درآمد حذف یارانه دهکهای بالا کجا میرود؟
مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر به مسالی نظیر تغییر دهکهای یارانهبگیر و افزایش قیمت حاملهای انرژی در لایحه بودجه پرداخت و اظهار داشت: بحثهایی که در خصوص یارانههای پنهان و افزایش قیمت حاملهای انرژی مطرح میشود، باید همیشه در یک فضای کارشناسی و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. تصمیمات خلقالساعه در زمینه افزایش قیمتها مانند قیمت بنزین، گازوئیل، آب و برق یا حذف یارانهها، ممکن است تا تورم بیشتری را به جامعه تحمیل کند که در نهایت منجر به گرانی خواهد شد. این نکته را باید در نظر بگیریم که این تصمیمها زمانی کارآمد خواهند بود که زیرساختهای لازم برای آنها فراهم شود و اصلاحاتی در روش پرداخت یارانهها صورت گیرد.
وی افزود: مردم نباید به عنوان مقصر شناخته شوند. وقتی قیمت خودرویی که به مردم عرضه میشود برابر با قیمت بهترین خودروهای روز دنیا است ولی کیفیت آن مربوط به دهههای گذشته بوده، نباید از مردم توقع داشت که این خودرو را به راحتی استفاده کنند. مثلا اگر خودرویی که مردم میخرند، ۱۲ لیتر بنزین برای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند، باید به این نکته توجه کرد که این وضعیت باید اصلاح شود. باید اجازه دهیم که قانون در زمینه واردات خودروهای با کیفیت روز دنیا اجرا شود. همچنین حملونقل عمومی باید توسعه یابد تا به تدریج این مشکلات حل شود.
عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: یکی از تصمیمات مهمی که در مجلس و در راستای بودجه سال آینده با نگاهی ویژه به تصویب رسید، افزایش یارانهها برای دهکهای پایین جامعه بود؛ این یارانهها باید به منظور توجه به معیشت خانوارهای کارمندی، کارگری، بازنشستگان و همچنین خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد افزایش یابد؛ به همین جهت، ضرورت دارد و در برنامه است که یارانه دهکهای بالاتر جامعه حذف شود.
یوسفی تاکید کرد: تصمیماتی که اتخاد شده با این محور است که درآمد حاصل از حذف دهکهای پردرآمد از یارانه، به دهکهای پایینتر اختصاص یابد.
یوسفی بیان کرد: البته در صحن مجلس پیشنهاد داده شد که برای حمایت بیشتر از دهکهای پایین، کالابرگ داده شود، اقلامی که قوت غالب مردم است در کالا برگ بیاید و به جهت توجه به معیشت اقشار ضعیف، یارانه دهکهای بالا حذف و یارانه دهکهای پایین افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: در مجلس باید قانونی تصویب کنیم که خودروهای جدید و با کیفیت وارد کشور شودد و همزمان سیستم حملونقل عمومی توسعه یابد. پس از این اقدامات، میتوانیم به تدریج قیمت حاملهای انرژی و مسائل دیگر را در یک فضای کنترلشده مدیریت کنیم.