاص به کارمندان تعیین تکلیف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ قیمت بنزین سوپر در بورس مشخص شد برندگان مرحله ششم پیش‌فروش مشخص شدند زمان عرضه اولیه داترا + مبلغ نقدینگی افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات لبنی توقیف ۱۵۰۶ پرونده اوراق بهادار در یک ماه قیمت انواع تلویزیون امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۷ آبان۱۴۰۴ کیوی ایران بازارهای هند و اوراسیا را فتح کرد آزادسازی قیمت آرد و اجرای «طرح نان نو» راه نجات صنعت نان ابلاغ حذف عوارض آب مجازی از ۵ محصول آب‌بر کشاورزی قیمت روز گوشی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ آغاز پیش‌فروش رسمی سکه با قیمت‌گذاری حراجی+ جزییات قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ بدهی ارزی دولت به واردکنندگان برنج ۱۲ ماهه شد زمان حراج اصلی پیش‌فروش سکه + جزییات دستورالعمل اجرایی مدیریت مگس بنه زعفران ابلاغ شد نقش صندوق ضمانت سپرده‌ها در مدیریت دارایی بانک آینده بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۰:۰۴ ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
«اقتصاد معصار» گزارش می‌دهد؛

راه‌آهن رشت-آستارا محور برنامه تجاری منطقه‌ای روسیه

کریدور شمال-جنوب به عنوان عامل تغییردهنده بازی کریدورها، نقش مهمی برای کشورهای اوراسیا دارد و در این میان، تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا تحقق این امر را تسریع خواهد کرد.
راه‌آهن رشت-آستارا محور برنامه تجاری منطقه‌ای روسیه
کد خبر:۱۱۸۲۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در سال‌های اخیر و به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین و همچنین تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران، اهمیت راهبردی کریدور شمال-جنوب افزایش یافته است. باید توجه داشت که توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی باعث تقویت تجارت و ارتقا همگرایی سیاسی کشورها می‌شود. از همین‌رو، روسیه به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب شرقی خواهد بود؛ مسیرهایی که ثروتمندترین کشورهای اوراسیا را به هم متصل می‌کنند، معمولا از روسیه نیز می‌گذرند و این کشور خود دارای شبکه توسعه‌یافته جاده‌ها و راه‌آهن است.

روسیه با برخورداری از چنین موقعیت جغرافیایی مطلوبی می‌تواند به راحتی نقش یک مرکز تجارت بین‌المللی بزرگ را به خود اختصاص دهد که در این میان کریدور شمال-جنوب از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. 

این کریدور شامل چندین شاخه است. دو مورد از آن‌ها از طریق مسیر زمینی، روسیه و ایران را به هم متصل می‌کنند (شاخه غربی از آذربایجان و همچنین از طریق قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان). یکی دیگر از شاخه‌های این کریدور از دریا عبور می‌کند. در این میان، بخش غربی به دلیل مسیر کوتاه از اهمیت بالایی برخوردار بوده که به دلیل اختلافات سیاسی و همچنین عدم تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا تاکنون تکمیل نشده است. از همین‌رو، تکمیل این حلقه مفقوده با همکاری مسکو و تهران می‌تواند مزایای راهبردی برای کل اوراسیا داشته باشد. 

اهمیت راهبردی راه‌آهن رشت-آستارا 

ساخت راه‌آهن رشت- آستارا پس از مدت‌ها انتظار، در سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود و لحظه‌ای مهم در توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای رقم می‌زند. این پروژه که نزدیک به دو دهه به تعویق افتاد، نشان‌دهنده یک حلقه مفقود مهم در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC)است که به عنوان یک مسیر تجاری استراتژیک روسیه، آذربایجان و ایران را به هم متصل می‌کند. 

با این حال عدم وجود یک اتصال راه‌آهن پیوسته، مانع از تحقق ظرفیت کریدور شده و اغلب محموله را به سمت بخش کمترکارآمد جاده‌ای سوق می‌دهد. این امر تاثیر منفی بر رشد اقتصادی کشورهای شرکت‌کننده داشته و اهداف آن‌ها را برای تثبیت خود به عنوان یک مرکز ترانزیتی کلیدی محدود کرده است. 

با وجو تاخیر چند ساله، توسعه ساخت این راه‌آهن فرصت‌های بسیار زیادی برای این کشورها فراهم می‌کند. فراتر از مزایای لجستیکی، این پروژه یک ابتکار مهم برای تقویت یکپارچگی اقتصادی عمیق‌تر و ارتقا ثبات ژئوپلیتیکی در منطقه مملو از تنش‌ها خواهد بود. 

راه‌آهن رشت-آستارا با چندین دهه تاخیر و بلاتکلیفی مواجه بوده، به طوری که نخستین طرح برای ساخت آن بیش از ۲۰ سال پیش مطرح شد. این پروژه در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۴ آغاز شود که به دلیل برطرف نشدن چالش‌ها، بارها به تعویق افتاد. این ابهامات ریشه در اولویت‌های سیاسی، مالی و لجستیکی کشورهای این کریدور دارد. 

با این حال تحولات اخیر حاکی از عزم و اراده کافی برای توسعه آن است. بنا بر گزارش‌ها، آماده‌سازی فنی کامل شده که یک حرکت مهم در راستای توسعه آن به شمار می‌رود، زیرا مزایای بالقوه راه‌آهن بسیار بیشتر از هزینه‌های‌ عدم اجرای آن خواهد بود. 

