شکست ترامپ در تحمیل خودروهای آمریکایی به اروپا

فارغ از برنامه‌های ترامپ برای به راه انداختن جنگ تجاری به منظور افزایش صادرات خودروهای آمریکایی به اروپا، ساکنان این قاره تمایلی به خرید خودروهای آمریکایی ندارند.
شکست ترامپ در تحمیل خودروهای آمریکایی به اروپا
کد خبر:۱۵۸۷۳

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از عدم علاقه اروپایی‌ها به خرید خودروهای آمریکایی، به استثنای تسلا، ابراز نارضایتی کرده است. در همین راستا ترامپ تهدید کرده که برای تحت فشار قرار دادن کشورهای اتحادیه اروپا به منظور واردات بیشتر خودروهای آمریکایی، تعرفه‌های بالایی بر واردات خودروهای اروپایی وضع خواهد کرد.

اما این موضوع، سوالاتی را در مورد اینکه چرا خودروهای آمریکایی در اروپا محبوبیت کمتری دارند، ایجاد می‌کند. 

چالش کوچه خیابان‌های اروپا 

در واقع تردد اتومبیل‌های آمریکایی، به ویژه کامیون‌های بزرگ و شاسی بلندها در شهرهای قدیمی اروپا، با خیابان‌های باریک و شلوغ عملا ممکن نیست. در همین راستا هامپوس آنجلو، تحلیلگر در بانک سوئدی هندلس‌بانکن می‌گوید که وی رانندگی یک اس‌یووی (خودروهای شاسی بلند) را در خیابان‌های ایتالیا امتحان کرده که بسیار دشوار بوده است. 

در اروپا، مصرف کنندگان خودروهای کوچک و مقرون به صرفه را ترجیح می‌دهند که با سبک زندگی و محیط شهری متراکم آنها سازگار باشد. در مقابل، خودروهای آمریکایی به دلیل فضاهای وسیع و جاده‌های عریض در سرزمین خود محبوب هستند. 

چالش گرانی سوخت 

یکی از اصلی ترین عوامل موثر در انتخاب خودرو برای اروپایی‌ها، هزینه بالای سوخت در این قاره در مقایسه با آمریکا است. 

در همین راستا مایک هاوز، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان خودرو در بریتانیا می‌گوید: «در ایالات متحده، آنچه مصرف‌کنندگان برای یک گالن سوخت می‌پردازند، ما برای قیمت هر لیتر می‌پردازیم.» 

این تفاوت در هزینه‌های سوخت باعث می‌شود تا خودروهای بزرگ و پرمصرف در اروپا جذابیت کمتری داشته باشند؛ جایی که مصرف‌کنندگان، خودروهای اقتصادی را ترجیح می‌دهند. 

یکی از دلایلی که ترامپ برای انتقاد از وضعیت تجاری ذکر کرده، اختلاف زیاد در تعرفه‌ها بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا تعرفه ۱۰ درصدی را بر خودروهای وارداتی آمریکایی اعمال می کند، در حالی که ایالات متحده تعرفه بسیار کمتری (فقط ۲.۵ درصد) را بر خودروهای اروپایی اعمال می‌کند. 

این نابرابری منجر به عدم تعادل قابل توجهی در تجارت بین دو طرف شده است. در سال ۲۰۲۲، اروپا حدود ۶۹۲ هزار و ۳۳۴ خودرو به ارزش ۳۶ میلیارد یورو (۳۷ میلیارد دلار) به ایالات متحده صادر کرد، در حالی که صادرات خودروهای آمریکایی به اروپا فقط ۱۱۶ هزار و ۲۰۷  دستگاه به ارزش ۵.۲ میلیارد یورو (۵.۴ میلیارد دلار) بود.

ترامپ این شکاف را غیرمنصفانه خوانده و اعلام کرده که به دنبال افزایش تعرفه‌ها بر خودروهای اروپایی وارداتی به ایالات متحده برای رفع عدم تعادل است. این موضع اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا برای جلوگیری از جنگ تجاری بین دو طرف، تعرفه‌های گمرکی خود را کاهش دهد. 

راهبردهای آمریکا برای تسخیر بازار خودرو اروپا 

برای رویارویی با چالش‌های موجود در بازار اروپا، شرکت‌های آمریکایی مانند فورد، شروع به تجدید ساختار کسب‌وکار خود کردند. این کشور تولید خودروهای کوچکی را که با نمونه‌های اروپایی رقابت می‌کردند، کنار گذاشت و در عوض بر خودروهای الکتریکی و خودروهای تجاری تمرکز کرد. 

فورد قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ حدود ۳۷۰۰ نیروی کار خود در اروپا را کاهش دهد که نشان‌دهنده کاهش ۱۴ درصدی در ۲۸۰۰۰ کارمند خود است. همچنین در تلاش بوده تا حرکت به سمت خودروهای الکتریکی را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد در اروپا تسریع بخشد. 

شرکت‌های آمریکایی همچنین با چالش‌های بیشتری از سوی خودروهای چینی روبه‌رو هستند که به دلیل قیمت‌های پایین، محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند. با این حال شرکت‌های آمریکایی مانند تسلا توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های خود در اروپا مانند کارخانه خود در نزدیکی برلین (آلمان که خودروهای مدل Y را برای بازار اروپا تولید می کند)، حضور خود را در بازار اروپا تقویت کنند. 

پیچیدگی بازارهای اروپا 

در اروپا به دلیل تفاوت در قوانین و مقررات مالیاتی بین کشورهای این قاره و همچنین چالش‌های زبانی و فرهنگی، بازار بسیار پیچیده‌ای برای خودروسازان وجود دارد. خوزه آزومندی، کارشناس خودرو از بانک جی‌پی‌مورگان می‌گوید: «برای موفقیت در اروپا باید محصولات مناسب را ارائه دهید و کارخانه‌ها را به طور موثر اداره کنید.» 

در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا، مصرف کنندگان تمایل به خرید برندهای محلی مانند BMW، مرسدس بنز و فولکس واگن در آلمان، رنو، پژو و سیتروئن در فرانسه و فیات و آلفارومئو در ایتالیا دارند. 

اعمال تعرفه از سوی ترامپ چاره ساز نیست 

ترامپ در آرزوی تقویت صنعت آمریکا با افزایش تولید و نوآوری داخلی است. با این حال کارشناسانی مانند اندی پالمر، مدیرعامل سابق استون مارتین معتقدند که وضع تعرفه راه حل نیست. 

پالمر در همین راستا می‌گوید: «تعرفه‌ها شرکت‌ها را از بازار آزاد دور کرده و آنها را کمتر نوآور و بیشتر تنبل‌ می‌کند که رقابت‌پذیری آنها را در طولانی‌مدت ضعیف می‌کند.» 

وی در پایان گفت: «موضوع فقط تجارت نیست، بلکه سرمایه‌گذاری و همکاری برای ساختن آینده‌ای بهتر است.»

ارسال نظرات