۱۰:۲۹ ۱۴۰۳/۱۲/۲۶
عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر خبر داد

۳۰۰۰۰ تاکسی و اتوبوس برقی و ۴۰۰ بی‌آرتی در راه تهران

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۲۵۰۰ اتوبوس برقی در راه تهران است، اضافه کرد: با توسعه مترو و ناوگان برقی، تهران به استانداردهای جهانی حمل‌ونقل نزدیک می‌شود.
۳۰۰۰۰ تاکسی و اتوبوس برقی و ۴۰۰ بی‌آرتی در راه تهران
کد خبر:۱۷۸۱۶

سید محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر؛ با اشاره به وضعیت تاکسیرانی تهران اظهار داشت: در تهران حدود ۸۵ هزار تاکسی فعال هستند که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها فرسوده‌اند. این تاکسی‌ها باید طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته از چرخه خارج می‌شدند اما به دلیل کمبود تاکسی و عدم اجرای صحیح نوسازی، همچنان در حال استفاده هستند. 

وی تصریح کرد: در این دوره، تفاهم‌نامه خرید ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی امضا شده که تاکنون ۱۸۰۰ دستگاه آن وارد تهران شده و به‌ صورت مرحله‌ای واگذار می‌شود. همچنین قراردادهایی با ایران‌خودرو و دیگر شرکت‌های داخلی منعقد شده تا خودروهای جدید مانند سمند و سورن جایگزین تاکسی‌های فرسوده شوند. 

وی ادامه داد: در زمینه تامین مالی تاکسی‌های برقی، قیمت تمام‌شده هر دستگاه بین ۹۰۰ میلیون تا ۱.۳ میلیارد تومان است. دولت ۹۰۰ میلیون تومان وام در اختیار رانندگان قرار می‌دهد و ۱۵۰ میلیون تومان نیز از طریق اسقاط تاکسی‌های فرسوده تامین می‌شود. با این‌ حال دولت قبل وعده پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به رانندگان داده بود که تاکنون عملی نشده و موجب نارضایتی تاکسیرانان شده است.

ورود تراموا به تهران در دستور کار

عضو شورای شهر تهران درباره برنامه راه‌اندازی تراموای برقی در پایتخت گفت: یک نمونه تراموا در تهران آزمایش شد که نتایج مثبتی داشت. در حال مذاکره با طرف‌های خارجی برای خرید بیش از ۳۰ دستگاه تراموای سه کابین و چهار کابین هستیم. البته این موضوع نیاز به تصویب در شورای شهر دارد. 

۴۰۰ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی وارد تهران می‌شود

وی افزود: تراموا در مسیرهای بزرگراهی قابلیت اجرایی دارد و قرار است در خطوطی مانند مسیر تهرانپارس تا میدان آزادی که پیش‌تر بی‌آرتی در آن فعال بود، استفاده شود. همچنین قرارداد خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی نیز امضا شده که به‌ زودی وارد ناوگان می‌شوند.

گسترش ناوگان مترو و توسعه ایستگاه‌ها

آقامیری درخصوص وضعیت توسعه مترو تهران اظهار کرد: پیش از این، خطوط مترو ۱ تا ۷ با مشکلاتی مواجه بودند که در برخی موارد، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد تجهیزات آن‌ها ناقص بود. در این دوره، تمامی نواقص این خطوط برطرف شد و علاوه بر آن، احداث خطوط جدید ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز آغاز شده است. 

وی افزود: تاکنون ۱۷ ایستگاه مترو به بهره‌برداری رسیده و اوایل سال آینده، تعدادی دیگر نیز فعال خواهند شد. در مجموع همه ایستگاه‌های خطوط ۱ تا ۷ تکمیل می‌شوند و دیگر ایستگاه غیرفعالی در این خطوط نخواهیم داشت.

اصلاح تقاطع‌ها برای کاهش مصرف سوخت

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اصلاح تقاطع‌های شهری گفت: در تهران ۹۸ تقاطع ناقص وجود دارد که در دوره‌های قبل به‌ صورت نیمه‌کاره رها شده‌اند. این وضعیت باعث افزایش مسیرهای اضافی تا ۷۹۰ کیلومتر در روز می‌شود و مصرف روزانه یک میلیون لیتر بنزین اضافی را به همراه دارد. 

وی ادامه داد: در این دوره، ۳۶ تقاطع اصلاح شده و تا پایان مدیریت فعلی، بیش از ۵۰ تقاطع دیگر نیز تکمیل خواهد شد. این اقدامات تاثیر مستقیم در کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت دارد و وزارت نفت نیز آمادگی خود را برای حمایت از این پروژه اعلام کرده است.

تامین مالی توسعه حمل‌ونقل عمومی

آقامیری درباره منابع مالی توسعه ناوگان حمل‌ونقل اظهار داشت: برای اجرای این پروژه‌ها، ۵۰ درصد از بودجه شهرداری تهران به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است. ما تلاش کرده‌ایم درآمدهای پایدار شهری را افزایش دهیم اما در عین‌ حال فشار اقتصادی روی شهروندان وارد نشود. 

وی افزود: بودجه شهرداری تهران برای سال آینده ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل‌ توجهی داشته است. البته این افزایش به دلیل تورم بوده و در راستای اجرای پروژه‌های کلان حمل‌ونقل عمومی صرف خواهد شد.

افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافران مترو

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: با توسعه خطوط و ایستگاه‌های مترو، ظرفیت جابه‌جایی مسافران از دو میلیون نفر به چهار میلیون نفر در روز افزایش خواهد یافت. همچنین با تکمیل پروژه خرید ۱۱۸۱ واگن مترو، طی دو سال آینده تعداد واگن‌های فعال دو برابر خواهد شد. 

وی تاکید کرد: هدف ما این است که حمل‌ونقل عمومی را به سطح استانداردهای بین‌المللی برسانیم و مردم تهران بتوانند با راحتی و آسایش بیشتری از خدمات مترو، اتوبوس‌های برقی و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

ارسال نظرات