باید توجه داشت که برای ایران، روسیه و آذربایجان، این راه‌آهن فراتر از یک پروژه زیرساختی بوده و در واقع یک ضرورت استراتژیک است. اخیرا نیز مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در گفت‌وگو با معاون نخست وزیر روسیه، ویتالی ساولیف، این راه‌آهن را به عنوان سنگ بنای استراتژی اقتصادی ایران توصیف کرده است. مسکو نیز با حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، از این پروژه به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از برنامه تجاری منطقه‌ای روسیه حمایت کرد. 

بر اساس برآوردها، راه‌آهن رشت-آستارا پس از راه‌اندازی، سالانه ۱۵ میلیون تن بار را جابه‌جا می‌کند و حتی ظرفیت آن تا ۳۰ یا ۵۰ میلیون تن نیز افزایش می‌یابد. این امر نه فقط تجارت بین کشورهای شرکت‌کننده را تقویت کرده، بلکه INSTC را به عنوان یک جایگزین مناسب برای مسیرهای دریایی سنتی، مانند کانال سوئز، قرار می‌دهد. همچنین کاهش زمان و هزینه‌های حمل‌ونقل می‌تواند بر جریان‌های تجارت جهانی به ویژه بین اروپا، خاورمیانه و جنوب آسیا تاثیر بگذارد. 

ساختار مالی پروژه نیز نشان‌دهنده تعهد همه ذینفعان است. روسیه و ایران متعهد شده‌اند که به طور مشترک برای ساخت این بخش ۱۶۰ کیلومتری سرمایه‌گذاری و روسیه ۱.۳ میلیارد یورو اعتبار دولتی ارائه کند. این مشارکت‌ها بر دیدگاه مشترک یکپارچگی اقتصادی و منافع متقابل تاکید دارد. 

راه‌آهن رشت-آستارا می‌تواند یک بازی ژئوپلیتیکی باشد. راه‌آهن با ایجاد ارتباط مستقیم زمینی بین روسیه و خلیج فارس، مشارکت استراتژیک روسیه، ایران و آذربایجان را تقویت می‌کند و علاوه بر گسترش روابط اقتصادی، وزنه تعادلی برای مسیرهای تجاری تحت سلطه غرب فراهم می‌کند. در این میان، آذربایجان به عنوان یکی از اجزای حیاتی INSTC، از افزایش حجم تجارت و افزایش نفوذ منطقه‌ای سود می‌برد. راه‌آهن همچنین می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری را در زیرساخت‌های کشورهای مسیر جذب و باعث رشد اقتصادی شود. 

تحول بنیادین در قلب آسیا 

در سطح جهانی نیز، تکمیل این راه‌آهن انقلابی در حمل‌ونقل خواهد کرد، زیرا محموله‌ها می‌تواند مسافت ۷۰۰۰ کیلومتری سنت پترزبورگ تا بمبئی را فقط در ۱۰ روز طی کند که در مقایسه با ۳۰ تا ۴۵ روز از طریق کانال سوئز به صرفه است. چنین دستاوردهای بهره‌وری می‌تواند INSTC را به یک مسیر ترجیحی برای معامله‌گران جهانی تبدیل و چشم‌انداز لجستیک را تغییر دهد و اتصال اوراسیا را تقویت کند. 

راه‌آهن رشت-آستارا با وجود تاریخ طولانی خود، نماد تغییر تحول‌آفرین در اوراسیا است. بهره‌گیری از ظرفیت INSTC، راه ارتباطات اقتصادی را افزایش داده و ثبات ژئوپلیتیکی در اوراسیا را تقویت خواهد کرد. در واقع راه‌آهن رشت-آستارا پس از دهه‌ها انتظار، تبدیل به سنگ بنای تجارت اوراسیا و نمادی از عزم مشترک کشورها تبدیل خواهد شد. 

در واقع کریدور شمال-جنوب فرصت‌های فراوانی را در آینده نوید می‌دهد؛ حداقل باعث افزایش چند برابری گردش کالا بین روسیه و کشورهای ثروتمندی مانند ایران و هند خواهد شد. با نگاهی به یک تصویر بزرگتر، این کریدور می‌تواند روسیه، خاورمیانه و آسیای مرکزی را به عنوان یک بلوک اقتصادی واحد، مشابه اتحادیه اقتصادی اوراسیا یا مشارکت ترانس پاسیفیک متحد کند. در واقع یک زیرساخت مشترک در تقویت روابط بین کشورهای منطقه بسیار موثرتر از نزدیکی جغرافیایی آن‌ها است. چین در حال حاضر پروژه زیرساختی مشابهی به نام «جاده ابریشم جدید» را اجرا می‌کند. کریدور شمال-جنوب نیز ظرفیت بالایی برای روسیه دارد و به آن فرصتی می‌دهد تا نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را در کل منطقه آسیا گسترش دهد. 

هرچند این تحولات در مسیر تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا دلگرم‌کننده بوده اما چالش‌ها همچنان پابرجاست. از همین‌رو، اراده سیاسی، ثبات مالی و هماهنگی موثر برای دستیابی به هدف عملیاتی پروژه در سال ۲۰۲۸ ضروری خواهد بود.